גלאגוזים כתב:ראה בהקדמת "מכון בית אהרן וישראל" שהוציאו לאור את הספר "לקט שבלים" לזקנך הגאון זצ"ל,
בו מתואר חלקו הגדול בכינונה של עדת קרלין אחרי המלחמה הנוראה ואחרי הסתלקותו של האדמו"ר רבי יוחנן זצ"ל.
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?144084
פרישקייט כתב:בחסידות קרלין חוזרים אין ספור פעמים, על דברי הבעש"ט הק' במכתבו: "ואני לא באתי לחדש שום דבר, רק להכניס חיות בעצמות היבשות, שקורין פרישקייט".
מי יודע היכן נדפס המכתב בשלימותו או מקורו ואמינותו ?
ח''ל קאליסק כתב:פרישקייט כתב:בחסידות קרלין חוזרים אין ספור פעמים, על דברי הבעש"ט הק' במכתבו: "ואני לא באתי לחדש שום דבר, רק להכניס חיות בעצמות היבשות, שקורין פרישקייט".
מי יודע היכן נדפס המכתב בשלימותו או מקורו ואמינותו ?
מקווה שזה לא כמו שבברסלב מדברים נגד ''מרה שחורה'' ובחב''ד על ביטול היש
.
לא ידען כתב:מישהו יודע על מה הייתה היריבות בין חסידי קרלין וסלונים בעיר טבריה של לפני 85 שנים?
דוב גרין כתב: ורק יחידים הם מדור אחד לפני המלחמה ולא קודם לזה. עד כמה זה נכון? וזה אותו דבר בפינסק?
פרישקייט כתב:דוב גרין כתב: ורק יחידים הם מדור אחד לפני המלחמה ולא קודם לזה. עד כמה זה נכון? וזה אותו דבר בפינסק?
לא נכון, אנקוט רק לדוגמא, משפחת "גלויברמן" [הנמצאים בסטולין וגם בפינסק] הם כבר חסידי קרלין בן אחר בן עד ר' חיים שהיה חסידו של ראש השולשלת אדמו"ר ר"א הגדול מקארלין זיע"א
נטיעות כתב:רבי ברוך מאיר יעקב שוחט מקרלין-סטולין שליט"א. בן רבי עזרא הלוי, חתנו של רבי יוחנן פרלוב מסטולין-לוצק. חתן רבי משה דוד שטיינוואהרצל ראש ישיבת באבוב בארה"ב.
רבי יוחנן שוחט מלוצק שליט"א. בן רבי עזרא הלוי, חתנו של רבי יוחנן פרלוב מסטולין-לוצק.
נטיעות כתב:רבי ברוך מאיר יעקב שוחט מקרלין-סטולין שליט"א. בן רבי עזרא הלוי, חתנו של רבי יוחנן פרלוב מסטולין-לוצק. חתן רבי משה דוד שטיינוואהרצל ראש ישיבת באבוב בארה"ב.
רבי יוחנן שוחט מלוצק שליט"א. בן רבי עזרא הלוי, חתנו של רבי יוחנן פרלוב מסטולין-לוצק.
ישבב הסופר כתב:סליחה שלא השתתפתי באשכול כנדרש, אני טרוד לאחרונה ולא מוצא זמן לכתוב בפורום הנכבד.
כמה תיקונים ובירורים.
בקרלין (ובפינסק) יש כמה משפחות ישנות לפחות מימי הבית אהרן ואף למעלה, אבל מחלקם יש רק נציגים בודדים. למשל גלויברמן (מימי הרא"ש הראשון), אליאך (בני אחי ר"א הגדול), טננבוים, שיפמן, שור, בידרמן, לדרמן, הויזמן, גולדברגר (ג"ב), ועוד, כרגע אלו הן השמות שזכרתי.
משפחת פילצ'יק - חשובה ככל שתהא לביסוסה ופריחתה של קרלין של היום - לא נחשבת למשפחה ישנה, הסבא ר' ניסן נתקרב לקרלין בארה"ב בסביבות שנת תרע"ז ע"י חמיו ר' אפרים אהרן טנצמן שהיה איש חסיד חשוב, מהמקורבים אל רבי אברהם אלימלך מקרלין הי"ד ואחיו רבי יעקב חיים מארה"ב.
משפחת בריזל - ליפשיץ אף הם התקרבו רק בדור הקודם, הרי האחים ר' זלמן, ר' אלעזר, ור' פנחס התקרבו לקרלין בירושלים בשנות התר"פ-תר"צ, ואביהם ר' דוד (ואמם ה'באבע פייגאלע') היו צנזאיים ולא קרלינאים כלל וכלל.
לגבי משפ' ברנשטיין , אלה בפינסק הם נכדי רבי פישל דיין, שהוא נמנה על חסידי קרלין אבל אביו לא היה חס"ק, (ככל שידוע לי). והברנשטיינים בקרלין אינם ממשפחה זו.
לגבי כהונתו של ר' אהרן חיים הויזמן כמנגן הרשמי בקרלין, כהונתו הסתיימה כמה שנים טובות לפני שהאדמו"ר הגיע להתגורר בארה"ק.
לגבי משפחת אבי האדמו"ר מקרלין שליט"א, מוצאם מעיר טורצ'ין שבוואהלין.
ח''ל קאליסק כתב:ולגבי רבי אהרן חיים מירושלים זה דבר ידוע אצל חסידי קרלין וכן אצל משפחתו,
ישבב הסופר כתב:לגבי משפחת אבי האדמו"ר מקרלין שליט"א, מוצאם מעיר טורצ'ין שבוואהלין.
מתפעל כתב:דבר מעניין יש בקרלין, לכל הפחות מאז הפרנקפורטער זצ"ל, שהרביים הלכו יותר מודרניש, כובע יותר מודרני, פאות מסודרות מאחורי האוזן, עניבה וכדומה.
והחסידים לא חיקו את הרביים בענין הזה.
ולמשל בחב"ד, הרבי האחרון הלך עם קנייטש קאפעלוטש וכל החסידים גם כן.
מעניין אם הדרך הזו של הפרנקפורטער בענין הלבוש, התחילה ממנו והלאה ואילו למעלה בקודש לא היה כך.
איטשע טבריאנער כתב:מתפעל כתב:דבר מעניין יש בקרלין, לכל הפחות מאז הפרנקפורטער זצ"ל, שהרביים הלכו יותר מודרניש, כובע יותר מודרני, פאות מסודרות מאחורי האוזן, עניבה וכדומה.
והחסידים לא חיקו את הרביים בענין הזה.
ולמשל בחב"ד, הרבי האחרון הלך עם קנייטש קאפעלוטש וכל החסידים גם כן.
מעניין אם הדרך הזו של הפרנקפורטער בענין הלבוש, התחילה ממנו והלאה ואילו למעלה בקודש לא היה כך.
כמדומני שזה החל מהפרנקפורטער, וזה אכן לא היה קל לחסידיו הירושלמיים אך מאד התחזקו ברבי הקדוש והיו חסידים נלהבים, ונסעו נסיעות רבות לסטאלין.
בנו רבי אברהם אלימלך זי"ע בהגיעו ירושלימה, הלבישוהו החסידים בבגדים שיותר יתאימו לאוכלוסיה החסידית - ירושלמית דאז. [דבר זה חרה מאוד לתלמידו הרמ"מ מלעלוב זצ"ל כמו"כ כאב לו שביקשו שלא יבוא עם ב"ב הצד' שהי' לבוש' כנהוג בסטאלין ולא כבני ירושלים]. ר' אהרן יוס'ל בריזל שיחי' מספר שהציע לרבו הרא"א בביקור האחרון באר"י בעת שאמר שרוצה לחזור חו"ל וכידוע ניבא את עתיד אירופה, שלפחות ישלח את משפחתו, ותיכף הרגיש על בשרו את תגובת החסידים שהשתיקוהו...
לעומת זאת אחיו רבי יוחנן זצ"ל בעלותו ארצה, מיד בביקור הראשון בחיפה, היה זה כמדומני תפילת מעריב והחסידים חיכו לו עם בגדים כאוות נפשם, ומיד עם כלות התפילה הכריז, שאם רוצים יקבלוהו כמות שהוא, ולא, יחפשו מנהיג אחר.
קרלינאי כתב:1. צאצאי ר קלמן נסתר בן ר יעקב שמש מיאנובה אחי ר' אהרן הגדול
2. בנו ר אשר
3. בנו ר אשר צבי מטיקטין
4. בנו ר אברהם דוב קארלינסקי מזעמברובע
5. בניו ר ישעיה ק'רלינסקי הרב דפוחוביץ מח"ס הגיון ישעיה ויו"ר אגודת הרבנים בארה"ב ורי יעקב מנהל ועד ההצלה ור' אהרן מזמברובה
6. בניו ר אשר קרלינסקי מפ"ת אבי משפחת קרלינסקי בארץ הקודש ור חיים קרלינסקי רב בניו יורק מח"ס הראשון לשושלת בריסק ור מאיר יונה ז"ל וחתניו הגאון ר מיכל פון הי"ד הרב דפונידל ליטא ואשתו צפורה הי"ד והגאון ר משה דב צפתמן הי"ד' המשגיח דישיבת פוניבז ליטא ואשתו פרומא הי"ד
ח''ל קאליסק כתב:איטשע טבריאנער כתב:מתפעל כתב:דבר מעניין יש בקרלין, לכל הפחות מאז הפרנקפורטער זצ"ל, שהרביים הלכו יותר מודרניש, כובע יותר מודרני, פאות מסודרות מאחורי האוזן, עניבה וכדומה.
והחסידים לא חיקו את הרביים בענין הזה.
ולמשל בחב"ד, הרבי האחרון הלך עם קנייטש קאפעלוטש וכל החסידים גם כן.
מעניין אם הדרך הזו של הפרנקפורטער בענין הלבוש, התחילה ממנו והלאה ואילו למעלה בקודש לא היה כך.
כמדומני שזה החל מהפרנקפורטער, וזה אכן לא היה קל לחסידיו הירושלמיים אך מאד התחזקו ברבי הקדוש והיו חסידים נלהבים, ונסעו נסיעות רבות לסטאלין.
בנו רבי אברהם אלימלך זי"ע בהגיעו ירושלימה, הלבישוהו החסידים בבגדים שיותר יתאימו לאוכלוסיה החסידית - ירושלמית דאז. [דבר זה חרה מאוד לתלמידו הרמ"מ מלעלוב זצ"ל כמו"כ כאב לו שביקשו שלא יבוא עם ב"ב הצד' שהי' לבוש' כנהוג בסטאלין ולא כבני ירושלים]. ר' אהרן יוס'ל בריזל שיחי' מספר שהציע לרבו הרא"א בביקור האחרון באר"י בעת שאמר שרוצה לחזור חו"ל וכידוע ניבא את עתיד אירופה, שלפחות ישלח את משפחתו, ותיכף הרגיש על בשרו את תגובת החסידים שהשתיקוהו...
לעומת זאת אחיו רבי יוחנן זצ"ל בעלותו ארצה, מיד בביקור הראשון בחיפה, היה זה כמדומני תפילת מעריב והחסידים חיכו לו עם בגדים כאוות נפשם, ומיד עם כלות התפילה הכריז, שאם רוצים יקבלוהו כמות שהוא, ולא, יחפשו מנהיג אחר.
גם רבי יואליש זצ''ל ורבי אהרן מבעלזא לבשו הקאפטי''ן הירושלמי בבואם והבעלזער רב זיע''א היה הולך עמו תדיר באפיית מצות [ה''ה למשמת אצל נכד אחיו הרבי מבעלזא מכניובקה].
ח''ל קאליסק כתב:איטשע טבריאנער כתב:מתפעל כתב:דבר מעניין יש בקרלין, לכל הפחות מאז הפרנקפורטער זצ"ל, שהרביים הלכו יותר מודרניש, כובע יותר מודרני, פאות מסודרות מאחורי האוזן, עניבה וכדומה.
והחסידים לא חיקו את הרביים בענין הזה.
ולמשל בחב"ד, הרבי האחרון הלך עם קנייטש קאפעלוטש וכל החסידים גם כן.
מעניין אם הדרך הזו של הפרנקפורטער בענין הלבוש, התחילה ממנו והלאה ואילו למעלה בקודש לא היה כך.
כמדומני שזה החל מהפרנקפורטער, וזה אכן לא היה קל לחסידיו הירושלמיים אך מאד התחזקו ברבי הקדוש והיו חסידים נלהבים, ונסעו נסיעות רבות לסטאלין.
בנו רבי אברהם אלימלך זי"ע בהגיעו ירושלימה, הלבישוהו החסידים בבגדים שיותר יתאימו לאוכלוסיה החסידית - ירושלמית דאז. [דבר זה חרה מאוד לתלמידו הרמ"מ מלעלוב זצ"ל כמו"כ כאב לו שביקשו שלא יבוא עם ב"ב הצד' שהי' לבוש' כנהוג בסטאלין ולא כבני ירושלים]. ר' אהרן יוס'ל בריזל שיחי' מספר שהציע לרבו הרא"א בביקור האחרון באר"י בעת שאמר שרוצה לחזור חו"ל וכידוע ניבא את עתיד אירופה, שלפחות ישלח את משפחתו, ותיכף הרגיש על בשרו את תגובת החסידים שהשתיקוהו...
לעומת זאת אחיו רבי יוחנן זצ"ל בעלותו ארצה, מיד בביקור הראשון בחיפה, היה זה כמדומני תפילת מעריב והחסידים חיכו לו עם בגדים כאוות נפשם, ומיד עם כלות התפילה הכריז, שאם רוצים יקבלוהו כמות שהוא, ולא, יחפשו מנהיג אחר.
גם רבי יואליש זצ''ל ורבי אהרן מבעלזא לבשו הקאפטי''ן הירושלמי בבואם והבעלזער רב זיע''א היה הולך עמו תדיר באפיית מצות [ה''ה למשמת אצל נכד אחיו הרבי מבעלזא מכניובקה].
איטשע טבריאנער כתב:קרדיט: קובץ בית אהרן וישראל גל' 150
ח''ל קאליסק כתב:פרישקייט כתב:דוב גרין כתב: ורק יחידים הם מדור אחד לפני המלחמה ולא קודם לזה. עד כמה זה נכון? וזה אותו דבר בפינסק?
לא נכון, אנקוט רק לדוגמא, משפחת "גלויברמן" [הנמצאים בסטולין וגם בפינסק] הם כבר חסידי קרלין בן אחר בן עד ר' חיים שהיה חסידו של ראש השולשלת אדמו"ר ר"א הגדול מקארלין זיע"א
זה לא רק ''גלויברמן'' יש הרבה משפחות בארץ ובחו''ל שהם כמה וכמה דורות כגון ''פילצי'ק'' ''הויזמן'' ''שור'' [ר' מרדכי אברה'ס אייניקלאך, שהסתופף עוד בצילו של הרה''ק הבית אהרן] ''בריזל-ליפשיץ'', קוריץ [גם בפינסק וגם בקרלין] ברנשטיין [פינסק וקרלין נכדי רבי אהרן הגדול], ושאר דברי הימים הלא המה בספריו הייחודים של הרה''ח המפורסם רבי אהרן חיים הויזמן ז''ל שחתם עצמו אהרן חיים מירושלים, ''פרי ישע אהרן ברכת אהרן וכו', אשר לולא הוא חסידי קארלין בארה''ק היו מעורטלים לגמרי מניגוניהם וממנהגיהם, והוא ליקט ליקוטי בתר ליקוטי מאביו ז''ל שרשם כל ניגון ומנהג, והלא הם לספר דברי הימים של שושלת קרלין, [ועד בואו של כ''ק הרבי מקרלין להתיישב בביתו נאוה קודש ברח' עזרא ולאחמ''כ בשכו' פרי הארץ היה הוא המתחיל ניגונים ורקידה וכו',]
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 547 אורחים