גוראריה כתב:ההיו בכלל ישיבות בשאלוניקי בין 2 מלחה"ע ואף לפניהן?
כמדומה שלא
מעניין מתי פסקה ישיבה מהם
בברכה המשולשת כתב:נושאאלתו של הרב איש ספר שליט"א נדון במספר מאמרים חדשים על הישיבות ובתי המדרש לרבנים של הגרב"צ עוזיאל וראש"לים נוספים.
איש_ספר כתב:בברכה המשולשת כתב:נושאאלתו של הרב איש ספר שליט"א נדון במספר מאמרים חדשים על הישיבות ובתי המדרש לרבנים של הגרב"צ עוזיאל וראש"לים נוספים.
אשמח למר"מ.
ישעיהו לוריא כתב:יצחק נבון משה ניסים הם הבולטים שבהם ועוד כמה
ליבא לתיובתא כתב:ישעיהו לוריא כתב:יצחק נבון משה ניסים הם הבולטים שבהם ועוד כמה
בכל הפורום הזה דברו על הרב יצחק נסים הבבלי, שבנו הוא משה ניסים, ואתה מזדעק: משה ניסים!!
דבר שני, נבון גם הוזכר כאן.
איש_ספר כתב:אני מחפש חומר היסטורי לשאלה זו ואודה לכל מקור:
כדי לדעת על רוב התורה שמצאה קן לה בארצות תורכיה וייון וריבוי החכמים שהיו נטועים בה, א"צ לקרוא את קורא הדורות למהר"ר דוד קונפורטו, או את ספריו של רוזאניס, כל בר בי רב יכול למנות את שמות חכמי התוגר, גולי ספרד בניהם ותלמידיהם, ואף מן המקומיים. החל מן הרא"ם, מהרשד"ם, הרב זקן אהרן, וכמובן גם מרן, ועד ר' חיים פאלאגי וצאצאיו. ועוד אחריהם מעט.
באיזשהו שלב ירדה יהדות זו מגדולתה לחלוטין, באופן שדומה שאין לו אח ורע.
בירושלים, בין קהילת הספרדים, היתה יהדות זו השולטת בכיפה כפשוטו, ואילו היהודים המערביים היו נחותים מהם. כל הזכרונות מירושלים מתארים יהדות מלאה קסם, שהעמידה חכמים ומקובלים, פייטנים ושאר כלי קודש, (כמדומה שהספר האחרון המתעד את יהדות זו, (ממבט של עם הארץ) הוא ספרו של יהושע (שהיה בעצמו בן של חכם מפורסם) 'ילדות בירושלים הישנה').
יוסףלוי כתב:א. אם העדה המערבית הייתה ל"מרמס" בפני עדות אחרות בעניין הכספים, זה מראה על משהו לא כ"כ טוב על האחרונים.
ב. לגבי ר"ח טולדיאנו - לא ביקשתי לכתוב ספרים "שהתפרסמו". ולגבי ה200 שנה שהוא חי אחרי, משום מה זה נראה לי פיברוק. שד"ל נגיד מת ב-1850, ר"ח טולדיאנו הוא לא בן אותה תקופה?
ג. ר"י חאגיז נולד בפאס, וזה שאף אחד לא טורח להזכיר את זה לא מטריד אותי.
בזאת הויכוח תם. שלום וכל טוב.
איש_ספר כתב:בהקשר הזה ראוי להזכיר את הפרשה המעניינת של ר"י ן' טבול מגדולי תלמידי האר"י (מקובל למנותו שני אחרי הרח"ו) שקהל המערביים שבמצריים פנה בתלונה (לא זוכר למי) ע"כ שר"י טבול מתכחש למוצאו ומתערה בין הספרדים.
איש_ספר כתב: כל הזכרונות מירושלים מתארים יהדות מלאה קסם, שהעמידה חכמים ומקובלים, פייטנים ושאר כלי קודש, (כמדומה שהספר האחרון המתעד את יהדות זו, (ממבט של עם הארץ) הוא ספרו של יהושע (שהיה בעצמו בן של חכם מפורסם) 'ילדות בירושלים הישנה').
לא ידען כתב:השני מימין רבי חנניה גבריאל יהושע בחתונת אשכנזים. בערך בשנת תש"ו.
האם יש מזהה את שאר הנוכחים?
מפאת זכויות יוצרים, נאלצנו לכתוב על התמונה.
איש_ספר כתב:אני מחפש חומר היסטורי לשאלה זו ואודה לכל מקור:
כדי לדעת על רוב התורה שמצאה קן לה בארצות תורכיה וייון וריבוי החכמים שהיו נטועים בה, א"צ לקרוא את קורא הדורות למהר"ר דוד קונפורטו, או את ספריו של רוזאניס, כל בר בי רב יכול למנות את שמות חכמי התוגר, גולי ספרד בניהם ותלמידיהם, ואף מן המקומיים. החל מן הרא"ם, מהרשד"ם, הרב זקן אהרן, וכמובן גם מרן, ועד ר' חיים פאלאגי וצאצאיו. ועוד אחריהם מעט.
באיזשהו שלב ירדה יהדות זו מגדולתה לחלוטין, באופן שדומה שאין לו אח ורע.
...
מה הסיבה הגלויה לכך?
כי"ח היה (כמעט - למעט תוניס) בכל מקום. ומה בכל זאת? מדוע עוללה יהדות זו בעפר קרנה?
כתבתי בקיצור ובלי סדר ראוי, אבל כמדומה שהשאלה הובהרה דיה.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 136 אורחים