עיין בהקובץ שהובא לעיל ע"י התומכים.אריך כתב:לא כל כחול. צריך שיהיה דומה לשמים. לאפוקי כחול של נרתיק תפילין שזהו כחול מסוג אחר. צריך כחול שמים שזה כחול עם בהירות מסויימת.
רמב"ם הלכות ציצית פרק ב
תכלת האמורה בתורה בכל מקום היא הצמר הצבוע כפתוך שבכחול, וזו היא דמות הרקיע הנראית לעין השמש בטהרו של רקיע."
הכחול של המורקס הוא ממש כמו רקיע הנראה לעין השמש (כלומר ביום עם שמש). וגם דומה לרקיע של א"י (דרישה של הרב הרצוג).
ותו לא מידי.
אתה מנסה לומר שמקלא אילן א"א לעשות גוונים שונים?מנין כתב:ודומה לקלא אילן!
סמבטיון כתב:אתה מנסה לומר שמקלא אילן א"א לעשות גוונים שונים?מנין כתב:ודומה לקלא אילן!
מנין כתב:סמבטיון כתב:אתה מנסה לומר שמקלא אילן א"א לעשות גוונים שונים?מנין כתב:ודומה לקלא אילן!
אתה מנסה לומר שמקלא אילן אפשר לעשות גוונים שונים? [שוב חיזוק לדברי אריך שאמר שהמתנגדים לא מכירים את הנושא...]
אני חושש שלא הובנתי כראוי, לא התכוונתי להסביר את זהות התכלת עם המורקס באמצעות ההנחה על שני גווני צביעה, אלא להפך, באמצעות העובדה של שני גווני צביעה התכוונתי ליישב את ההשערה של זהות התכלת עם המורקס, ואפרש שיחתי.
העובדה שהכחול המלכותי היה כחול סגול יחודי היא ידועה ממקורות היסטוריים ומגובה בממצאים ארכיאולוגיים (וגם בלעדי הממצאים הרי זה היגיון פשוט שלא יתכן שגוון שאפשר להפיק באמצעים זולים ממקור מקביל יחשב כצבע מיוחד או מלכותי, לרומאים הרי לא היתה שום הלכה שהצבע המלכותי צריך לבוא דווקא מחילזון), לעומת זאת הגוון של התכלת של חז"ל לא היה מיוחד כלל והיה זהה לחלוטין לקלא אילן הנפוץ, למעשה, אילולי ההלכה שהתכלת כשרה דווקא מחילזון לא היתה כל סיבה לייצר אותו דווקא מרכיכות יקרות.
עד כאן הדברים מוכרחים: הקיסרים היו צובעים ליופי בגוון אחר מאשר היהודים היו צובעים למצוה.
ע"פ עובדה זו כתבתי בהודעתי הקודמת שניתן להסביר את ההבדל בין תיאורי פליניוס לתיאורי חז"ל גם על פי ההשערה שניהם הפיקו צבע מאותו מקור, היינו: ארגמון קהה קוצים, וזה משום שבכל מקרה מדובר בגוונים שונים.
אכן, לא התכוונתי כלל להוכיח שהתכלת של חז"ל הופקה מארגמון, אבל אני נוטה להשערה זאת משני טעמים:
א. אני סבור שקשה לתלות את העלמות התכלת היהודית ואת המונופול של קיסרי רומא על המורקס כשני דברים המקבילים באופן אקראי, הרבה יותר פשוט להניח שהמאורע הראשון קרה בעקבות השני דהיינו שהיהודים השתמשו בחלזונות הקיסריים.
ב. כפי שנראה בחז"ל היה ניתן למצוא בשוק צמר צבוע מאותו מקור שממנו הפיקו את התכלת, אם מדובר בחילזון שונה מהמורקס אין כל היגיון שזה יקרה משום שכפי שביארתי לעיל את גוון התכלת של חז"ל אין כל טעם לצבוע ממקור מן החי ולא מקלא אילן זול אם לא מטעמים הלכתיים שאינם קיימים כמובן עבור אנשי השוק, אבל אם נניח שהתכלת של חז"ל היא המורקס אז הגיוני מאוד שאותה תכלת שבשוק היתה ספיח של תעשיית הצביעה של המכחול המלכותי אשר כל טעות קלה בחשיפה לשמש היתה הופכת את הצבע לכחול אינדיגו והוא היה נמכר בשוק במחיר יקר יותר מן הקלא אילן אך זול יותר מהכחול-סגול.
אוצר החכמה כתב:ב. כפי שנראה בחז"ל היה ניתן למצוא בשוק צמר צבוע מאותו מקור שממנו הפיקו את התכלת, אם מדובר בחילזון שונה מהמורקס אין כל היגיון שזה יקרה משום שכפי שביארתי לעיל את גוון התכלת של חז"ל אין כל טעם לצבוע ממקור מן החי ולא מקלא אילן זול אם לא מטעמים הלכתיים שאינם קיימים כמובן עבור אנשי השוק, אבל אם נניח שהתכלת של חז"ל היא המורקס אז הגיוני מאוד שאותה תכלת שבשוק היתה ספיח של תעשיית הצביעה של המכחול המלכותי אשר כל טעות קלה בחשיפה לשמש היתה הופכת את הצבע לכחול אינדיגו והוא היה נמכר בשוק במחיר יקר יותר מן הקלא אילן אך זול יותר מהכחול-סגול.
סמבטיון כתב:א. א"א לדלל את הקלא אילן כך שיתן צבע כהה יותר או בהיר יותר?? אני מתקשה להאמין לזה. יש לך אסמכתאות?
ב. לדעתי הזיהוי של הקלא אילן כצמח יחיד במינו לצביעה בו עצמו ללא שימוש בשום טכניקה נוספת הוא הרבה פחות מבוסס מזיהוי המורקס.
ג. הזלזול שלכם באנשים שאתם אפילו לא מכירים פשוט מדהים אותי.
מנין כתב:אוצר החכמה: מה אתה עונה על ההוכחה מהגמ' בשבת? האם אין מפורש שם שהמלכים לבשו בגדים צבועים מחילזון התכלת?
ברזילי כתב:אינני פנוי לקרוא כעת את כל התכתובת, אבל צוטט לעיל שהרומאים ידעו להפיק כחול-אינדיגו ממקור צמחי בצביעה עמידה. אחר שאצל פליניוס לא מצאתי לזה זכר, אני קצת מפקפק בזה (אני לא בקי בכתביו, אבל חיפוש של indigo לא הניב תוצאות, וגם isatis לא מוזכר אלא כצמח מרפא). תרגום אנגלי של ספרו (עם אפשרות חיפוש) נמצא כאן
אוצר החכמה כתב:רק תעיין בפורום זה מה אמרו לגבי הראבי"ה, ואם כך היית לומד בראבי"ה באיזה שהיא צורה, אם זה לא היה נוגע לתכלת של המורקס.
אני לא מקבל את זה.
א. אני חושב ששני הפירושים אפשריים. אולי אתה מונה אותי עם המתנגדים הקנאים למורקס אבל אני לא.
ב. כיוון שכמו שהתבאר אפטוביצר שלא נמנה כנראה עם מתנגדי המורקס פירש את הראבי"ה אחרת.
ג. גם לפי הפירוש של תומכי המורקס אין מהראבי"ה שום ראיה לנידון, אלא נגד מתנגדי המורקס הקנאים שטוענים שהמורקס לא היה ולא נברא. אבל נגד אלו הטוענים שבזמן חז"ל היה תכלת של מצווה ותכלת אחר של מלכים אין שום ראייה מהראבי"ה לפי הבנתי, ולא קיבלתי הסבר מדוע יש.
אוצר החכמה כתב:אבל זו סברא מחודשת, ואין צריך לה כי ברור לחלוטין שהמורקס הוא החילזון.
מה שברור לחלוטין הוא שתומכי המורקס סבורים כך והמתנגדים חלוקים על כך.
אריך כתב:חובב_ספרים כתב:מחדשי התכלת הם אלו שכפי הנראה החליטו מקודם שזהו. אלו שקבלו אותו הם האנשים שלא ידעו מימינם לשמאלם בענין זה. הם ראו הצגת הדברים ע"י המחדשים וזה נראה בעיניהם כהגיוני. אבל זה רק משום שהם אינם יודעים. כל מחקר נראה משכנע כשלא יודעים צד השני. ופעמים צד השני אינו ידוע כ"כ ונתברר רק אחר הרבה זמן. א"א לספור המחקרים שנראו נכונים ונתקבלו אצל כולם עד שהופרכו. זה שאנשים הושכנעו אינו אומר שהם הגיעו למסקנה. רק שהם אינם יודעים יותר ממה שראו. אולי קצת יותר ואולי הם כן דנו בצד השני, אבל לא באופן
"כפי הנראה החליטו מקודם שזהו", סליחה, מנין העזות לדבר כך על אנשים שאתה לא מכיר בכלל?
מה הנגיעה שלהם? מצאת אותה: נראה בעיניהם הגיוני. נו בודאי. מה תרצה שלא יהיה הגיוני. אדם שלא מקבל דבר שנראה בעיניו הגיוני, דעת מה לו.
"שלא ידעו מימינם לשמאלם בענין זה", נכון, עד שהם למדו. "זה רק משום שאינם יודעים", נכון, הם לא ידעו, ועכשיו הם יודעים. מה הם ילדים מפגרים?
"כל מחקר נראה משכנע כשלא יודעים צד השני", איזה צד לא יודעים? יודעים גם יודעים כל הטענות.
"זה שאנשים השתכנעו אינו אומר שהם הגיעו למסקנה", אתה מוכן להסביר את המשפט הזה? אתה תגיד לי אם אני הגעתי למסקנה או לא?
האם אין גבול לפטרונות??
אוצר החכמה כתב:מנין כתב:אוצר החכמה: מה אתה עונה על ההוכחה מהגמ' בשבת? האם אין מפורש שם שהמלכים לבשו בגדים צבועים מחילזון התכלת?
אכן משמע מרש"י שם שהבבלים השתמשו בתכלת מהחלזון. אני צריך לחשוב מה זה אומר בעצם. ונגד איזה טענה של מתגדי המורקס זה מופנה.
אפרקסתא דעניא כתב:עוד מצינו בזה:
....תדע, דהא איכא שמואל א' ושמואל ב', מלכים א' ומלכים ב', מועד א' ומועד ב', נזיקין א' ונזיקין ב', אדר א' ואדר ב', תרי פוניבז' ותרי ויז'ניץ, תרי חברון ותרי סאטמאר, תרי נדבורנא ותרי בריסק, תרי בעלזא ותרי באבוב, תרי צייטונגען לליטוואקעס ותרי צייטונגען לחסידים, תרי הכשרים לליטוואקעס, תרי לחסידים ותרי לספרדים, וע"ד אמרו במדרש, למה פתחה תורה באות ב', לומר לך דהאי עלמא בב' איברי ובב' יחרב .
א. דובר מזה לעיל והרב אוצר החכמה הוכיח יפה מאד שגם שוני בבהירות נראה בהחלט כמו שינוי בגוון.מנין כתב:סמבטיון כתב:א. א"א לדלל את הקלא אילן כך שיתן צבע כהה יותר או בהיר יותר?? אני מתקשה להאמין לזה. יש לך אסמכתאות?
ב. לדעתי הזיהוי של הקלא אילן כצמח יחיד במינו לצביעה בו עצמו ללא שימוש בשום טכניקה נוספת הוא הרבה פחות מבוסס מזיהוי המורקס.
ג. הזלזול שלכם באנשים שאתם אפילו לא מכירים פשוט מדהים אותי.
א. יש להבחין בין גוונים שונים לבין גוון אחד עם רמת כהות שונה וכבר דובר מזה לעיל הרבה
ב. ראה ג'.
ג. אתה יכול להגיד שם של ספר או קונטרס אחד בנושא שקראת, או שאתה מתווכח על נושא שאתה לא מכיר? וזה תשובה גם על אות ב'
סמבטיון כתב:א. דובר מזה לעיל והרב אוצר החכמה הוכיח יפה מאד שגם שוני בבהירות נראה בהחלט כמו שינוי בגוון.מנין כתב:סמבטיון כתב:א. א"א לדלל את הקלא אילן כך שיתן צבע כהה יותר או בהיר יותר?? אני מתקשה להאמין לזה. יש לך אסמכתאות?
ב. לדעתי הזיהוי של הקלא אילן כצמח יחיד במינו לצביעה בו עצמו ללא שימוש בשום טכניקה נוספת הוא הרבה פחות מבוסס מזיהוי המורקס.
ג. הזלזול שלכם באנשים שאתם אפילו לא מכירים פשוט מדהים אותי.
א. יש להבחין בין גוונים שונים לבין גוון אחד עם רמת כהות שונה וכבר דובר מזה לעיל הרבה
ב. ראה ג'.
ג. אתה יכול להגיד שם של ספר או קונטרס אחד בנושא שקראת, או שאתה מתווכח על נושא שאתה לא מכיר? וזה תשובה גם על אות ב'
ב. ג. אני מקוה שאתה באמת לא מכיר את הנושא, כי אם אתה מכיר אותו ומשקר במתכוון זה מאד חמור. מצ"ב אחד מהמאמרים שקראתי בזמנו.
אני צריך להפנות שוב לקובץ לעיל בשם רקיע בטהרתו?מבקש לדעת כתב:אם כל אחד מהראשונים הביא דוגמא אחרת של כחול כדי שתדע מה הוא הכחול, זה עדיין אינו אומר שיש דין של עומק כפי שיש בנדה ובמצורע, ולא ייתכן בעולם שאף אחד מהראשונים והרמב"ם בראשם יזכיר ברמז שצבע יותר בהיר או כהה לתכלת פסול.
ועמך כולם צדיקים ואף אחד לא משקר חלילה רק יש כאלו שמוכנים לומר על אחרים שהם מתרצים תירוצים כדי שלא יצטרכו להתייחס בצורה מיושבת לנתונים שמוצגים בפניהם.מבקש לדעת כתב:אף אחד לא משקר ח"ו, הפסק עם זה. רק יש מי שלא גומר לתרץ תירוצים
סמבטיון כתב:אני צריך להפנות שוב לקובץ לעיל בשם רקיע בטהרתו?מבקש לדעת כתב:אם כל אחד מהראשונים הביא דוגמא אחרת של כחול כדי שתדע מה הוא הכחול, זה עדיין אינו אומר שיש דין של עומק כפי שיש בנדה ובמצורע, ולא ייתכן בעולם שאף אחד מהראשונים והרמב"ם בראשם יזכיר ברמז שצבע יותר בהיר או כהה לתכלת פסול.ועמך כולם צדיקים ואף אחד לא משקר חלילה רק יש כאלו שמוכנים לומר על אחרים שהם מתרצים תירוצים כדי שלא יצטרכו להתייחס בצורה מיושבת לנתונים שמוצגים בפניהם.מבקש לדעת כתב:אף אחד לא משקר ח"ו, הפסק עם זה. רק יש מי שלא גומר לתרץ תירוצים
אני מצרף גם את פרק ג' מספר בין תכלת וארגמן אינני מסכים עם כל הנאמר שם אבל אני חושב שלפחות לחלק מטענותיו ראוי שמצדדי המורקס יתנו את דעתם וישיבו בכובד ראש (אם הם מסוגלים להפסיק להתלהם).
מנין כתב:אוצר החכמה כתב:מנין כתב:אוצר החכמה: מה אתה עונה על ההוכחה מהגמ' בשבת? האם אין מפורש שם שהמלכים לבשו בגדים צבועים מחילזון התכלת?
אכן משמע מרש"י שם שהבבלים השתמשו בתכלת מהחלזון. אני צריך לחשוב מה זה אומר בעצם. ונגד איזה טענה של מתגדי המורקס זה מופנה.
מעתה יצטרכו המתנגדים להניח שהיו שני חלזונות בשימוש אצל אומות העולם, והאחד כשר לציצית והאחר פסול
לא ראיתי תשובה לא שלך ולא של אחרים. אולי פספסתי לאורך האשכול.מבקש לדעת כתב:ראיתי כן ראיתי רקיע בטהרתו וכבר ענו על זה כאן, וכן אני בס"ד עניתי
מבקש לדעת כתב:והאמן לי עברתי על כל בין תכלת לחלזון בעיון, ומכל אלו שאני מכיר אישית שהשתכנעו מהתכלת, עברו על הקונטרס הנ"ל. ומפני כבודו לא רוצה לכתוב ולהוכיח עד כמה המחבר בדק את ענין התכלת. וסייג לחכמה.
אוצר החכמה כתב:מנין כתב:אוצר החכמה כתב:אכן משמע מרש"י שם שהבבלים השתמשו בתכלת מהחלזון. אני צריך לחשוב מה זה אומר בעצם. ונגד איזה טענה של מתגדי המורקס זה מופנה.
מעתה יצטרכו המתנגדים להניח שהיו שני חלזונות בשימוש אצל אומות העולם, והאחד כשר לציצית והאחר פסול
לא הבנתי מה הלעג ה"מושחז" הזה בא להגיד. השאלה היא לא מה עשו האומות זה באמת לא מעניין את אף אחד. השאלה היא האם היה רק חלזון המורקס שתואר ע"י היוונים והרומאים או שהיו שנים.
אם נניח שהיו שנים ברור שאפשר להניח שמלך בבל השתמש באחד מהם ולאו דווקא בזה שהשתמשו בו היוונים.
לכן לא ברור לי מה יש במימרא הזאת יותר הוכחה מעצם הטענה שלא מסתבר שהיו שנים, שבעיני היא דווקא טענה מסתברת מצד עצמה.
אוצר החכמה כתב:
לא הבנתי מה הלעג ה"מושחז" הזה בא להגיד. השאלה היא לא מה עשו האומות זה באמת לא מעניין את אף אחד. השאלה היא האם היה רק חלזון המורקס שתואר ע"י היוונים והרומאים או שהיו שנים.
אם נניח שהיו שנים ברור שאפשר להניח שמלך בבל השתמש באחד מהם ולאו דווקא בזה שהשתמשו בו היוונים.
צופר הנעמתי כתב:אוצר החכמה כתב:
לא הבנתי מה הלעג ה"מושחז" הזה בא להגיד. השאלה היא לא מה עשו האומות זה באמת לא מעניין את אף אחד. השאלה היא האם היה רק חלזון המורקס שתואר ע"י היוונים והרומאים או שהיו שנים.
אם נניח שהיו שנים ברור שאפשר להניח שמלך בבל השתמש באחד מהם ולאו דווקא בזה שהשתמשו בו היוונים.
לא ברורה לי הטענה. הוכח שהתכלת המפורסם שהשתמשו בו המלכים הוא המורקס, ע"ז טענו המתנגדים שמא הוא אינו התכלת של תורה, ועשו סימוכין לדבר שהמלכים היו יכולים להשתמש בקלא אילן. אבל כעת אתה אומר שגם בתכלת של התורה השתמשו המלכים, מנין לך להמציא עוד חילזון? ואולי גם נשער שלכל מלך היה חילזון משלו?
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי מה הלעג ה"מושחז" הזה בא להגיד. השאלה היא לא מה עשו האומות זה באמת לא מעניין את אף אחד. השאלה היא האם היה רק חלזון המורקס שתואר ע"י היוונים והרומאים או שהיו שנים.
אם נניח שהיו שנים ברור שאפשר להניח שמלך בבל השתמש באחד מהם ולאו דווקא בזה שהשתמשו בו היוונים.
לכן לא ברור לי מה יש במימרא הזאת יותר הוכחה מעצם הטענה שלא מסתבר שהיו שנים, שבעיני היא דווקא טענה מסתברת מצד עצמה.
לא התכוותי ללעג ולא למושחז. כוונתי פשוטה ביותר: בלי ההוכחה הזו, יכולים המתנגדים לטעון:
(1) שהיו ב' חלזונות, אחד למצווה והוא כשר, ואחר לשימוש של חול למלכים וכדו' והוא פסול למצוה.
געצל כתב:גמ' מנחות מ"ג עמ' א' "אלא הא לא תכילתא היא ולא קלא אילן היא" לכאורה משמע מזה שיש רק מין אחד של תכלת דאל"ה י"ל שזה ממין המיורקס.
אוצר החכמה כתב:לצופר הנעמתי,
על הדרך הזה יש לי הוכחה הרבה יותר טובה ומפסוק מפורש בתורה. אחרי שהוכח שהמלכים הרומאים לבשו את המורקס כבגד פאר, וכתוב בתורה בפירוש ועשית בגדי קודש לאהרן אחיך לכבוד ולתפארת
ברור שעשאוהו מן המורקס.
באופן כללי, היה עליו להזכיר כל מיני צביעה שהכיר, כי ספרו הלא אינו רק מדריך לעניני מורקס אלא אנציקלופדיה של העולם העתיק. זו לא הוכחה גמורה, אבל זה מעמיד בסימן שאלה את הנחה הפשוטה שהיתה ידועה לרומאים דרך לצבוע צמר בצבע תכלת ממקור צמחי, באופן עמיד. אפשר לשאול גם למה לא הזכיר צבע שאינו עמיד, אבל בזה כבר יותר קרוב לומר שאחר שלא השתמשו בו למעשה (חוץ מזייפנים) כי אינו עמיד, כבר לא היה חשוב מספיק להיות מוזכר.אוצר החכמה כתב:ברזילי כתב:אינני פנוי לקרוא כעת את כל התכתובת, אבל צוטט לעיל שהרומאים ידעו להפיק כחול-אינדיגו ממקור צמחי בצביעה עמידה. אחר שאצל פליניוס לא מצאתי לזה זכר, אני קצת מפקפק בזה (אני לא בקי בכתביו, אבל חיפוש של indigo לא הניב תוצאות, וגם isatis לא מוזכר אלא כצמח מרפא). תרגום אנגלי של ספרו (עם אפשרות חיפוש) נמצא כאן
מה זה אומר שפליניוס לא מזכיר. שידעו לצבוע אבל לא בצביעה טובה, או שגם את זה היה עליו להזכיר שהרי זה צבע זהה לצבע המורקס היקר.
ואם כן הוא שאי ההזכרה מראה שלא הכיר האם מתעוררת שאלה על זיהויו של קלא אילן כאינדיגו? או שנאמר שמה שידעו היהודים בא"י והשתמשו בזה לא ידעו הרומאים ששלטו כאן? קצת תמוה.
אוצר החכמה כתב:לא התכוותי ללעג ולא למושחז. כוונתי פשוטה ביותר: בלי ההוכחה הזו, יכולים המתנגדים לטעון:
(1) שהיו ב' חלזונות, אחד למצווה והוא כשר, ואחר לשימוש של חול למלכים וכדו' והוא פסול למצוה.
המתנגדים לא טוענים כאן שיש שני סוגים אחד חולין ואחד קודש ויש דין להפריד בין קדש לחולין. מה שהם טוענים הוא שהחלזון בו השתמשו חז"ל למצווה הוא אחר מאשר המורקס (וראייתם מזה שלדעתם אין המורקס דומה לאופן שתיארו חז"ל את החלזון שלהם), אבל אין להם שום מניעה לטעון שבחלזון של חז"ל גם השתמשו לצרכי חולין או לבגדי מלכים.
רק אם היית מוכיח מהגמרא שמדובר על בגדי מלכי רומי, ומצד שני מוכיח שמלכי רומי לבשו מורקס היתה הראייה יותר חזקה, אבל כיוון שהגמרא דיברה על הבבליים ועל זה עד כמה שהבנתי לא הובאה ראייה שמנהגם היה ללבוש דווקא מורקס לכן הראיה יותר חלשה, וזה מה שציינתי שמדובר במלכי בבל.
ולא הבנתי מה ההבדל בין לומר היו שני חלזונות אחד שימש למצווה ואולי גם לצרכים אחרים ואחד לצרכים אחרים (אפשרות 1) לבין לומר היות שני חלזונות אחד שימש לצרכים אחרים ולמצווה ואחד לצרכים אחרים (אפשרות 2). האם השמטת האולי משנה משהו?
סמבטיון כתב:לא ראיתי תשובה לא שלך ולא של אחרים. אולי פספסתי לאורך האשכול.מבקש לדעת כתב:ראיתי כן ראיתי רקיע בטהרתו וכבר ענו על זה כאן, וכן אני בס"ד עניתי
משמעות דברי הראשונים שהם ניסו לכוון לגוון מסויים וזה מוכיח שכך הוה ס"ל, שמדובר בגוון מסויים בדוקא. הראיות שלכם ממראות הדמים וכו' אין בהן כדי סמיכה לענ"ד, א"צ להניח שצריך גוון מצומצם כבמראות הדמים כדי לומר שלא כל מה שנקרא כחול כשר. ולשאלתך: כן, זה נראה לי רציני.מבקש לדעת כתב:והאמן לי עברתי על כל בין תכלת לחלזון בעיון, ומכל אלו שאני מכיר אישית שהשתכנעו מהתכלת, עברו על הקונטרס הנ"ל. ומפני כבודו לא רוצה לכתוב ולהוכיח עד כמה המחבר בדק את ענין התכלת. וסייג לחכמה.
שוב, אתה פשוט מתעקש לא לענות. לך בכוחך זה וגו'
אוצר החכמה כתב:רק תעיין בפורום זה מה אמרו לגבי הראבי"ה, ואם כך היית לומד בראבי"ה באיזה שהיא צורה, אם זה לא היה נוגע לתכלת של המורקס.
אני לא מקבל את זה.
א. אני חושב ששני הפירושים אפשריים. אולי אתה מונה אותי עם המתנגדים הקנאים למורקס אבל אני לא.
ב. כיוון שכמו שהתבאר אפטוביצר שלא נמנה כנראה עם מתנגדי המורקס פירש את הראבי"ה אחרת.
ג. גם לפי הפירוש של תומכי המורקס אין מהראבי"ה שום ראיה לנידון, אלא נגד מתנגדי המורקס הקנאים שטוענים שהמורקס לא היה ולא נברא. אבל נגד אלו הטוענים שבזמן חז"ל היה תכלת של מצווה ותכלת אחר של מלכים אין שום ראייה מהראבי"ה לפי הבנתי, ולא קיבלתי הסבר מדוע יש.
אוצר החכמה כתב:לא התכוותי ללעג ולא למושחז. כוונתי פשוטה ביותר: בלי ההוכחה הזו, יכולים המתנגדים לטעון:
(1) שהיו ב' חלזונות, אחד למצווה והוא כשר, ואחר לשימוש של חול למלכים וכדו' והוא פסול למצוה.
המתנגדים לא טוענים כאן שיש שני סוגים אחד חולין ואחד קודש ויש דין להפריד בין קדש לחולין. מה שהם טוענים הוא שהחלזון בו השתמשו חז"ל למצווה הוא אחר מאשר המורקס (וראייתם מזה שלדעתם אין המורקס דומה לאופן שתיארו חז"ל את החלזון שלהם), אבל אין להם שום מניעה לטעון שבחלזון של חז"ל גם השתמשו לצרכי חולין או לבגדי מלכים.
רק אם היית מוכיח מהגמרא שמדובר על בגדי מלכי רומי, ומצד שני מוכיח שמלכי רומי לבשו מורקס היתה הראייה יותר חזקה, אבל כיוון שהגמרא דיברה על הבבליים ועל זה עד כמה שהבנתי לא הובאה ראייה שמנהגם היה ללבוש דווקא מורקס לכן הראיה יותר חלשה, וזה מה שציינתי שמדובר במלכי בבל.
ולא הבנתי מה ההבדל בין לומר היו שני חלזונות אחד שימש למצווה ואולי גם לצרכים אחרים ואחד לצרכים אחרים (אפשרות 1) לבין לומר היות שני חלזונות אחד שימש לצרכים אחרים ולמצווה ואחד לצרכים אחרים (אפשרות 2). האם השמטת האולי משנה משהו?
מה אתה עונה על דברי המהר"י קורקוס שמפרש בלשון הרמב"ם פתוך שבכחול שהוא נוטה לאדמומית? או על מה שהביא שם מכמה ראשונים שכרתי הוא צבע אינדיג"ו שדומה לתכלת (אבל אפשר להבחין ביניהם עוד קודם היום)?מבקש לדעת כתב:לגבי בין תכלת לארגמן. כבר כתבתי מפני כבודו.
אם לך יש טענה ספציפית יכול אתה לכותבה, ואינך צריך לשלוח לשם.
אינני עומד על דעתך. אם אתה לומד בגמרא שם שכוונתה לצבע כפשוטה אז יש מהגמרא עצמה ראיה שצריך גוון מסויים שהרי אמרו תכלת דומה לים וים דומה לרקיע ורקיע לכסא הכבוד לא אמרו שהתכלת אפשר שידמה לים או לרקיע או לכסא הכבוד.מבקש לדעת כתב:לשיטתך שכוונתכם גוון מסוים דווקא (שלדעתי זה הזוי, ולא רוצה לכתוב יותר מכך) איך כתב הרמב"ם וראשונים אחרים גוון אחר הרי בגמ' כתוב דומה לים?
מבקש לדעת כתב:בס"דאוצר החכמה כתב:רק תעיין בפורום זה מה אמרו לגבי הראבי"ה, ואם כך היית לומד בראבי"ה באיזה שהיא צורה, אם זה לא היה נוגע לתכלת של המורקס.
אני לא מקבל את זה.
א. אני חושב ששני הפירושים אפשריים. אולי אתה מונה אותי עם המתנגדים הקנאים למורקס אבל אני לא.
ב. כיוון שכמו שהתבאר אפטוביצר שלא נמנה כנראה עם מתנגדי המורקס פירש את הראבי"ה אחרת.
ג. גם לפי הפירוש של תומכי המורקס אין מהראבי"ה שום ראיה לנידון, אלא נגד מתנגדי המורקס הקנאים שטוענים שהמורקס לא היה ולא נברא. אבל נגד אלו הטוענים שבזמן חז"ל היה תכלת של מצווה ותכלת אחר של מלכים אין שום ראייה מהראבי"ה לפי הבנתי, ולא קיבלתי הסבר מדוע יש.אוצר החכמה כתב:לא התכוותי ללעג ולא למושחז. כוונתי פשוטה ביותר: בלי ההוכחה הזו, יכולים המתנגדים לטעון:
(1) שהיו ב' חלזונות, אחד למצווה והוא כשר, ואחר לשימוש של חול למלכים וכדו' והוא פסול למצוה.
המתנגדים לא טוענים כאן שיש שני סוגים אחד חולין ואחד קודש ויש דין להפריד בין קדש לחולין. מה שהם טוענים הוא שהחלזון בו השתמשו חז"ל למצווה הוא אחר מאשר המורקס (וראייתם מזה שלדעתם אין המורקס דומה לאופן שתיארו חז"ל את החלזון שלהם), אבל אין להם שום מניעה לטעון שבחלזון של חז"ל גם השתמשו לצרכי חולין או לבגדי מלכים.
רק אם היית מוכיח מהגמרא שמדובר על בגדי מלכי רומי, ומצד שני מוכיח שמלכי רומי לבשו מורקס היתה הראייה יותר חזקה, אבל כיוון שהגמרא דיברה על הבבליים ועל זה עד כמה שהבנתי לא הובאה ראייה שמנהגם היה ללבוש דווקא מורקס לכן הראיה יותר חלשה, וזה מה שציינתי שמדובר במלכי בבל.
ולא הבנתי מה ההבדל בין לומר היו שני חלזונות אחד שימש למצווה ואולי גם לצרכים אחרים ואחד לצרכים אחרים (אפשרות 1) לבין לומר היות שני חלזונות אחד שימש לצרכים אחרים ולמצווה ואחד לצרכים אחרים (אפשרות 2). האם השמטת האולי משנה משהו?
די די די אתה לא חושב שיש גבול כמה אפשר לתרץ ומזמן מזמן עברתם אותו?
יש תכלת שהשתמשו בה כולם, ועל זה בדיוק היה ויכוח האם התכלת של הראבי"ה שהוא הפורפורא הוא תכלת של מצוה או לא, הוכחנו מהירושלמי דידן שהוא בדיוק התכלת של מצוה, מה הלאה?
הי' 'ויכוח' אם התכלת של מלכים הוא התכלת של תורה, הוכחנו להדיא שכן. מה הטעם להמשיך להתעקש? תורתינו הקדושה אמת היא ואין היתר לעשות בה כרצוננו.
בתחילה אין מדם הנדה שאם לא היה כתוב ד' מיני צבעים הכל היה כשר, כי שמא רק אחד היה כשר, אח"כ כאשר מביאים הוכחה מפורשת שהכל היה כשר, התשובה היא אבל מי אמר שזה נחשב כחול. במחכ"ת נראה שאם כה יאמר נקודים שכרך והיו כל הצאן עתודים וכו'.
ואל תספר רק אם תוכיח ש.. משום שכבר הוכחתי ש... בדיוק תשובה למה שכבודו שאל ואפילו כתב זאת בהדגשה. ו אם אוכיח ש.. תמצא עוד חילוקים ותירוצים כפי שהמתנגדים עשו עד כה. דרך אגב מהירושלמי יש ראי' שזו התכלת של תורה או שצריך עדיין להוכיח ש...
כבוד המנהל מאחל אני לך שתזכה לכוין לאמיתה של תורה.
סמבטיון כתב:מה אתה עונה על דברי המהר"י קורקוס שמפרש בלשון הרמב"ם פתוך שבכחול שהוא נוטה לאדמומית?מבקש לדעת כתב:לגבי בין תכלת לארגמן. כבר כתבתי מפני כבודו.
אם לך יש טענה ספציפית יכול אתה לכותבה, ואינך צריך לשלוח לשם.אינני עומד על דעתך. אם אתה לומד בגמרא שם שכוונתה לצבע כפשוטה אז יש מהגמרא עצמה ראיה שצריך גוון מסויים שהרי אמרו תכלת דומה לים וים דומה לרקיע ורקיע לכסא הכבוד לא אמרו שהתכלת אפשר שידמה לים או לרקיע או לכסא הכבוד.מבקש לדעת כתב:לשיטתך שכוונתכם גוון מסוים דווקא (שלדעתי זה הזוי, ולא רוצה לכתוב יותר מכך) איך כתב הרמב"ם וראשונים אחרים גוון אחר הרי בגמ' כתוב דומה לים?
בדעת הרמב"ם ועוד ראשונים - אם נלמד את הגמרא שם כפשוטה צריך לומר שהים ורקיע בטהרתו זה היינו הך וזה דומה לרקיע סתם.
אוצר החכמה כתב:
ב. לא הוכחת שום דבר מהירושלמי. הבאת ירושלמי שהוא לא הירושלמי שהביא הראבי"ה וזה מוסכם על כולם שהירושלמי של הראבי"ה אינו בירושלמי דידן, ולא השבת כלום, ממש כלום על השאלה מה רוצה הראבי"ה מהמעיל. .
חזור אל “תכלת ודין הקרבה בזמה"ז”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 47 אורחים