ישא ברכה כתב:בישיבות הקד' לא משקיעים רבות בלימודי אמונה. (אמנם באופן אישי ניתן להשקיע, אבל המציאות היא כי המשגיחים כמעט לא מדברים בשיחה על הנושאים הללו, ספר הכוזרי הוא לא מהספרים הבלויים..).
רצוני לברר. א' מה הסיבה לכך.
ב' האם יש גדו"י הקובנציונאלים שסברו שיש להשקיע יותר בתחום. (לא זילברמן או נדל וכדו').
אני לא מדבר על חקירת האמונה בצורה פילוסופית, אלא בדרכי מסורת ישראל, עפ"י מעמד הר סיני ויציאת מצרים.
ישא ברכה כתב:בתקופת הראשונים עסקו בהרחבה במחשבה..
רס"ג באמונות ודעות
ריה"ל כוזרי
רמב"ם מורה נבוכים (ועוד)
אבן עזרא
רמב"ן בפי' על התורה ועוד.
רשב"א בפי' האגדה (שזה לא כמו פי' פשוט אלא בסגנון המחשבה)
ר"ן בדרשות
אלו הידועים ויש עוד לא ידועים.
ואגב, גם בחז"ל אפ' למצוא בענינים אלו. ואכמ"ל.
תוכן כתב:היחידים עסקו הרבה במחשבה. הרוב היו בעלי אמונה פשוטה.
הגר"ש אלתר במכתב כתב:"משתנה לפי האנשים ולפי הדורות"
חז"ל אומרים שהכותים בדורם אינם עובדי עבודה זרה, מחמת שאין ליבם לעבו"ז. אלא "מנהג אבותיהם בידיהם".
זה בדיוק -להבדיל- המצב של הציבור החרדי היום. "מלומדה" "מנהג אבותיהם בידיהם"...
ישא ברכה כתב:הסיבות למיעוט הם.(אני לא מצדיק אחת מהם, רק מציע רעיונות, כי דעתי נוטה שצריך ללמוד, ואני מנסה למצוא הסברים למה בכ"ז לא)
א' לפעמים יתכנו שיתעררו שאלות לבחורים, שמעצם לא היו שואלים.
ב' אי"צ כי כולנו מאמינים בני מאמינים.
ג' לשאול שאלות זה בעיה, כי זה מעמיד כאילו יש אופציה אחרת.
ג. לא צריך להשקיע בחקירות שכליות, אלא בהתקדמות בתורה ויראה, וחבל על הזמן.
ד. אולי זה באמת חיסרון והענין טעון שיפור. כי אם היסוד רפוי א"א לבנות ע"ג..
רחמים כתב:ידוע שהמשגיח של פונוביז ר' יחזקאל לוינשטיין היה כל הזמן מדבר על אמונה
אורך רוח כתב:יש להוסיף לזה את המציאות הכאובה שבמקומות רבים בחור שישאל את המשגיח שאלות באמונה עלול להיתקל בתגובה של חשד אפיקורסות מצד המשגיח על עצם העזות לשאול שאלות באמונה, דבר אשר גורם לבחורים להשאר עם שאלות וספקות בליבם בשעה ששאלה זו יכולה להפתר בקלות ע"י כל אדם שקצת התעסק בענינים אלו.
אורך רוח כתב:יש להוסיף לזה את המציאות הכאובה שבמקומות רבים בחור שישאל את המשגיח שאלות באמונה עלול להיתקל בתגובה של חשד אפיקורסות מצד המשגיח על עצם העזות לשאול שאלות באמונה, דבר אשר גורם לבחורים להשאר עם שאלות וספקות בליבם בשעה ששאלה זו יכולה להפתר בקלות ע"י כל אדם שקצת התעסק בענינים אלו.
אום אני חומה כתב:אורך רוח כתב:יש להוסיף לזה את המציאות הכאובה שבמקומות רבים בחור שישאל את המשגיח שאלות באמונה עלול להיתקל בתגובה של חשד אפיקורסות מצד המשגיח על עצם העזות לשאול שאלות באמונה, דבר אשר גורם לבחורים להשאר עם שאלות וספקות בליבם בשעה ששאלה זו יכולה להפתר בקלות ע"י כל אדם שקצת התעסק בענינים אלו.
אתה מדבר מן הסתם על משגיח ביש"ק, כי ביש"ג רוב המשגיחים ראויים למעמדם.
ישא ברכה כתב:אני עדיין לא מכיר שם אחד של יהודי עובד ה' שנמצא במסגרת קובנציונלאית שאפשר לשאול אותו שאלות באמונה, (וכעין שאלות בעלי הדמיון שבחזו"א סוף טהרות).
המציאות היא שרוב המשיחים והרה"י לא רואים בזה ערך, והם לא משקיעים ע"ז מחשבה בכלל.. וקטונתי מלהכריע אבל לא זו הדרך שהלכו בה רבותינו, כמעט כל הראשונים ניכר בכתביהם התיחסות עמוקה לעניני אמוננות ודעות. וכן גדולי האחרונים, עד הגר"א שאמנם לא השאיר הרבה כתבים בענין, אבל מרוב מהערכתו לספר הכוזרי והוראתו ללמוד בו ניכר היחס להבנת האמונה. וגם כתביו זעיר פה וזעיר שם מחייב הבנה באמונות ודעות. (דרכו בתורת הנסתר היא פילוספיה אלוקית ואכמ"ל) והחזו"א שהיה מעמיק גדול, כפי דרכו וסגנונו.
וקרוב אצלי לומר, כי גם עולם הישיבות מודה בחיסרון ענף זה. ובימים עברו עוד היו גדולי מוסר שעסקו בכך כמו הגרא"א דסלר והגר"ח פרינלנדר, ומנסתלקו אלו לב"ע בטל לימוד תורת האמונות ודעות בישיבת פוניבז ורח"ל משם פשטה מגיפה זו לכל הישיבות בארץ. השאלה היחידה על כ"ז אם הכל כ"כ נכון למה הרב שך לא טיפך בבעיה הזו?? (ועדיין משנה לא זזה ממקומה, אין למדין הלכה ממעשה רב בכה"ג)
והשי"ת יעזרנו.
תוכן כתב:צא ולמד מהישיבות הד"ל שכן משקיעים רבות במחשבה, ולמעשה כ-30% מהנוער שלהם חוזרים בשאלה. ומי יודע, אם לא זה שלימדו אותם לפלפל במחשבה, שזה לא חלק מהסיבה של היציאה בשאלה.
עומרי הגר כתב:תוכן כתב:צא ולמד מהישיבות הד"ל שכן משקיעים רבות במחשבה, ולמעשה כ-30% מהנוער שלהם חוזרים בשאלה. ומי יודע, אם לא זה שלימדו אותם לפלפל במחשבה, שזה לא חלק מהסיבה של היציאה בשאלה.
יש לך סטטיסטיקה מהימנה בנושא?!
ישא ברכה כתב:עומרי הגר כתב:תוכן כתב:צא ולמד מהישיבות הד"ל שכן משקיעים רבות במחשבה, ולמעשה כ-30% מהנוער שלהם חוזרים בשאלה. ומי יודע, אם לא זה שלימדו אותם לפלפל במחשבה, שזה לא חלק מהסיבה של היציאה בשאלה.
יש לך סטטיסטיקה מהימנה בנושא?!
זה ברור שאצל הד"ל יש עזיבה, עזוב את המיספור המדויק.
אני לא חושב שזה הסיבה העיקרית, כמעט לא מצינו מי שעזב את הדת מחמת שאלות אמיתיות (כי באמת אין!!) הכל זה תאוות מכל הסוגים.
ולכן הבעיה בישיבות הד"ל שאין ריחוק מתאוות העולם החילוני, משא"כ אצל הד"ל.
אני מעונין בסגרנות חרדית עם פתיחות מחשבתית, להבנת ולהעמקת האמונה.
עוד יהודי כתב:שמעתי פעם מאחד המשגיחים שנשא על נושא זה ממש שיחה. לטענתו את היסודות הפשוטים אפשר לקבל בספרים כעין שם עולם של הסטייפלער, ורוב הבחורים שרוצים להתעסק יותר בעמקות אי"ז נובע מתוך כוונות טהורות. [צא ולמד שהרבה מהבחורים שמתעסקים בנושא זה בישיבות, מתעסקים בנוסף בשאר מיני חכמות חיצוניות, וכבר הוזכר פה הפסיכולוגיה ביחד עם הפילוסופיה. כי זה נעשה בתור סוג של ספורט או הרגשת חשיבות]
והחסרון הגדול הוא הקרירות שזה יכול ליצור אצל אנשים. ונתן המשגיח הנ"ל דוגמה שבחור שיעמוד בפני נסיון וינסה לפחד מהגיהנום, אבל אז יזכר שהגיהנום הוא רק העדר.....נו לך תפחד מהעדר. [כמובן שהעדר הוא דבר מאוד מפחיד אבל אצל מי שתופס את זה אם כל הרמ"ח והשס"ה]. וכהנה רבות שתמיד ינצנץ לו המחשבה שבעצם הרי לא ברור מאה אחוז שבאמת וכו' וזה יכול לגרום לקירור גדול אצל רוב הבחורים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 95 אורחים