ייש"כ על הביקורת על הספר ההוא, הצחיקני..
בבית המדרש הנ"ל, הוכר כיהודי ת"ח ויר"ש, צדיק ומכוין ומיישר אורחותיו ע"פ הסוד, שריד ללומדי קבלה - חבר של תלמידי גדול המקובלים בדור ההוא, השד"ה. מעולם לא יצא עליו פקפוק בצידקותו וחסידותו, וכולם כולם כיבודוהו.
אמנם מאידך, מעולם לא בלט כ"גדול המקובלים", או כת"ח גאון גדול ומיוחד, וכיוצא, אלא פשוט כיהודי טוב יר"ש הלומד קבלה - בטח רוב ימיו הוכר דוקא בין חכמי "שושנים לדוד" שכונת הבוכרים וכיוצא - עד שהגיע לזקנה, ונותר פליט אחרון לכל חכמי הדור ההוא, הבבליים והמקובלים, אז נודע שמו, ואז גם הוקמה ש"ס, והיותו חכם ספרדי זקן ומכובד, היה מתאים לחברו למפלגה וליצור ממנו קמיעות וברכות וכו', ומאז נתפרסם ונדמה כביכול צדיק נשגב סגנון באבות מרוקאי, עד שאח"כ בנו שיחי' "זרם" עם זה והמשיך ה"חצר"... - דבר שבאמת כל כך רחוק מהווי החיים של הרב כדורי עצמו וחביריו.
התואר שהודבק לו "זקן המקובלים", זה נכון לגביו כי פשוט היה המקובל הכי זקן... אבל ת"ח בית מדרש הנ"ל מעולם לא החשיבוהו כחשוב שבמקובלים וכו', אלא העריכוהו כמקובל וזקן הראוי לכבוד.
נזכרתי כעת שיש ערך עליו בספרו של רבו ר' יהושע משה מרבני בגדד, "קץ הימין" (הוא ספר תולדות רבני בבל) בשנת תשכ"ז, [יש באוצר] - וגם יש תמונות שלו משנות ת"ש יושב בשלחן אחד בלימוד עם כמה חכמים זקנים והגר"ע עטייה ביניהם - כך שאין ספק שהוכר כחכם וחסיד בין המקובלים, רק לעת זקנתו נתפרסם גם בציבור כנ"ל.
הזעצער כתב:כמה גדולה ענוותנותו של הצדיק הזה, שגם אחר פטירתו יש שלא מכירים בגדולתו ושואלים אם ידע בטיב קידושין, ומה ראיה יש על כך...
ערך על הגה"צ ר' יצחק כדורי זצ"ל, העתיד להתפרסם בספר 'ישיבות בגדאד' שיראה אור בקרוב בעז"ה.
הערך מובא בתוך הערך על רבו הגאון המובהק ר' יהושע משה, האב"ד האחרון דבגדאד, ולאחר מכן רבה של גבעתיים- ישראל.
ד. הגה"ק זקן המקובלים ר' יצחק כדורי [דיבה]. נולד בשנת תרס"ב[1]. עיין במ"ש בקצ"ה בערכו אודותיו.
חידושים בשמו, הזכיר חבירו ידיד נפשו, הגאון ר' משה יחזקאל צורף בספר 'תורת משה'[2] "השיב לי חבירי חכם יצחק כדורי הי"ו וכו' ". חידושים אלו, הם איזכורים יחידים שלו מעת שהותו בבגדאד. מאותה עת, סיפר בן גיסו, הוא הגאון ר' יעקב חי נקאש, כי למנוחתו היה ישן שעתיים בלבד בלילה, וגם כשישן, ישן על ארגז עץ, כשפלג גופו העליון נשען ע"ג הארגז, ורגליו נשרכות על הקרקע. והיה מתמיד עצום ובעל חשק נמרץ, וכך זכה להשתלם גם בתורת הקבלה. גם הגאון ר' יעקב מוצפי העיד שרבינו עוד בבגדאד למד קבלה.
בתאריך ז"ך אדר, תרפ"ה[3], עלה לא"י והתאכסן זמן מרובה בבית הגאון המקובל ר' יהושע שרבאני, ולשבת היו מכינים עבורו סיר חמין מיוחד ללא בשר, כי התנזר כל חייו מאכילת בשר[4], וי"א כי למשך כל השבוע היו מכינים לו מרק פאפיה שיחזק את גופו[5]. אחר שנה לשהותו בארץ, חזר לבגדאד ונשא את רעייתו לבית נקאש, דודתו של הגרי"ח נקאש הנ"ל.
לפרנסתו עסק בכריכת ספרים שהיו כה אהובים עליו, ולכך בהיותו בעיר העתיקה וכן בבגדאד, כינויו היה "ח' יצחק כורך". ובדרך זו הכיר וידע ספרים רבים מאד בע"פ, כי היה לו כח זיכרון גדול. וידוע שמנהגו היה לכרכ"ם ולבולע"ם בבת אחת. ומעשה והראשל"צ הגר"י נסים נתן לו כמה ספרים נדירים לכריכה, והשתהה בהחזרתם, וכששאל אותו מפאת מה אינו מחזירם, הרי צריך הוא אותם לאיזה פסק וכדו'? ענה ואמר, כת"ר יודע שדרכי היא שאינני מחזיר עד שאגמור ללמוד את הספר[6]. וכך היה דרכו בעודו בבגדאד. ואכן בכת"י, מצוי ספר גדול ובו פרטים ביוגראפיים רבים, ולפעמים גם נכנס בעניני הלכה ממה שראה בכל הספרים שכרך, ומפלפל בדבריהם[7].
על גודל דקדוקו בענייני ממון, שמעתי מעשה נפלא כי פעם כרך בכריכת עור נהדרת כמה סידורים להראשל"צ הגר"י נסים, ועבודתו מצאה חן בעיניו מאוד, ורצה הראשל"צ לתת לו יותר מהרגיל. אך הוא לא הסכים בשום אופן ואמר בערבית "מא אכד" דהיינו לא אקח. א"ל הראשל"צ, מה איכפת לך אני נותן לך בלב שלם ובנפש חפצה, ואמר רבינו, יותר משווי עבודתי איני לוקח[8]. $$495$$ מכתב מ"ועד הבבלים" בירושלים (תש"ב) הממנה את רבי יצחק כדורי למפקח על כל ענייני הקבורה$$
זמן מה אחר עלייתו ארצה, התקבל לישיבת המקובלים "עז והדר" בישיבת "פורת יוסף", ושם למד מפי גדול המקובלים וראש ישיבת המקובלים בישיבת "פורת יוסף" הגה"ק ר' סלמאן אליהו. לאחר פטירתו למד מפי הגה"ק ר' אפרים הכהן, ראש הישיבה אחריו. כמו כן ניתנה לו דירה למגורים במתחם הישיבה כנודע, ובנוסף, ניתן לו חדר עבודה ובו כלי אומנתו בידו, ובהם כרך את כל הספרייה המפורסמת של ישיבת פור"י בעיר העתיקה, שגודלה היה כגודל אולם גדול, ובה היו אלפי ספרים נדירים[9] שנאספו מתוך כמה ישיבות והסגרים בירושלים עה"ק. כמו כן, נמצאו בה כת"י רבים שהונחו בה למשמרת. את כל הספרים הנ"ל כרך בכריכת עור אחידה, ובשליש העליון של גב הספר הטביע באותיות זהב, את שם הספר, ובאמצע את תוכן הספר (דרושים, שו"ת, וכדו'), ובתחתית "ישיבת פורת יוסף". ראיתי כמה ספרים כאלה שנשארו לפליטה, ומעודי לא ראיתי כמותן ביופי ובחוזק הכריכה.
עיקר פרסומו לדורות הוא בתורת הקבלה, וגם בה לא נודע כחו הרב, אך כידוע גדולי ישראל ידעו להוקיר נכונה את גודלו ועוצמתו בתורת הקבלה. ומו"ר הגר"י מעלם זצ"ל שהיה חברותא עמו במשך עשרות שנים, הן בישיבת "שושנים לדוד", והן בצנעה בביתו, העריכו כאחרון המקובלים הגדולים שהיו בדור שעבר. כמו כן נודע כפועל ישועות גדולות לכלל ולפרט, ובספרים החדשים, תמצא מעשיות רבות אודותיו. נפטר כט טבת תשס"ו, זקן ושבע.
________________________________________
[1] בכל רישומי ועד עדת הבבלים נכתב שנולד בשנת תרס"ב. וכן הוא במרשם האוכלוסין הכללי שנערך בראשית שנות התש"ל.
[2] ח"א עמ' רסד. גם בספרו 'ערך לחם' (כת"י), ערך לויה, ובעוד ערכים, הזכיר מחידו"ת ומכנהו "רב חביבא". שם נזכר תאריך עליית רבינו לא"י שהזכרתי בסמוך. כאן בארץ היה ביניהם קשר מכתבים.
[3] עין בדיוואן של הרב יחזקאל חי אלביג, עמ' 314, שאחד מגדולי הדרשנים בבגדאד, ואפשר אף כי עוד דרשנים, האריכו אודות שנת תרפ"ה כי היא שנת גאולה, יעו"ש. ועיין בבא"ח שנה ראשונה, סוף פרשת ראה, מש"ב. ואכן בשנים תרפ"ד-תרפ"ה הייתה עלייה המונית של רבים וטובים מבני בבל ארצה, ובתוכם רבותינו מוהר"צ חוצין, הגה"ק ר' אפרים כהן, הגאון ר"י נסים, הג"ר אליהו נחום. ואפשר כי גם זה גרם. עלייה זו אפשר לכנותה, עלייה שלישית של בני בבל. הראשונה בראשית שנות הת"ר, שנייה בשנים תרס"ד-תרס"ה. והשלישית תרפ"ד-תרפ"ה. גם זקן זקני ח' יחזקאל בכמוהר"א נתן, עלה בשנים הללו ארצה.
[4] מו"ר הגר"י מעלם זצ"ל.
[5] שמעתי בשם מו"ר הגר"י מעלם זצ"ל.
[6] מו"ר הגר"י מעלם.
[7] עיין בסוף קובץ 'מקבציאל', גל' לח, ובספר 'בן איש חי' תולדות, עמ' 12.
[8] מפי בן אחי הגר"י נסים.
[9] בקונטרס 'הישיבה הגדולה מדרש פורת יוסף' (י"ם תשי"ד) עמ' ב, כתב שהיו בספריה רבבות ספרים. ומו"ר הגר"י מעלם זצ"ל, אמר לי שגודלה של הספריה, היה גדול מאוד. ובקובץ 'משואות', ח"א, עמ' 90 כתב שהיו בה אלפי ספרים, וכ"כ מאיר בניהו, במאמרו על ספריות ירושלים, הנדפס בקובץ 'יד לקורא' חוב' י-יב, עמ' 246.
אום אני חומה כתב:האם נכון הסיפור שהאדמו"ר מבלז הלך אליו בעת שהמתין להיפקד?
מחולת המחנים כתב:ר' מנחם פרצוביץ שהיה מקורב מאד להרב כדורי סיפר כי כשהיה הרב כדורי נער בימי בחרותו, בהיותו עוד בבגדאד נעמד הרב כדורי ונשא דרשה עמוקה בקבלה בפני גדולי בגדאד, וכל גדלי המקובלים נדהמו מגדולתו בקבלה של הנער הצעיר, מרן הבא"ח שנכח גם הוא בדרשה ביקש ממנו שמכאן ואילך יסתיר את גדלותו בחכמת הקבלה, שלא תשלוט בו עין הרע.
חיים כתב:הגאון המקובל הרב יעקב עדס שליט"א, כתב על גדולתו של הרב כדורי זצ"ל באחד מספריו בהרחבה. איני זוכר היכן.
בן אליהו כתב:אני מאוד מקווה שדברי ההבל השטות והביזוי שנכתבו לעיל על האי גאון וקדוש הרב עדס שליט''א ימחקו מייד על ידי האחראים
תוכן כתב:[
מכיון שהגאון ר' יעקב עדס אינו חי כאדם מן השורה, גם דבריו אין להם משקל רב.
חכם הרזים כתב:תוכן כתב:מכיון שהגאון ר' יעקב עדס אינו חי כאדם מן השורה, גם דבריו אין להם משקל רב.
אני לא מתלהם כמו הכותבים שלפני אבל למעשה אף אחד לא מבין מה אתה אומר
חכם הרזים כתב:אני שונא להיות זה שתמיד בא עם ביקורת, ומאידך, אני לא סובל שקר. ר' יעקב עדס הוא ת"ח נפלא, בקי בכל חדרי תורה בנגלה ונסתר, בנוסף, הוא פרוש ולא נהנה מעולם הזה, ומתפלל בדביקות רב. על כל זה אף אחד לא מתווכח. אבל, התנהגותו בכל מיני תחומים מעוררת שאלות רציניות, שהמסקנה היחידה היא, שיש להתייחס בזהירות לדברים שאומר. אני מתכוין בעיקר לזה שהוא האריך ברדיו אחרי שגרושתו התחתנה שוב, שהיא עדיין ספק אשת איש, שהתנהגות כזו אי אפשר להצדיקה. בנוסף, פרסם מאמר שלם על עצמו, בשם 'הספרים הפלאיים דברי יעקב ותעלומת האיש האגדי מחבר הספרים', ששוב אי אפשר לקבל שאדם גדול בתורה ובחכמה היה כותב כך. ויש עוד הרבה דברים, שמעלים סימני שאלה רציניים ביותר לגבי האדם הזה. אין בדעתי להאריך בענין זה, רק אני רוצה לומר באופן כללי.ישנם אנשים גדולים בתורה, בחכמה, בקבלה, בפרישות ועוד, אבל חושבים שחכמתם נותנת להם את הזכות לסדר גיטין ללא שימוש ראוי ואח"כ לפרסם שהסדר גיטין שלהם היה לקוי וצריכים להתגרש שוב, או מאידך שהם חושבים שמרוב דבקותם והתעמקותם בחכמת הקבלה הם יכולים להביא עשרות מחסידיהם לאומן ואז לטוס חזרה בערב ראש השנה לירושלים כי נגלה להם במחזה שר' נחמן נמצא בירושלים, או מאידך להתעמק בזרעים ובטהרות ואז לחתום ערבות על הלוואות ללא שום צד בעולם לפרוע החוב אם יצטרכו, וכל אלו חושבים שאיך שהוא התנהגותם מוצדקת ואין לבן תמותה לבוא ולהקשות על מעשים אלו. ועפר אני תחת כפות רגליהם אבל לא כן עמדי, לא כך חינכו אותי, אלא יראתם כסלתם, וחכמתם קודמת ליראתם והם עתידים ליתן את הדין. ועל הרואים והצופים בהם, נאמר פסוק כי שפתי כהן וכו'.
מחולת המחנים כתב:ברוך דיין האמת.
הערב ליל א"ך בתמוז נפטר בנו הרב דוד כדורי זצ"ל ראש ישיבת המקובלים "נחלת יצחק".
יאיר כתב:
נוה הלבנון כתב:יאיר כתב:
מי הממשיך?
ר' יוסי?
לא ידען כתב:
הרבי מסערט ויז'ניץ שנפטר כעת ועוד לא הובא לקבורה, לא חשב לרגע שהוא ראוי לאדמורו"ת ושנה שלמה נמלט לחו"ל כי לא ראה עצמו ראוי להנהגה אדמורי"ת.
עד שלאט לאט החסידים הבינו שחייבים מישהו שיחזיק את כולם והוחלט כי ינהיג בשיתוף אחיו ר' משה.
זלמניו כתב:לא ידען כתב:
הרבי מסערט ויז'ניץ שנפטר כעת ועוד לא הובא לקבורה, לא חשב לרגע שהוא ראוי לאדמורו"ת ושנה שלמה נמלט לחו"ל כי לא ראה עצמו ראוי להנהגה אדמורי"ת.
עד שלאט לאט החסידים הבינו שחייבים מישהו שיחזיק את כולם והוחלט כי ינהיג בשיתוף אחיו ר' משה.
דודו האמרי חיים זי"ע תמך בכך בכל עוז, וכידוע
לא ידען כתב:נוה הלבנון כתב:יאיר כתב:
מי הממשיך?
ר' יוסי?
תראו לאן הגענו. היום כבר מבינים כולם שחצר מקבלת 'ממשיך אוטומטי' ללא קשר ופשר לרצינותו ורמתו הרוחנית.
הרבי מסערט ויז'ניץ שנפטר כעת ועוד לא הובא לקבורה, לא חשב לרגע שהוא ראוי לאדמורו"ת ושנה שלמה נמלט לחו"ל כי לא ראה עצמו ראוי להנהגה אדמורי"ת.
עד שלאט לאט החסידים הבינו שחייבים מישהו שיחזיק את כולם והוחלט כי ינהיג בשיתוף אחיו ר' משה.
אכן, כל ימי חייו לא הילך בגדולות ובנפלאות ממנו ונותר אותו 'יהודי מתוק' עם אהבת ישראל גדולה שהיא-היא והענווה האצילית שלו אולי המייחדות אותו, מבדילות ומרוממות על שאר ברואים.
אבל שמיד 'יבינו בטבעיות' שכל נכד הוא 'ממשיך'?
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 100 אורחים