מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מי הוא הרב יעקב ישראל פוזן?

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
בעל החוטם
הודעות: 32
הצטרף: ב' אפריל 20, 2015 2:37 am

Re: אימתי מצוה בפשרה?

הודעהעל ידי בעל החוטם » ב' יוני 22, 2015 2:59 pm

אישי כתב:
בעל החוטם כתב:לכאורה ההנגדה המדוברת שהיא בין הדין ליושר, אינה מכוונת להנגדה בין דעת התורה לשכל האדם, שא"כ הרי אנו עושים את התורה פלסתר וכמו שצווח הגרמ"מ.
אלא עיקר הכוונה היא להנגדה בין החוק המשפטי המוחלט שנקבע [הן] עפ"י שכל התורה [ומן הסתם גם בחוקות העמים] שמבחינתו יקוב הדין את ההר ואם שרף חפץ של חברו אע"פ שבפועל לא יצר חסרון ממון חייב, לבין היושר האנושי שטוען סוף סוף מאי אפסדתיך, וצא וראה שבדר"כ נזקים כאלו כאשר קורים בין חברים אין לב הזכאי לתובעם.
וסרה תלונת הגרמ"מ שולזינגר, אע"פ שלשון הגרי"י פוזן נותנת לטעות בדבריה.


הגרי"י כתב כן להדיא - אלא הכוונה הוא למקום שהתורה קבעה גדרים כדי שלא ליתן תורת כל דיין ודיין בידו ואע"פ שיש מקום בשכל האנושי לנטות מהגדרים הקבועים האלה

ועדיין אינו דומה, מלשון הגרי"י משמע כאילו במקרה כזה השכל באמת טוען לפסוק שפטור היפך דעת תורה, וזה ממש לא נכון ומן הסתם אין אף מערכת משפט בקצווי תבל שתפסוק כך. אלא הכוונה היא שהשכל האנושי אשר איננו משפטי הוא טוען מאי אפסדתיך אע"פ שהמשפט כן מחייב בכה"ג, ולא משום שא"כ נתת תורת כל דיין ודיין בידו.

אישי
הודעות: 189
הצטרף: ב' ינואר 12, 2015 10:38 am

Re: מיהו הרב יעקב ישראל פוזן?

הודעהעל ידי אישי » ב' יוני 22, 2015 3:01 pm

געצל כתב:
אבל לגבי הא דגנאי הוא לבנות ישראל וכו', לכאורה דבר פשוט הוא שגם פאה נכרית נכלל, דהחילוק אינו מספיק נראה, ומה שנראה גנאי באמת גנאי הוא, ולא גרע משאר פריצות. אלא דבזה יש לדון במה שכתבתי למעלה, שישנם דברים שתלויים במנהגי המקומות, שעצם הדבר אינו כ"כ פריצות, ורק פריצות מה שמגרה, ולגבי זה פאה נכרית ממש כמו שאר בגדים היא, ואם אינה פאה מגרה, אינו בכלל פריצות.
לכאורה אינו מובן דאם פאה נכרית נכלל בהאזהרה דלא יצאו בנות ישראל בפרועות ראש משום דלא גרע משערותיה, איך אפשר לומר שיש אופן שמותר, הכי נימא דשערותיה ג"כ מותרות באופן דלפי מנהג המקום אינן מגרות כ"כ.

אעתיק בזה מתוך מכתב שכתבתי בענין זה בזמנו:
.....קיבלתי ההעתק ממכתב הגרי"פ בענין זה, וכמדומה דדעתו נוטה לדרך זו, דמעיקר דיני צניעות וערוה, לא נאסר אלא שערה ממש, ורק הנידון משום דבר הגורם להרהור, ובזה כתב דכל שאינו 'מגרה' שפיר דמי. אך לא הבנתי כוונתו בזה, שהרי אפילו פאה צנועה יש בה גורם להרהור, ואין הדבר תלוי אלא אם היא אשה נאה או כעורה, וכיון דחזינן דהתורה חששה להרהורי דגברי מחמת השער, וגם ילפינן מקרא דשער מביא טירדא, שוב היה לנו לאסור גילוי כל שער בדומה לשערה. [ובאמת פניה וידיה נמי גורמים להרהור אלא דא"א לאוסרן, וכמש"כ החזו"א, אבל שער שהתורה עצמה אסרה, איך נאמר דלדידן אינו 'מגרה']. אך מודינא, דבפאה שניכר לכל שאינו שערה, שוב אפשר דאין בה חשש הרהור כמו שערה, ורק אם היא באופן פרוץ אסור.

בעל החוטם
הודעות: 32
הצטרף: ב' אפריל 20, 2015 2:37 am

Re: מיהו הרב יעקב ישראל פוזן?

הודעהעל ידי בעל החוטם » ב' יוני 22, 2015 3:02 pm

אברהם כתב:הדוגמא שלו מתמיהה

אם אדם הזיק חפץ ולפני שהוסר החפץ פרצה דליקה בבית אזי עפ"י הפשרה או היושר האנושי הוא פטור - למה?
והאם כוונתו דוקא כשאין מבעיר האחראי על השריפה, הרי אם ישנו מבעיר אי אפשר לחייבו כמובן על נזק שלא עשה - ומי ישלם את הנזק? נמצא שהיושר האנושי משתנה לפי מבעיר השריפה אם קטן הוא או גדול?
ובכלל, מה שיעור הזמן שצריך להיות בין ההיזק לבין השריפה, וכי הדברים אמורים גם אם עברה שנה תמימה ולא הוסר החפץ הניזוק מן הבית ופרצה בו שרפה? ומה הדין ביום תמים או שנה תמימה?

סוף דבר, כמדומה שלא הבנתי כוונת הגאון שליט"א על בורייה.

אה"נ, אבל מן הסתם כוונתו לחקירת רש"ש הידועה במי שנפלה דליקה בביתו ובא אחר והזיק את החפץ שבתוך ההפיכה, שהדין הוא שפטור כיון דל"א בכה"ג דזורק חץ מנא תבירא תבר.

אישי
הודעות: 189
הצטרף: ב' ינואר 12, 2015 10:38 am

Re: אימתי מצוה בפשרה?

הודעהעל ידי אישי » ב' יוני 22, 2015 3:05 pm

בעל החוטם כתב:
אישי כתב:
בעל החוטם כתב:לכאורה ההנגדה המדוברת שהיא בין הדין ליושר, אינה מכוונת להנגדה בין דעת התורה לשכל האדם, שא"כ הרי אנו עושים את התורה פלסתר וכמו שצווח הגרמ"מ.
אלא עיקר הכוונה היא להנגדה בין החוק המשפטי המוחלט שנקבע [הן] עפ"י שכל התורה [ומן הסתם גם בחוקות העמים] שמבחינתו יקוב הדין את ההר ואם שרף חפץ של חברו אע"פ שבפועל לא יצר חסרון ממון חייב, לבין היושר האנושי שטוען סוף סוף מאי אפסדתיך, וצא וראה שבדר"כ נזקים כאלו כאשר קורים בין חברים אין לב הזכאי לתובעם.
וסרה תלונת הגרמ"מ שולזינגר, אע"פ שלשון הגרי"י פוזן נותנת לטעות בדבריה.


הגרי"י כתב כן להדיא - אלא הכוונה הוא למקום שהתורה קבעה גדרים כדי שלא ליתן תורת כל דיין ודיין בידו ואע"פ שיש מקום בשכל האנושי לנטות מהגדרים הקבועים האלה

ועדיין אינו דומה, מלשון הגרי"י משמע כאילו במקרה כזה השכל באמת טוען לפסוק שפטור היפך דעת תורה, וזה ממש לא נכון ומן הסתם אין אף מערכת משפט בקצווי תבל שתפסוק כך. אלא הכוונה היא שהשכל האנושי אשר איננו משפטי הוא טוען מאי אפסדתיך אע"פ שהמשפט כן מחייב בכה"ג, ולא משום שא"כ נתת תורת כל דיין ודיין בידו.

לכאורה גם כוונת הגרי"י היא לכך, שאמנם השכל המשפטי מחייב גדרים קבועים ויקוב הדין את ההר, ובאמרו 'היושר האנושי' ר"ל דעת בני אדם שאינם ע"פ תורת המשפט.

געצל
הודעות: 118
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 8:16 am

Re: מיהו הרב יעקב ישראל פוזן?

הודעהעל ידי געצל » ב' יוני 22, 2015 3:12 pm

אישי כתב:
געצל כתב:
אבל לגבי הא דגנאי הוא לבנות ישראל וכו', לכאורה דבר פשוט הוא שגם פאה נכרית נכלל, דהחילוק אינו מספיק נראה, ומה שנראה גנאי באמת גנאי הוא, ולא גרע משאר פריצות. אלא דבזה יש לדון במה שכתבתי למעלה, שישנם דברים שתלויים במנהגי המקומות, שעצם הדבר אינו כ"כ פריצות, ורק פריצות מה שמגרה, ולגבי זה פאה נכרית ממש כמו שאר בגדים היא, ואם אינה פאה מגרה, אינו בכלל פריצות.
לכאורה אינו מובן דאם פאה נכרית נכלל בהאזהרה דלא יצאו בנות ישראל בפרועות ראש משום דלא גרע משערותיה, איך אפשר לומר שיש אופן שמותר, הכי נימא דשערותיה ג"כ מותרות באופן דלפי מנהג המקום אינן מגרות כ"כ.

אעתיק בזה מתוך מכתב שכתבתי בענין זה בזמנו:
.....קיבלתי ההעתק ממכתב הגרי"פ בענין זה, וכמדומה דדעתו נוטה לדרך זו, דמעיקר דיני צניעות וערוה, לא נאסר אלא שערה ממש, ורק הנידון משום דבר הגורם להרהור, ובזה כתב דכל שאינו 'מגרה' שפיר דמי. אך לא הבנתי כוונתו בזה, שהרי אפילו פאה צנועה יש בה גורם להרהור, ואין הדבר תלוי אלא אם היא אשה נאה או כעורה, וכיון דחזינן דהתורה חששה להרהורי דגברי מחמת השער, וגם ילפינן מקרא דשער מביא טירדא, שוב היה לנו לאסור גילוי כל שער בדומה לשערה. [ובאמת פניה וידיה נמי גורמים להרהור אלא דא"א לאוסרן, וכמש"כ החזו"א, אבל שער שהתורה עצמה אסרה, איך נאמר דלדידן אינו 'מגרה']. אך מודינא, דבפאה שניכר לכל שאינו שערה, שוב אפשר דאין בה חשש הרהור כמו שערה, ורק אם היא באופן פרוץ אסור.

וע"ע בישועות יעקב סי' ע"ה והובא בשעה"צ דאם היא נראית כשערותיה אסור מדאורייתא.
נערך לאחרונה על ידי געצל ב ב' יוני 22, 2015 3:33 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: אימתי מצוה בפשרה?

הודעהעל ידי ברזילי » ב' יוני 22, 2015 3:16 pm

בעל החוטם כתב:א] לכאורה ההנגדה המדוברת שהיא בין הדין ליושר, אינה מכוונת להנגדה בין דעת התורה לשכל האדם, שא"כ הרי אנו עושים את התורה פלסתר וכמו שצווח הגרמ"מ.
אלא עיקר הכוונה היא להנגדה בין החוק המשפטי המוחלט שנקבע [הן] עפ"י שכל התורה [ומן הסתם גם בחוקות העמים] שמבחינתו יקוב הדין את ההר ואם שרף חפץ של חברו אע"פ שבפועל לא יצר חסרון ממון חייב, לבין היושר האנושי שטוען סוף סוף מאי אפסדתיך, וצא וראה שבדר"כ נזקים כאלו כאשר קורים בין חברים אין לב הזכאי לתובעם.
וסרה תלונת הגרמ"מ שולזינגר, אע"פ שלשון הגרי"י פוזן נותנת לטעות בדבריה.

ב] בדומה לענייננו זה יש לציין לדברי שו"ת חבצלת השרון הידועים [אה"ע כ"ח]
בבוא לפני שאלת עגונה וכדומה.. אם ברור הדבר בעיני לפי השכל ודעת בני אדם שהדבר אמת, אז אנכי מייגע את עצמי למצוא צד היתר על פי חוק ומשפטי תורתנו הקדושה. לא כן אם אמיתות הדבר מסופק אצלי

ושם הדברים צריכים ביאור כי כללי הנהגת הספיקות שבדין תורה אינם בנויים דוקא על הסתברות וסיכויים כדיני חזקה, וא"כ למה צריך שיהיה הדבר ברור בעיניו, וצ"ל בכוונתו שהקולות הנהוגות בהתרת עגונה אינם נוהגות אלא בכה"ג שעפ"י שכל הישר הבעל אכן מת ואין כאן אלא עגינות הלכתית, ועיין.
א. לא סרה תלונתו (אם כי אפשר גם לחשוב שלא כמוהו). לדברי הרב פוזן (וקדמוהו בזה כנ"ל) גם במקרים שבהם התורה פוטרת במפורש (גרמא בנזקין למשל) או מחייבת במפורש (שואל בגנבה ואבדה) יש מקום לומר שאין אלה אלא כללים. ככל שצריך לומר כללים אלה הם הכללים הישרים והצודקים, אבל כשדנים על כל מקרה לגופו ייתכן שהצדק והיושר מחייבים שלא לפסוק כדין תורה. הרב שולזינגר, כך נראה לענ"ד, איננו מקבל את האפשרות הזו כלל וכלל. מבחינתו אם הדין הוא שאדם פלוני פטור או חייב הרי זו האמת וזהו היושר, וכל עצם המושג של צדק ושכל אנושי המנותק מדיני חו"מ איננו קיים כלל.

ב. בדיני עגונות, קודם כל צריך לדעת שהבעל מת - אם הוא לא מת, גם כשננהג לפי כל כללי הספקות של חז"ל תצא מזה ומזה כשתתברר הטעות. יש מקרים בהם תחשב כאנוסה ויש מקרים שכשוגגת, אבל סוף סוף מדובר בביאת איסור ובניה ממזרים. לכן, קודם כל צריך המורה להשתכנע שהבעל מת (גם בלי להגיע לסברא שלך, שאולי היא נכונה מצד עצמה, שהקלו בעגונה רק בצירוף השכנוע הפנימי). נידון דידן הוא ענין אחר לגמרי - החידוש הוא בעצם הטענה שיש בכלל קיום לצדק וליושר מעבר למוכתב מדין תורה (שלא כבעגונה, שם עצם קיומה של האפשרות של בעל חי בניגוד לכללי הספקות אין בה שום חידוש כמובן), וכן בכך שמוטל על בית הדין לשכנע את המדיינים לאמץ את המוכתב מן השכל האנושי שלא ע"פ דין תורה.

בעל החוטם
הודעות: 32
הצטרף: ב' אפריל 20, 2015 2:37 am

Re: אימתי מצוה בפשרה?

הודעהעל ידי בעל החוטם » ב' יוני 22, 2015 3:27 pm

ברזילי כתב:[א. לא סרה תלונתו (אם כי אפשר גם לחשוב שלא כמוהו). לדברי הרב פוזן (וקדמוהו בזה כנ"ל) גם במקרים שבהם התורה פוטרת במפורש (גרמא בנזקין למשל) או מחייבת במפורש (שואל בגנבה ואבדה) יש מקום לומר שאין אלה אלא כללים. ככל שצריך לומר כללים אלה הם הכללים הישרים והצודקים, אבל כשדנים על כל מקרה לגופו ייתכן שהצדק והיושר מחייבים שלא לפסוק כדין תורה. הרב שולזינגר, כך נראה לענ"ד, איננו מקבל את האפשרות הזו כלל וכלל. מבחינתו אם הדין הוא שאדם פלוני פטור או חייב הרי זו האמת וזהו היושר, וכל עצם המושג של צדק ושכל אנושי המנותק מדיני חו"מ איננו קיים כלל.

יפה הגדיר כת"ר את התחושה שהרב פוזן נותן, אבל כפי שכתבתי הדוגמא עליה הוא מצביע איננה נפסקת בדין תורה לא רק בתורת כלל ישר וצודק, אלא כי באמת ההגיון המשפטי כך נותן.

מלך שלם
הודעות: 336
הצטרף: ה' מרץ 06, 2014 4:16 pm

Re: מיהו הרב יעקב ישראל פוזן?

הודעהעל ידי מלך שלם » ב' יוני 22, 2015 3:36 pm

עד היום אפשר לראות את הגאון הגדול שליט"א הולך להתפלל בביהכ"נ לדרמן ק"א. הליכתו איטית והוא כפוף ובקושי מדבר, אך תואר זיו פניו בבואו אל הקודש מרגשות אותי בכל פעם מחדש.

מה קרה לו בשנים האחרונות, והאם אפשר לשאול אותו בהלכה עדיין?

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: אימתי מצוה בפשרה?

הודעהעל ידי ברזילי » ב' יוני 22, 2015 3:40 pm

בעל החוטם כתב:
ברזילי כתב:[א. לא סרה תלונתו (אם כי אפשר גם לחשוב שלא כמוהו). לדברי הרב פוזן (וקדמוהו בזה כנ"ל) גם במקרים שבהם התורה פוטרת במפורש (גרמא בנזקין למשל) או מחייבת במפורש (שואל בגנבה ואבדה) יש מקום לומר שאין אלה אלא כללים. ככל שצריך לומר כללים אלה הם הכללים הישרים והצודקים, אבל כשדנים על כל מקרה לגופו ייתכן שהצדק והיושר מחייבים שלא לפסוק כדין תורה. הרב שולזינגר, כך נראה לענ"ד, איננו מקבל את האפשרות הזו כלל וכלל. מבחינתו אם הדין הוא שאדם פלוני פטור או חייב הרי זו האמת וזהו היושר, וכל עצם המושג של צדק ושכל אנושי המנותק מדיני חו"מ איננו קיים כלל.

יפה הגדיר כת"ר את התחושה שהרב פוזן נותן, אבל כפי שכתבתי הדוגמא עליה הוא מצביע איננה נפסקת בדין תורה לא רק בתורת כלל ישר וצודק, אלא כי באמת ההגיון המשפטי כך נותן.
אפשר, אך גם לפי הנוסח הזה ההבחנה בין הצדק והיושר (לפי השכל האנושי) לבין החיוב המשפטי (המוגדר לפי דין תורה) היא מחודשת ((א)מה הטעם בחלוקה הזו, למה שלא תורה התורה לעשות מה שראוי צודק וישר? (ב) מה המקור לחיובי הצדק והיושר? כפי שמדגיש ריי"פ, הוא אינו מדבר על לפנים משורת הדין, אלא מה שראוי לכל אדם לעשות), ואני משער שלא היתה מוסכמת על דעתו של רממ"ש.

בעל החוטם
הודעות: 32
הצטרף: ב' אפריל 20, 2015 2:37 am

Re: מיהו הרב יעקב ישראל פוזן?

הודעהעל ידי בעל החוטם » ב' יוני 22, 2015 3:45 pm

נוטר הכרמים כתב:בבחרותי השתתפתי בשיעוריו בהל' שבת שהתקיימו בשעת רעוא דרעוין בבית הכנסת אהבת חסד בגבעת הישיבה בבני ברק. בזכרוני שהיה מרבה לחלוק על פסקי המשנ"ב, והיתה האש מתלקחת בבית המדרש.

ג"א הקטן הייתי שם כמה שנים, ובזכרוני כרגע שכשלמד את ההלכה דרוב וקבוע בפיקו"נ הסביר מה ענינו של קבוע - שאם יעמידו לפני אדם 100 כוסות שב1 מהם יש רעל הרי יפחד מאד לשתות הרבה יותר מכוס א' שיש 99 אחוזים היא טובה ואחוז 1 שהיא רעל שמה שלא עומד ממש לפני האדם בחוש ואינו יודע אותו אלא בשכל הוא אינו מרגיש בו כל כך והוא פחות מפחד וחושש לקיומו, וזה באמת טעם ההיתר.
וצעקו לו שזה ציור של 'איקבע איסורא' ולא 'קבוע', והוא ענה כדרכו: מה ההבדל? זה בעברית וזה בארמית.

יש בסיפור זה הרבה מדרך לימודו ומתכונותיו, לענ"ד כמובן.

וחשבתי אז לעצמי הרי כל מה שאנו חונכנו הוא נגד התכונה האנושית הזאת שמה שאדם לא מרגיש הוא לא מפחד ממנו, וכמו שהאריכו מרנן המשגיחים בשיחותיהם שמה שהאדם לא מוותר על עוה"ז בשביל עוה"ב זה בגלל שהוא לא מספיק מאמין/מרגיש בקיומו, ושזה באמת חולשה אנושית שצריך להתגבר עליה ולא סיבה לקולא, וצ"ע.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: מיהו הרב יעקב ישראל פוזן?

הודעהעל ידי ברזילי » ב' יוני 22, 2015 3:55 pm

בעל החוטם כתב:אם יעמידו לפני אדם 100 כוסות שב1 מהם יש רעל הרי יפחד מאד לשתות הרבה יותר מכוס א' שיש 99 אחוזים היא טובה ואחוז 1 שהיא רעל שמה שלא עומד ממש לפני האדם בחוש ואינו יודע אותו אלא בשכל הוא אינו מרגיש בו כל כך והוא פחות מפחד וחושש לקיומו
אינני בטוח שזה נכון עובדתית, אם לא משום יש אנשים שאינם מבינים מה פירוש הסתברות של 1% (ואם כן לא מדובר בחולשה אנושית, אלא פשוט בחוסר ידע או השכלה). זה מסוג הדברים שמתאים לכהנמן ושות' לבדוק, אבל לבכלל לא ברור לי מראש מה תהיה התוצאה.

הוה אמינא
הודעות: 1651
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: מיהו הרב יעקב ישראל פוזן?

הודעהעל ידי הוה אמינא » ב' יוני 22, 2015 4:41 pm

מלך שלם כתב:
מה קרה לו בשנים האחרונות, והאם אפשר לשאול אותו בהלכה עדיין?


לפני כמה שנים קיבל מס' אירועי שבץ מוח רצופים, ובתוך הזמן לפני שחזר לעצמו גם עבר אירוע לבבי חמור.
הרופאים בתל השומר לא נתנו לו שום סיכוי שבעולם, ומחמת שגילו התקרב ל-80 סברו להזניחו כמקובל, ואלולא התמסרות בניו, כבר לא היה עמנו בעולם החיים.
הוא שוחרר במצב שיתוק גמור, ללא יכולת לדבר, ראייה לא ברורה וכנראה בלבול וחוסר שיפוט.
בלי אישור לקופ"ח ל"שיקום", פיזיוטרפי או אחר.
והרבה מלחמות התנהלו להשיג התקדמות במצבו.

בניו לא עזבוהו לרגע באמונתם העזה, ובתורנות היו מתפללים עמו כל התפילות (בשבתות היה מנין של בנים ונכדים בתוך ביתו), ומברכים כל הברכות, ומדברים לפניו בלימוד בשעות כחברותא. גם שהיה שקוע בתרדמה מוחלטת, או עירנות שניראית כחצי חוסר הכרה. וגם כשהוטב לא אמרו די, והמשיכו להאמין שאין גבול להטבה ויכול להגיע עד למצבו הקודם בהבנה ובדיבור ובתנועה.
ושכרו רופאים בכסף מלא שיניעו את איבריו, וכל רופא שהביע חוסר אימון ביכולת הטיפול להצליח - פיטרוהו וחיפשו מישהו יותר טוב אם אמונה ואמביציה.
ולאט חזרו אבריו לפעול, ובשלב הבא לעלות ולרדת מדרגות, וכו'.
ואח"כ השיקום בדיבור.
וזה נס גלוי מהלך, מראה על עוצמות נפשיות ומוחיות בלתי מוכרים.
כיום מתפלל בציבור, לומד בחברותא עם בניו. ובימים נוראים האחרון התפלל במקומו הקבוע בביהמ"ד של הגרח"ג (רחוק יותר מביתו, וגם עם מדרגות) ועלה לתורה ובירך בקול ככל האדם.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מיהו הרב יעקב ישראל פוזן?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' יוני 22, 2015 5:02 pm

לגבי מה שכתב הגריי"פ על הפשרה- שמעתי מהגרז"ן שליט"א כך הלכה למעשה (וכמדומני שמופיע במאמרו שבחי הפשרה)

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: מיהו הרב יעקב ישראל פוזן?

הודעהעל ידי ברזילי » ב' יוני 22, 2015 5:10 pm

בברכה המשולשת כתב:לגבי מה שכתב הגריי"פ על הפשרה- שמעתי מהגרז"ן שליט"א כך הלכה למעשה (וכמדומני שמופיע במאמרו שבחי הפשרה)
כך נוהגים בבתי הדין לממונות של ארץ-חמדה (שבנשיאות הגרז"נ):

כללי הפשרה בבית הדין לממונות
סיכום כנס הדיינים, תשס"ט

1. בהסכם הבוררות מקובל לכתוב שהצדדים מקבלים את בית הדין "בין לדין ובין לפשרה", ובכך ניתנת לבית הדין הסמכות להכריע על פי פשרה.
2. פשרה הנהוגה בבתי הדין היא פשרה הקרובה לדין1.
3. הסכמה לפשרה אינה כוללת פשרה שרירותית, ודיינים שנוהגים כך נקראים "דייני דחצצתא"2.
4. אין לבחור בפשרה כאשר "הישר והטוב" הוא לפסוק על פי שורת הדין3.
5. בנוסף לאמור, סמכות הפשרה מאפשרת לבית הדין להכריע בשאלות עובדתיות על פי אומדן דעת4, להכריע במחלוקות בין פוסקי ההלכה גם כנגד טענת "קים לי"5, לחייב בתשלום מי שחייב בדיני שמיים, כגון מזיק בגרמא6, לחייב בדיני קנסות כמשמעם בהלכה7 (ובכלל זה בנזקי גוף), ולהטיל קנס שיש לו תקדים בהלכה או בדינא דמלכותא.
_________________________

1 תשובות חכמי פרובינציה ב, יד; שו"ת רדב"ז ד, קסד; ועוד רבים.
2 בבא בתרא קלג, ב.
3 מאזנים למשפט סימן יב, ס"ק ג: "שגם מן הצד הישר והטוב ליכא צד לזכּות המתחייב"; וראו עוד יד רמ"ה סנהדרין לב ע"ב ד"ה תניא; בשו"ת דברי מלכיאל ב, קלג. מאידך, אחד השיקולים להעדיף פשרה הוא במקרים "שהדין הוא נגד היושר השכלי לפי מצב הענין" - שו"ת אורח משפט חו"מ א, וראו עוד: שו"ת דברי מלכיאל ב, קלג; חידושי הרי"מ חו"מ סימן יב, בסוף חו"מ חלק ד.
4 שולחן ערוך חושן משפט יב, ה, מהרשד"ם חו"מ שסז; דברי מלכיאל ב, קלג.
5 גט פשוט, כללים, כלל ב; ערוך השולחן קד, טו; אבני נזר יו"ד ח"א קלג.
6 הרב זלמן נ. גולדברג, "שבחי הפשרה", משפטי ארץ – דין, דיין ודיון, עמ' 82.
7 שם.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מיהו הרב יעקב ישראל פוזן?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' יוני 22, 2015 5:18 pm

ייש"כ. את דברי הגרז"ן שמעתי בכנס הדיינים שעל בסיסו הוגדרו הכללים הנ"ל

עדיאל ברויאר
הודעות: 3493
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: מיהו הרב יעקב ישראל פוזן?

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ב' יוני 22, 2015 5:27 pm

הוה אמינא כתב:
מלך שלם כתב:
מה קרה לו בשנים האחרונות, והאם אפשר לשאול אותו בהלכה עדיין?


לפני כמה שנים קיבל מס' אירועי שבץ מוח רצופים, ובתוך הזמן לפני שחזר לעצמו גם עבר אירוע לבבי חמור.
הרופאים בתל השומר לא נתנו לו שום סיכוי שבעולם, ומחמת שגילו התקרב ל-80 סברו להזניחו כמקובל, ואלולא התמסרות בניו, כבר לא היה עמנו בעולם החיים.
הוא שוחרר במצב שיתוק גמור, ללא יכולת לדבר, ראייה לא ברורה וכנראה בלבול וחוסר שיפוט.
בלי אישור לקופ"ח ל"שיקום", פיזיוטרפי או אחר.
והרבה מלחמות התנהלו להשיג התקדמות במצבו.

בניו לא עזבוהו לרגע באמונתם העזה, ובתורנות היו מתפללים עמו כל התפילות (בשבתות היה מנין של בנים ונכדים בתוך ביתו), ומברכים כל הברכות, ומדברים לפניו בלימוד בשעות כחברותא. גם שהיה שקוע בתרדמה מוחלטת, או עירנות שניראית כחצי חוסר הכרה. וגם כשהוטב לא אמרו די, והמשיכו להאמין שאין גבול להטבה ויכול להגיע עד למצבו הקודם בהבנה ובדיבור ובתנועה.
ושכרו רופאים בכסף מלא שיניעו את איבריו, וכל רופא שהביע חוסר אימון ביכולת הטיפול להצליח - פיטרוהו וחיפשו מישהו יותר טוב אם אמונה ואמביציה.
ולאט חזרו אבריו לפעול, ובשלב הבא לעלות ולרדת מדרגות, וכו'.
ואח"כ השיקום בדיבור.
וזה נס גלוי מהלך, מראה על עוצמות נפשיות ומוחיות בלתי מוכרים.
כיום מתפלל בציבור, לומד בחברותא עם בניו. ובימים נוראים האחרון התפלל במקומו הקבוע בביהמ"ד של הגרח"ג (רחוק יותר מביתו, וגם עם מדרגות) ועלה לתורה ובירך בקול ככל האדם.


אם התיאור הזה אכן מדויק, היה שווה לפתוח את האשכול רק בשבילו!

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16050
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מיהו הרב יעקב ישראל פוזן?

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' יוני 22, 2015 8:46 pm

אני מכיר דיין אחד, שמטיף מאד לפשרה ברוח דבריו של הרב פוזן, ומשתמש באוצר החכמה פרוץ. מסתמא לדעתו אין בזה גזל מן התורה.
נשאלת השאלה, האם המצוה בפשרה שהיא לדעתו במקום ששכל האנושי מחייב, אע"פ שהתורה פטרתו, נהוגה רק בין בעלי דין?!

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16050
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מיהו הרב יעקב ישראל פוזן?

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' יוני 22, 2015 9:25 pm

[יש לפעמים תחושה שככל שאתה יותר פרום, כך אתה מרשה לעצמך להגיד דברים יותר "נועזים". ע"ע רג"נ. כדאמרי אינשי: הפוך על הפוך].

מחולת המחנים
הודעות: 3272
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: מיהו הרב יעקב ישראל פוזן?

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ב' יוני 22, 2015 9:26 pm

איש_ספר כתב:[יש לפעמים תחושה שככל שאתה יותר פרום, כך אתה מרשה לעצמך להגיד דברים יותר "נועזים". ע"ע רג"נ].

בסופו של דבר שניהם הרי מאותו חוג.
בחוגי בריסק או סאטמאר למשל, כמדומני שקשה למצוא תופעה שכזו.

טוב לי
הודעות: 389
הצטרף: ה' אפריל 18, 2013 9:29 am

Re: מיהו הרב יעקב ישראל פוזן?

הודעהעל ידי טוב לי » ג' יוני 23, 2015 12:20 am

אברהם כתב:הדוגמא שלו מתמיהה

אם אדם הזיק חפץ ולפני שהוסר החפץ פרצה דליקה בבית אזי עפ"י הפשרה או היושר האנושי הוא פטור - למה?
והאם כוונתו דוקא כשאין מבעיר האחראי על השריפה, הרי אם ישנו מבעיר אי אפשר לחייבו כמובן על נזק שלא עשה - ומי ישלם את הנזק? נמצא שהיושר האנושי משתנה לפי מבעיר השריפה אם קטן הוא או גדול?
ובכלל, מה שיעור הזמן שצריך להיות בין ההיזק לבין השריפה, וכי הדברים אמורים גם אם עברה שנה תמימה ולא הוסר החפץ הניזוק מן הבית ופרצה בו שרפה? ומה הדין ביום תמים או שעה תמימה?

סוף דבר, כמדומה שלא הבנתי כוונת הגאון שליט"א על בורייה.


כמדומה שנשמט ממך השורה הבאה בדבריו:
"ובלא הנזק שהמזיק עשה היה החפץ הנדון נשרף לגמרי..." והיינו שסוף דבר המזיק גרם לו תועלת בהזיקוץ

ולפי דבריו נראה ששאלת ה'בולים' הידועה (שני בולים יחידים בעולם שהזיק אחד מהם ובעקבות כך שוויו של השני המריא) תיפתר בשופי, והדיין ע"פ פשרה יפטור את המזיק. וצ"ע.

טוב לי
הודעות: 389
הצטרף: ה' אפריל 18, 2013 9:29 am

Re: מיהו הרב יעקב ישראל פוזן?

הודעהעל ידי טוב לי » ג' יוני 23, 2015 12:30 am

אישי כתב:אעתיק בזה מתוך מכתב שכתבתי בענין זה בזמנו:
.....קיבלתי ההעתק ממכתב הגרי"פ בענין זה, וכמדומה דדעתו נוטה לדרך זו, דמעיקר דיני צניעות וערוה, לא נאסר אלא שערה ממש, ורק הנידון משום דבר הגורם להרהור, ובזה כתב דכל שאינו 'מגרה' שפיר דמי. אך לא הבנתי כוונתו בזה, שהרי אפילו פאה צנועה יש בה גורם להרהור, ואין הדבר תלוי אלא אם היא אשה נאה או כעורה, וכיון דחזינן דהתורה חששה להרהורי דגברי מחמת השער, וגם ילפינן מקרא דשער מביא טירדא, שוב היה לנו לאסור גילוי כל שער בדומה לשערה. [ובאמת פניה וידיה נמי גורמים להרהור אלא דא"א לאוסרן, וכמש"כ החזו"א, אבל שער שהתורה עצמה אסרה, איך נאמר דלדידן אינו 'מגרה']. אך מודינא, דבפאה שניכר לכל שאינו שערה, שוב אפשר דאין בה חשש הרהור כמו שערה, ורק אם היא באופן פרוץ אסור.


אך לפי זה יש לעיין אמאי התירו שיער בבתולות, דאי מצד הרהור מאי שנא?

גם זו לטובה
הודעות: 2529
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: מיהו הרב יעקב ישראל פוזן?

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ג' יוני 23, 2015 4:20 am

ר יעקב פוזן
השאלה הטכנית ששאלת, אמאי חשו לבזיונות ולא חשו לעבירה, אני חושב שונשמרת אינו העבירה
של קרי אלא ההורדה של מדרגה ע"י הרהור אסור, שלא שייך כאן. כתבתי ראיה ע"ז באיזה מקום,
ואינני זוכרהו, באחרונים לא משמע כ"כ כן, אבל הדין אמת, הגאון צוה שאף בלתי נשוי יאכל שום
בלילי שבתות!

[מצאתי כעת במחשבי, איני זוכר כעת מהיכן העתקתי את המכתב הנ"ל.]

גם זו לטובה
הודעות: 2529
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: מיהו הרב יעקב ישראל פוזן?

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ג' יוני 23, 2015 4:24 am

איש_ספר כתב:אני מכיר דיין אחד, שמטיף מאד לפשרה ברוח דבריו של הרב פוזן, ומשתמש באוצר החכמה פרוץ. מסתמא לדעתו אין בזה גזל מן התורה.
נשאלת השאלה, האם המצוה בפשרה שהיא לדעתו במקום ששכל האנושי מחייב, אע"פ שהתורה פטרתו, נהוגה רק בין בעלי דין?!


כמד' שהדוגמאות שהובאו כאן לעניין גרמא אומדנא בראיות וכו' אין להם עניין כלל עם דברים שהמוסר מחייב, כלומר גרמא השכל האנושי מחייב חיוב גמור, אולם אפשר להבין ששימוש בתוכנה פרוצה גם השכל האנושי מסכים שא"א לחייב כדין גמור.

גם זו לטובה
הודעות: 2529
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: מיהו הרב יעקב ישראל פוזן?

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ג' יוני 23, 2015 4:32 am

איש_ספר כתב:[יש לפעמים תחושה שככל שאתה יותר פרום, כך אתה מרשה לעצמך להגיד דברים יותר "נועזים". ע"ע רג"נ. כדאמרי אינשי: הפוך על הפוך].


???
"הפוך על הפוך"- למה אתה חושב שיש איזה סתירה בין יראת שמיים, לעצמאות ונועזות? [נכון שיש אנשים ששכלם קטן ומצומצם, ולכן יש להם נטייה לפרום, ואכמ"ל]

ואולי אפשר להסביר את התחושה שלך, שבאמת רק מי שליבו טהור וזך, ראוי לעצמאות ונועזות. [ומעניין לעניין באותו עניין, ראה את הספדו של הגר"ה על הגר"ג ודו"ק]

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16050
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מיהו הרב יעקב ישראל פוזן?

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' יוני 23, 2015 8:41 am

מחולת המחנים כתב:
איש_ספר כתב:[יש לפעמים תחושה שככל שאתה יותר פרום, כך אתה מרשה לעצמך להגיד דברים יותר "נועזים". ע"ע רג"נ].

בסופו של דבר שניהם הרי מאותו חוג.
בחוגי בריסק או סאטמאר למשל, כמדומני שקשה למצוא תופעה שכזו.

אבחנה טובה, וקצת תשובה חלקית בצידה:

בחוגי חזו"א משתמשים הרבה בכח הסברא, משא"כ בחוגי בריסק. כלומר מעבר למסר הבעייתי/המורכב שבדברי הרב פוזן, חניך בריסק לא יכתוב תיאוריה שכזו שכל כולה בנויה על סברא (כמעט) בלי שום מקור, ולעולם הוא ישאר צמוד למקורות, (כפי שהוא קורא אותם), ותכונה זו גופא יכולה למונעו מלכתוב דברים כיו"ב.

אנא עבדא
הודעות: 380
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:02 pm

Re: מיהו הרב יעקב ישראל פוזן?

הודעהעל ידי אנא עבדא » ג' יוני 23, 2015 1:21 pm

יש אחד בשם הרב פוזן (פאזען) כמדומני באנגליה, שחידש ועשה פעם בלגן עם זמני היום, סוף זמן קר"ש ותפלה. אני לא זוכר בדיוק הפרטים, ואשמח למי שיאיר עיני.
האם יש לו קשר משפחתי להרי"י פוזן?

תוכן
הודעות: 6433
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: מיהו הרב יעקב ישראל פוזן?

הודעהעל ידי תוכן » ג' יוני 23, 2015 1:55 pm

ר' מאיר פוזן בעל קונטרס הנשף ואור מאיר, והוא קרוב משפחה.

אישי
הודעות: 189
הצטרף: ב' ינואר 12, 2015 10:38 am

Re: מיהו הרב יעקב ישראל פוזן?

הודעהעל ידי אישי » ג' יוני 23, 2015 2:00 pm

איש_ספר כתב:בחוגי חזו"א משתמשים הרבה בכח הסברא, משא"כ בחוגי בריסק. כלומר מעבר למסר הבעייתי/המורכב שבדברי הרב פוזן, חניך בריסק לא יכתוב תיאוריה שכזו שכל כולה בנויה על סברא (כמעט) בלי שום מקור, ולעולם הוא ישאר צמוד למקורות, (כפי שהוא קורא אותם), ותכונה זו גופא יכולה למונעו מלכתוב דברים כיו"ב.

הא גופא שבבריסק מחקו את השימוש בסברא (ההגיונית), זהו חידוש ללא מקור, שהרי הראשונים ז"ל לא נשתבחו אלא בסברא כדברי הגר"ח מוולאזין הידועים. זאת מלבד מה ששיטת בריסק כיצד 'לקרוא' את המקורות, היא ההמצאה הגדולה ביותר, כמו שנכתב בהקדמה לחידושי הגר"ח.
נכון שבשימוש מרובה בסברא יש סיכון, וצריך לעשות זאת במידה, וצמוד למקורות, אך כבר נאמר אין אדם עומד על ד"ת אא"כ נכשל בהם.
נערך לאחרונה על ידי אישי ב ג' יוני 23, 2015 2:07 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: מיהו הרב יעקב ישראל פוזן?

הודעהעל ידי הכהן » ג' יוני 23, 2015 2:07 pm

תוכן כתב:ר' מאיר פוזן בעל קונטרס הנשף ואור מאיר, והוא קרוב משפחה.

אאל"ט מצד אמו

יוסף משה
הודעות: 301
הצטרף: ו' יוני 19, 2015 12:48 pm

Re: מיהו הרב יעקב ישראל פוזן?

הודעהעל ידי יוסף משה » ג' יוני 23, 2015 2:15 pm

אם אני לא טועה, ר' מאיר פוזן (שגם מתמחה במקוואות) גר רוב השנה בקרית ספר. שמעתי שיעור ממנו בשבת האחרונה (בלונדון) בענין ה"קו התאריך". למרות גילו המופלג, הוא עדיין בשיא כוחותיו.
נערך לאחרונה על ידי יוסף משה ב ג' יוני 23, 2015 3:35 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מלך שלם
הודעות: 336
הצטרף: ה' מרץ 06, 2014 4:16 pm

Re: מיהו הרב יעקב ישראל פוזן?

הודעהעל ידי מלך שלם » ג' יוני 23, 2015 3:33 pm

סיפור חוליו של הגאון שליט"א מדהים בכל קנה מידה.

האם לגמרי חזר לעצמו, ז"א, האם יכול לענות על שאלות וכו'?

וונדרבר
הודעות: 1673
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: מיהו הרב יעקב ישראל פוזן?

הודעהעל ידי וונדרבר » ג' יוני 23, 2015 3:39 pm

תוכן כתב:ר' מאיר פוזן בעל קונטרס הנשף ואור מאיר, והוא קרוב משפחה.

הג"ר מאיר פוזן שליט"א הוא קרוב משפחה מצד עצמו (אולי בן דוד שני?), ובנוסף לזה הוא גם גיסו כי הוא נשוי עם אחותו של הגרי"י פוזן שליט"א.
[ראה בתחילת ספר אור המאיר וקונטרס הנשף, שנזכר שם לעילוי נשמת חותנו].

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: מיהו הרב יעקב ישראל פוזן?

הודעהעל ידי הכהן » ג' יוני 23, 2015 5:26 pm

הכהן כתב:
תוכן כתב:ר' מאיר פוזן בעל קונטרס הנשף ואור מאיר, והוא קרוב משפחה.

אאל"ט מצד אמו

אכן ט"ס וצ"ל מצד אשתו

שיף
הודעות: 2675
הצטרף: ב' דצמבר 31, 2012 11:21 pm

Re: מיהו הרב יעקב ישראל פוזן?

הודעהעל ידי שיף » ג' יוני 23, 2015 10:58 pm

אנא עבדא כתב:יש אחד בשם הרב פוזן (פאזען) כמדומני באנגליה, שחידש ועשה פעם בלגן עם זמני היום, סוף זמן קר"ש ותפלה. אני לא זוכר בדיוק הפרטים, ואשמח למי שיאיר עיני.
האם יש לו קשר משפחתי להרי"י פוזן?

צריך להוסיף גם [פוזנא]
חוץ ממה שכבר הוזכר הו"ל לפני שנים רבות במהדו"ח את דרוש חידושי הלבנה של בעל התוי"ט

וונדרבר
הודעות: 1673
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: מיהו הרב יעקב ישראל פוזן?

הודעהעל ידי וונדרבר » ד' יוני 24, 2015 2:13 am

שיף כתב:
אנא עבדא כתב:יש אחד בשם הרב פוזן (פאזען) כמדומני באנגליה, שחידש ועשה פעם בלגן עם זמני היום, סוף זמן קר"ש ותפלה. אני לא זוכר בדיוק הפרטים, ואשמח למי שיאיר עיני.
האם יש לו קשר משפחתי להרי"י פוזן?

צריך להוסיף גם [פוזנא]
חוץ ממה שכבר הוזכר הו"ל לפני שנים רבות במהדו"ח את דרוש חידושי הלבנה של בעל התוי"ט

הג"ר מאיר פוזן-פוזנא שליט"א, חיבר כמה ספרים בשם "אור מאיר":
1. "אור מאיר" בעניני זמני היום בהלכה, (מה"ת של קונטרס הנשף)
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?12702&
2. "אור מאיר" בעניני מקואות, ג' כרכים (תש"ס - תשס"ו - תש"ע)
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?53151&
מפורסם שהוא מסתובב בכל העולם לבנות מקוואות, וידוע כמומחה עולמי, והרבה מקוואות מהודרים בעולם נעשו עפ"י הנחיותיו. [ראה בהסכמות הרבנים לספרו על מקוואות].

הספר שהזכיר ר' שיף דרוש "חידושי הלבנה" יצא לאור ע"י ר"א גרינוואלד, ראה בהקדמה עמ' ד'. [והקשר לרבי מאיר פוזן זה שהוא היה אחד מבעלי בית הדפוס בלונדון שבו נדפס הספר].
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?161097&

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: מיהו הרב יעקב ישראל פוזן?

הודעהעל ידי הכהן » ד' יוני 24, 2015 10:41 am

בני ר' מאיר פוזן:
הרב שלמה שליט"א רב נאות הפסגה
הרב מיכאל שליט"א מב"ב שעבד שנים רבות להגיה ולנפות תרגום אונקלוס מחרולים וקמשונים.

אהרון 37
הודעות: 301
הצטרף: ב' אפריל 13, 2015 9:10 pm

Re: מיהו הרב יעקב ישראל פוזן?

הודעהעל ידי אהרון 37 » ד' יוני 24, 2015 1:18 pm

יש גם אחד הרב פוזן שהוציא ספר קיצור הלכות שבת, ספר שמאוד התפרסם, כמו כן הוציא ספר על אחד מטעמי המקרא ומבאר לפ"ז את הפסוקים, האם הוא קרוב משפחה?.

כמו כן יש פוזן שהוציא חומש עם חלוקה לפרקים שונה מהחלוקה שבימינו בטענה שאת החלוקה המקובלת יסדו הנוצרים ואיננה חלוקה ענינית, האם הוא קרוב משפחה?.

מלך שלם
הודעות: 336
הצטרף: ה' מרץ 06, 2014 4:16 pm

Re: מיהו הרב יעקב ישראל פוזן?

הודעהעל ידי מלך שלם » ד' יוני 24, 2015 2:46 pm

האם הגאון נשוא האשכול שליט"א לגמרי חזר לעצמו, ז"א, האם יכול לענות על שאלות וכו'?

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: מיהו הרב יעקב ישראל פוזן?

הודעהעל ידי אמסטרדם » ד' יוני 24, 2015 5:54 pm

ייש"כ לכל המגיבים באשכול חשובה זו. [והכל מכוחה של שאלה תמימה ששאלתי...]

וונדרבר
הודעות: 1673
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: מיהו הרב יעקב ישראל פוזן?

הודעהעל ידי וונדרבר » ה' יוני 25, 2015 2:46 am

וונדרבר כתב:הג"ר מאיר פוזן שליט"א הוא קרוב משפחה {=של הג"ר יעקב ישראל} מצד עצמו (אולי בן דוד שני?), ובנוסף לזה הוא גם גיסו כי הוא נשוי עם אחותו של הגרי"י פוזן שליט"א.

ראה בספר "אור מאיר" על מקואות, חלק ג', בסוף ההקדמה, שסבא שלו וסבא של אשתו היו אחים בני הדיין הג"ר אליעזר זצ"ל, זאת אומרת שהוא באמת בן דוד שני של הגרי"י (שהוא כאמור אח של אשתו).
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?1 ... age=PP0006
{אינני קרוב משפחה, המידע נשאב מתוך הספרים}.

אהרון 37 כתב:יש גם אחד הרב פוזן שהוציא ספר קיצור הלכות שבת, ספר שמאוד התפרסם, כמו כן הוציא ספר על אחד מטעמי המקרא ומבאר לפ"ז את הפסוקים, האם הוא קרוב משפחה?.

ספר קיצור הלכות שבת (קונטרס חיזוק לבית יעקב), המחבר הוא הג"ר יעקב יחזקאל פאזען, דיין דק"ק קהל עדת ישורון נוא יארק, אח של רבי מאיר הנ"ל.
בתשע"ג הוא הוציא גם "ספר קיצור הלכות יום טוב". [ושם בשער הספר רשימת הספרים שחיבר].

אהרון 37 כתב:כמו כן יש פוזן שהוציא חומש עם חלוקה לפרקים שונה מהחלוקה שבימינו בטענה שאת החלוקה המקובלת יסדו הנוצרים ואיננה חלוקה ענינית, האם הוא קרוב משפחה?.

החומש עם חלוקה שונה לפרקים, נערך ויצא לאור ע"י הרה"ג רבי משה אליעזר פוזן מאנגליה, אח של רבי מאיר הנ"ל.
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?181319&
[באוצר החכמה יש עוד ספרים שחיבר רבי משה אליעזר פוזן: תבנית כלים, תבנית אהלות].

הכהן כתב:בני ר' מאיר פוזן: ... הרב מיכאל שליט"א מב"ב שעבד שנים רבות להגיה ולנפות תרגום אונקלוס מחרולים וקמשונים.

תרגום אונקלוס המדוייק שנערך ע"י הרה"ג רבי מיכאל (בן רבי מאיר) פוזן, מכולל פוניבז' בני ברק, נדפס במהדורת תשע"ב בתוך החומש עם חלוקת פרקים שונה הנ"ל.
ראה שם במבוא עמ' ט"ז (ועמ' י"ז).
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?1 ... age=PP0030
נערך לאחרונה על ידי וונדרבר ב ה' יוני 25, 2015 3:45 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 63 אורחים