אבי ישועה כתב:אבקש את עזרת חכמי ורבני הפורום באיתור תולדותיו של צדיק, משנתו, אורחותיו וכו'
אבי ישועה כתב:האם יש ממנו חידושי תורה?
מבקש תורה כתב:אולי מאן דהוא יעלה כאן את כל השושלת של אדמורי בית ויזניץ עד האדמו"ר הראשון ה"ה האהבת ישראל.
מעייני החכמה כתב: (יתכן, ר' אליעזר זה ור' אליעזר מויזניץ דודו נקראו ע"ש אותו אחד. מיהו אותו אחד, יודע מישהו?)
מעייני החכמה כתב: וכידוע, כל עוד ר' אליעזר מויזניץ היה חי (עד תש"ו) לא ההין אחר מפאת כבודו לקרוא עצמו בשם ויזניץ. משנפטר בלא בנים, אזי ר' חיים מאיר'ל המשיכו באופן בלתי רשמי כידוע ליודעי הקורות.
מעייני החכמה כתב:הנה לבקשתך:
ר' יעקב קופל חסיד - תלמיד הבעש"ט (וע"פ מסורת ויזניץ גם החזן בבית מדרשו ונוסח ויזניץ נובעת ממנו ומשכך הרי"ז בחזקת הנ"ל ראיה שהבעש"ט התפלל בנוסח ויזניץ)
בנו, ר' חיים מקוסוב, בעל התורת חיים
בנו ר' מנחם מנדל מקוסוב, בעל האהבת שלום
בנו ר' ברוך מויזניץ, בעל האמרי ברוך
בנו ר' מנחם מנדל מויזניץ, בעל הצמח צדיק (חתן ר' ישראל מרוזין)
בנו ר' ישראל מויזניץ, בעל האהבת ישראל (הוא לא ראש השושלת, כנזכר)
בנו ר' אליעזר מויזניץ, בעל הדמשק אליעזר
אחיו ר' חיים מאיר מויזניץ (וילחוביץ), בעל האמרי חיים = בניו ר' משה יהושע מויזניץ בעל הישועות משה, יבלחט"א ר' מרדכי מויזניץ שיחיה לאורך ימים ושנים
אחיו ר' ברוך מסרט ויזניץ, בעל המקור ברוך = בנו ר' אליעזר מסרט ויזניץ (יתכן, ר' אליעזר זה ור' אליעזר מויזניץ דודו נקראו ע"ש אותו אחד. מיהו אותו אחד, יודע מישהו?)
מעייני החכמה כתב:לא היתה בכוונתי למנות כל הצאצאים כי אם כן מדוע יקופחו גם בני האמרי ברוך, והצמח צדיק וכו'. אלא מניתי לאור בקשת מבקש התורה את שושלת אדמור"י ויזניץ לדורותיה. וכידוע, כל עוד ר' אליעזר מויזניץ היה חי (עד תש"ו) לא ההין אחר מפאת כבודו לקרוא עצמו בשם ויזניץ. משנפטר בלא בנים, אזי ר' חיים מאיר'ל המשיכו באופן בלתי רשמי כידוע ליודעי הקורות.
הוד_והדר כתב:ולמה החסרת שאר הבנים של האהבת ישראל
ר' חיים מאנטעניא
ר' מענדל מווישאווא
ר' משה חיים לאו אב"ד פיעטרקוב שהיה בזיווגו הראשון חתן האהבת ישראל
עתניאל בן קנז כתב:מעייני החכמה כתב: וכידוע, כל עוד ר' אליעזר מויזניץ היה חי (עד תש"ו) לא ההין אחר מפאת כבודו לקרוא עצמו בשם ויזניץ. משנפטר בלא בנים, אזי ר' חיים מאיר'ל המשיכו באופן בלתי רשמי כידוע ליודעי הקורות.
לא נכון בכלל!
צולניק כתב:מתי נחשב יום פטירתו - כ' בתמוז או כ"א בו? [כמדומה נלב"ע בביה"ש].
צולניק כתב:מתי נחשב יום פטירתו - כ' בתמוז או כ"א בו? [כמדומה נלב"ע בביה"ש].
מעייני החכמה כתב:הנה לבקשתך:
ר' יעקב קופל חסיד - תלמיד הבעש"ט (וע"פ מסורת ויזניץ גם החזן בבית מדרשו ונוסח ויזניץ נובעת ממנו ומשכך הרי"ז בחזקת הנ"ל ראיה שהבעש"ט התפלל בנוסח ויזניץ)
בנו, ר' חיים מקוסוב, בעל התורת חיים
בנו ר' מנחם מנדל מקוסוב, בעל האהבת שלום
בנו ר' מנחם מנדל מויזניץ, בעל הצמח צדיק (חתן ר' ישראל מרוזין)
בנו ר' ברוך מויזניץ, בעל האמרי ברוך
בנו ר' ישראל מויזניץ, בעל האהבת ישראל (הוא לא ראש השושלת, כנזכר)
בנו ר' אליעזר מויזניץ, בעל הדמשק אליעזר
אחיו ר' חיים מאיר מויזניץ (וילחוביץ), בעל האמרי חיים = בניו ר' משה יהושע מויזניץ בעל הישועות משה, יבלחט"א ר' מרדכי מויזניץ שיחיה לאורך ימים ושנים
אחיו ר' ברוך מסרט ויזניץ, בעל המקור ברוך = בנו ר' אליעזר מסרט ויזניץ (יתכן, ר' אליעזר זה ור' אליעזר מויזניץ דודו נקראו ע"ש אותו אחד. מיהו אותו אחד, יודע מישהו?)
ארזי ביתר כתב:מעייני החכמה כתב:הנה לבקשתך:
ר' יעקב קופל חסיד - תלמיד הבעש"ט (וע"פ מסורת ויזניץ גם החזן בבית מדרשו ונוסח ויזניץ נובעת ממנו ומשכך הרי"ז בחזקת הנ"ל ראיה שהבעש"ט התפלל בנוסח ויזניץ)
בנו, ר' חיים מקוסוב, בעל התורת חיים
בנו ר' מנחם מנדל מקוסוב, בעל האהבת שלום
בנו ר' מנחם מנדל מויזניץ, בעל הצמח צדיק (חתן ר' ישראל מרוזין)
בנו ר' ברוך מויזניץ, בעל האמרי ברוך
בנו ר' ישראל מויזניץ, בעל האהבת ישראל (הוא לא ראש השושלת, כנזכר)
בנו ר' אליעזר מויזניץ, בעל הדמשק אליעזר
אחיו ר' חיים מאיר מויזניץ (וילחוביץ), בעל האמרי חיים = בניו ר' משה יהושע מויזניץ בעל הישועות משה, יבלחט"א ר' מרדכי מויזניץ שיחיה לאורך ימים ושנים
אחיו ר' ברוך מסרט ויזניץ, בעל המקור ברוך = בנו ר' אליעזר מסרט ויזניץ (יתכן, ר' אליעזר זה ור' אליעזר מויזניץ דודו נקראו ע"ש אותו אחד. מיהו אותו אחד, יודע מישהו?)
זה הסדר הנכון.
בסדר בין בני ה'אהבת ישראל', איני בטוח שאתה צודק. אגב, היו לו בנים נוספים.
ל'מקור ברוך', היה בן נוסף רבי משה זצ"ל, ראש ישיבת סערט ויז'ניץ, בעל 'ברכת משה'; בנו הוא אדמו"ר משאץ-ויז'ניץ. כמו"כ, למקור-ברוך היה בן-חורג, מזוגתו הרבנית, ה"ה הרה"צ רבי נפתלי חיים אדלר זצ"ל, שהיה חתן אחיו ה'אמרי חיים'. רבי נפתלי חיים, הוא אבי הגרי"א - אדמו"ר מדז'יקוב-ויז'ניץ שליט"א מרחובות, וחותנו של אדמו"ר מסלונים שליט"א.
יוס'ל כתב:עתניאל בן קנז כתב:מעייני החכמה כתב: וכידוע, כל עוד ר' אליעזר מויזניץ היה חי (עד תש"ו) לא ההין אחר מפאת כבודו לקרוא עצמו בשם ויזניץ. משנפטר בלא בנים, אזי ר' חיים מאיר'ל המשיכו באופן בלתי רשמי כידוע ליודעי הקורות.
לא נכון בכלל!
נכון חלקי, האמרי חיים היה מכונה גם ע''ש ווילחוביץ, וכשנפטר ה'דמיישק'' שרוב חסידיו לא חזרו מהמלחמה, הרוב הלכו לאמרי חיים ומיעוט למקור ברוך
מלך זקן וכסיל כתב:עוד בן היה לו מאשתו מזיווג"ר בת האדמו"ר מהרי"ד מבעלזא, שקראו לו מיכל'ה חלוץ-הגר קבור צמוד לציונו של הרה"ק משטפינשט היום יום ההילולא.
יוס'ל כתב:מלך זקן וכסיל כתב:עוד בן היה לו מאשתו מזיווג"ר בת האדמו"ר מהרי"ד מבעלזא, שקראו לו מיכל'ה חלוץ-הגר קבור צמוד לציונו של הרה"ק משטפינשט היום יום ההילולא.
האם לר' מיכלי יש צאצאים ?
ישיבע בוחער כתב:האם מאן דהוא שבקיא בפרטים יכול לשפוך אור על התקופה שהרבה' זצ''ל שירת בצה''ל(בתור קצין דת בתקופת מלחמת שלום הגליל כמדומני)
יוס'ל כתב:מלך זקן וכסיל כתב:עוד בן היה לו מאשתו מזיווג"ר בת האדמו"ר מהרי"ד מבעלזא, שקראו לו מיכל'ה חלוץ-הגר קבור צמוד לציונו של הרה"ק משטפינשט היום יום ההילולא.
האם לר' מיכלי יש צאצאים ?
לא ידען כתב:ישיבע בוחער כתב:האם מאן דהוא שבקיא בפרטים יכול לשפוך אור על התקופה שהרבה' זצ''ל שירת בצה''ל(בתור קצין דת בתקופת מלחמת שלום הגליל כמדומני)
תקופת שרותו בצבא הייתה קצרה. עד סיום מלחמת העצמאות עוד לפני 1950.
הרב אליעזר הגר זצ"ל, האדמו"ר מסערט ויז'ניץ בחיפה, הלך אתמול לעולמו. מעולם לא הייתי חסיד ויז'ניץ, אבל לרב הגר ולחסידות שלו יש לי פינה חמה מאד בלב. הרב הגר זצ"ל היה חבר אישי של אבא שלי, משירותם הצבאי במלחמת השיחרור, במחלקה הדתית בגדוד 22 של חטיבת כרמלי - הגדוד ששיחרר את חיפה, עכו, וחלקים רבים מהגליל. החברות הזו, של הרעבע מוויז'ניץ בחיפה עם חבריו לפלוגה, נמשכה לאורך כל השנים. הזיכרון שלי מילדות הוא של ביקור עם אבי המנוח בכל שמחת תורה אצל הרב, וצפיה במחזה המרנין של המוני החסידים הרוקדים עם ספרי התורה בהתלהבות.
לפני כ-3 שנים כתבתי ב'מצב הרוח' על השתתפותו של האדמו"ר זצ"ל במלחמת השיחרור. לא כל חסידיו אהבו את הפירסום, אבל הרב עצמו, אין לי ספק בכך, מעולם לא התכחש לעברו והיה גאה בשירותו הצבאי עד יומו האחרון. יהא זכרו ברוך.
לייטנר כתב:כך כתב חגי הוברמן [=ח' בן אפרים], וכמובן שאת הפרשנות בדבריו יש לקחת בערבון מוגבל:הרב אליעזר הגר זצ"ל, האדמו"ר מסערט ויז'ניץ בחיפה, הלך אתמול לעולמו. מעולם לא הייתי חסיד ויז'ניץ, אבל לרב הגר ולחסידות שלו יש לי פינה חמה מאד בלב. הרב הגר זצ"ל היה חבר אישי של אבא שלי, משירותם הצבאי במלחמת השיחרור, במחלקה הדתית בגדוד 22 של חטיבת כרמלי - הגדוד ששיחרר את חיפה, עכו, וחלקים רבים מהגליל. החברות הזו, של הרעבע מוויז'ניץ בחיפה עם חבריו לפלוגה, נמשכה לאורך כל השנים. הזיכרון שלי מילדות הוא של ביקור עם אבי המנוח בכל שמחת תורה אצל הרב, וצפיה במחזה המרנין של המוני החסידים הרוקדים עם ספרי התורה בהתלהבות.
לפני כ-3 שנים כתבתי ב'מצב הרוח' על השתתפותו של האדמו"ר זצ"ל במלחמת השיחרור. לא כל חסידיו אהבו את הפירסום, אבל הרב עצמו, אין לי ספק בכך, מעולם לא התכחש לעברו והיה גאה בשירותו הצבאי עד יומו האחרון. יהא זכרו ברוך.
אבי ישועה כתב:האם יש ממנו חידושי תורה?
אֵי זֶהוּ מוֹרָא וְאֵי זֶהוּ כָּבוֹד. מוֹרָא לֹא עוֹמֵד » בִּמְקוֹמוֹ. וְלֹא יוֹשֵׁב בִּמְקוֹמוֹ. וְלֹא סוֹתֵר אֶת דְּבָרָיו וְלֹא מַכְרִיעַ אֶת דְּבָרָיו. וְלֹא יִקְרָא לוֹ בִּשְׁמוֹ לֹא בְּחַיָּיו וְלֹא בְּמוֹתוֹ.
אֶלָּא אוֹמֵר אַבָּא מָרִי. הָיָה שֵׁם אָבִיו אוֹ שֵׁם רַבּוֹ כְּשֵׁם אֲחֵרִים מְשַׁנֶּה אֶת שְׁמָם.
אבי ישועה כתב:אבקש את עזרת חכמי ורבני הפורום באיתור תולדותיו של צדיק, משנתו, אורחותיו וכו'
עתניאל בן קנז כתב:בא ונעשה סדר.
המדובר כאן אודות השם 'ויז'ניץ' כ'רביסיטעווע' (ויז'ניצער רבי), ולא כרבנות עיר!
לאחר פטירת האהבת ישראל, רוב החסידים והאוהדים נהו אחרי בנו הגדול, רבי מנחם מנדל מוישווא. (לא תשמע זאת כיום...). לא מדוייק. קשה לאמוד מי היה רבי יותר 'גדול', מוהרמ"מ מוישיוא (שארית מנחם) או מוהר"א מויז'ניץ (דמשק אליעזר). מה שודאי כן נכון, שמוהרח"מ (אמרי חיים) ומוהר"ב (מקור ברוך) היו עם מעט חסידים יחסית.
האמרי חיים מילא את מקום אביו בגרוסוורדיין, מקום המגורים של האהבת ישראל בשנים האחרונות. ההסבר פשוט, לווישעווער היתה 'מלוכה' משלו, וישיבה גדולה בעירו, ולכן נשאר לגור בעירו. משא"כ האמרי חיים שהיה דר סמוך לאביו. (וילוחביץ היתה עיר רבנותו הראשונה).
ומבחינת הנהגת החסידים, היה יורש די רציני [הרבה יותר מהדמשק!]. לא נכון בכלל. על אף שמוהרח"מ ישב בעיר שבה ישב אביו מלאחר מלחה"ע הראשונה, לא היה בזה שום סממן של ירושה 'עיקרית', ואדרבה.
ה'דמשק' מילא את מקום אביו ברבנות העיר ויזניץ, שם גם ניהל ישיבה.
כולם היו מכונים 'ויז'ניצער רבי'. [ולכן היו שכינו את האמרי חיים וילוחוביץ, פשוט כדי לזהותו מבין האחים, ולא משום שהיה פחות רבי מהדמשק]. לא נכון בכלל, מלבד מוהר"א אף אחד לא היה נקרא בתואר זה (זה היה לפני העידן ששם העיר שבה גר הסבא הוא מותג...)
ה'מקור ברוך',היה רב בכמה עיירות, (קוצ'מאן, פוליין ריסקווא, ואח"כ סערעט), היה הרבה יותר 'רב' מאשר 'רבי'!!!
ה'שארית מנחם' מוישוויא נפטר בגיל די צעיר לפני השואה, וכיום כמעט נשכח זכרו.
הדמשק עלה ראשון לארץ, וניהל כאן ישיבה. ולכן האמרי חיים לא עלה ארצה תיכף לאחר השואה כדי לא להשיג את גבולו, והענין כבר נדחה ונמשך. (ולא שהאמרי חיים היה פחות 'ויז'ניצער רבי' בגין כך).
לאחר פטירת הדמשק, נשארו שני אחים, האמרי חיים, שעלה לתל אביב ואח"כ הקים את השיכון בבני ברק, והמקור ברוך בחיפה. והם התחלקו בכל החסידים הנותרים לאחר השואה. כאשר רובם המשיכו אצל האמרי חיים (שמלכתחילה היה יותר רבי, כאמור) ובפרט לאחר פטירת המקור ברוך...
כמו שכבר הערתי, למוהרח"מ לא היו הרבה חסידים לפני השואה, ופה בארץ הוא נהיה רבי על הישיבה של אחיו (על ידי שבנו מוהרמ"י היה ראש הישיבה), ועל ידי זה עברו אליו תלמידי מוהר"א, ומי שלא - לפחות צאצאיו (כמוני למשל...). ומפני שקהילה זאת התפתחה ראשונה, נמשכו אליה הרבה מחסידי ויז'ניץ המורחבת: וישוא, אוטיניא, בורשא, ואפילו קאסוב. לעומת זאת, חסידי מוהר"ב, הם רובם חסידים שהיו לו עוד מלפני השואה.
אקוה שהדברים הובנו.
אשמח אם חסידי ויזנ'יץ יוסיפו ויעירו על האמור. (איני חסיד ויז'ניץ!). הרשיתי לעצמי, כי בקשת...
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 78 אורחים