אריך כתב:הרב מנין, מעצם משפט "אנא לא ידענא" אין הכרח שלא בירר, כי הרבה פעמים אדם מסופק גם אחרי ידיעת החומר. עליך לבאר דבריך, שגוף הספק של הגרי"ש אם טענת הבית הלוי על המסורת המתנגדת לדיונון, שייכת כלפי המורקס, מורה על אי ידיעה, שהרי כל המצוי בחומר יודע שחלוק הדיונון שהיה ידוע במשך השנים ומכך שלא השתמשו בו יש מסורת הפוכה, משא"כ המורקס שהשתקע זה מאות רבות בשנים מחמת גזירות ועוד סיבות, ממילא אין המסורת שוללת אותו כלל ועיקר.
מבקש לדעת כתב: אלא שברור לכל בר דעת שחכמי ישראל של דורינו שרואים את הדור בכללותו חוששים מאוד מפני בשורה שכזו לעם ישראל וד"ל. זו חכמתם וזו הנהגתם, אבל אנו בצורה פרטית יש לנו לקיים את המצוה ולזכות באורה ובשכרה!
אריך כתב:בענין תשובת הגריש"א זצ"ל. בעיקרה היא העלאת שאלות, שכל המצוי בחומר רואה שכל הטענות אינן מובנות, ובאמת היה הדבר בעיני לתימה. ונראה מכך בעליל שלא מצא הגרי"ש לנכון להשקיע זמן להכנס לתוככי הענין. ושמעתי מהגאון המופלא ר' נתן רוטמן שאחד מתלמידי הגריש"א אמר לו שעיקרה של תשובה זו לא באה לשלול את גופו של מורקס, אלא לבאר מדוע לא חייבים לברר.
באשר לתשובות הגרח"ק שליט"א, הנה בכמה תשובות הוא עונה "התכלת נגנז", ומה נעשה שיש מקורות ברורים כנגד קביעה זו, כגון הרמב"ן פ' תצוה שכתב מפורש שהתכלת ישנו היום אלא שאין מרשים לאדם ללבשו חוץ ממלך גויים. וכן דברי המהרי"ל וכו' והדברים ארוכים. והלא כך היא דרכה של תורה שאם יש ראיות ברורות, הרי שאף נגד האחרונים אפשר להכריע. ועכ"פ יש הסרטה ממנו שאומר לרב טופרוביץ שאם יצא לך שזה התכלת אתה צריך ללבוש.
חובב_ספרים כתב:מבקש לדעת כתב: אלא שברור לכל בר דעת שחכמי ישראל של דורינו שרואים את הדור בכללותו חוששים מאוד מפני בשורה שכזו לעם ישראל וד"ל. זו חכמתם וזו הנהגתם, אבל אנו בצורה פרטית יש לנו לקיים את המצוה ולזכות באורה ובשכרה!
זה מדרכם של המשכילים להסביר שבעצם גדולי ישראל ס"ל כמותם ומה שאינם נוהגים כן בעצמם אינו אלא מסיבה צדדי. [אהוב עליהם ביותר לומר מאימת הקנאים, אבל פעמים נותנים אמתלאות אחרות כפי הענין.]
חובב_ספרים כתב:מבקש לדעת כתב: אלא שברור לכל בר דעת שחכמי ישראל של דורינו שרואים את הדור בכללותו חוששים מאוד מפני בשורה שכזו לעם ישראל וד"ל. זו חכמתם וזו הנהגתם, אבל אנו בצורה פרטית יש לנו לקיים את המצוה ולזכות באורה ובשכרה!
זה מדרכם של המשכילים להסביר שבעצם גדולי ישראל ס"ל כמותם ומה שאינם נוהגים כן בעצמם אינו אלא מסיבה צדדי. [אהוב עליהם ביותר לומר מאימת הקנאים, אבל פעמים נותנים אמתלאות אחרות כפי הענין.]
"אנכי כבר סייעתי הרבה בענין התכלת כי כתבתי לק"ק זאמושטץ דיפעשע שהחיוב לקבור בתכלת מי שהלך בתכלת בחייו. וכפלתי וכתבתי להם הדברים במכתב מיוחד על הבי דואר ובזה הראיתי גילוי דעת מפורש שדעתי מסכמת לקיים המצוה. דאי לא אחזיק התכלת למצוה לא הייתי מכניס עצמי כלל בזה. ורק אני בעצמי יש לי מונעים מבחוץ אשר לא אוכל לקיים המצוה, כי יודע אני שדעת הרבה מההולכים לדעת העת לא יהיה רוחם נוחה ממני בזה, ויביטו עלי בפנים נזעמים, ואם כי בדבר מצווה אין להתבייש ולירא מהמתלוצצין, אבל אנכי עוסק כעת בדבר מצווה הנוגע לפיקוח נפש כלל ישראל, ולהפיק זממי מוכרח אני להראות פנים שוחקות ומסבירות לכל המפלגות, כדי שיהיו דברי נשמעים אצלם ולא יעמדו לשטן לי, ובענין זה לא יעמוד אצלי אפילו חילול שבת וכ"ש ביטול מ"ע!"
חובב_ספרים כתב:מבקש לדעת כתב: אלא שברור לכל בר דעת שחכמי ישראל של דורינו שרואים את הדור בכללותו חוששים מאוד מפני בשורה שכזו לעם ישראל וד"ל. זו חכמתם וזו הנהגתם, אבל אנו בצורה פרטית יש לנו לקיים את המצוה ולזכות באורה ובשכרה!
זה מדרכם של המשכילים להסביר שבעצם גדולי ישראל ס"ל כמותם ומה שאינם נוהגים כן בעצמם אינו אלא מסיבה צדדי. [אהוב עליהם ביותר לומר מאימת הקנאים, אבל פעמים נותנים אמתלאות אחרות כפי הענין.]
לומד_בישיבה כתב:אריך כתב:בענין תשובת הגריש"א זצ"ל. בעיקרה היא העלאת שאלות, שכל המצוי בחומר רואה שכל הטענות אינן מובנות, ובאמת היה הדבר בעיני לתימה. ונראה מכך בעליל שלא מצא הגרי"ש לנכון להשקיע זמן להכנס לתוככי הענין. ושמעתי מהגאון המופלא ר' נתן רוטמן שאחד מתלמידי הגריש"א אמר לו שעיקרה של תשובה זו לא באה לשלול את גופו של מורקס, אלא לבאר מדוע לא חייבים לברר.
באשר לתשובות הגרח"ק שליט"א, הנה בכמה תשובות הוא עונה "התכלת נגנז", ומה נעשה שיש מקורות ברורים כנגד קביעה זו, כגון הרמב"ן פ' תצוה שכתב מפורש שהתכלת ישנו היום אלא שאין מרשים לאדם ללבשו חוץ ממלך גויים. וכן דברי המהרי"ל וכו' והדברים ארוכים. והלא כך היא דרכה של תורה שאם יש ראיות ברורות, הרי שאף נגד האחרונים אפשר להכריע. ועכ"פ יש הסרטה ממנו שאומר לרב טופרוביץ שאם יצא לך שזה התכלת אתה צריך ללבוש.
אאל"ט "התכלת נגנז" זהו גם דעתו של הגאון ריש"א ז"ל, וכוונתו, למה שכתב האר"י הק' שהתכלת נגנז, וזכור לי שהגריש"א ז"ל מעתיק את דברי ה"ישועות מלכו" שכותב שהאר"י הק' כותב שהתכלת נגנז ומי יבוא להכריע, כלומר, מי יבוא להכריע אחר האר"י הק'.
אך אם כך סבר למסקנה בהלכה, לא היה אומר לרב קרפ שאם הגיע למסקנה שזו התכלת יטילנה בציציותיו
מבקש לדעת כתב:אריך כתב:הרב מנין, מעצם משפט "אנא לא ידענא" אין הכרח שלא בירר, כי הרבה פעמים אדם מסופק גם אחרי ידיעת החומר. עליך לבאר דבריך, שגוף הספק של הגרי"ש אם טענת הבית הלוי על המסורת המתנגדת לדיונון, שייכת כלפי המורקס, מורה על אי ידיעה, שהרי כל המצוי בחומר יודע שחלוק הדיונון שהיה ידוע במשך השנים ומכך שלא השתמשו בו יש מסורת הפוכה, משא"כ המורקס שהשתקע זה מאות רבות בשנים מחמת גזירות ועוד סיבות, ממילא אין המסורת שוללת אותו כלל ועיקר.
בס"ד
קראתי את ההכתבות האחרונה בין אלופי הת"ח.
ויש אצלי נקודה למחשבה נוספת על הערותיכם המחכימות!
אם באמת גדולי ישראל היו מתנגדים למורקס בטענה שאי"ז התכלת, לא ייתכן שאחד מביניהם לא היה אומר להדיא כי הוא זה לפי החשבון הבא:
משום שגם אם כולנו כל כך טעינו בראיות הברורות, הרי כמה וכמה ת"ח מופלגים בחכמה ביראת ה' וביראת חטא, קיבלו את התכלת כדבר מוחלט לגמרי: הגרי"ש זילברמן זצ"ל, יבלחטו"א הגר"ש דבליצקי שליט"א,הגרז"נ גולדברג שליט"א, הגר"ד קוק שליט"א (שהולך עם כמה וכמה ציציות ובכולם יש תכלת ופעם טען לי ידיד שציצית אחת שלו אין תכלת, הלכתי אישית ועמדתי לידו וחיפשתי בדקדוק, ואומר בבירור: אין אצלו אף לא ציצית אחת שאינה מצוייצת בתכלת) הגרמ"מ קרפ שליט"א וכו'.
וא"כ לא ייתכן סטטיסטית שכל אלו ששרביט ההנהגה בידיהם יגיעו למסקנה כזו הפוכה בקיצוניות שכזו שאין אפילו ממה לחשוש! אין אחד שבכל אופן יצא לו כמו הת"ח הנ"ל?
אלא שברור לכל בר דעת שחכמי ישראל של דורינו שרואים את הדור בכללותו חוששים מאוד מפני בשורה שכזו לעם ישראל וד"ל. זו חכמתם וזו הנהגתם, אבל אנו בצורה פרטית יש לנו לקיים את המצוה ולזכות באורה ובשכרה!
אפרקסתא דעניא כתב:חובב_ספרים כתב:מבקש לדעת כתב: אלא שברור לכל בר דעת שחכמי ישראל של דורינו שרואים את הדור בכללותו חוששים מאוד מפני בשורה שכזו לעם ישראל וד"ל. זו חכמתם וזו הנהגתם, אבל אנו בצורה פרטית יש לנו לקיים את המצוה ולזכות באורה ובשכרה!
זה מדרכם של המשכילים להסביר שבעצם גדולי ישראל ס"ל כמותם ומה שאינם נוהגים כן בעצמם אינו אלא מסיבה צדדי. [אהוב עליהם ביותר לומר מאימת הקנאים, אבל פעמים נותנים אמתלאות אחרות כפי הענין.]
כך כתב גדול הדור ופוסק הדור (אולי בסתר הוא היה משכיל?...), לפני כמאה עשרים שנה:"אנכי כבר סייעתי הרבה בענין התכלת כי כתבתי לק"ק זאמושטץ דיפעשע שהחיוב לקבור בתכלת מי שהלך בתכלת בחייו. וכפלתי וכתבתי להם הדברים במכתב מיוחד על הבי דואר ובזה הראיתי גילוי דעת מפורש שדעתי מסכמת לקיים המצוה. דאי לא אחזיק התכלת למצוה לא הייתי מכניס עצמי כלל בזה. ורק אני בעצמי יש לי מונעים מבחוץ אשר לא אוכל לקיים המצוה, כי יודע אני שדעת הרבה מההולכים לדעת העת לא יהיה רוחם נוחה ממני בזה, ויביטו עלי בפנים נזעמים, ואם כי בדבר מצווה אין להתבייש ולירא מהמתלוצצין, אבל אנכי עוסק כעת בדבר מצווה הנוגע לפיקוח נפש כלל ישראל, ולהפיק זממי מוכרח אני להראות פנים שוחקות ומסבירות לכל המפלגות, כדי שיהיו דברי נשמעים אצלם ולא יעמדו לשטן לי, ובענין זה לא יעמוד אצלי אפילו חילול שבת וכ"ש ביטול מ"ע!"
ציטוט מדברי קדשו של מרן הג"ר יצחק אלחנן זצ"ל, המובא ע"י האדמו"ר בעל התכלת מראדזין.
מבקש לדעת כתב:בס"ד...
ומלבד זאת כפי שנכתב יש כאן שאלה איך ייתכן שת"ח וצדיקים מופלגים (שהם לא יושבים באותו המקום שנניח מרן ראש הישיבה שליט"א או מרן שר התורה שליט"א יושבים), הגיעו למסקנה חד משמעית שזו התכלת, ובדיוק אלו ששרביט הנהגה בידיהם (וימשיכו לרעות אותנו - צאן מרעיתם עד ביאגו"צ בב"א) הגיעו למסקנה הפוכה כל כך קיצונית? אם כת"ר שליט"א יש לו הסבר משכנע אחר, בבקשה!
חובב_ספרים כתב:מבקש לדעת כתב:בס"ד...
ומלבד זאת כפי שנכתב יש כאן שאלה איך ייתכן שת"ח וצדיקים מופלגים (שהם לא יושבים באותו המקום שנניח מרן ראש הישיבה שליט"א או מרן שר התורה שליט"א יושבים), הגיעו למסקנה חד משמעית שזו התכלת, ובדיוק אלו ששרביט הנהגה בידיהם (וימשיכו לרעות אותנו - צאן מרעיתם עד ביאגו"צ בב"א) הגיעו למסקנה הפוכה כל כך קיצונית? אם כת"ר שליט"א יש לו הסבר משכנע אחר, בבקשה!
אם עד עכשיו היה לי איזה ספק אולי הייתי צריך להתאמץ יותר להבין הטענות בעד התכלת עכשיו נפל לי האסימון, מטיבן של קרובים אתה למד טיבן של רחוקים. מכל הת"ח הידועים בעולם מצדדי התכלת בקושי אספו רשימה שכל היותר הוי מנין או שנים המצדדים שזו תכלת [לא ידוע כמה מהם בתורת ודאי וכמה מהם שרק חוששים שזה תכלת], מהם היותר פיקנטיים ופחות מקובלים על כל הציבור. אבל זה לא מונע ממצדדי תכלת לכתוב שהת"ח וצדיקים מופלגים (שהם לא יושבים באותו המקום שנניח מרן ראש הישיבה שליט"א או מרן שר התורה שליט"א יושבים), הגיעו למסקנה חד משמעית שזו התכלת.
חובב_ספרים כתב:מבקש לדעת כתב:בס"ד...
ומלבד זאת כפי שנכתב יש כאן שאלה איך ייתכן שת"ח וצדיקים מופלגים (שהם לא יושבים באותו המקום שנניח מרן ראש הישיבה שליט"א או מרן שר התורה שליט"א יושבים), הגיעו למסקנה חד משמעית שזו התכלת, ובדיוק אלו ששרביט הנהגה בידיהם (וימשיכו לרעות אותנו - צאן מרעיתם עד ביאגו"צ בב"א) הגיעו למסקנה הפוכה כל כך קיצונית? אם כת"ר שליט"א יש לו הסבר משכנע אחר, בבקשה!
אם עד עכשיו היה לי איזה ספק אולי הייתי צריך להתאמץ יותר להבין הטענות בעד התכלת עכשיו נפל לי האסימון, מטיבן של קרובים אתה למד טיבן של רחוקים. מכל הת"ח הידועים בעולם מצדדי התכלת בקושי אספו רשימה שכל היותר הוי מנין או שנים המצדדים שזו תכלת [לא ידוע כמה מהם בתורת ודאי וכמה מהם שרק חוששים שזה תכלת], מהם היותר פיקנטיים ופחות מקובלים על כל הציבור. אבל זה לא מונע ממצדדי תכלת לכתוב שהת"ח וצדיקים מופלגים (שהם לא יושבים באותו המקום שנניח מרן ראש הישיבה שליט"א או מרן שר התורה שליט"א יושבים), הגיעו למסקנה חד משמעית שזו התכלת.
חובב_ספרים כתב:א' לא הסברת ע"פ מה קבעת שרוב מוחלט לא הקדישו תשומת לב לענין. אולי זה ידוע למצדדי תכלת וברצוני לדעת ממי הגיע להם המידע הזה. [מסתבר שמצדדי התכלת השקיעו יותר זמן בזה, אבל זה לא אומר שמתנגדי תכלת לא הקדישו תשומת לב. יתכן שהם פרשו מיד כשראו שזה לא הכיוון הנכון.]
ב' אני לא כועס, אני רק מחפש האמת.
ג' לא כתבתי על אף אחד שהוא משכיל. רק הערתי שמה שאמרו הוא מדרך המשכילים וזה לא הדרך. במקום להתמודד בהטענה יש שנקטו בהשיטה שההגנה הכי טובה היא התקפה.
ד' איזה נגיעה יש לי בזה? [עי' סוף אות ג'].
ה' קבלתי התחושה שלי בשיטת מצדדי תכלת אחר שיחה עם הרב יהודה טבגר שאמר זה פחות ויותר להדיא, כש"כ למעלה. למעשה המשך דברי המצדדים רק מחזקים אצלי התחושה.
יאיר1 כתב:מבקש לדעת כתב:אריך כתב:הרב מנין, מעצם משפט "אנא לא ידענא" אין הכרח שלא בירר, כי הרבה פעמים אדם מסופק גם אחרי ידיעת החומר. עליך לבאר דבריך, שגוף הספק של הגרי"ש אם טענת הבית הלוי על המסורת המתנגדת לדיונון, שייכת כלפי המורקס, מורה על אי ידיעה, שהרי כל המצוי בחומר יודע שחלוק הדיונון שהיה ידוע במשך השנים ומכך שלא השתמשו בו יש מסורת הפוכה, משא"כ המורקס שהשתקע זה מאות רבות בשנים מחמת גזירות ועוד סיבות, ממילא אין המסורת שוללת אותו כלל ועיקר.
בס"ד
קראתי את ההכתבות האחרונה בין אלופי הת"ח.
ויש אצלי נקודה למחשבה נוספת על הערותיכם המחכימות!
אם באמת גדולי ישראל היו מתנגדים למורקס בטענה שאי"ז התכלת, לא ייתכן שאחד מביניהם לא היה אומר להדיא כי הוא זה לפי החשבון הבא:
משום שגם אם כולנו כל כך טעינו בראיות הברורות, הרי כמה וכמה ת"ח מופלגים בחכמה ביראת ה' וביראת חטא, קיבלו את התכלת כדבר מוחלט לגמרי: הגרי"ש זילברמן זצ"ל, יבלחטו"א הגר"ש דבליצקי שליט"א,הגרז"נ גולדברג שליט"א, הגר"ד קוק שליט"א (שהולך עם כמה וכמה ציציות ובכולם יש תכלת ופעם טען לי ידיד שציצית אחת שלו אין תכלת, הלכתי אישית ועמדתי לידו וחיפשתי בדקדוק, ואומר בבירור: אין אצלו אף לא ציצית אחת שאינה מצוייצת בתכלת) הגרמ"מ קרפ שליט"א וכו'.
וא"כ לא ייתכן סטטיסטית שכל אלו ששרביט ההנהגה בידיהם יגיעו למסקנה כזו הפוכה בקיצוניות שכזו שאין אפילו ממה לחשוש! אין אחד שבכל אופן יצא לו כמו הת"ח הנ"ל?
אלא שברור לכל בר דעת שחכמי ישראל של דורינו שרואים את הדור בכללותו חוששים מאוד מפני בשורה שכזו לעם ישראל וד"ל. זו חכמתם וזו הנהגתם, אבל אנו בצורה פרטית יש לנו לקיים את המצוה ולזכות באורה ובשכרה!
טענה תמוהה ביותר.
דרך הסקת מסקנות נכוונות מראש.
מחדדת עד כמה כל הענין נשען על כרעי תרנגולת.
חובב_ספרים כתב:אולי תסביר לנו הרב אריך, מנא לך שכל אלו שצידדו בעד תכלת הם אלו שבדקו הענין והרוב הגדול של החכמים לא נחתו ללמוד את הענין? זה עוד דוגמא ל"ההוכחות" של מצדדי התכלת. אפשר להפוך מיעוט לרוב ע"י הכנסת הנחות בדויות.
כל שאני רואה דברי מצדדי התכלת אני משוכנע יותר ויותר שהם התחילו עם המסקנה עוד לפני שהם התחילו, ולא נשאר להם אלא לצייר ה"מציאות" סביב מסקנה המבוקשת.
מבקש לדעת כתב:חובב_ספרים כתב:מבקש לדעת כתב:בס"ד... (אגב הרב שמואל נדל לאחר שבדק כתב שאין ספק שאין זה התכלת. אנא ממך הבא רשימה של ת"ח שבדק ברצינות הענין וכתב כזו לשון או דומה לכך.
וחבל שלא הבנת את החילוק.
יאיר1 כתב:חובב_ספרים כתב:אולי תסביר לנו הרב אריך, מנא לך שכל אלו שצידדו בעד תכלת הם אלו שבדקו הענין והרוב הגדול של החכמים לא נחתו ללמוד את הענין? זה עוד דוגמא ל"ההוכחות" של מצדדי התכלת. אפשר להפוך מיעוט לרוב ע"י הכנסת הנחות בדויות.
כל שאני רואה דברי מצדדי התכלת אני משוכנע יותר ויותר שהם התחילו עם המסקנה עוד לפני שהם התחילו, ולא נשאר להם אלא לצייר ה"מציאות" סביב מסקנה המבוקשת.
אמנם ישנם גם כמה תלמידי חכמים שודאי בדקו את הענין בנקיות מוחלטת וזו מסק'.
אך ברוב הדיונים המתקיימים שקוף לחלוטין שהמסק' סומנה מראש, ומתעקשים על טענות ספק כאילו הן ודאיות ולא ניתן לערער עליהן....
זה אולי סימן ההיכר בין הישרים לעקומים, אלו שמבינים שהכריעו בדבר שיש בו ספק, לאלו שאין להם שום ספק ואין צד שני....
ואכמ"ל
יאיר1 כתב:מבקש לדעת כתב:אין ספק שאין זה תכלת... :)
תמוה גם מה שכתבו לעיל שיש המקנים בגדם כדי להיפטר מתכלת, והרי כך מפסידים גם את מצות לבן החביבה....
וכדאי גם לקרא
אור החיים במדבר פרק טו
לדורותם קודם זכרון התכלת לומר שהלבן לדורותם אבל תכלת כשאינו בנמצא אין חיוב בו, והגם שהתכלת אינו מעכב את הלבן ולא הלבן את התכלת (מנחות לח א), אף על פי כן הלבן הוא בנמצא לדורות בלא הפסק מה שאין כן התכלת:
אחרון התלמידים כתב:יאיר1 כתב:חובב_ספרים כתב:אולי תסביר לנו הרב אריך, מנא לך שכל אלו שצידדו בעד תכלת הם אלו שבדקו הענין והרוב הגדול של החכמים לא נחתו ללמוד את הענין? זה עוד דוגמא ל"ההוכחות" של מצדדי התכלת. אפשר להפוך מיעוט לרוב ע"י הכנסת הנחות בדויות.
כל שאני רואה דברי מצדדי התכלת אני משוכנע יותר ויותר שהם התחילו עם המסקנה עוד לפני שהם התחילו, ולא נשאר להם אלא לצייר ה"מציאות" סביב מסקנה המבוקשת.
אמנם ישנם גם כמה תלמידי חכמים שודאי בדקו את הענין בנקיות מוחלטת וזו מסק'.
אך ברוב הדיונים המתקיימים שקוף לחלוטין שהמסק' סומנה מראש, ומתעקשים על טענות ספק כאילו הן ודאיות ולא ניתן לערער עליהן....
זה אולי סימן ההיכר בין הישרים לעקומים, אלו שמבינים שהכריעו בדבר שיש בו ספק, לאלו שאין להם שום ספק ואין צד שני....
ואכמ"ל
בס"ד
די! די! די!
די עם הסיסמאות. תביא את אותן ת"ח ש"ודאי" בדקו את הענין. והוכיחו שגדולי האחרונים הנ"ל טעו, או שדיברו על חלזון אחר. היכן הם?
והיכן יודע אתה שהמסקנה ברורה מראש? ברור שלאחר שבדקו והגיעו למסקנה, יש דעה בנושא. אך מנין לך שכך החליטו קודם שבדקו. אולי נבואה הופיעה בבית מדרשו וראה ברוח קדשו את כל התומכים שמסקנתם נקבעה מראש.
אנכי הקטן, במשך שנים ארוכות לגלגתי מכל הענין עד שבדקתי אישית ועניתי אמן.
אולי יש סימן היכר אחר, מי שמביא ראי' בורוה לדבריו עם ת"ח שבדקו את הנושא והחליטו -מה לעשות- שהדברים הובררו ברמת של ודאות, זה לא מראה בשו"א על עקמומיות. למי שמה שנשאר באמתחתו זה סיסמאות ריקות. עם כל הכבוד.
תמוה מאוד מה רצית מהציטוט מהאור החיים, ברור שדורות רבים לא היה תכלת.
מי שמקנה את טליתו לא עובר שום איסור, אך מי שיש לו טלית של ד' כנפות ולא מטיל תכלת מבטל עשה. ופשוט.
אריך כתב:יאיר1 כתב:מבקש לדעת כתב:אין ספק שאין זה תכלת... :)
תמוה גם מה שכתבו לעיל שיש המקנים בגדם כדי להיפטר מתכלת, והרי כך מפסידים גם את מצות לבן החביבה....
וכדאי גם לקרא
אור החיים במדבר פרק טו
לדורותם קודם זכרון התכלת לומר שהלבן לדורותם אבל תכלת כשאינו בנמצא אין חיוב בו, והגם שהתכלת אינו מעכב את הלבן ולא הלבן את התכלת (מנחות לח א), אף על פי כן הלבן הוא בנמצא לדורות בלא הפסק מה שאין כן התכלת:
מה שתמהת על המקנים:
לא תמוה בכלל. עדיף שלא להכנס לחיוב מצוה מאשר לבטל מצוה. אם ילבש ד' כנפות יבטל מצות תכלת, ואם לא ילבש כלל לא יכנס לחיוב ואינו מבטל שום מצוה. (רק מפסיד את הענין של הליכה בציצית כמ"ש בטור או"ח סי' כד שטוב ונכון להכניס עצמו לחיוב. וזה כבר שיקול שכל אחד עושה, אם מסוגל ללכת עם התכלת ולא ליבוש מהמלעיגים, או שאינו מסוגל ואז אין לו ברירה אלא להקנות או להטיל בצנעא). נראה ששאלתך בנויה על המחשבה (ויותר נכון: ההרגשה) שאין בעלי התכלת באמת חושבים שהוא זה. אז דע אחי שהם באמת חושבים כך, ולפיכך לדעתם יש בכך ביטול מצוה ואין להם רשות להכניס עצמם לחיוב ולבטל את התכלת למרות שמקיימים את הלבן.
מה שהבאת מהאוה"ח:
מה הקשר? יש גם אוה"ח שאומר מ"ב פירושים לפסוק בחוקותי...
וכי מישהו חושב שהתכלת נהגה בישראל בלי הפסק? האם כך סברת? אם התשובה חיובית הרי שצריך להתחיל להסביר הכל מהתחלה.
אנא עבדא כתב:אני שואל שאלה פשוטה: האם אחד (אחד!) מגדולי ישראל, מרנן ורבנן צדיקי הדור זצ"ל ושליט"א בדור האחרון התחיל ללכת בתכלת?
אב בבינה כתב:אינני רוצה להתערב עם עצם המח' המוזכר, אבל להקנות טלית למישהו אחר בתנאי שיש חיוב ללבוש תכלת אין בו שום צד חסרון. וגם באמת קי"ל [סי' יד ג] שגם טלית שאולה יכול לברך עליו תוך ל' יום בגדר אינו מצווה ועושה, ולכן אף אם עשה הקנין בלא תנאי לא חיסר אלא החלק של מצווה ועושה.
וכיון שהזכיר כבודו את דברי האור החיים שאין להם שום שייכות לא אמנע מלהעיר שדבריו צע"ג מכמה טעמים.
א- נחלקו התנאים איתכלת מעכב את הלבן, ועד כאן לא פליגי אלא בדרשת "וראיתם אותו".
ב- במנחות לח מבואר שהמקור למצות לבן הוא מהכנף, ודרשינן הכנף מין כנף, וכיון שכן צ"ל שעד שנזכר בפרשה הכנף לא ידיענן גם על מצוה דלבן, ולכן סדר הפסוקים הוא ועשו להם ציצת על כנפי בגדיהם לדורותם, וציצית הוא שם גמר הדבר, והדרך לעשות הציצית הוא ע"י הכנף- כלומר לבן, ופתיל תכלת. אבל קודם לדורותם אין שום משמעות על הלבן יותר מעל התכלת.
ג- ביבמות ד: הביא למקור של עדל"ת מזה שכתוב על כנפי בגדיהם, ולתדרב"י זה צמר ופשתים, וכתיב ונתנו על ציצית הכנף פתיל תכלת, ותכלת עמרא, וכיון שאמר לעשות תכלת אחר שכתוב בגדיהם, ע"כ עדל"ת. והנה לו יהיה שקודם לדורתם קאי דוקא על הלבן ורק אח"כ נזכר תכלת אין הכרח לדברי הגמ', שאולי רק נאמר לעשות בגדיהם כלומר פשתים לדורתם, אבל כשיש תכלת אה"נ שאין היתר, וע"כ דלא כהאה"ח ודו"ק כי קצרתי
[/quote]יאיר1 כתב:אריך כתב:
מה שתמהת על המקנים:
לא תמוה בכלל. עדיף שלא להכנס לחיוב מצוה מאשר לבטל מצוה. אם ילבש ד' כנפות יבטל מצות תכלת, ואם לא ילבש כלל לא יכנס לחיוב ואינו מבטל שום מצוה. (רק מפסיד את הענין של הליכה בציצית כמ"ש בטור או"ח סי' כד שטוב ונכון להכניס עצמו לחיוב. וזה כבר שיקול שכל אחד עושה, אם מסוגל ללכת עם התכלת ולא ליבוש מהמלעיגים, או שאינו מסוגל ואז אין לו ברירה אלא להקנות או להטיל בצנעא). נראה ששאלתך בנויה על המחשבה (ויותר נכון: ההרגשה) שאין בעלי התכלת באמת חושבים שהוא זה. אז דע אחי שהם באמת חושבים כך, ולפיכך לדעתם יש בכך ביטול מצוה ואין להם רשות להכניס עצמם לחיוב ולבטל את התכלת למרות שמקיימים את הלבן.
מה שהבאת מהאוה"ח:
מה הקשר? יש גם אוה"ח שאומר מ"ב פירושים לפסוק בחוקותי...
וכי מישהו חושב שהתכלת נהגה בישראל בלי הפסק? האם כך סברת? אם התשובה חיובית הרי שצריך להתחיל להסביר הכל מהתחלה.
דבר משונה בתכלית מה שכבודו אומר, והרי אמרו שנפרעים ממנו בשעת סכנה, וידועים דבריו הנלהבים של רבנו יונה [ספר שערי תשובה לרבינו יונה שער ג]
ואם אין לו בגד כזה אינו חייב לקנותו, אף גם זאת אמרו רבותינו זכרונם לברכה (מנחות מא א): כי ענוש יענש לעתות בצררה על דבר אשר לא חמד בלבבו יפי המצוה ושכרה, לבעבור סבב פני דבר חיובה עליו ולקחת לו בגד שיש לו ארבע כנפות לעשות בו ציצית על כנפיו.
קל וחומר בן בנו של ק"ו, שמי שיש לו בגד ומקנהו לאחר חמור ממנו. וכפי שכתבתי לאחרון התלמידים, ודאי שאין שום סרך איסור במי שברור לו להלכה שזו תכלת, ועל אף זאת אינו יהיר שלא לסמוך על גדולי ישראל ולנהוג כמותם למעשה. וזה גם למי שברור לו הדבר כשמש, יודע הוא שיש חכמים ממנו, וודאי וודאי אין פגם אם ישען עליהם, לצורך קיום מצוה דאורייתא, ולא להכניס עצמו בסכנה בשעת סכנה.
אתה כותב רק מפסיד את הענין, וחז"ל אמרו שזה לא רק...
ידוע גם שמי שיש לו ארבע כנפות ואין לו ציציות, אינו עובר בעשה, שהרי אנוס על כך, עיין משנ"ב סי' יג סק"ט.
וגם מי שלובש תכלת, עדיין לא יצא מידי ספק זה לגמרי, שהרי ישנה מחלוקת במנין החוטי תכלת שקשה לדעת מה ההכרעה בה כפי שעסקנו בזה כאן לעיל, וממילא עדיין הוא בספק ביטול עשה לדעתך, ולכן כל נאמני התכלת צריכים להקנות...
את האור החיים הבאתי כאמור רק כדי ליצוק מעט תוכן באשכול זה, שמזמן מיצה את עצמו, והרי הוא כשיח חרשים בני בלי תרבות.
אריך כתב:
תעיין בהלכות ציצית ותראה שלאורך כל הדרך הפוסקים (החל מהטור וכלה במ"ב וארצוה"ח וחזו"א) נקטו בפשיטות כשיטת התוס' ודעימיה במנין החוטים. א"כ מותר לסמוך עליהם ולא נקרא שנכנס לספק.
מנין כתב:אריך כתב:
תעיין בהלכות ציצית ותראה שלאורך כל הדרך הפוסקים (החל מהטור וכלה במ"ב וארצוה"ח וחזו"א) נקטו בפשיטות כשיטת התוס' ודעימיה במנין החוטים. א"כ מותר לסמוך עליהם ולא נקרא שנכנס לספק.
למה אתה אומר "מותר לסמוך עליהם"? חייבים לסמוך עליהם כי הם הרוב והם בתראי!
חובב_ספרים כתב:מנין כתב:אריך כתב:
תעיין בהלכות ציצית ותראה שלאורך כל הדרך הפוסקים (החל מהטור וכלה במ"ב וארצוה"ח וחזו"א) נקטו בפשיטות כשיטת התוס' ודעימיה במנין החוטים. א"כ מותר לסמוך עליהם ולא נקרא שנכנס לספק.
למה אתה אומר "מותר לסמוך עליהם"? חייבים לסמוך עליהם כי הם הרוב והם בתראי!
אם הם הכריעו שאסור ללכת עם תכלת יש מקום לטענתך. אבל אם רק הכריעו שאין חיוב זה לא מונע ממי שכן משוכנע שזה תכלת מללכת עם זה.
אני באופן איש לא משוכנע וכתבתי דעתי למעלה, אבל זה לא משנה לגבי נקודה זו.
אב בבינה כתב:יצא לאור עלון "מצות תכלת בזמננו" לכבוד פרשת שלח.
חזור אל “תכלת ודין הקרבה בזמה"ז”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 10 אורחים