ומשמע להדיא שמותרות בנות ישראל להתקשט בהן דשער באשה ערוה דקאמר לא הוי אלא בשער הדבוק לבשר' ממש ונראה גם בשרה עם השיער אבל שיער המכס' שער' אין כאן משום שער באשה ערוה וגם לא משום פרועות ראש ונראה דל״ש שערות דידה ל"ש שערות של חברת' כל עוד דעבידי לכסוי השער והן תלושות אע"פ דקישוט הוא לה כדי שתראה בעלת שער אין בכך כלום וש"ד
דאין אסור בשער אשה משום ערוה אלא במחובר לבשרה וגם שהבשר נראה עם השיער כדאקימנא
פנימי כתב:הוא לא מביא את הירושלמי להסביר שקפליטים זה פאה.
למעשה הבאר שבע כמעט לט מדבר על למה אסור, אלא למה אין ראיה להתיר
אוצר החכמה כתב:לגבי מראית עין השאלה היא מהו יסוד האיסור של מראית עין, דאם יסוד האיסור הוא שיבואו ללמוד ממנו להתיר, צריך עיון אם יש מראית עין כשהוא רק בכאלה שאינם שומרי מצוות בלאו הכי. (לא במקום שחז"ל אסרו שאז א"א לחלק חילוקים אלא במקום שאנו אוסרים מסברא).
שמואלביץ כתב:געצל כתב:לכאורה אינו מובן דאם פאה נכרית נכלל בהאזהרה דלא יצאו בנות ישראל בפרועות ראש משום דלא גרע משערותיה, איך אפשר לומר שיש אופן שמותר, הכי נימא דשערותיה ג"כ מותרות באופן דלפי מנהג המקום אינן מגרות כ"כ.
קודם כבודו מניח הנחה, ואח"כ מקשה קושיה... ובוודאי שפאה נכרית לא נכללה באזהרה שלא יצאו בנות ישראל פרועות ראש, ואדרבה הפמ"ג רצה להוכיח שפאה נכרית מותרת, מהא דלא הוזכרה בין הדברים שכלולים באיסור דת יהודית.
וכל דברי הגאון רבי יעקב ישראל פוזן שליט"א נשענים על העובדה שהתורה אסרה שיער מחובר דוקא ולא תלוש, והרוצה לאסור תלוש, עליו הראיה.
וגם שיער מחובר לא נאסר מטעם פריצות אלא מטעם גזירת הכתוב, שכן משמע מרש"י כתובות ע"ב, ועוד ראשונים.
וכן מוכח מהכסף משנה, שסובר בדעת הרמב"ם בהלכות ק"ש פרק ג' הלכה י"ז שמותר לקרות ק"ש כנגד שיער מגולה ואסור לקרות ק"ש כנגד טפח מגולה, וא"כ ברור שלדעתו אין איסור חפצא של ערוה בשיער וגם אינו מביא לידי הרהור, ומוכרח דשיער נחשב פחות מביא לידי הרהור מאשר טפח מגולה, וע"כ איסור גילוי שיער לא הוה משום פריצות, אלא גזירת הכתוב בלא טעמא.
והאריך בכל זה הרב אליעזר זאב מרילוס שליט"א בקובץ אור ישראל כ"א, והביא ראיה לכך שאין שיער באשה ערוה בעצם מן התורה, מהגמ' ברכות (דף כד.) דאיתא התם, אמר רב ששת שיער באשה ערוה, שנאמר שערך כעדר העזים. ולכאורה למה אינו מביא פסוק מן התורה, ופרע את ראש האשה. אבל להאמור שהאיסור לגלות שיער מן התורה הוא גזירת הכתוב בלי טעם, אפשר לומר שבא להשמיענו ששערות נחשבות עכ"פ כמו מהארכובה למטה במקומות שאינם מגולין דאסור להסתכל בה, דהוה דבר הבולט ושונה מהרגיל.
ויש שהביאו טעם ע"פ סוד לענין כיסוי הראש, שטעם זה שייך דוקא בשיער מחובר. וכן כתב הגאון רבי אהרן וירמש זצ"ל, בספרו "מאורי אור" (חלק "קן טהור" למסכת נדרים דף ל'): "וגם החוש מכחיש, דשיער אינו הרהור כגילוי שוק וקול זמר. והלא לא אסרו לקרות כנגד פנים יפות. אלא על כרחך שיער [נאסר] מטעם כמוס, שליטת הקליפה, ואינו תימהון דוקא במחובר. וכמו בשיער אשה מונח לפניו, אינו כלום. וכמה דברים שלא נגלו טעמם... אלא טעמם ונימוקם עמם".
ויש הטוענים שבכלל יסוד כיסוי הראש הוא מנהג (עד שהיה אחד מהגדולים שרצה לבטלו, חשב טען שהתבטל המנהג בימינו לגמרי), וכל האיסור הוא רק מדרבנן, ראה בתרומת הדשן סי' רמ"ב, שכתב בדעת הרמב"ם שפריעת ראש איסורה מדרבנן, וזה לשונו: "ואע"ג דרמב"ם כתב דאינו אלא מדברי קבלה הא איהו נמי כתב דפריעת ראש באשה אינו אלא זהירות מדרבנן כדמוכח מלשונו, ומסתמא סבירא ליה הא דפריך תלמודא "דאורייתא היא" רצונו לומר רמז דאורייתא יש לה".
ובוודאי שאין טעם התורה לאסור שיער משום פריצות, דאם שיער הוא פריצות בעצם, מהיכי תיתי לרווקות ללכת בפריעת ראש? וגם לא דרשינן טעמא דקרא לחומרא (לאסור פאה נכרית מטעם זה) כאשר הטעם כלל לא מפורש בתורה.
ועצם ההיתר לרווקות הוא מבוכה גדולה בין הפוסקים, שהרי בגמרא לא חילקו בין נשואה לרווקה, "מכאן לבנות ישראל", וכן הרמב"ם והשו"ע נקטו "בין פנויה ובין אשת איש", אלא שמאידך התירו לקרוא ק"ש נגד שיער רווקות שנהגו לילך כן, וכבר בשיטה מקובצת מובא שרווקות לא נהגו לכסות ראשן (מה שיוצאה ביום כלולותיה ושערה פזור על כתפה, אינו ראיה. אבל בשטמ"ק כתב מפורש, "והא דאמרינן לקמן (ע"ב) ופרע את ראש האשה, מכאן אזהרה לבנות ישראל שלא יצאו בפירוע ראש, י"ל דבנשואות קא מיירי. מליקוטי הגאונים").
אולם על כל פנים יישבו לשון השו"ע והרמב"ם שמדובר בפנויה אלמנה או גרושה, ולרווקה התירו לגלות שערותיה, ומפורש בראשונים שכל שיער הרגיל בגילוי אין בו הרהור (חוץ משיער מחובר של נשואות החייבות מדאורייתא לכסות שערן) ולכן מותר לגלותו, ואין שום נפק"מ בין זה לבין שיער פאה נכרית. וראה בשו"ת מהר"ם אלשקר סימן לה:
"דבר שדרכו להיות מגולה דלבו גס ביה מותר, ואפי' לק"ש, כדפרישית, וכן כתבו המפרשים ז"ל, וכן כתב ראבי"ה ז"ל, כל אלו שהזכרנו לערוה דוקא בדבר שאין רגילות להגלות, אבל בתולה הרגילה בגילוי השער לא חיישינן דליכא הרהור, וכן הסכים בעל המרדכי והרא"ש ז"ל והכל כפי המנהגות והמקומות...
ואלא מעתה לפי דרכם שיער גבות עיניה נמי היה להם לאסור, דשיער קרייה רחמנא נמי, דכתיב יגלח את כל שערו את ראשו ואת זקנו ואת גבות עיניו וגו', וכל שכן פניה ידיה ורגליה דהוה להו נמי למיסרן, ומאי שנא אותו שיער, ואי משום דדרכן להיות מגולין, האי נמי דרכו להיות מגולה. ואי לא איירו אלא באשת איש ובמסתכל ומתכוין ליהנות, אטו באשת איש וברשיעי עסקינן? ובבירור אמרו זכרונם לברכה, דאפילו באצבע קטנה אסור להסתכל, ואפילו בבגדי צבעונין שלה נמי אסור, וכל שכן בשערה, דת"ר ונשמרת מכל דבר רע שלא יסתכל אדם באשה נאה ואפילו פנויה, באשת איש ואפילו מכוערת, ולא בבגדי צבע של אשה וכו', ואמר רב יהודה אמר שמואל ואפי' שטוחין ומונחין על גבי הכותל. אלא שדברים אלו בטלין הם, דלית בהו מששא כלל.
וכמה לא חלי ולא מרגיש האי גברא דקאמר לה להאי מילתא, דכיון שנהגו לגלותו מימי עולם ומשנים קדמוניות ברוב תפוצות הגולה שתחת יד ישמעאל ואין בידו למחות, איך עלה בלבו לאוסרו? ואף אם היה אסור, דאפילו באיסורא דאורייתא אמרינן הנח להם לישראל מוטב שיהו שוגגין ואל יהו מזידין, כדאסיקנא בביצה פרק המביא... והשתא אם בדאוריתא ובדרבנן אמרינן הנח להם, כל שכן בדבר המותר שנהגו בו היתר, שכל המוכיחן בזה לא בדעת ידבר, ונמצא מכשילן ח"ו, ועתיד ליתן את הדין... ובכמה וכמה דברים הקילו רבותינו ז"ל כדי שלא תתגנה האשה על בעלה. ואין צורך באורך".
ויש עוד כמה וכמה פוסקים שהתירו קריאת ק"ש מול שיער אשה נשואה שלא רגילה לכסותו, מטעם שרגילין בזה וממילא אין בו שום הרהור. כן כתבו ערוך השולחן, בן איש חי, יביע אומר ועוד. וביאר שיש חילוק מהותי בין שוק וירך שנאסר גם לרווקה, לבין שיער שהותר ברווקה.
שמואלביץ כתב:אישי כתב:אעתיק בזה מתוך מכתב שכתבתי בענין זה בזמנו:
.....קיבלתי ההעתק ממכתב הגרי"פ בענין זה, וכמדומה דדעתו נוטה לדרך זו, דמעיקר דיני צניעות וערוה, לא נאסר אלא שערה ממש, ורק הנידון משום דבר הגורם להרהור, ובזה כתב דכל שאינו 'מגרה' שפיר דמי. אך לא הבנתי כוונתו בזה, שהרי אפילו פאה צנועה יש בה גורם להרהור, ואין הדבר תלוי אלא אם היא אשה נאה או כעורה, וכיון דחזינן דהתורה חששה להרהורי דגברי מחמת השער, וגם ילפינן מקרא דשער מביא טירדא, שוב היה לנו לאסור גילוי כל שער בדומה לשערה. [ובאמת פניה וידיה נמי גורמים להרהור אלא דא"א לאוסרן, וכמש"כ החזו"א, אבל שער שהתורה עצמה אסרה, איך נאמר דלדידן אינו 'מגרה']. אך מודינא, דבפאה שניכר לכל שאינו שערה, שוב אפשר דאין בה חשש הרהור כמו שערה, ורק אם היא באופן פרוץ אסור.
גם זה נשען על ההנחה המוטעית שהתורה אסרה שיער מחשש להרהורי דגברי, שזה נסתר באריכות בתגובתי הקודמת. א. שמוכח מכמה ראשונים שזה גזירת הכתוב, וגם בגדולי האחרונים לפני 300 שנה הובא שהטעם הוא כמוס ולא משום פריצות. ב. תה"ד בשם הרמב"ם כתב שהוא בכלל איסור דרבנן, וממילא נפל הכל. ג. לפי זה אין שום ביאור כלל לעובדה שהתורה התירה שיער רווקות, שהוא מגרה באותה מדה כמו הנשואות, וגם איסורן (נדות) שווה לאיסור הנשואות ואין שום מקום לחלק ביניהן. ד. הטעם לא מפורש בתורה, וממילא אין שום מקום לדרוש טעמא דקרא ולאסור דברים אחרים מחמתו.
ומה שכבודו הביא חזו"א, אדרבה נראה שדעת החזון איש כדברינו. דהנה לכאורה כמו שכתבנו, מאחר שהאיסור תלוי במציאות אם הדבר בולט ושונה בסביבתה ובמצבה וכו', א"כ באינו מכירה או במקום שרבו פרוצות יהיה מותר לראות ולקרות ק"ש כנגד שיער אשה כמו במקום שנהגו לגלות מהארכובה ולמטה. ובאמת כן דעת כמה וכמה אחרונים ומהם ערוך השולחן (בסי' ע"ה סעיף ז'), שבמקום שרבו הפרוצות מותר לקרות ק"ש כנגדן, דליכא הרהור, אע"פ שהנשים עוברות על איסור תורה של "ופרע את ראש האשה". (ופשוט שהערוך השולחן לא בא להתיר לקרות ק"ש כנגד שוק או זרועות מגולות שנחשב לערוה בעצם, אפי' במקום שרוב פרוצות אינן מכסות אותן, ששוק וכדו' מביא לידי הרהור גם ברגיל, והוה ערוה בעצם ולא תלוי במקום ובזמן).
וזה לשון מרן החזו"א בהלכות ק"ש (ט"ז סוף סי' ח'), "ובשיער דמותר בפנויה ואסור בנשואה לכאורה לא היה ראוי לאסור אלא באשה שהוא מכירה ורואה אותה תמיד בשיער מכוסה, וכי מגלה השתא חשיב ערוה, אבל רואה אשה שאינו מכירה לא עדיפה מפנויה. אלא הכי קבעו חכמים דשיער אשה נשואה כיון דחייבת לכסותה עשוה כערוה לכ"ע". הרי מפורש בדברי קדשו שאין פריצות בעצם בשיער, וביסוד הגזירה הוא מסכים לבעל ערוך השולחן שרק במכירה שייך הרהור (משום שבולט ושונה כנ"ל), אלא שלא חילקו חז"ל בין מכירה לאינו מכירה או בין כשירה לפרוצה, וחיוב הכיסוי הוא המחשיבה כערוה ולאיסור לקרות ק"ש כנגדה, וממילא אם מצד ההלכה יוצאת ידי חובת כיסוי השיער ע"י שמכסה בפאה נכרית, אין לאסור משום הרהור, דלא גרע מפנויה.
ובענין הכשלה בהרהורים, ראה מש"כ הגאון רבי יהודה שיינפלד שליט"א בשו"ת אוסרי לגפן (חלק ט' עמ' קע"ה ואילך): "ונשאר לדון רק בדין לפני עיוור, דמשום ירידת הדורות וריבוי הבעלי תשובה, טוענים רבים שהפאה גורמת להם הרהורים וההולכות בפאה מכשילות אותם. אבל באמת הניסיון מוכיח שהיום אדרבה, פנויות גורמות להם הרהורים יותר מאשר נשואות, מפני שנכנסים לדמיון אולי תסכים להינשא להם, וממילא אם נבוא לאסור משום לפני עיוור, נצטרך לאסור גם על פנויות לצאת לרה"ר, אפי' בצמות, ובפרט כמה נערות יחד שא"א להעלים עין מהן, וזו גזירה שא"א לעמוד בה".
ומה שכבודו כתב להתיר רק פאה שניכר שאין זה שיער, איני יודע האם קיימת פאה כזו, ואם כן, בוודאי היא מכערת את הלובשת אותה, ולא תסכים ללבשה, כמש"כ בגמרא שגנאי לצעירה לצאת בפאה נכרית של זקנה (חוטי שיער = פאה נכרית אליבא דמג"א גר"א ועוד).
והנה גם מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א הסכים שלא צריך שיהיה ניכר ממש אלא רק שיהיה ניכר למתבונן. ובמענה לשאלה, וזה לשונה: "רוב ככל הפאות ניתן להבחין אם היא פאה או שיער עצמה, ע"י כמה סימנים: א. הפאה גבוהה יותר משיער עצמה. ב. הפאה מבריקה יותר משיער עצמה. ג. רוב תסרוקות הפאות הצנועות, הן ישרות ולא מקורזלות, וניתן לזהות פאה ע"פ התסרוקת, ובפרט שרוב הרווקות הולכות בשיער אסוף כתקנון בתי הספר והסמינרים. ד. המתבונן יכול לראות שאין שרשי השיער יוצאים מהראש. האם גם בפאות אלו היתה כוונת כת"ר שיש להחמיר?" ענה מרן בזה הלשון: "אם המתבונן יכול להבחין, המנהג להקל".
חיים כתב:שמואלביץ כתב:איסור גילוי שיער לא הוה משום פריצות, אלא גזירת הכתוב בלא טעמא
נעזוב לרגע את המלה "פריצות", אתה רוצה לומר שאיסור גילוי שער אינו קשור לנושא של "צניעות"?
עד כמה שידוע לי, הלכה הכתובה בשלחן ערוך בהלכות שבת, היא קשורה לאיסורי שבת גם אם לא כתוב בפירוש, וכמו כן הלכה הכתובה בהלכות צניעות היא קשורה להלכות צניעות, גם אם לא כתוב בפירוש.
ההלכה בשלחן ערוך (אבהע"ז כא, ב): "לא תלכנה בנות ישראל פרועות ראש בשוק...", נכתבה בסימן שכותרתו "להתרחק מן העריות"! והיא משולבת ביניהם כמקשה אחת. וכי אין בכך ללמד שהנושא של גילוי ראש קשור בקשר הדוק עם הענין של התרחקות מעריות?
ראה מה כלל הרמב"ם (איסורי ביאה כא, יז) בהלכה אחת:לא יהלכו בנות ישראל פרועי ראש בשוק אחת פנויה ואחת אשת איש, ולא תלך אשה בשוק ובנה אחריה גזירה שמא יתפשו בנה ותלך אחריו להחזירו ויתעללו בה הרשעים שתפסוהו דרך שחוק
[ההלכה הקודמת (כא, טז) עוסקת באיסור להיכנס לבית המרחץ עם אביו וכו', והלכה שאחריה (כא, יח) עוסקת בהוצאת שז"ל.]
שמואלביץ כתב:יישר כח על שאלתך המחכימה.
כולי עלמא מודים שכיסוי ראש קשור עם צניעות, לאחר שבדיעבד יש מנהג כזה של בנות ישראל, לכסות את הראש. השאלה היא האם התורה קבעה שיש לכסות את הראש משום צניעות, או שמא זוהי גזירת הכתוב בלי טעם, או שהטעם הוא נסתר מאיתנו, או שזהו איסור דרבנן, או אפילו לא דרבנן אלא מנהג וכו'. עכ"פ, בתורה לא מפורש שום טעם, שממנו נלך ונגזור הלכות אחרות (כמו פאה), וכנ"ל באריכות.
ובוודאי שלאחר שנהגו בנות ישראל לכסות את הראש, הרי המשנה מהמנהג היא פרוצה. אלו דברים פשוטים. גם דת יהודית, שכל עניינה הוא מנהג בנות ישראל (ראה שיטה מקובצת כתובות עב: "דת יהודית. דברים שאינם אסורין מן התורה, אלא מנהג בנות ישראל הם, לצניעותא בעלמא. והיא עוברת על דת המנהג") נאמר בגמרא כי המשנה מהמנהג היא פרוצה.
וממילא גם אם מוצאים בראשונים לשונות של "פריצות" בקשר לגילוי הראש, או שהרמב"ם כתב זאת בהלכות צניעות, אין זה אומר שהתורה קבעה זאת (וראה לעיל תה"ד בדעת הרמב"ם) ובוודאי שאין זה אומר שזהו הטעם לאיסור התורה.
ולכן, אשה ההולכת בגילוי ראש נחשבת כפרוצה, אלא שבימינו כבר אין בזה פריצות מחמת שרוב נשות העולם מגלות ראשן, וגם רוב הנשים היהודיות מגלות ראשן, והרווקות הולכות בגילוי ראש, ורוב החרדיות הולכות בפאה, ולכן כתבו הפוסקים שבימינו מותר לקרוא ק"ש כנגד אשה נשואה הרגילה לגלות ראשה. אבל הרגילה לכסות ראשה, אם תגלה ראשה פתאום - אכן יש בזה פריצות ולכל הדעות אסור לקרוא ק"ש כנגדה.
וזאת מפני שגילוי שיער אינו כמו שוק וירך, ומידת הפריצות שלו תלויה במנהג. ולמעשה כתבו הפוסקים שהיום היה צריך להתיר לגמרי גילוי ראש, אילולא גזירת הכתוב שאשה נשואה חייבת לכסות ראשה.
וכמו שכתב מרן הגאון רבי שלום משאש זצ"ל בשו"ת "שמש ומגן" (אה"ע ח"ב סימן ט"ז):
"ואם באנו לשפוט לפי ההגיון והסברה, כבר כתבתי בספרי תבואות שמש חלק אה"ע (סי' קל"ח), שאין שום הרהור כלל בגילוי הראש בזמנינו גם בנשואות, דאיזה שכל והגיון יאמר דשעה אחת או רגע אחד קודם שתקבל טבעת אחת של קידושין לא היה בה הרהור, ותיכף שקיבלה הטבעת ועדיין גלויה לפנינו יחזור להיות בה הרהור, ואיזה שינוי נעשה בגופה שיביא לידי הרהור חדש? וקרוב להיות הדבר בהיפך, שקודם נישואין יש מקום להרהור כיון שהיא מותרת וחזיא לנישואין לכל גבר. לא כן אחר הנישואין דלא חזיא והיא מיוחדת לבעלה, ההרהור פחות הרבה כיון שיודע שאי אפשר להשיגה, וכמש"כ הראב"ע גבי לא תחמוד. וזה היה בימי קדם שהנשואות היו מכסות ראשן, ואם תראה אותה אח"כ מגולה, יש שינוי בגוף וראיה חדשה ויש בזה הרהור, אבל בזמן שלא נשתנה בה שום דבר, גם שיהיה באיסור, אבל לגבי ההרהור לא התחדש שום דבר.
והאיסור שלה לא מפני הרואים, אלא מפני החציפות שעושה בגילוי ראש, שדרך הנשים לכסות במטפחת או בפאה נכרית והיא נשארה מגולה, ועוברת על דת משה, ולכן די לנו לקבל את מה שאסרה תורה בפירוש בגילוי שערה ממש, ואף שהיום פג הטעם דחציפות כיון שהכל עושין כך, עכ"ז גזירה דאורייתא נקבל. אבל אין לנו להוסיף עליה שום דבר קטן או גדול, כיון דבעיקרא דמילתא אין כאן חציפות ואין הרהור".
וכמו שכתב הגר"מ שטרנבוך שליט"א בשו"ת "דת והלכה" (סימן א'):
"ומהאחרונים שדנו שגילוי שערות מביא לידי הרהור וכבגדי צבעונין שלה, וזהו שורש חיוב כיסוי הראש באשה, וא"כ אפי' יש עלה פאה נכרית כיון שאינו מכיר מיד שזוהי פאה הלוא בא לידי הרהור, ומהאי טעמא גופא פירשו דלא מהני פאה נכרית, שמחויבת לכסות אפי' הפאה נכרית שלה, מטעם זה אין לאסור בזמנינו כלל. שאם שורש איסור גילוי שערות מפני שמהרהר בה, בזמנינו שכל הנשים פרועות ראש רחמנא ליצלן אינו מהרהר כלל, והוה לן להתיר לגמרי איסור פריעת ראש בזה הזמן".
וכמו שכתב הגאון רבי יוסף משאש זצ"ל, רבה של חיפה:
"מידי הוא טעמא בבתולות משום שאין הרהור ברגיל לראות, הוא הדין בנשואות הרגילות האידנא, אין הרהור ברגיל, וכל אדם מבשרו יחזה, שרואה נשים עוברות לפניו יום ויום בראש מגולה, ואינו שם לבו להן ומהרהר. והמהרהר, לא מחמת שיער גלוי מהרהר". (אוצר המכתבים חלק ג' סימן א' תתפ"ד)
ומעין זה כתב גם הגר"ע יוסף זצ"ל, בשו"ת יביע אומר (חלק ו' סימן י"ג):
"לכאורה נראה שמכיון שנשים אלה רגילות לצאת לרשות הרבים בגילוי ראש, ודרכן בכך, אין בזה משום הרהור... וכעין מ"ש ראבי"ה (סי' ע"ו) דהני מילי בדבר שאין רגילות להגלות, אבל בתולה הרגילה בגילוי שיער לא חיישינן דליכא הרהור בכה"ג. וכן בקולה לרגיל בו. וכ"ה בהגמ"י (ספ"ג מה' ק"ש). ובמרדכי (פ"ג דברכות סי' פ'). וכן פסק הרא"ש והטוש"ע לגבי שיער בתולות... יש לחלק בין גילוי שוק באשה שלא הותר מעולם גם לבתולות פנויות, לשיער שהותר בבתולות פנויות, וא"כ י"ל דלא שכיח הרהור כ"כ בזה... והכי נמי לענין זה, ודוקא בזמנם שלא היו רואים אשה בחוץ שכל כבודה בת מלך פנימה, ובראיית אשה מיד באים לידי הרהור במחשבה שבלב, משא"כ עתה שהנשים עוסקות במשא ומתן, ומורגלות בינינו, ואין האדם מתפעל בראייתן ובשיחתן לבוא לידי הרהור... נשים שהורגלו לצאת לרה"ר בגילוי הראש, וכל אדם העובר ברה"ר יראה כהנה וכהנה, ואין הרהור מצוי כ"כ בזה מרוב הרגלן בינינו, אין בזה משום שיער באשה ערוה אע"פ שעושות כן שלא ברצון חכמים, דלגבי דידן הו"ל כבתולות שרגילות בכך".
אוצר החכמה כתב:זה לא כ"כ ראייה כי האוסרים מתבססים על הירושלמי של היוצאה בקפליטים יש בה משום יוצאה וראשה פרוע, וא"כ אפשר לומר שס"ל שאסרוהו חז"ל משום מראית עין
פנימי כתב:התכוונתי רק להוכיח שלהלכה חוששים למראית העין אפי' כשלא מצינו שגזרו על זה חז"ל
פנימי כתב:(דרך אגב מצוי מאד מקומות כאלה, שלא רגילים בפיאה נכרית. כל מי שמסתובבת באיזור חילוני מובהק, צריכה לדעת שיש הרבה חילונים שלא יודעים בכלל שהחרדיות שמות פיאות, והם בטחוים שהיא בלי כיסוי ראש. וכבר שאלו את אשתי שאלות מביכות בנושא)
אוצר החכמה כתב:וא"כ בעצם מה הראייה מהגמרא לאסור פאה נכרית (מלבד ראיית ההגהה בבאר שבע משחורי הראש שיש לדון בה הרבה)?
פנימי כתב:הגרמ"פ אומר בדיוק מה שאתה אומר בתשובה שלו על פיאה נכרית - שממ"נ מי שמכיר אותה יודע שזה פאה, ומי שלא מכיר אותה יחשוב שהיא חילוניה.
אבל לי הדברים תמוהים מאד:
א. אנשים עלולים ללמוד ממנה להיות חילוניה.
ב. לכאורה מראית העין זה בעיה של כבוד שמים. שאינו כבוד שמים שיחשבו שיש עבירות בעולם, ואינו דוקא שילמדו ממנו, הפסוק "והייתם נקיים" נאמר על בני גד ובני ראובן, שאף אחד לא יכל ללמוד מהם.
בקנאת סופרים (של ר"ש קלוגר) כתב במפורש ששייך מראית העין גם כשיש חילונים. ואדרבה כתב שבמקום שיש חילונים יש יותר חשש, כי כשאין חילונים י"ל שאנשים יאמרו שודאי אינה רוצה לחטוא וידונו לכף זכות שזה פאה, ובמקום שיש חילונים יחשבו שהיא חילוניה. (וסמך על סברתו לאסור אפי' במקום פיקו"נ, כי הוא שעת השמד ויהרג ואל יעבור. ע"ש)
שמואלביץ כתב:ולגבי מה שכבודו כתב שהתורה החמירה בנשואה, אין שום מקום לומר שהתורה חידשה דין מיוחד לחלק בין אשת איש לרווקה, אלא רק יש האומרים בדוחק שהתורה דיברה בסוטה שהיא נשואה, ואין לך אלא חידושו.
אולם לשון הגמ' בכתובות (עב.) היא "אזהרה לבנות ישראל", ומשמע רווקות ונשואות, ולא מוזכר כלל שצריך להיות היכר בין נשואה לבתולה, וכן כתב הב"ח (אה"ע כ"א), וכן פשט לשונם של הרמב"ם והשו"ע "אחת פנויה ואחת אשת איש".
וגם הטעמים שנאמרו בגמ' לאסור גילוי שיער, אם משום ניוול (בכתובות שם) שזהו עיקר הטעם, אם משום קללת חוה (עירובין ק:) ואם משום שיער באשה ערוה ששיבחו הכתוב (ברכות כד.), שייכים בין בנשואה ובין ברווקה.
ורק מפני המנהג הרווח בימינו שבתולות יוצאות פרועות ראש, נדחקו האחרונים בביאור הגמ' ובביאור דברי הרמב"ם והשו"ע, וכתבו שלרווקה מותר לגלות שיער, כי כך נהגו.
שמואלביץ כתב:אולם למסקנה:
א. התורה בוודאי לא חילקה בין פנויות לנשואות, וגם אם האיסור רק לנשואות - בוודאי אין האיסור משום צניעות (ביסודו) כי אין מקום לחלק ביניהן;
ב. נהגו להקל ברווקות וכך פסקו הפוסקים האחרונים, ומאידך נקטו רובם שאיסור פריעת ראש בנשואות הוא דאורייתא ולא ישתנה בשום זמן.
חיים כתב:במחילה, מה הערפל הזה? הלכה למעשה: הרווקות הולכות בגילוי ראש, נכון? הרי שאנו נוקטים שהתורה חילקה בין נשואות לבתולות, אתה חולק על נקודה זו?
אתה טוען שדין כיסוי הראש הוא גזירת הכתוב בלא טעם, ורק כך אנו יכולים להבין את החילוק בין נשואות לבתולות. אבל אתה לא מסביר למה אי אפשר לומר שגזירת הכתוב היא להחמיר לנהוג תוספת צניעות בנשואות אבל לא בפנויות. אתה לא מבין את ההבדל? התשובה היא: גזירת הכתוב.
עוד דבר, לשיטתך המקור לחלק בין נשואות לפנויות מיוסד על ההנחה שדין כסוי הראש הוא גזה"כ ללא טעם. אבל יש לשאול מנין היסוד להנחה זו, כלומר מנין למדו חז"ל דין זה, הלא יתכן שאכן יש כאן דין של צניעות [שהרי בפשטות פעולת כיסוי הראש היא פעולה של צניעות] ואכן אין הבדל בין פנויות לנשואות. האם אין הדבר מלמד שחז"ל הבינו שמדובר כאן בענין של צניעות, ובכל זאת יש להבדיל בין נשואות לפנויות.
אתה גם לא מסביר (וכבר שאלתי בהודעה קודמת) למה יש הבדל בין רה"ר למבוי וחצר, מה המקור להבדל זה? האם לא ברור שיסוד ההבדל הוא שיש לנהוג ברה"ר בצניעות יתירה? אתה יכול כמובן לטעון שזה גזה"כ בלא טעם, אבל היכן חילקה התורה בדבר. ואם משום שהסוטה היא בביהמ"ק שהוא רה"ר, הרי מאחר שאנו לא יודעים מה גדר דין כיסוי ראש, מנין לנו להניח שרה"ר גורם את האיסור של פריעת ראש, הרי אפשר למצוא גורמים נוספים, כגון מקום מוקף מחיצות, וכדומה. [לגבי ההבדל בין נשואות ופנויות אפשר קצת להבין שהתורה דיברה בסוטה שהיא נשואה, אבל לגבי רה"ר הרי זה דבר חיצוני, ומנין לנו שהוא גורם.]
[אגב, לשיטתך, מצות כיסוי הראש היא חוקה יותר מפרה אדומה, שהרי בפרה אדומה עושים פעולה שיש לה תכלית ברורה והיא טהרה מטומאת מת, ואילו במצות כיסוי הראש (או באיסור פריעת הראש) עצם הפעולה היא גזירת הכתוב, פעולה חסרת פשר שאינה מובנת בעליל.]
אוצר החכמה כתב:לא קראתי את כל הויכוח. אבל אנסה להבהיר כאן משהו
יכול להיות איסור שעניינו הוא צניעות, דוגמה לדבר מה שאסרו כל הפוסקים בפשיטות ללכת לנשים במכנסיים. אין לזה מקור בפסוק אבל הדבר אסור כי אינו צנוע. באיסור כזה פשוט שלא יכול להיות איזה שהוא היתר שיתיר מקרה שאינו צנוע באותה מידה על בסיס העובדה שזה לא מה שאסרה תורה, לדוגמא שנאמר שאם תלבש בגד על בגד אע"פ שאין הבדל בצניעות יהיה מותר.
אבל באיסור פריעת ראש האשה טוען שמואלביץ שהוא איסור שאסרה התורה את המצב (של גילוי השער) בעצמו ולא משום שאנו שופטים אותו בדעתנו שאין זה צנוע (אפילו אם הסיבה השרשית קשורה לצניעות אבל אין זה מפני שאנו רואים כאן חוסר צניעות בדבר הזה דווקא) ולזה הוא קורא גזה"כ. וממילא על זה אפשר להחיל את כל הכללים הנוהגים בתורה שמה שפירשה תורה אסור, ומה שלא פירשה הרי זה מותר וכולי
שמואלביץ כתב:וזו עוד הוכחה לשיטת הטוענים שיסוד כיסוי הראש הוא מנהג בנות ישראל
הנה. יסוד מוסד לכל הפוסקים, אשר בנו עליו כמו רמים מקדשם, הוא מה שדרש ר' ישמעאל, ופרע את ראש האשה, אזהרה לבנות ישראל שלא יצאו בפרוע ראש, כמ"ש במס' כתובות דף ע"ב סוף ע"א, ופרש"י ז"ל, וז"ל, אזהרה, מדעבדינן לה הכי לנוולה מדה כנגד מדה כמו שעשתה להתנאות על בועלה, מכלל דאסור, אי נמי, מדכתיב ופרע, מכלל דההיא שעתה לאו פרוע הוה, שמע מינה אין דרך בנות ישראל לצאת פרועות ראש, וכן עיקר, עכ"ל.
וההבדל שיש בין ב' הפירושים הוא עפ"י א' משמע, שהטעם שמגלין שערה, כדי לנוולה בגלוי, כמו שעשתה היא לבועלה להתנאות לפניו בראש מגולה, משמע שאנן הוא שאסור לן לגלות שערה ברבים כדי לנוולה על חנם, ואך כדי לעשות לה מדה כנגד מדה התירה לנו התורה אסור זה כדי לנוולה, אמנם היא אין לה שום אסור בגלוי ראשה, שאם רצתה לנוול עצמה, תנוול לכל עת שתרצה, ובכל מקום שתרצה בבית ובשדה . ואך מפי ב' ופרע, מכלל דעד השתא לאו פרוע הוה, ומה טעם? משום דאין דרך בנות ישראל לצאת פרועות ראש, משמע שאסור לה גם עצמה לגלות שערה, שלכך בא הכתוב להזהירה שלא תשנה מדרך בנות ישראל בשום אופן.
הרי לך מפורש, דלפי א', אין לה בזה אסור כלל, שאין בזה רק משום נוול, ואם תרצה לנוול עצמה, תנוול. {כלומר, המשנה אומרת שאסור, הגמרא מביאה מקור לאיסור, ורש"י מפרש שלמעשה מותר.}
ולפי' ב' ג"כ אין האסור מצד עצם הדבר של גלוי שער, רק מצד מנהג בנות ישראל שנהגו לכסות ראשן, משום שחשבו בזמנם שיש בזה צניעות לאשה, והמגלה שערה נחשבת פורצת גדר הצניעות, ולזה הזהירה תורה לכל בת ישראל שלא תעשה היפך מנהג בנות ישראל בזה.
וא"כ עתה שכל בנות ישראל הסכימה דעתן שאין להן בכיסוי הראש שום צניעות וכ"ש שאין להן בגלוי הראש שום נוול, ואדרבה גלוי שערן הוא הודן והדרן ויופיין ותפארתן ובגלוי שערה מתגאה האשה לפני בעלה ובועלה, א"כ נעקור האסור מעיקרו ונעשה היתר.
חיים כתב:שמואלביץ כתב:וזו עוד הוכחה לשיטת הטוענים שיסוד כיסוי הראש הוא מנהג בנות ישראל
כלומר, בנות ישראל נהגו בכיסוי ראש [לפני מתן תורה??], ועל יסוד מנהג זה באה תורה ואמרה שלא לשנות את המנהג.
מי הם הטוענים דבר זה המוזכר בדבריך כמה פעמים?
יש עוד אחד מלבד הרב יוסף משאש?
אתה הצלחת להבין אותו?
עכשיו, אחר פרסום הודעה זו, ראיתי שהבאת במקום אחר מדברי הרב שלום משאש מה שכתב להשיג על הרב הנזכר. אם כן פלא שאתה מצטט אותו, כאילו יש לדבריו מקום.
שמואלביץ כתב:כבר הזכרתי שתרומת הדשן סימן רמ"ב כותב שלדעת הרמב"ם איסור גילוי הראש לנשים הוא מדרבנן ומה שאומר הגמרא "דאורייתא היא" כוונתה שיש לכך רמז בתורה. ולשיטתו הרי זה מנהג בנות ישראל שקבעוהו רבנן כאיסור (מסתמא כיון ששיער זה רגיל בכיסוי, ובגילויו יש פריצות).
היכן הסמך בראשונים? חוץ מלספר שרב חיליה וגובריה, אתה מסוגל לפרש דבריו?שמואלביץ כתב:הגאון רבי יוסף משאש רב חיליה וגובריה (ולא ציטטת את כל תשובתו), וכמדומני שיש עוד אחד מלבדו וגם הוא הוזכר בתשובת מרן רבי שלום משאש, ויש מקום לסברותיהם, וכנ"ל שיש לזה סמך בראשונים, אך כיון שבכל זאת מדובר ב"שיטה יחידאה" ורוב ככל הפוסקים סוברים שמדובר באיסור דאורייתא, כך אנו נוקטים.
סליחה, הרי זה לשון הרב משאש: "אין האסור מצד עצם הדבר של גלוי שער, רק מצד מנהג בנות ישראל שנהגו לכסות ראשן, משום שחשבו בזמנם שיש בזה צניעות לאשה, והמגלה שערה נחשבת פורצת גדר הצניעות, ולזה הזהירה תורה לכל בת ישראל שלא תעשה היפך מנהג בנות ישראל בזה, עכ"ל. של מי הטעות?שמואלביץ כתב:ואגב, זה לא כמו שכתבת ש"בנות ישראל נהגו בכיסוי ראש ועל יסוד מנהג זה באה תורה ואמרה שלא לשנות את המנהג"
למה אתה מערבב את הרב משאש עם התרומת הדשן? בתרומת הדשן לא כתוב שזה מנהג, והרב משאש לא טען שזה רמז, אלא שזה דין תורה המיוסד על מנהג קדום.שמואלביץ כתב:אלא לשיטתם התורה לא אמרה כלום. רק יש רמז לכך בתורה, שהכהן פרע את ראש הסוטה ונמצאנו למדים שהיה מגולה מקודם. ולדעתם, "אתי מנהג ומבטל מנהג"
. מה הקשר? הגר"ע יוסף דיבר על "דת יהודית" ולא על "דת משה".שמואלביץ כתב:כמו שכתב הגר"ע יוסף לגבי רדיד, שאין חיוב בו ואפשר ללבוש מטפחת כיון שהתבטל המנהג.
דבריך סותרים מניה וביה! אתה הרי טוען שוב ושוב שיסוד האיסור אינו משום צניעות, נכון? ולפי הרב יוסף משאש שיסוד האיסור הוא מנהג בנות ישראל, פשוט הדבר שהוא משום צניעות. כמו כן, דעת תרומת הדשן שהיא זהירות מדרבנן, ודאי שעניינו צניעות, ולא שום טעם נעלם אחר.שמואלביץ כתב:ובקיצור: אין לשיטה זו מקום בהלכה, אך אם באנו להבין את טעם האיסור ושורש האיסור, יש משהו בסברתם.
למה אתה שם בפי דברים שלא אמרתי? התורה החמירה על נשואות שתתנהגנה בצניעות יתירה [או כל הגדרה אחרת], אך לא אסרה על פנויות להיראות כמו נשואות. מה לא הגיוני כאן?שמואלביץ כתב:באשר לדבריך בהודעה הקודמת, לא יתכן לומר שהתורה באה להוסיף בצניעות האשה הנשואה, כאשר הגמ' (שהיא מקור האיסור) נוקטת לשון "מכאן לבנות ישראל", וכן הרמב"ם והשו"ע וכו'. לשיטתך, היה צ"ל "מכאן לאשה נשואה שלא תיראה כפנויה". אין כזה דבר. המנהג בכמה ארצות היה שרווקות מתעטפות כמו נשואות (וראה בנדרים: הנודר משחורי הראש, מותר בנשים) ולשיטתך זו עבירה על חוקי התורה, שציוותה לנשואה להוסיף בצניעות... וברור שלא מיניה ולא מקצתיה.
שוב פעם, מדובר בדבר שהוא לא פריצות מצד עצמו, אך יש בכיסויו משום תוספת צניעות. ולכן אפשר להחמיר בנשואה ולהקל בפנויה. מה לא ברור כאן?שמואלביץ כתב:ואם תתעקש שהתורה אסרה משום צניעות את שיער האשה הנשואה, ממילא לא מובן כלל כיצד התירה לרווקה. אין זו "הוספה בצניעות לנשואה" אלא תרתי דסתרי. אם השיער הוא בעצמותו פריצות, לא יתכן לאסור לזה ולהתיר לזה. וכמובן יש עוד ראיות רבות מהגמרא ומהראשונים שזה לא יתכן, וכנ"ל.
שמואלביץ כתב:הגאון רבי יוסף משאש רב חיליה וגובריה
חיים כתב: א. אתה קובע אך לא מסביר, היכן כתוב בתרומת הדשן שזה מנהג בנות ישראל, ולא איסור גמור מדרבנן?
ב. היכן הסמך בראשונים? חוץ מלספר שרב חיליה וגובריה, אתה מסוגל לפרש דבריו?
ג. סליחה, הרי זה לשון הרב משאש: "אין האסור מצד עצם הדבר של גלוי שער, רק מצד מנהג בנות ישראל שנהגו לכסות ראשן, משום שחשבו בזמנם שיש בזה צניעות לאשה, והמגלה שערה נחשבת פורצת גדר הצניעות, ולזה הזהירה תורה לכל בת ישראל שלא תעשה היפך מנהג בנות ישראל בזה, עכ"ל. של מי הטעות?
ד. למה אתה מערבב את הרב משאש עם התרומת הדשן? בתרומת הדשן לא כתוב שזה מנהג, והרב משאש לא טען שזה רמז, אלא שזה דין תורה המיוסד על מנהג קדום.
ה. מה הקשר? הגר"ע יוסף דיבר על "דת יהודית" ולא על "דת משה".
ו. דבריך סותרים מניה וביה! אתה הרי טוען שוב ושוב שיסוד האיסור אינו משום צניעות, נכון? ולפי הרב יוסף משאש שיסוד האיסור הוא מנהג בנות ישראל, פשוט הדבר שהוא משום צניעות. כמו כן, דעת תרומת הדשן שהיא זהירות מדרבנן, ודאי שעניינו צניעות, ולא שום טעם נעלם אחר.
ז. למה אתה שם בפי דברים שלא אמרתי? התורה החמירה על נשואות שתתנהגנה בצניעות יתירה [או כל הגדרה אחרת], אך לא אסרה על פנויות להיראות כמו נשואות. מה לא הגיוני כאן?
ח. שוב פעם, מדובר בדבר שהוא לא פריצות מצד עצמו, אך יש בכיסויו משום תוספת צניעות. ולכן אפשר להחמיר בנשואה ולהקל בפנויה. מה לא ברור כאן?
שמואלביץ כתב:מספרתי את דבריך, במחילה, למען הסדר הטוב.
א. כאשר תרומת הדשן קובע כי זה איסור דרבנן, יש להבין, היכן רבנן אסרו ומדוע אסרו. והנראה כי האיסור הוא מקדמת דנא, כיון שנהגו הנשים לכסותו והיה זה פריצות בגילויו. ומאידך, ברווקות לא אסרו חז"ל, כיון שהורגלו בגילויו.
בתרומת הדשן לא כתוב כלום, כל השאר - סברת כרס.
ב. הסמך בראשונים זה תרומת הדשן כמובן, וגם רש"י שהוא מדייק ממנו שם בתשובתו.
כנ"ל לא כתוב כלום בתרומת הדשן.
ג. כנ"ל בסעיפים א-ב.
ד. הטעות היא שלו, ומסתמא לא דק. אם אומרים שזהו מנהג בנות ישראל, ממילא התורה רק גילתה לנו על המנהג ולא קבעה זה כאיסור (שהרי לשיטתו אין זה איסור דאורייתא).
תגובה משונה. דברי הרב משאש ברורים ופשוטים, ואתה במחילה שם דברים בפיו ואח"כ מצטט אותם, בטענה שלא דק. מהיכן ההמצאה שהרב משאש סובר שזה לא איסור דאורייתא? אתה יכול להביא ציטוט אחד? [מלבד הדיון בגדרי "לאו הבא מכלל עשה".]
ה. לשיטת הרב יוסף משאש, זהו כמו דת יהודית, מנהג שנהגו בו בנות ישראל.
אבל מה מקום יש להוכיח מדת יהודית על דת משה, אפשר הרי לטעון שדת יהודית תלויה במנהג אבל לא דת משה.
ו. לפי הרב יוסף משאש - נהגו בנות ישראל משום צניעות כמובן. ועתה ביטלו מנהגן ואין בזה משום פריצות (כך הוא חשב, כששהה בתלמיסיאן וכל הנשים פרצו שם גדר). גם תרומת הדשן - התכוון שרבנן אסרו משום שהורגלו הנשים לכסותו, ובגילויו יש פריצות. אבל התורה עצמה - בוודאי לא אסרה משום פריצות, לפי רוב הפוסקים שסוברים שהוא דאורייתא. שהרי לא יתכן לאסור פריצות לזה ולהתיר לזה. וגם התורה לא נקטה שום טעם. וגם רוב טעמי המצוות נעלמו מאיתנו.
אתה לא עונה על השאלה איך אתה רוקד על כל החתונות. אי אפשר לטעון שיסוד כיסוי ראש הוא מנהג, ובו זמנית לומר שזהו איסור בלי טעם.
ז. לא הגיוני, כי לא מדובר ב"צניעות יתירה". אם נניח ששיער הוא פריצות בעצם, ממילא הוא פריצות אצל כל אשה. ואי אפשר לאסור על נשואה בת 90, עם שיער לבן ויבש, ולהתיר לרווקה בת 30, עם שיער שחור ונאה. והרי זה חוכא ואיטלולא. לך נא ראה בספרי האוסרים פאה, עד כמה הם מאריכים בפריצות השיער, עד שהקורא משתכנע ולבו מתמלא הרהורי תאווה לשיער, עד אשר נדמה בעיניו יותר פרוץ מאיברים אחרים האסורים בגילוי מדאורייתא (וכבר התבטאו כמה משובשים, שנוח להם ללכת בדיזינגוף ולא בבני ברק). אבל למה רווקה לא מושכת אותו בשערה, ולמה אצלה זה היתר גמור? הפלא ופלא.
א. מי דיבר על פאה נכרית? ב. מישהו דיבר על פריצות? ג. אומרים לך שכיסוי ראש יש בו משום "צניעות יתירה", בתגובה אתה קובע שלא מדובר ב"צניעות יתירה", ואז מסיט את הדברים לענין שונה, ובסיכום לא עונה כלום, ממש כלום.
ח. כנ"ל בסעיף ט'. ואם טעמא דקרא משום פריצות, מאי שנא אשת איש ומאי שנא פנויה, הרי אין לחלק בהרהור בין אשת איש לפנויה, ששניהם אסורים מן התורה כמבואר בבית יוסף (אעה"ז סי' כ"א). וגם אם נדחוק ונאמר שהתורה רק אסרה במקום שהביאה אסורה מהתורה, היה לנו לאסור בזה הזמן גם פנויות, שהפנויות נדות הם. וגם יקשה על הרא"ש בברכות כ"ד, דאם טעמא משום פריצות, נימא לאידך גיסא שגם פנויות נצטוו בפריצות זו לחומרא, ואיך החליט לקולא שרק אשת איש בכלל הציווי, שהרי דרשינן טעמא דקרא לחומרא ולא לקולא.
גזירת הכתוב היא שנשים נשואות תתנהגנה בתוספת צניעות. יש לך טיעון ענייני נגד משפט זה. אתה מסיט את הדברים שוב ושוב, ולא עונה לגופו של ענין.
וגם אין לומר שהתורה גילתה לנו שיש מצוה להבדיל בין אשת איש לפנויה (ושיער אינו ערוה בעצם), שא"כ לא יובן לישנא דתנא דבי ר' ישמעאל "בנות ישראל" שבפשטות כולל גם פנויות, והרי עיקר הציווי הוא להבדיל בין אשת איש לבנות ישראל.
תפסיק להמציא המצאות כדי לדחות אותם. מי דבר על כך בדיון זה?
והא דאסור לקרות ק"ש כנגד שיער האשה, הוא תוצאה מחיוב הכיסוי שגזרה תורה, דמאחר שהתורה אסרה גילוי ראש, נעשה שיער אשת איש דבר שדרכה לכסות, וכל שדרכה לכסות ואינה מכוסה נחשב לדבר שיכול להביא לידי הרהור, שכל דבר השונה ממה שרגילים בו מביא לידי הרהור, ולא משום שעצם השיער מביא לידי הרהור, ולשיטת הרא"ש דבר הבולט ושונה ממצבו שצריך להימצא בו נחשב מדרבנן גם לערוה, ואסמכינהו אקרא דשיר השירים, וכמו מארכובה ולמטה במקום שהדרך לכסות, גילויין נחשב לבולט ושונה וגורם לאיסור הסתכלות, ולרא"ש גם לאיסור ערוה לגבי ק"ש.
שמואלביץ כתב:מרן הגאון רבי שלום משאש כתב בשו"ת "שמש ומגן" (חלק ב' אה"ע סי' ט"ו והלאה): "רוב הפוסקים המחמירים היינו משום דת יהודית ומראית העין וכו', וזה היה קודם התפשטות המנהג בכל העולם. וכמו שכתבו בדבריהם 'אם תימצא אחת בעיר בטלה במיעוטה'. לא כן היום שכולם פרצו גדר ונעשה מנהג פשוט, וגם המחמירים יחזרו בהם להתיר, ונמצא רוב הפוסקים לצד ההיתר".
[/b]".
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 179 אורחים