כנסת ישראל כתב:איני יודע מנין החלטת שלא קראתי הכל. דברי הם תגובה לכמה מהדברים שנאמרו לעיל ואינם מדוייקים.
גם קביעתך שכיון שבספר חכמוני נמצאו דברים דומים ע"כ שגם הגר"א סבר כמוהו בכל פרט בענין, אין לזה שחר.
ועכ"פ באותו מאמר שציינת הובאו דברי הגר"א בביאורו לשו"ע שהתנין הוא שם לאיזה כח ולא דבר ממשי בצורת תנין כמובן.
וממילא מסתבר שגם 'חלוני רקיע' יפרש בצורה דומה.
מטונך.וירטואלי כתב:כנסת ישראל כתב:איני יודע מנין החלטת שלא קראתי הכל. דברי הם תגובה לכמה מהדברים שנאמרו לעיל ואינם מדוייקים.
גם קביעתך שכיון שבספר חכמוני נמצאו דברים דומים ע"כ שגם הגר"א סבר כמוהו בכל פרט בענין, אין לזה שחר.
ועכ"פ באותו מאמר שציינת הובאו דברי הגר"א בביאורו לשו"ע שהתנין הוא שם לאיזה כח ולא דבר ממשי בצורת תנין כמובן.
וממילא מסתבר שגם 'חלוני רקיע' יפרש בצורה דומה.
אם כוונתך לביאור הגר"א יור"ד סימן קמא, אזי אין לי אלא לקבוע כי כת"ר הוציא את דבריו מהקשרם, מדבריו משמע שהתנין הוא כן שם לאחד [או מקבץ] מגרמי השמים בדיוק כמו שאר המזלות, אלא שכלפי ציור הדרקון שמפרש הרמב"ם שהוא כנגד התלי שבמזלות כתב הגר"א שאין בשמים ציור של נחש.
איני יודע אם כוונת הגר"א דווקא כלפי התלי יותר משאר חביריו המזלות, שהרי תשב"ר גם הם יודעים שגם הטלה או הבתולה שבמזלות אינם מצויירים שם בשמים וצריך חוש דמיון מפותח בכדי לראותם, אולי כוונת הגר"א שהתלי אפילו חוש דמיון כזה לא יראה אותו כנחש ואין כאן אלא שם בלבד, ואולי לא. מכל מקום ברור בדבריו שהתלי הוא מגרמי השמים כשמש וכירח ורק שהנחש לא מצייר אותו, יעוי"ש היטיב.
ורזא דא (ישעיה מ כו) "המוציא במספר צבאם וגו' מרב אונים ואמיץ כח וגו'", כמה דקב"ה אחלף חיילין וזמנין בכוכבי שמיא, יומא דא כך וליומא אחרא כך, (ודא איהו דאמרינן בצלותא דערבית, ומחליף את הזמנים ומסדר את הכוכבים, כפום דחלופא דזמנים כך איהו מסדר כוכבים), כפום דאדם דלגו, כל עובדוי הכי אתחזון בהאי רקיעא, והכי אתחזי בהאי משכא דהאי אדם תתאה, דאיהו רקיעא, עור דחפיא על כלא.
יש לעורר דהנה הגר"א כאשר השיג על דעת רבנו תם היתה דרך השגתו וזה לשונו 'ובמדינות הנוטין לצפון שע"ה מתחיל בקיץ בחצי הלילה א"כ אין צ"ה כלל בקיץ אלא דבה"ש מתחיל מתחלת השקיעה תיכף עד הכסיף התחתון והוא ג' רביעי מיל באופק בבל ובזמן תקופת ניסן ותשרי' דהיינו שס"ל למושכל ברור שזמן 72 דקות לצאה"כ אמור להשתנות לפי זמן הדמדומים בעונות השנה ולפי קו הרוחב, אמנם הרי רבנו תם קבע את דעתו לפי דעת חכמי ישראל שהחמה עולה בלילה ממעל הרקיע אשר לפי"ז זמן הדמדומים אמר להיות שווה בכל קו רוחב שהוא בין לענין צאה"כ ובין לענין עלה"ש, וכמ"ש החוות יאיר הנ"ל מסברתו ש'בכל הכדור תקדם עליית השחר בשוה לפני נץ החמה' [ושלא כפי מה שר"ל המתווכחים לעיל] וזה היה מחמת המנהג להמתין זמן שווה שלא כפי מ"ש הגר"א שמתחיל עה"ש בחצות הלילה.
ויש לעיין לפי"ז היכי נידיינו דייני להאי מילתא אחר שנתברר שהחמה כן הולכת מתחת לארץ, האם תשתנה הזמן ההלכתי של צאה"כ לפי המעלות, או דמ"מ נקבע שזמן צאה"כ אינו בדרגה מסוימת של חשכה אלא בשיעור זמן מסוים אחר השקיעה דהיינו 72 דק' [והה"נ גבי דיני עלוה"ש] כי לא יתכן שהדמדומים יגרמו להמשך היום כל כך הרבה זמן ובעיר ווילנא לא יהיה לילה כלל בזמן החורף, הרי בודאי כבר הגיע 'זמן שכיבה' בו תרמוש כל חיתו יער, ועיין.
ובזה יישבנו במק"א את מנהג העולם לספור 72 דק' שוות לזמן רבינו תם ולא לחשוש למעלות או לאורך היום וכמו שידוע ממכתב מרן הח"ח זצ"ל.
צעיר_התלמידים כתב:אני מבין שהציבור נהנה לפשפש בארכאולוגיה אסטרונומית, באפיציקלים במקום באפליקציות, יערב לכם.
שבהן מתפשטין עגולא ורבועא שהן זו״נ עגולא רהיט ורבועא לא רהיט שמים וארץ והארץ לעולם כו' אנת הוא דמרבעת [ז״ח דף מ״ה טור גי] וכמ״ש מארבע כנפות הארץ ואמרו בספרי כנפות כסותך כוי
ברזילי כתב:האגדה האורבנית על אמונת העולם השטוח בימי הביניים, איננה אגדה אלא ככל שהיא מתיחסת למלומדים, אסטרונומים וכדומה. אכן, עולם כדורי היה המודל המקובל מאז אריסטו (הרבה יותר מחמש מאות שנה לפני הגר"א), וכך סברו כל התוכנים. עם כל זאת, היו חכמים שעסקו בנושא (וגם הרבה אנשים אחרים) שלא קבלו דעה זו. כמה דוגמאות הוזכרו לעיל, ויש עוד, בין בישראל ובין באומות (ובהקשר זה יש לזכור כי יש הרבה אפשרויות ביניים בין ארץ שטוחה לארץ כדורית שבני אדם חיים מכל עבריה, כנ"ל). די בזה כדי להפריך את טענת "מגוחך לטעון כי..." -- מגוחך או לא, המציאות היא שלא כולם היו משוכנעים.כנסת ישראל כתב:לענ"ד מגוחך לקיים דיון אם הגר"א ידע שהעולם כדורי, מה שהיה מוסכם כבר חמש מאות שנה לפניו וכל הראשונים וגם הזוהר נקט כן להדיא. וכן מוכח מכתבי הגר"א עצמו וכנ"ל.
האגדה שבימי הביניים לא ידעו שהעולם עגול הופרכה כבר מזמן, והוכתרה כאגדה אורבנית.
ולהוכיח מהשבות יעקב לגבי הגר"א אינו כלום כמובן.
אמנם בנוגע לתפיסה הליוצנטרית, שלא כמו שכתבו לעיל, גם אחרי קופרניקוס לא קבלו את דבריו עד קפלר, ורק אחרי ניוטון הוכרעו הדברים בעולם, והוא היה בן דורו של הגר"א כמדומני. ובכל אופן ודאי היה שייך להתייחס לדברי התוכנים כדעה קיימת.
מה גם שכל הנושא של האופציקלים נצרך גם לשיטה הליוצנטרית, ואף יותר.
ועצם דברי הגר"א סתומים ולא ניתן לפרשם כל עוד לא נבין למה כונתו במה שקורא 'התנין שבמזלות', ולא ניתן להסיק מכך מה דעת הגר"א בענין.
התפיסה ההליוצנטרית הופרכה לחלוטין בידי תצפיותיו של גלילאו (המופעים של נוגה), וחוקי קפלר ייתרו את הצורך באפיציקלים ודפרנטים. כל זאת, כמאה שנה לפני הולדת הגר"א.
התלי, התנין במזלות, איננו מושג עלום שנמצא רק בספרי קבלה, אלא מונח מקובל באסטרונומיה העתיקה, כמו שפירשו דונולו, הכוזרי ועוד. הוא מתייחס לדרקון, קבוצת כוכבים הנקראת בשם זה עד עצם היום הזה, ומכוונת לצפון (שהאומות דימו לראות בו, או קשרו אליו, צורת תנין\דרקון; ראה למשל פיהמ"ש ע"ז ג,ג). ראש התנין וזנב התנין הלא הם Cauda Draconis, Caput Draconis הם הנקודות בהן חוצה מסלול הירח את מסלול השמש. יש שהשתמשו במושג זה גם כמשל לרעיונות קבליים, אבל עצם המושג שאול מן האסטרונומיה העתיקה של חכמי האומות, ומתוך הקשר דברי הגר"א ברור כשמש (pun intended) שהוא מתכוון במושג זה (כמו גם במושג חלוני רקיע) לתופעה המשפיעה על הילוך הכוכבים הפיזקליים, ולא לרעיון רוחני בלבד. הרוצה לדחוק יכול לומר שהגר"א משתמש במונחים חלוני רקיע ותלי במובן שונה לחלוטין מכל אלה שלפניו מבלי להתריע על כך, אבל הפשטות היא שהתלי הוא התלי הידוע, חלוני רקיע הם אותם שעליהם דבר ר"ת בקשר לסוגיית חמה מעל הרקיע, וכו'
כדור שהעולם עשוי ככדור א"ר יונה אלכסנדרוס מקדון כד בעא מיסק לעיל והוה סלק וסלק סלק עד שראה את העולם ככדור ואת הים כקערה בגין כן ציירין לה ככדורא בידה ויצורינה קערה בידה אינו שליט בים אבל הקב"ה שליט בים וביבשה מציל בים ומציל ביבשה.
הנה היות שבספרי הזכרתי כמה פעמים (בפ״א) בשיטת ד״ת ז״ל ענין שקיעת החמה בעובי רקיע וגם ר״ת ורמב״ן ז״ל עצמן הרחיבו את הדבור לפי דעה זו, שהיא דעת חכמי ישראל בפסחים דף צ״ד ע״ב, ונראה כאילו יסוד שיטת ר״ת ז"ל בנויה על פי דעה זו דהחמה נכנסת בשקיעתה בעובי רקיע, וכיון דמסיק בגמרא שם כדעת חכמי אומות העולם דהחמה שוקעת ומהלכת למטה מן הארץ כדאמר התם רבי: ״ונראין דבריהם מדברינו״ •) ולכאורה לפי
ומעתה מבואר דישנם שתי שקיעות במציאות, האחת מתחלת משקיעת עיגול החמה תחת האופק מעינינו ועד שיעור ג׳ מיל ורביע עדיין לא נגמרה שקיעתה ואף דגוף החמה אינה נראה לנו מ״מ כיון שהיא שולחת עוד את קרני אורה ברקיע שלנו לא מיקרי שקיעת החמה, או מפני שנמצאת עוד בגבולנו או דהשקיעה האמורה בכ״מ קאי על אור החמה ולא על העיגול כמבואר, ובסוף ג׳ מיל ורביע נגמר השקיעה הראשונה כי מאז כבר נסתלק אור היום הבהיר ונראות לנו רק אור האדמימות ברקיע ומתחלת שקיעה שניה, ואחרי עבור ד׳ מיל שנסתלק גם אור כהה זה גמרה שקיעה שניה.
צעיר_התלמידים כתב:
האם יש למישהו הערה על דברינו דלעיל ?יש לעורר דהנה הגר"א כאשר השיג על דעת רבנו תם היתה דרך השגתו וזה לשונו 'ובמדינות הנוטין לצפון שע"ה מתחיל בקיץ בחצי הלילה א"כ אין צ"ה כלל בקיץ אלא דבה"ש מתחיל מתחלת השקיעה תיכף עד הכסיף התחתון והוא ג' רביעי מיל באופק בבל ובזמן תקופת ניסן ותשרי' דהיינו שס"ל למושכל ברור שזמן 72 דקות לצאה"כ אמור להשתנות לפי זמן הדמדומים בעונות השנה ולפי קו הרוחב, אמנם הרי רבנו תם קבע את דעתו לפי דעת חכמי ישראל שהחמה עולה בלילה ממעל הרקיע אשר לפי"ז זמן הדמדומים אמר להיות שווה בכל קו רוחב שהוא בין לענין צאה"כ ובין לענין עלה"ש, וכמ"ש החוות יאיר הנ"ל מסברתו ש'בכל הכדור תקדם עליית השחר בשוה לפני נץ החמה' [ושלא כפי מה שר"ל המתווכחים לעיל] וזה היה מחמת המנהג להמתין זמן שווה שלא כפי מ"ש הגר"א שמתחיל עה"ש בחצות הלילה.
ויש לעיין לפי"ז היכי נידיינו דייני להאי מילתא אחר שנתברר שהחמה כן הולכת מתחת לארץ, האם תשתנה הזמן ההלכתי של צאה"כ לפי המעלות, או דמ"מ נקבע שזמן צאה"כ אינו בדרגה מסוימת של חשכה אלא בשיעור זמן מסוים אחר השקיעה דהיינו 72 דק' [והה"נ גבי דיני עלוה"ש] כי לא יתכן שהדמדומים יגרמו להמשך היום כל כך הרבה זמן ובעיר ווילנא לא יהיה לילה כלל בזמן החורף, הרי בודאי כבר הגיע 'זמן שכיבה' בו תרמוש כל חיתו יער, ועיין.
ובזה יישבנו במק"א את מנהג העולם לספור 72 דק' שוות לזמן רבינו תם ולא לחשוש למעלות או לאורך היום וכמו שידוע ממכתב מרן הח"ח זצ"ל.
צופר הנעמתי כתב:לענ"ד כוונת הגר"א לגבי הכוכבים היא מעין דבריו לגבי הקשת שהבאתי קודם, והיא שהתוכנים הניחו שמסלולי הכוכבים קבועים וניסו להסביר את מסלוליהם ואת "כל החילופים במהירות ובאיחור ועמידת הכוכבים והילוכים לאחור" ע"פ הסבר פיזיקלי של מסלולים והוצרכו בגלל זה לגלגל הקפה ויוצא מרכז וכו', והגר"א סבר שהמסלולים אינם מסלולים פיזיקליים אלא הקב"ה מסדר את הכוכבים במשמרותיהם ע"י התלי שעל פיו יצאו ועל פיו יבואו, ז"א שהוא כח מיוחד שאחראי לסדר את הכוכבים במשמרותיהם הקבועות וממילא אין צורך להסבריהם הדחוקים של התוכנים.
בענין חלוני רקיע אפשר שהגר"א הסביר משהו מעין הרמ"ע מפאנו, שלמעלה מן הרקיע פירושו מאחורי הכיפה אבל מקיף את הכדור. כמובן שגם ההסבר הזה לא מסתדר עם הנחה של מסלולים פיזיקליים קבועים אלא רק עם הנחה של תנועה עצמית של הכוכבים במסלולים בלי הכרח פיזי אלא ע"י "מסדר את הכוכבים", ולכן כתב הגר"א שהתוכנים הכחישו את זה מפני שלא ידעו מענין התלי.
צופר הנעמתי כתב:אם הגר"א היה סובר שדעת ר"ת אפשרית רק לדעת חכמי ישראל והיה בא לסתור את דבריו בראיות מן המציאות היו לו חבילות חבילות של ראיות לסתור את דברי ר"ת ולהוכיח כדעת חכמי אומות העולם, וראיה זו עצמה שהשקיעה משתנה ע"פ האופק היה צריך להביא בתור ראיה נגד דעת ר"ת בלי להזדקק למדינות הנוטות מאד לצפון ולטענה לדברי ר"ת אין שם לילה. אלא פשוט שהרי הפוסקים קיימו את דברי ר"ת אף לדעת חכמי אוה"ע וכמ"ש בתוס' רי"ד וע"כ בא הגר"א להשיג על דברי ר"ת מטעמים אחרים.
צופר הנעמתי כתב:
כעת עלה בדעתי שהרי הגמרא בפסחים מביאה שתי מחלוקות: אחת בענין גלגל קבוע ומזלות חוזרים, ואחת אם חמה מהלכת בלילה למעלה מן הרקיע או מתחת לקרקע. ועל המחלוקת הראשונה אמר רבי תשובה לדבריהם, ועל המחלוקת השניה אמר נראין דבריהם מדברינו. וסבר הגר"א שאמנם לענין המחלוקת השניה האמת כחכמי אוה"ע וכדברי רבי, אבל לענין המחלוקת הראשונה שאמר רבי תשובה לדבריהם האמת כדברי חכמי ישראל. ואין המחלוקות תלויות זו בזו, שאפשר שמהלכים למטה מן הקרקע אבל הגלגל קבוע והמזלות חוזרים. וא"כ דברי התוכנים כדברי חכמי אוה"ע שתלו את סיבוב הכוכבים בסיבוב הגלגל וע"כ הוצרכו להדחק, אבל האמת כחכמי ישראל שהגלגל קבוע והמזלות חוזרים ע"פ סדר משמרותיהם ואין צורך להדחק.
צעיר_התלמידים כתב:צופר הנעמתי כתב:
כעת עלה בדעתי שהרי הגמרא בפסחים מביאה שתי מחלוקות: אחת בענין גלגל קבוע ומזלות חוזרים, ואחת אם חמה מהלכת בלילה למעלה מן הרקיע או מתחת לקרקע. ועל המחלוקת הראשונה אמר רבי תשובה לדבריהם, ועל המחלוקת השניה אמר נראין דבריהם מדברינו. וסבר הגר"א שאמנם לענין המחלוקת השניה האמת כחכמי אוה"ע וכדברי רבי, אבל לענין המחלוקת הראשונה שאמר רבי תשובה לדבריהם האמת כדברי חכמי ישראל. ואין המחלוקות תלויות זו בזו, שאפשר שמהלכים למטה מן הקרקע אבל הגלגל קבוע והמזלות חוזרים. וא"כ דברי התוכנים כדברי חכמי אוה"ע שתלו את סיבוב הכוכבים בסיבוב הגלגל וע"כ הוצרכו להדחק, אבל האמת כחכמי ישראל שהגלגל קבוע והמזלות חוזרים ע"פ סדר משמרותיהם ואין צורך להדחק.
הנני להדגיש מה שלא הדגשתם כי לא ביארת בזה ענין חלוני הרקיע שזה עיקר מה שנזדקקו אליו הציבור כאן.
א. אני מביא ראיה מ"חכמים שעסקו בנושא" (דוגמת החו"י שנזכר כאן), ואתה עונה לי ב"איכרים בורים ונזירים שוטים"?כנסת ישראל כתב:ברזילי כתב:האגדה האורבנית על אמונת העולם השטוח בימי הביניים, איננה אגדה אלא ככל שהיא מתיחסת למלומדים, אסטרונומים וכדומה. אכן, עולם כדורי היה המודל המקובל מאז אריסטו (הרבה יותר מחמש מאות שנה לפני הגר"א), וכך סברו כל התוכנים. עם כל זאת, היו חכמים שעסקו בנושא (וגם הרבה אנשים אחרים) שלא קבלו דעה זו. כמה דוגמאות הוזכרו לעיל, ויש עוד, בין בישראל ובין באומות (ובהקשר זה יש לזכור כי יש הרבה אפשרויות ביניים בין ארץ שטוחה לארץ כדורית שבני אדם חיים מכל עבריה, כנ"ל). די בזה כדי להפריך את טענת "מגוחך לטעון כי..." -- מגוחך או לא, המציאות היא שלא כולם היו משוכנעים.כנסת ישראל כתב:לענ"ד מגוחך לקיים דיון אם הגר"א ידע שהעולם כדורי, מה שהיה מוסכם כבר חמש מאות שנה לפניו וכל הראשונים וגם הזוהר נקט כן להדיא. וכן מוכח מכתבי הגר"א עצמו וכנ"ל.
האגדה שבימי הביניים לא ידעו שהעולם עגול הופרכה כבר מזמן, והוכתרה כאגדה אורבנית.
ולהוכיח מהשבות יעקב לגבי הגר"א אינו כלום כמובן.
אמנם בנוגע לתפיסה הליוצנטרית, שלא כמו שכתבו לעיל, גם אחרי קופרניקוס לא קבלו את דבריו עד קפלר, ורק אחרי ניוטון הוכרעו הדברים בעולם, והוא היה בן דורו של הגר"א כמדומני. ובכל אופן ודאי היה שייך להתייחס לדברי התוכנים כדעה קיימת.
מה גם שכל הנושא של האופציקלים נצרך גם לשיטה הליוצנטרית, ואף יותר.
ועצם דברי הגר"א סתומים ולא ניתן לפרשם כל עוד לא נבין למה כונתו במה שקורא 'התנין שבמזלות', ולא ניתן להסיק מכך מה דעת הגר"א בענין.
התפיסה ההליוצנטרית הופרכה לחלוטין בידי תצפיותיו של גלילאו (המופעים של נוגה), וחוקי קפלר ייתרו את הצורך באפיציקלים ודפרנטים. כל זאת, כמאה שנה לפני הולדת הגר"א.
התלי, התנין במזלות, איננו מושג עלום שנמצא רק בספרי קבלה, אלא מונח מקובל באסטרונומיה העתיקה, כמו שפירשו דונולו, הכוזרי ועוד. הוא מתייחס לדרקון, קבוצת כוכבים הנקראת בשם זה עד עצם היום הזה, ומכוונת לצפון (שהאומות דימו לראות בו, או קשרו אליו, צורת תנין\דרקון; ראה למשל פיהמ"ש ע"ז ג,ג). ראש התנין וזנב התנין הלא הם Cauda Draconis, Caput Draconis הם הנקודות בהן חוצה מסלול הירח את מסלול השמש. יש שהשתמשו במושג זה גם כמשל לרעיונות קבליים, אבל עצם המושג שאול מן האסטרונומיה העתיקה של חכמי האומות, ומתוך הקשר דברי הגר"א ברור כשמש (pun intended) שהוא מתכוון במושג זה (כמו גם במושג חלוני רקיע) לתופעה המשפיעה על הילוך הכוכבים הפיזקליים, ולא לרעיון רוחני בלבד. הרוצה לדחוק יכול לומר שהגר"א משתמש במונחים חלוני רקיע ותלי במובן שונה לחלוטין מכל אלה שלפניו מבלי להתריע על כך, אבל הפשטות היא שהתלי הוא התלי הידוע, חלוני רקיע הם אותם שעליהם דבר ר"ת בקשר לסוגיית חמה מעל הרקיע, וכו'
העובדה שאיכרים בורים או כמה נזירים שוטים חשבו שהעולם שטוח, אינה מעלה או מורידה, והעובדה היא כי היה מקובל שהעולם כדורי, וודאי אצל הגר"א שהיה בקי לכה"פ במדעים של ימי הביניים. גם היום יש אגודת הארץ השטוחה שמאמינים שהארץ שטוחה.
מה שאין כן התפיסה ההליוצנטרית אמנם הופרכה בידי גלילאו, אבל גלילאו עצמו לא קיבל את חוקי קפלר שלא התקבלו עד ניוטון, ולכן מובן שהגר"א ידבר נגד האפיציקלים, וכמו שכתבתי.
הגר"א מתייחס למה שלמד מספרי הקבלה שהתנין כולל את כל המזלות כולם, ומבאר שזה גורם את השינויים שהתקשו בהם התוכנים, ובזה מובן גם מה שאמרו חז"ל! [לא ר"ת] חלוני רקיע, אינני יודע איך התנין עושה זאת, אם ע"י כח משיכה חור שחור או ננס לבן או משהו אחר, ועד שלא נדע זאת לא נבין מה הכוונה גם ב'בוקע חלוני רקיע'.
גם במקור הדברים בתקו"ז שהובא לעיל מבואר שאין הכוונה למרובע ממש אלא עגולא מגו ריבועא שלא ברור מה הכוונה, [ומ"מ אינו ענין לשטוח דמאן דכר שמיה], וכמדומני שכעי"ז איתא באליה רבה על מקואות.
אוצר החכמה כתב:ב. הרמב"ן מביא את האפשרות שהארץ כדור כפי שהוכיחו היוונים. השאלה אם היא משוקעת לא קשורה לעניין. מה שהוא רצה לבאר הוא עניין ההקוות במקום אחד.
אני חוזר על התמיהה שאני תמה, ועליך בפרט אחרי שהבאת מהירושלמי שהעולם ככדור,
אוצר החכמה כתב:אחרי שברור לכל קורא כאן שהארץ היא אכן כדור, ובזמן הגר"א העניין היה כבר ברור לכל מי שידע על גילוי אמריקה וכדומה, ובזהר כתוב כן, ויש ראיות מוכיחות מדברי הגר"א שידע את זה, ואחרי שברזילי כבר ביאר שבעצם את דברי הגר"א בתיקונים אפשר לבאר גם אחרת, ואפילו אם קצת דחוק הלא כל הדחוקים אמת.
אחרי כל זה מה החיפוש שמחפשים כאן לטעון דווקא שהגר"א לא היה חכם כמו שחושבים ולא ידע באמת מה שקורה וטעה בדברים נגלים וברורים אין זה כי אם רוע לב.
צעיר_התלמידים כתב:אני מבין שהציבור נהנה לפשפש בארכאולוגיה אסטרונומית, באפיציקלים במקום באפליקציות, יערב לכם.
דרך אגב שמעתי ממישהו שמה שהעולם אומר [והמחזירים בתשובה מנופפים בו] שהחידוד הפילוסופי של איינשטיין כי איננו יכולים לידע מה באמת סובב סביב מה השמש או כדוה"א, כל זה נכון ביחס לסיבוב השנתי ולא ביחס לסיבוב היומי שבזה הוכח שכדוה"א סובב סביב צירו, האם נכון הדבר?
האם יש למישהו הערה על דברינו דלעיל ?יש לעורר דהנה הגר"א כאשר השיג על דעת רבנו תם היתה דרך השגתו וזה לשונו 'ובמדינות הנוטין לצפון שע"ה מתחיל בקיץ בחצי הלילה א"כ אין צ"ה כלל בקיץ אלא דבה"ש מתחיל מתחלת השקיעה תיכף עד הכסיף התחתון והוא ג' רביעי מיל באופק בבל ובזמן תקופת ניסן ותשרי' דהיינו שס"ל למושכל ברור שזמן 72 דקות לצאה"כ אמור להשתנות לפי זמן הדמדומים בעונות השנה ולפי קו הרוחב, אמנם הרי רבנו תם קבע את דעתו לפי דעת חכמי ישראל שהחמה עולה בלילה ממעל הרקיע אשר לפי"ז זמן הדמדומים אמר להיות שווה בכל קו רוחב שהוא בין לענין צאה"כ ובין לענין עלה"ש, וכמ"ש החוות יאיר הנ"ל מסברתו ש'בכל הכדור תקדם עליית השחר בשוה לפני נץ החמה' [ושלא כפי מה שר"ל המתווכחים לעיל] וזה היה מחמת המנהג להמתין זמן שווה שלא כפי מ"ש הגר"א שמתחיל עה"ש בחצות הלילה.
ויש לעיין לפי"ז היכי נידיינו דייני להאי מילתא אחר שנתברר שהחמה כן הולכת מתחת לארץ, האם תשתנה הזמן ההלכתי של צאה"כ לפי המעלות, או דמ"מ נקבע שזמן צאה"כ אינו בדרגה מסוימת של חשכה אלא בשיעור זמן מסוים אחר השקיעה דהיינו 72 דק' [והה"נ גבי דיני עלוה"ש] כי לא יתכן שהדמדומים יגרמו להמשך היום כל כך הרבה זמן ובעיר ווילנא לא יהיה לילה כלל בזמן החורף, הרי בודאי כבר הגיע 'זמן שכיבה' בו תרמוש כל חיתו יער, ועיין.
ובזה יישבנו במק"א את מנהג העולם לספור 72 דק' שוות לזמן רבינו תם ולא לחשוש למעלות או לאורך היום וכמו שידוע ממכתב מרן הח"ח זצ"ל.
צעיר_התלמידים כתב:אני מבין שהציבור נהנה לפשפש בארכאולוגיה אסטרונומית, באפיציקלים במקום באפליקציות, יערב לכם.
דרך אגב שמעתי ממישהו שמה שהעולם אומר [והמחזירים בתשובה מנופפים בו] שהחידוד הפילוסופי של איינשטיין כי איננו יכולים לידע מה באמת סובב סביב מה השמש או כדוה"א, כל זה נכון ביחס לסיבוב השנתי ולא ביחס לסיבוב היומי שבזה הוכח שכדוה"א סובב סביב צירו, האם נכון הדבר?
האם יש למישהו הערה על דברינו דלעיל ?יש לעורר דהנה הגר"א כאשר השיג על דעת רבנו תם היתה דרך השגתו וזה לשונו 'ובמדינות הנוטין לצפון שע"ה מתחיל בקיץ בחצי הלילה א"כ אין צ"ה כלל בקיץ אלא דבה"ש מתחיל מתחלת השקיעה תיכף עד הכסיף התחתון והוא ג' רביעי מיל באופק בבל ובזמן תקופת ניסן ותשרי' דהיינו שס"ל למושכל ברור שזמן 72 דקות לצאה"כ אמור להשתנות לפי זמן הדמדומים בעונות השנה ולפי קו הרוחב, אמנם הרי רבנו תם קבע את דעתו לפי דעת חכמי ישראל שהחמה עולה בלילה ממעל הרקיע אשר לפי"ז זמן הדמדומים אמר להיות שווה בכל קו רוחב שהוא בין לענין צאה"כ ובין לענין עלה"ש, וכמ"ש החוות יאיר הנ"ל מסברתו ש'בכל הכדור תקדם עליית השחר בשוה לפני נץ החמה' [ושלא כפי מה שר"ל המתווכחים לעיל] וזה היה מחמת המנהג להמתין זמן שווה שלא כפי מ"ש הגר"א שמתחיל עה"ש בחצות הלילה.
ויש לעיין לפי"ז היכי נידיינו דייני להאי מילתא אחר שנתברר שהחמה כן הולכת מתחת לארץ, האם תשתנה הזמן ההלכתי של צאה"כ לפי המעלות, או דמ"מ נקבע שזמן צאה"כ אינו בדרגה מסוימת של חשכה אלא בשיעור זמן מסוים אחר השקיעה דהיינו 72 דק' [והה"נ גבי דיני עלוה"ש] כי לא יתכן שהדמדומים יגרמו להמשך היום כל כך הרבה זמן ובעיר ווילנא לא יהיה לילה כלל בזמן החורף, הרי בודאי כבר הגיע 'זמן שכיבה' בו תרמוש כל חיתו יער, ועיין.
ובזה יישבנו במק"א את מנהג העולם לספור 72 דק' שוות לזמן רבינו תם ולא לחשוש למעלות או לאורך היום וכמו שידוע ממכתב מרן הח"ח זצ"ל.
ינני מבין את דבריך. דברי ברזילי שהארץ כחצי כדור הם הם דברי הירושלמי שהעולם ככדור והים כקערה, והיינו שהעולם ככדור שקוע עד חציו בים (ופלא שהרמב"ן ייחס את הדעה הזאת ליוונים והיא מפורשת בירושלמי).
כל הקושיות ששאלתי עליו למעלה הם רק למה שהבין שהשקיעה היא הירדיה מעבר לאופק, אבל אם מבינים שהשקיעה היא דרך חלון אין מניעה להבין שהארץ היא כדור, והשאלות ששאלתי למעלה שליושבי קצה מזרח החמה זורחת ליד הבית ושוקעת בחצי הרקיע אינם קשות, כיון שלהבנה הזאת פשוט שאין אדם שהחמה זורחת ליד ביתו וכמבואר בגמרא שכל היישוב תחת שעה אחת תדע וכו'.
רך אגב שמעתי ממישהו שמה שהעולם אומר [והמחזירים בתשובה מנופפים בו] שהחידוד הפילוסופי של איינשטיין כי איננו יכולים לידע מה באמת סובב סביב מה השמש או כדוה"א, כל זה נכון ביחס לסיבוב השנתי ולא ביחס לסיבוב היומי שבזה הוכח שכדוה"א סובב סביב צירו, האם נכון הדבר?
אני רואה בזה גדלותו של הגר"א ז"ל שלא נכנע לאריסטו ולכל החכמלוגים והיה צמוד לחז"ל עד הסוף. ותירוצו פי' בספר היצירה.
לשון מהרש"ל ולא אוכל לידע איך הגיע על אותו מקום גובה שהיה קרוב לשמים הלא מהלך ת״ק הוא וגם איך לא נשרף מהבלא כוי וצ״ע עכ"ל ונראה לתרץ ע״פ דאיתא דא״י גבוה מכל ארצות וא״כ אפשר לומר אף דמשמים לארץ מהלך ת״ק מ״מ אפשר לומר דא״י גבוה יותר מן קצה ארץ שהוא מקום נמוך מהלך כמה מאות שנים מהליכות הגובה ומא״י לשמים אפשר שאינו גבוה רק מאה שנה או יותר כפי הליכות רבה וההר עמד כא׳׳י מקום של רבה והיה יכול לילך להגיע לאותו [והשאר חסר].
אוצר החכמה כתב:ביחס לעדות המפורשת ב(שנות) [עליות] אליהו, אין שם עדות שכך הוא סבר, יש שם אמירה של הכותב שמסיקה את זה מדבריו המצויים לפנינו, ואם כן הוא זה שטעה ולא הגר"א.
ב. הרמב"ן מביא את האפשרות שהארץ כדור כפי שהוכיחו היוונים.
או שמא שתהיה כדורית מקצתה מגולה ורובה משוקעת אשר ידמו היונים במופתיהם הנראים או המפתים:
אוצר החכמה כתב:אני רואה בזה גדלותו של הגר"א ז"ל שלא נכנע לאריסטו ולכל החכמלוגים והיה צמוד לחז"ל עד הסוף. ותירוצו פי' בספר היצירה.
וגם אתה הרב לומד בישיבה הולך בדרכי הגר"א ולא נכנע לכל החכמולוגים וסובר שהארץ אכן שטוחה?
צעיר_התלמידים כתב:אוצר החכמה כתב:ביחס לעדות המפורשת ב(שנות) [עליות] אליהו, אין שם עדות שכך הוא סבר, יש שם אמירה של הכותב שמסיקה את זה מדבריו המצויים לפנינו, ואם כן הוא זה שטעה ולא הגר"א.
הרד"ל -שאינו סתם 'הכותב' - כותב : דעתו ז"ל המפורסם עפ"י דברי רז"ל והקבלה.
אוצר החכמה כתב:שכחת מה שכתבת כמה הודעות קודם בשם הרמב"ןאו שמא שתהיה כדורית מקצתה מגולה ורובה משוקעת אשר ידמו היונים במופתיהם הנראים או המפתים:
ובקשר לגדר הלא כבר ביארתי למעלה שגם אנחנו שיודעים בבירור שהארץ כדור יודעים שאם ארץ מואב או שעיר יהיו מכוסות במים ולא יהיה גדר המים יכסו גם את ארץ ישראל כך שברור שהרמב"ן צודק.
צעיר_התלמידים כתב:אוצר החכמה כתב:אני רואה בזה גדלותו של הגר"א ז"ל שלא נכנע לאריסטו ולכל החכמלוגים והיה צמוד לחז"ל עד הסוף. ותירוצו פי' בספר היצירה.
וגם אתה הרב לומד בישיבה הולך בדרכי הגר"א ולא נכנע לכל החכמולוגים וסובר שהארץ אכן שטוחה?
אולי נפרש גם את דברי הרב לומד בישיבה שכוונתו לסודות נסתרים?
אוצר החכמה כתב:צעיר_התלמידים כתב:אוצר החכמה כתב:ביחס לעדות המפורשת ב(שנות) [עליות] אליהו, אין שם עדות שכך הוא סבר, יש שם אמירה של הכותב שמסיקה את זה מדבריו המצויים לפנינו, ואם כן הוא זה שטעה ולא הגר"א.
הרד"ל -שאינו סתם 'הכותב' - כותב : דעתו ז"ל המפורסם עפ"י דברי רז"ל והקבלה.
זה דומה לטיעון המגוחך שהוזכר למעלה שהרי החזון איש כתב כך על חלוני רקיע. החזון איש גם חשב שהארץ שטוחה או שהשמש עולה מעל לרקיע?
אוצר החכמה כתב:וכמובן המסקנה הברורה והמחוכמת. כשם שלא ייתכן שהרב לומד בישיבה התכוון לסודות נסתרים כך גם חז"ל למשל לא התכוונו לסודות נסתרים שלא כמו שחשבו בטיפשותם המהר"ל והרמח"ל.
ב. כלומר שאתה מהסוברים שהמבול לא היה ע"פ כל הארץ ולא כוסו כל ההרים הגבוהים אלא היה באיזה בקעה ביפן, אני חושב שתוכל למצוא לך חבירים בפורום
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 236 אורחים