מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יצא לאור: "תורה שבעל פה"

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

הודעהעל ידי ברזילי » ו' מאי 29, 2015 12:34 pm

איש_ספר כתב:הרב ברזילי יש הרבה מה להאריך בדברים, אבל לא בכוחי ולא בכשרוני למצותם. רק אעיר דבר אחד ואידך זיל גמור:

אכן אין שום קשר לוגי בין נשתנו הטבעים; סמכות תנאים; פשוטו של מקרא; פשוטה של משנה; עד מהותם של אגדות רבב"ח. אבל יש תכונה אחת - מלבד ירא"ש כמובן - שכאשר היא קיימת במידה מספקת, תוצאות הדין ראויות (והם אכן יכולות להיות מגוונות) וכאשר אינה קיימת, התוצאות ידועות וכמעט מוכתבות מראש בכל נושא מהנושאים הנזכרים, והיא: מידת הקדושה וההערצה שאנו נושאים לדברי רבותינו ולמעלתם, תחושה שיוצרת הזדהות הכי עמוקה והכי פנימית עם כל אות מדבריהם הקדושים. ויובהר, אני כותב את הדברים רק ביחס להערתך, ולא ח"ו כביקורת על מחבר הספר הגנ"י.

ושפרה עלי להביא דברי הרב קלמן במאמרו הנזכר כאן:

כדאי לדעת ולהבין, כי המטרה בדורותינו איננה רק ליישב את תמיהות החוקרים, והמענה לקושיותיהם ול'פירכותיהם' איננו ניצחון והכרעה במערכה. וזאת משום שעיקר הארס שלהם מונח בגישה ובהתייחסות היסודית. כאילו "כל אנפין שווים", כאילו ההתייחסות למוסרי התורה צריכה להיות זהירה, ביקורתית ואף חשדנית, ובטח שלא מעריצה...
כדי שאדם יתמסר ללימוד תורה, לקיום מצוות ולעבודת ה', תוך מאמץ אינטנסיבי ומפרך, בדרך המסורתית המדייקת בכל פרט והנזהרת מכל טעות, תוך ענווה והקשבה לדברי רבותינו, תוך הקפדה על דקדוק ההלכה ועמל של תיקון המידות, יחד עם התמסרות וויתור על תענוגות החיים מתוך אהבת נותן התורה יתברך ודבקות במידותיו, – עליו לפתח בקרבו הערצה לקודש, לנשגב, לתורתנו הקד', לגדולי התורה וחכמיה.

אני מסכים לכל הנ"ל. עם זאת, טעות נפוצה אצל ההולכים בדרך הנמנעת מעיסוק בשאלות מעין אלה, היא הזיהוי של יראת שמים ויחס קדושה והערצה לרבותינו עם עמדות ספציפיות בשאלות המדוברות, וממילא יחס חשדני (ו\או לימוד זכות בנוסח לא כתב אלא לנבוכים) כלפי כל מי שאינו הולך באותה הדרך. פרשת באר היטב שאינך חושב כך, ובפרט אינך חושד את הרב המחבר בכגון דא, אולם דומני שצורת המחשבה הזו היא העומדת בשרש מאמר הביקורת של הרב קלמן, למשל. שירוש הטעות הזו (שהשלכותיה הן הרבה הרבה מעבר לשאלות הנקודתיות) לכשעצמו, הוא סיבה מספקת לקיומו של ספר המרכז דעות של רבים ושלמים שאין כל חולק על גדולתם וסמכותם, שלאו דווקא מזדהה עם גדול"י שהזכרת ותלמידיהם. זאת, כמובן, מעבר לתרומתו המשמעותית למי שמעונין בעצם הדיונים.

יורה_דעות
הודעות: 433
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 5:41 pm

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

הודעהעל ידי יורה_דעות » ו' מאי 29, 2015 12:47 pm

ברזילי כתב: הזיהוי של יראת שמים ויחס קדושה והערצה לרבותינו עם עמדות ספציפיות בשאלות המדוברות, וממילא יחס חשדני (ו\או לימוד זכות בנוסח לא כתב אלא לנבוכים) כלפי כל מי שאינו הולך באותה הדר


כפי שכתב הרב קלמן שליט"א: "ידוע לכל ירא שמים שרבינא ורב אשי חתמו את התלמוד"

היא שיחתי
הודעות: 3514
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

הודעהעל ידי היא שיחתי » ו' מאי 29, 2015 1:14 pm

יורה_דעות כתב:
איש_ספר כתב:ולגופו של ספר, אין לי אלא לחזור לנוסחה הפשוטה, והפשטנית בעינך, מדובר בספר שגם מחברו הדגול והנערץ באמת, כנראה מסכים, שרבותינו שאנו צועדים לאורם, אם היו מעיינים בספר ובהשקפת המובעות בו, היו דוחים אותו באמת הבנין. לגבי דידי, ואלפי רבבות ישראל הצועדים לאורם, די בכך.


איני יכול להתאפק מלהשוות לטענה שעורך העיתון יודע מה רבותינו זצ"ל היו אומרים, ועל סמך זה מפעיל את אמות הבנין וינועו אמות הספים. לגופם של דברים קביעתך בדבר תגובתם של גדולי ישראל היא טעות חמורה לענ"ד, ודן אני את הדר"ג ידידי שליט"א לכף זכות שמתוך שלא עיין בספר, דומה הוא לאותו שאמר "נהירין לי שבילי דרקיעא כשבילי דנהרדעא - משום שאין לי מושג לגבי שניהם", ולכן סבר שיש קשר לדעות הרג"נ, בזמן שהדבר להיפך, כל אחד משמונת פרקי הספר מיוסד להוכיח ולבאר ההיפך מדעת רג"נ בנושאים של אגדות, דרשות, טבע, שיטת התושבע"פ, קבלה, וכדו'.
הרבה יש להאריך בשיטת "מה גדול פלוני זצ"ל היה אומר", שלכשתימצי לומר אפשר להרחיבה עד אביי ורבא או עד משה רבינו מה היו אומרים, האם יעלה על הדעת ר"ל שהיו מסכימים ל'צד השני'??, שזה עצמו הדיון. ומאי דפשיטא לי' למר שגדול פלוני היה אומר, אפשר שמישהו אחר פשיטא ליה להיפך. האם לפני שאתה קורא ספר ובו דבריהם של הגדולים הנ"ל אתה יודע מה יהיה כתוב בו כי אתה יודע מה הם יאמרו?
מלבד זאת יש לזכור שקשה מאד לדמות מילתא למילתא ב'מה היו אומרים' מתוך דברים שאמרו. זה כמו לדון מה הגרי"ז היה אומר לך, האם ראוי לקיים ולנהל את פורום אוצר החכמה באינטרנט על כל המשתמע ממנו, ומה בכלל היה אומר הגרא"מ שך על אוצר החכמה עצמו. הדורות והתנאים וצרכיהם והמותר והאסור להם משתנים כל הזמן, אני בטוח שבתנאים שהיו לפני 10 שנים גם אתה היית חושב שאסור לנהל פורום כזה באינטרנט, ועכשיו אתה חושב שזה ראוי ורצוי.
והעיקר אחזור בשיטה אחרונה, התמונה שמציג הרב קלמן שליט"א בדבריו אינה נכונה, כפי שיראה הרואה בהערותי, וכמובן שהטענה שלו שכבודו מחזיק בה חריפה וחמורה לא פחות ממלים חריפות וכדו', כמו שכתבתי לרב האוצר לפני כן.


משום מה זה מתחיל להישמע דיון פוליטי [בסיגנון קונטרסי מסויים] יותר מאשר דיון ענייני...

לגוף נידון הספר, סבורני שהרבה מרבותינו זצוק"ל לא התמודדו עם רבות מהשאלות שבספר, גם כיום אם תשאל כמה מגדולי דורנו, סבורני שלא ייאותו להיכנס לדון בדבר
ישנה גישה, גם אצל גדולי הדורות, שלא לדון בכל דבר, ע"ע נידון התכלת שלא נידון אצל רבותינו בצורה רצינית,

למשחה לגדולה
הודעות: 2
הצטרף: ב' דצמבר 29, 2014 3:45 pm

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

הודעהעל ידי למשחה לגדולה » ו' מאי 29, 2015 4:47 pm

אינני מהכותבים הרגילים כאן בפורום, ובכ"ז נחמץ לבי על שדנים כאן בכזה ספר, שמגמתו היא לאסוף את הדעות החריגות שנאמרו ע"י חכמי ישראל בזמנם ובמקומותם ולהציגם כדעה מקובלת וראויה לבן דורנו, והסכנה והאיום שבדעות אלו וקביעתם כראויים באמת קשה ומציקה לכל ירא אלוקים, ולכל בר דעת.
הויכוח כאן הוא למותר, אך למי שבאמת טחו עיניו מראות איך קדושת דברי אלקים חיים, שהמסורת היהודית מחזיקה לקדוש ויקר, ובכל הדורות שקדו ומסרו נפשם חכמי ישראל להעמידם ולכוננם, נרמסים במין 'מחקר' שתכליתו להציג ולאסוף כי רוכלא כל ענין החותר תחת היסוד הפשוט של קדושת דברי חז"ל, ורוממות ומעלת דברי קדמוננו (בטח לכתוב 'ראשונים כמלאכים' זה כבר 'השקפה' ו'רמת גן'), ואין בכל חכמי ישראל, ראשונים כאחרונים, מי שביטא יחס של זלזול כמו הנושב מבין דפי הספר.
איני מעוניין לצטט ולהביא כאן מדברי בלע, אבל כמה מצער שבמקום חרדי דנים כ"כ בכובד ראש אם הספר ראוי לבמה בקרב יראי ד', מוסכם כאן על הכותבים כולם (חוץ מהמחבר עצמו, וג"ז לדבריו...) שאין מי מאחרוני זמננו שלא היה דן הספר לשריפה ואת דבריו לשמועת גידוף, לא החזו"א לא הגרי"ז מבריסק וכו' וכו' ואף לא הגרח"ג רבו של המחבר, (גם לא הגראי"ל שליט"א, במקרה ומישהו הושפע מרמיזותיו המביכות של המחבר על השתייכותו ואכמ"ל), אין כאן מקום לליצנויות כגון מחלוקות והשקפות השונות ביניהם כמטחווי קשת שאינם קשורים כל ועיקר ליחסם האבסולוטי לדברי חז"ל והראשונים וקדושתם. לפחות הייתי מצפה מהמחבר אבל אם ידע יש לו וקרטוב של יושרה מקנן בו היה עליו להודות בזה כי אין מגדולי ישראל לא לפני 20 שנה ולא בעוד ארבעים שנה שלא ירתח למראה ספר זה והשקפותיו.

איני מעוניין לפתח כאן דיון על פרקי הספר וסעיפיו גם בשל ליצנותו של המחבר הנכוחה לכל מעיין בתגובתו לדברי רא"ק וכידוע ומפורסם ובעיקר משום שכל הודעתי כאן באה למחות ולהתפלא על עצם הדיון בזה במקום שבאיו נמנים עם יראי ד'.
כמדומה שדברים שכתבתי כאן הם המוסכמות וחבל שנשתבשו בעקבות מיני ערפל שטרח המחבר לפזר על כל הודעה וחבל שאיש ספר ודומיו לא השכילו למצות את הנקודה כיאות.

אישי
הודעות: 189
הצטרף: ב' ינואר 12, 2015 10:38 am

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

הודעהעל ידי אישי » ו' מאי 29, 2015 7:02 pm

אינני מעונין להשיב באריכות, על דברי המגיב האורח, שכתב בצורה לא מכובדת, ולא ענינית. אומר רק, שמאוד קל לדבר על רוח הנושבת מבין דפי הספר, ולהטיל בו רפש ובוץ, כאשר בדרך זו בורחים מהתמודדות ענינית עם הטיעונים והמקורות. מי שמכיר את המחבר, יודע שיראתו קודמת לחכמתו, ואין בו שום זלזול ח"ו בחכמי ישראל לדורותיהם. וזו בדיוק הרוח הנושבת מהספר לכל מודה על האמת. בשום אופן אינני מקבל את ההנחה, שכביכול כל גדולי דורנו היו דנים את הספר כשמועה של גידוף, אפשר להניח שחלקם היו מתנגדים להדפסת הדברים, מחשש שיגיעו לקוראים לא מתאימים, אבל לומר שהוא היה נחשב אצלם כגידוף, זה כמו לומר שהמורה נבוכים ועוד הרבה כיו"ב נחשבים אצלם כגידוף.
בהכירי את המחבר היטב, מזה קרוב לעשרים שנה, אני יודע שכל כוונתו לש"ש, והאמת נר לרגליו ואליה כל מגמתו. אפשר להתווכח עמו ולהביע דעה שונה אף אם בחריפות, אבל אין מקום להטלת דופי באישיותו וכבודו, ואי"ז אלא הוצאת ש"ר וגרוע מכך.
כואב וחורה מאד, שכאלו שאינם מתיימרים להקיף ולו חלק מתורתו וידיעותיו של הגאון המחבר שליט"א, אשר נקנו בעמל ויזע, מדברים עליו כל כך בזלזול, רק משום שהוא סובר אחרת מהמוסכם עליהם. והיכן הערך לעמל וליגיעת התורה?
אמת. אם היה זה 'כצעקתה' והיה הספר מפקפק בעיקרי האמונה ח"ו, הרי שאין עצה ואין תבונה וכו', אבל למיטב ידיעתי לא הועלו שם דעות, החורגות מדעות שכבר נאמרו על ידי חכמי ישראל, [ומהם גדולי הדורות כהרמב"ם ומהר"ל ועוד], ולכן גם אם אפשר להתווכח על התועלת או הנזק, אבל אין שום מקום לזלזול והוצאת דיבה על המחבר עצמו.
ה' יברך את עמו בשלום.
נערך לאחרונה על ידי אישי ב ג' יוני 02, 2015 2:38 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16089
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

הודעהעל ידי איש_ספר » ש' מאי 30, 2015 9:11 pm

בהודעות האחרונות נשזרו דברים אישיים שמקומם לא יכירם בכלל ובפרט לא בדיון זה, ומשום כך נמחקו מיד כשהבחנתי בהם.
שבוע טוב.

קומי_אורי
הודעות: 348
הצטרף: ו' יולי 05, 2013 3:21 pm

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

הודעהעל ידי קומי_אורי » א' מאי 31, 2015 12:46 am

למשחה לגדולה כתב:נחמץ לבי על שדנים כאן בכזה ספר...


נחמץ הלב, שניק פיקטיבי, כותב השמצות זולות על ספר שלא קרא, במסוה של יראת שמים. ניכר שהוא רוחש קנאה / שנאה למחבר, עד כדי כאב לב שדנים בנושא, שכן רצונו שיקבלו השמצותיו ללא דיון... הטענה שהספר הוא "ליקוט דעות חריגות" מגוחכת, ויכולה בהחלט להיחשב כדעה חריגה.

גם זו לטובה
הודעות: 2530
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

הודעהעל ידי גם זו לטובה » א' מאי 31, 2015 3:18 am

איש_ספר כתב:[
שנית, גדולי ישראל שמניתי אכן "העמיקו עיון בנושאים שונים לגמרי", הם הם המכונים אצלינו לחמה ובשרה של תורה, אבל לא משום כך אמונתם נפלה מאמונתם של פרופ' רביצקי או פרופ' דב שוורץ, אע"פ שהאחרונים בקיאים יותר במחשבת ישראל לאסכולותיה. אמונתם התמימה והזכה של רבותינו, היתה להם ולנו שותי מימיהם, "משנה סדורה" שמעשירה את כל עולמם הרוחני ומעצימה את כל עבודת ה' שלהם. ותן דעתך: כשבאה למי מהם שאלה הלכתית הם עשויים היו להשתמט מלדון בה, אם הרגישו שלא עסקו בנושא זה אליבא דהלכתא, לא כן כשבאה לנגדם שאלה הנוגעת לעיקרי אמונת ישראל, הם חרצו עליה משפטם, בקול גדול, ולא נמנעו מלהביע את דעתם רק משום שלא קראו אמונות ודעות לרס"ג או מו"נ או שאר ספרי "מחשבת ישראל".

ואף לגבי הספר עצמו: לענ"ד, כשמדובר בספר שבא להציג יסודות באמונת ישראל, וכתוב בסגנון של הרצאת דעות ומקורות (להבדיל מספר הגות מקורי), ויוצא בהוצאה אשר על לקוחותיה נמנים בני הציבור החרדי-ישיבתי, אל לו למחבר לאחוז מנהג עורכי הדיינים, המסווים את כל המקורות המתנגדים להם, ולפיכך היה בהחלט מקום ל"הרמת מסך" ולציין בהדגשה משהו כמו: ספר זה נכתב ע"פ משנתו של הרב וכו' גדליה נדל ותלמידיו. ואם לא מדובר במברק, הייתי מצפה לתוספת הבהרה: לתשומת לב הקורא, חלק מן הדעות המובאות בספר זה, להשקפתם של כמה מחכמי ישראל שבדור האחרון, מהם הרב פלוני וכו' והרב פלוני וכו', הם דברי מינות שאסור לשומעם/לקוראם/ ולהאמין בהם. כך, יוכל כל קורא לבחור, ולהחליט האם הוא מעוניין לצעוד בעקבות הרב גדליה נדל שהעמיק עיון, ובעקבי צאן תלמידיו שהעמיקו עוד יותר, או לאחוז בשיפולי גלימתם של רבותינו הנזכרים, אשר לא העמיקו עיון, ואעפ"כ משפטם על ספר זה וכיו"ב ידוע, ידוע גם למחבר הגאון שליט"א.


יש כאן כמה שאלות הטעונות בירור יסודי.
א' האם החז"א והגרי"ז (הגראמ"ש והגריי"ק) ביררו את הסוגיות הנידונות בספר. [כמד' שבזה אי"ס מסכים עם ברזילי]
ב' אם ללא בירורו כל הצורך: צריך לברר ולהבין- כמה (ולמה) יש משקל לדעתם, למה לא ביררו ולמדו בצורה יסודית ועמוקה כפי שעשה מחבר הספר, היאך אפשר לקבוע מסמרות בצורה כזו, ומ"ש מכל סוגיא הלכתית שלא מכריעים בה מבלי ללמוד בצורה עמוקה ויסודית את כל דברי חז"ל ראשונים ואחרונים. [כמד' שבזה חלוקים אי"ס וברזילי, כמה משקל יש לדעת החזו"א והגרי"ז]
ג' צריך לברר מה דעתם על הסוגיות הנידונות בספר- [אי"ס כנראה סבור "שלהשקפתם של כמה מחכמי ישראל שבדור האחרון, מהם הרב פלוני וכו' והרב פלוני וכו', הם דברי מינות שאסור לשומעם/לקוראם/ ולהאמין בהם", ואילו המחבר אינו סבור כן]
ד' האם בסוגיות אלו צריך לקבל דברי החזו"א וסייעתו כתורה מסיני, או דדרך בירור סוגיות אלו ל"ש משאר סוגיות הש"ס.
ה' האם כשם שבנידונים הלכתיים יש הכרעה ברורה של אחרונים במחלוקות הראשונים, ה"ה בסוגיות אלו [ולכך אין לנו ללכת בזה אחרי שיטת הרמב"ם וסייעתו וכד']

גם זו לטובה
הודעות: 2530
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

הודעהעל ידי גם זו לטובה » א' מאי 31, 2015 3:18 am

כתב החזו"א (או"ח קלח ח)
ודע דתקופת שמואל היא מכלל התורה וכן כ"ט י"ב תשצ"ג הנאמר בגמ' היא תורה וכל תורה שבגמ' היא התגלות תורה שבע"פ שנתגלה ע"י חכמי הגמ' וכמו שאמרו ע"ז ט' א' ב' אלפים תורה ואמרו ב"מ פ"ו א' רבי ור"נ סוף משנה רבינא ור"א סוף הוראה, ופעם היו דבריהם בקבלה ממש איש מפי איש ופעם שזכו ברוח קדשם בדקדוק התורה שבכתב והמשנה שבידם להחזיר הנשכחות וכמו שאמרו בירו' דבר שמסרו עצמם החכמים עליהם זכו להם כנתינתן מסיני [ומש"כ בספר עתים לבינה דשמואל לקח שיטה ישנה של התוכנים וכן י"ב תשצ"ג לא נולד בב"א הם מהכזבים שהיצר מחבבן וכעין יצרא דע"ז ואם כי המחבר היה יר"א אבל שגה וחשב שמותר לומר כן ועבד את המינות בשוגג] ונתנו כולן מסיני להתנהג בהן


ומצאתי כתוב במרחבי המרשתת
י
ידוע הסיפור על ר' מרדכי שולמן [כמד' צ"ל הגר"נ שולמן-גזל"ט] שאמר שהסיפור של עוג מלך הבשן שהרים הר הוא גוזמא, ואמר לו החזו"א דרך קפידא שלא יגע ביין שלו. (הסיפור כולל גם בעיה הלכתית שכן אפילו מומר נוטה החזו"א שלא יפסול יין, ומי שאינו מאמין בדחז"ל אינו מוגדר כאפיקורס ואכ"מ). אבל מה נעשה שכן כתבו הראשונים?

הרשב"א בברכות נד כתב על ענין ההר שהרים עוג מלך הבשן והנמלים וכו' כי לא היה במציאות אלא עיין שם הרמז בזה, ובאמת זה מפורש שם במשנה "אבן שביקש עוג מלך הבשן". וכ"כ בויכוח ר' יחיאל מפריז, דג' פרסאות של הר דעוג גוזמא ומש"כ שגדלו שיניו כיון שלא יכל להוציאו נראה כאלו גדלו שיניו. וראי' מדב"ר פרשת דברים כו' שהיה עוג מגלגל הר על ישראל. ובמדרש תהלים קלו' גם לא נזכר שהיה מעל לראשו אלא שעוג זרקו ומשה אמר שם לסמכו היינו שהיה באויר.

וידועים דבריו באגרת: "נרתעים אנו למשמע הטלת ספק בדברי חז"ל בהלכה או באגדה כשמועה של גדוף ר"ל". ואולי הרגיש החזו"א שבקורת ורציונליות בתחום של השקפות ואמונות מובילה בדרך ישירה להכחשת הכל. ולכן או שעצר את עצמו מלחשוב ע"ז או שלא הנחיל לאחרים יסודות בנושא

השאלה העיקרית היא מה היא מורשת החזו"א, להיכן ממשיכים אותה, מה היה עושה בימינו. הנה חלק גדול מאד מהשקפתו היא המלחמה בפשרנות ובפשרנים, כמ"ש באגרת "חובת חינוכינו לקיצוניות", והוא גם לא מאמין ברציונליות בלי להט דתי: "היראה תלויה בחכמה החכמה קשורה קשר גומלין במדות.. ומעולם לא זכה אדם למדה כזו (חכמה) בהיותו מנוער מיראה". למרות שאנו רואים לכאורה שבעלי הלהט הדתי הם נאיבים ופנטיים יותר, ואולי הכוונה כמו שנתבאר שמי שיש לו רציונליות בלי להט דתי אינו יודע את הגבול. כי ברציונליות יתירה אפשר להגיע להשקפת ליבוביץ שאין שום תוכן לשום חלק בדת
נערך לאחרונה על ידי גם זו לטובה ב א' מאי 31, 2015 1:39 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2452
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » א' מאי 31, 2015 10:10 am

לא הבנתי את הקשר בין מה שכתב החזו"א על מי שפקפק במה שנמסר בגמרא בקבלה מחכמי ישראל ("כך מקובלני מבית אבי אבא" - היינו ר"ג הזקן), לבין מי שסבר שאגדות חז"ל נכתבו בדרך משל כמו שביאר שם הרשב"א באופן נפלא.

יותר סביר, שאם אכן התרחש הסיפור עם ר' מרדכי שולמן, הוא נבע מהבנה פסיכולוגית של החזו"א, שהנטיה של האדם לומר שאין הדברים כפשוטן נובעת מאי אמון מסוים בחז"ל, ולא מרציונליות. אם היה מתפרסם דבר כזה בעיתון מכובד, האם גם אז היה השולל שולל את הנאמר? או שמא רק משום שזה חז"ל ולא מדור "מהמתרחש בעולם" בעיתון כלשהו?!

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

הודעהעל ידי ברזילי » א' מאי 31, 2015 10:37 am

אפרקסתא דעניא כתב:לא הבנתי את הקשר בין מה שכתב החזו"א על מי שפקפק במה שנמסר בגמרא בקבלה מחכמי ישראל ("כך מקובלני מבית אבי אבא" - היינו ר"ג הזקן), לבין מי שסבר שאגדות חז"ל נכתבו בדרך משל כמו שביאר שם הרשב"א באופן נפלא.
כידוע הגמ' של "כך מקובלני וכו'" איננה מתאימה לשיטת רב אדא אלא נמצאת בסתירה לה (הקבלה של ר"ג היא שכ"ט י"ב תשצ"ג הוא אורכו של החודש הקצר ביותר, ואילו לפי חשבוננו זהו אורכו של החודש הממוצע, אבל יש קצרים ממנו וארוכים ממנו), ורבו התירוצים. גם אם נניח שנמצא תירוץ מספיק, או שנגיה את דברי הגמ' כנגד כל כתבי היד, אינני רואה איך מדברי ר"ג "מקובלני מבית אבי אבא" יש איזו שהיא סתירה לדברי העתים-לבינה. מן הגמרא אפשר רק להוכיח שהחשבון הזה היה כבר ידוע וחתום בזמנו של ר"ג הזקן, ומה לזה ולסיפור של העל"ב?

יש מן הראשונים שכתבו שחשבון זה הוא מסיני, ואם כן דרכו של העל"ב נסתרת מדבריהם, אבל יש בקדמונים גם דעות חולקות.
נערך לאחרונה על ידי ברזילי ב א' מאי 31, 2015 11:00 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

קומי_אורי
הודעות: 348
הצטרף: ו' יולי 05, 2013 3:21 pm

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

הודעהעל ידי קומי_אורי » א' מאי 31, 2015 10:58 am

החזו"א אמנם עוסק בנושא מסויים, אבל קובע כלל גדול שלכל הטלת ספק בדברי חז"ל בהלכה או באגדה מתייחסים כשמועה של גידוף. ולא נראה שזה רק היכן שאמרו שהדבר מקובל. וגם לא צריכים לחזו"א בזה, נראה לי שזו הנחה פשוטה שהיתה גם לפניו. אבל אני לא רואה את הקשר בין הטלת ספק, דהיינו שאמרו דבר לא נכון (חס ושלום), לבין שאמרו דבר נפלא אלא שאין כוונתם כפשוטו (כפי שכ' רבי אפרקסתא). וגם החזו"א אומר על כל מיני דברים בהלכה או באגדה שאינם כפשוטם ממש. וזה מה שאמר הרמח"ל כשחשב שיש בגמ' דברים בעניני תכונה שאינם כפי הידוע לו, שכוונתם לא על פשט הדברים אלא לרעיונות עמוקים וכו' כידוע.

וירטואלי
הודעות: 253
הצטרף: ד' ינואר 14, 2015 9:23 pm

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

הודעהעל ידי וירטואלי » א' מאי 31, 2015 10:59 am

ברזילי כתב:
אפרקסתא דעניא כתב:לא הבנתי את הקשר בין מה שכתב החזו"א על מי שפקפק במה שנמסר בגמרא בקבלה מחכמי ישראל ("כך מקובלני מבית אבי אבא" - היינו ר"ג הזקן), לבין מי שסבר שאגדות חז"ל נכתבו בדרך משל כמו שביאר שם הרשב"א באופן נפלא.
כידוע הגמ' של "כך מקובלני וכו'" איננה מתאימה לשיטת רב אדא אלא נמצאת בסתירה לה (הקבלה של ר"ג היא שכ"ט י"ב תשצ"ג הוא אורכו של החודש הקצר ביותר, ואילו לפי חשבוננו זהו אורכו של החודש הממוצע, אבל יש קצרים ממנו וארוכים ממנו), ורבו התירוצים. גם אם נניח שנמצא תירוץ מספיק, או שנגיה את דברי הגמ' כנגד כל כתבי היד, אינני רואה איך מדברי ר"ג "מקובלני מבית אבי אבא" יש איזה שהיא סתירה לדברי העתים-לבינה. מן הגמרא אפשר רק להוכיח שהחשבון הזה היה כבר ידוע וחתום בזמנו של ר"ג הזקן, ומה לזה ולסיפור של העל"ב?

יש מן הראשונים שכתבו שחשבון זה הוא מסיני, ואם כן דרכו של העל"ב נסתרת מדבריהם, אבל יש בקדמונים גם דעות חולקות.

ידועה ההשערה שהתחיל בה ר' דוד גאנז והחזיקו בה המשכילים, ראה כאן באורך http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=123,שהחשבון המדויק נוסף בתלמוד עפ"י תקופת רב אדא במהלך הדורות, אולי ע"ז דיבר החזו"א, אכן הנה בדברי הע"ל אלו http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... 9&pgnum=18 לא נרמז כזאת.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

הודעהעל ידי ברזילי » א' מאי 31, 2015 11:02 am

החזו"א מפרש בדיוק למה בדברי העל"ב הוא מתנגד - לרעיון שי"ב תשצ"ג לא נולד בבת אחת, אלא הוא תוצאה של שכלול המדידות לאורך השנים (כפי שאכן אומר העל"ב). זה אכן בסתירה לכמה שיטות ראשונים, ואינו בסתירה לשיטות אחרות, אבל איפה כאן מינות או יצרא דע"ז?

שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

הודעהעל ידי שלח » א' מאי 31, 2015 11:04 am

עוד הערה ,הרב אבי קלמן כתב ותגובתו של הרב ענבל בעניין

"יש להזכיר שבספרי מוסר רבים בדורות האחרונים, כדוגמת 'מעוז הדת', 'חיי עולם' ואחרים, רוכזו בהרחבה מקורות מסוג זה, בכדי לחזק את האמונה בחכמי ישראל, ולטעת בלבבות הערצה אליהם." ריכוז מעשים אלו מחזק את האמונה ונוטע הערצה, בלבבות אנשים חלשי אופי בלבד. במחילת כבודו, סיפורי מופתים בסגנון סיפורי בעש"ט של חסידים או ליטאים, אינם מוכיחים כלום, וכל קבוצה אנושית דתית משופעת בהם. כשחז"ל מספרים על נס אנו מקבלים דבריהם, ודבריהם מוכיחים שהיה נס, ולא שהנס מוכיח את דבריהם. וכך גם אצל הנביאים, אין אנו מאמינים במדרגת הנביאים משום שעשו נסים, אלא להיפך, מתוך שאנו מאמינים בקדושתם אנו מאמינים למה שאמרו שעשו נסים, בניגוד למה שאמרו (והוכיחו וצילמו) על הרבה אנשים אחרים. כך או כך, מי שרצונו בספרי המוסר האלו, אוכל להפנות אותו לחנויות שמוכרים אותם.

האם באמת ספר חיי עולם של הרב הסטיפלר זצ"ל וספר מעוז הדת של הרב הלר תלמיד הרב נחלת דוד, הם רק לאנשים חלשי אופי? והאם סיפורים מוכחים על גדולי ישראל הם לא אמיתיים?הרי כולם היום מאמינים בקדושת הארי הרחו" הרש"ש הבעש"ט הגר"א וכדומה,רבנים מכל העדות וכל גדולי ישראל מכל הזרמים מאמינים בכוחם העל טבעי, וקל וחומר לתנאים והאמוראים הקדושים,כמו כן ברור שגדולי ישראל ממליצים על ספרים אלו לכולם, האם אין עניין לחזק את כל עם ישראל בספרים כמו אלו ואחרים ?

קומי_אורי
הודעות: 348
הצטרף: ו' יולי 05, 2013 3:21 pm

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

הודעהעל ידי קומי_אורי » א' מאי 31, 2015 11:20 am

הסטייפלר כותב במפורש שאנשים שיש להם שאלות באמונה הם חלשי אופי. והרמב"ם שהמאמין ע"פ המופת יש בלבו דופי. ובינינו, אתה באמת חושב שאדם שמפקפק במסורת חכמינו, ישתכנע מכח שסיפרו על כך שהיה נס, הלא על מסורת זו עצמה הוא מפקפק. הוא לא מאמין לך שרב אשי ורבינא העבירו את תורת רבותיהם, אבל יאמין לך שתלמידיהם שסיפרו על נס שעשו, כן העבירו באמת?
וגם לא הבנתי שאלתך בדבר נסים שעשו קדושי עליון, הרי ענבל לא כתב שהוא מכחיש את הנסים, אלא להיפך, שאם אנחנו מאמינים שהבעש"ט עשה נסים, אין זה מחמת שהסיפור על הנס מוכיח את קדושת הבעש"ט, אלא להיפך, שאם תלמידיו הנאמנים העידו על הנסים, הרי עדותם נאמנת, וקדושת ונאמנות המספרים לנו מוכיחה את התקיימות הנס. אבל לא להיפך, שאנחנו מאמינים בגדולת הבעש"ט (או כל בעל נס אחר) מפני שאנו מוכיחים זאת מכח הוכחות להתקיימות הנס. והראיה שגם אצל הנוצרים והערבים והרבה מאמינים אחרים יש סיפורים על נסים, וזה מלמד שסיפורים כאלו יכולים להיווצר גם בלי שהם אמיתיים.

שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

הודעהעל ידי שלח » א' מאי 31, 2015 11:20 am

וכמו כן הרב הסטייפלר זצ"ל שלא נמנה בין החסידים כתב שהיו סיפורים אמיתיים מגדולי החסידות בספרו חיי עולם
http://www.otzar.org/aspcrops/177239_20_36956811035-3152015.asp

וכותב שהיו הרבה סיפורים כאלה מפורסמים, והרב הסטייפלר זצ"ל היה ידוע כרב גדול בכל העולם ,והוא לא מאמין סתם לסיפורים, ואם הוא אומר זאת, אז זה נכון, ובשיטה זאת מחזיקים כל גדולי ישראל המפורסמים בדור

קומי_אורי
הודעות: 348
הצטרף: ו' יולי 05, 2013 3:21 pm

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

הודעהעל ידי קומי_אורי » א' מאי 31, 2015 11:53 am

רבי שלח, איני מצליח להבין דבריך, אין ויכוח כאן בשאלה אם היו נסים לצדיקים, ולא צריכים את הסטייפלר לראיה לזה... השאלה היא האם האמונה בנסים אלו היא מולידה את האמונה, או להיפך, נולדת מתוך האמונה. אין ויכוח שכל יהודי מאמין, בקראו את דברי הנסים שעשו חז"ל, שריכזם בחוסן יהושע וחיי עולם וכדו', זה מחזק את אמונתו, שהרי אינו בא ככופר, אלא רק עומד על הנקודה לראות כמה גדולה מעלת הצדיק שגוזר והקב"ה מקיים וכו'. אבל מי שלא מאמין למסורת, אטו ישתכנע משום שהמסורת מספרת על על נס? הרי לנס זה עצמו צריכים את המסורת. מי שיאמין במלך המשיח מהרה יגלה, יאמר באמת שלא יכול להיות שהמשיח ישקר. אבל מי שלא יאמין בו, לא יוכלו להוכיח לו מכח "המשיח משקר". ובקיצור, הנסים הם חלק מן המסורת, ובלי אמונה במסורת לא תהיה גם אמונה בנסים.

גם זו לטובה
הודעות: 2530
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

הודעהעל ידי גם זו לטובה » א' מאי 31, 2015 1:54 pm

ברזילי כתב:החזו"א מפרש בדיוק למה בדברי העל"ב הוא מתנגד - לרעיון שי"ב תשצ"ג לא נולד בבת אחת, אלא הוא תוצאה של שכלול המדידות לאורך השנים (כפי שאכן אומר העל"ב). זה אכן בסתירה לכמה שיטות ראשונים, ואינו בסתירה לשיטות אחרות, אבל איפה כאן מינות או יצרא דע"ז?


לכן הבאתי את דברי החזו"א הנ"ל, כדי להראות את שיטתו הקיצונית, ואולי לדעת כמה מהחכמים כאן, כל מי שאינו סובר כן הרי הוא פורש מהדרך המרכזית של גדול"י, ודבריו דברי מינות.

פוליטיזיציה לתורה

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

הודעהעל ידי פוליטיזיציה לתורה » א' מאי 31, 2015 3:28 pm

יש כאלו הסוברים כי מי שלא סבור בדיוק כמו החזון איש - לעיתים מצרפים גם את הרב מבריסק השונה לחלוטין מהחזו"א ברוב הדברים המהותיים - הרי הוא מין, כופר וכל השאר.

קומי_אורי
הודעות: 348
הצטרף: ו' יולי 05, 2013 3:21 pm

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

הודעהעל ידי קומי_אורי » א' מאי 31, 2015 3:33 pm

נראה לי שלא זו הטענה, שמי שסובר לא כהחזו"א או הרב מבריסק הוא מין. אלא שמי שסובר דעה שהחזו"א או הרב מבריסק אמרו שהיא מינות, אנחנו דנים אותו כמין. גם אם נניח שהיה איזה רב באיזה דור שכן סבר כך, כיון שגדולי דורינו דחו דעה זו, אזי "שאריה ליה מאריה לר' הלל".

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

הודעהעל ידי המעיין » א' מאי 31, 2015 3:42 pm

פוליטיזיציה לתורה כתב:יש כאלו הסוברים כי מי שלא סבור בדיוק כמו החזון איש - לעיתים מצרפים גם את הרב מבריסק השונה לחלוטין מהחזו"א ברוב הדברים המהותיים - הרי הוא מין, כופר וכל השאר.


אני בהחלט לא מהסוברים כך, אבל קשה לא להרגיש בצליל הזלזול הקל המשתמע בהודעות האחרונות, ולשאול למה אי אפשר לחלוק על החזון איש בלי לתת לו ציונים, ואם כך אולי יש משהו בדברי האומרים כן.

בברכה המשולשת
הודעות: 14500
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' מאי 31, 2015 4:51 pm

קומי_אורי כתב:נראה לי שלא זו הטענה, שמי שסובר לא כהחזו"א או הרב מבריסק הוא מין. אלא שמי שסובר דעה שהחזו"א או הרב מבריסק אמרו שהיא מינות, אנחנו דנים אותו כמין. גם אם נניח שהיה איזה רב באיזה דור שכן סבר כך, כיון שגדולי דורינו דחו דעה זו, אזי "שאריה ליה מאריה לר' הלל".


ע"פ הרדב"ז (נדון באשכול אחר) מינות לחוד ומין לחוד- כך שדעה מסויימת תהיה מינות אבל האומרה לא יהיה מין (וימשיך להיקרא ר' הלל)
בדיוק השבוע הסברתי זאת לבחור ביחס למאמר יקוו המים

קומי_אורי
הודעות: 348
הצטרף: ו' יולי 05, 2013 3:21 pm

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

הודעהעל ידי קומי_אורי » א' מאי 31, 2015 5:03 pm

אבל, אם הבנתי נכון כוונת כבודו, הרי שהרב מבריסק לא אוחז בזה כהרדב"ז... וראיתי לכנסת הגדולה שכתב שיש מחלוקת בין הפוסקים אם כשיש מחלוקת האם מותר לומר קים לי, מותר לומר קים לי. וכתב שאני סובר שמותר לומר בכי האי גוונא קים לי, אבל מכיון שיש סוברים שאסור לומר בכה"ג קים לי, אין אתה יכול לומר קים לי ככנסת הגדולה, דבהא קימינן.

בברכה המשולשת
הודעות: 14500
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' מאי 31, 2015 5:19 pm

בדברי הגר"ח (והגרי"ז אחריו), שאכן מסבירים את שיטת הרמב"ם, אל מול דברי הרדב"ז, הבאים להסביר את שיטת הראב"ד, עסקנו באשכול הנ"ל.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2270
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » א' מאי 31, 2015 9:46 pm

גם זו לטובה כתב:תגובת המחבר.


גילוי נאות: לא רכשתי את הספר, ולא קראתיו. והנני מנסה לעמוד על מהות הספר וטיבו, וכן אודות המחבר מאת התגובות כאן בפורום - רצוא ושוב.

תיתי ליה לרב המחבר שבתגובתו לאבי קלמן, סייע בהבהרת הדברים.


אדם ניכר בכעסו ...

אום אני חומה
הודעות: 856
הצטרף: ג' אוקטובר 07, 2014 2:42 pm

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

הודעהעל ידי אום אני חומה » ב' יוני 01, 2015 1:58 am

עתניאל בן קנז כתב:אדם ניכר בכעסו ...

מצינו 'אורייתא קא מרתחא ביה', ובפרט כאשר אדם סבור שהביקורת כלפי עמלו לוקה בעיוות הנתונים ובשטחיות.
לא קראתי את הספר ולכן אינני יכול לדעת עם מי הצדק

לא ידען
הודעות: 1092
הצטרף: ו' יוני 22, 2012 1:16 am

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

הודעהעל ידי לא ידען » ב' יוני 01, 2015 5:24 am

ספר מצויין.
ייש"כ לרב המחבר העמקן.

קומי_אורי
הודעות: 348
הצטרף: ו' יולי 05, 2013 3:21 pm

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

הודעהעל ידי קומי_אורי » ב' יוני 01, 2015 8:44 am

זו באמת חתיכת התפרצות שם, אבל אפשר להבין, כשאתה רואה משפט של רבי קלמן כמו: כל מי שיש בו שמץ של אידישקייט מצטמרר מהכינוי הפולמוסן שנכתב על רי"א הלוי... כאילו ההנחה שרי"א הלוי לא התפלמס היא חלק מעיקרי האמונה, והרי המחבר מכבדו מאד וכותב עליו שבחים גדולים, והכינוי פולמוסן הוא בסך הכל תיאור מקרה. כנראה שכל המכתב של קלמן משדר סוג של התנשאות כאילו מי שסוטה מילימטר מהתפיסה שלו אין לו שום אידישקייט ויש לרבי קלמן בעלות על היהדות, ולכן כאן "צריך" לצטט את הלשם, וכאן צריך לעשות כך, ואם לא כן זו כפירה משולי תושבע"פ.

אישי
הודעות: 189
הצטרף: ב' ינואר 12, 2015 10:38 am

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

הודעהעל ידי אישי » ב' יוני 01, 2015 9:53 am

אום אני חומה כתב:
עתניאל בן קנז כתב:אדם ניכר בכעסו ...

מצינו 'אורייתא קא מרתחא ביה', ובפרט כאשר אדם סבור שהביקורת כלפי עמלו לוקה בעיוות הנתונים ובשטחיות.
לא קראתי את הספר ולכן אינני יכול לדעת עם מי הצדק

בהקשר הזה יש לציין את לשונותיו החריפים של הרשב"א במשמרת הבית על הרא"ה וכמובן בלי להשוות

קומי_אורי
הודעות: 348
הצטרף: ו' יולי 05, 2013 3:21 pm

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

הודעהעל ידי קומי_אורי » ב' יוני 01, 2015 1:22 pm

קומי_אורי כתב:כאילו ההנחה שרי"א הלוי לא התפלמס היא חלק מעיקרי האמונה


יש לציין שכבר השרידי אש העביר ביקורת די חריפה על הלוי, כגון שדברים שהוא כותב בפסקנות אינם אלא השערה. ויש בביקורתו אמירות כלליות על שיטתו של הלוי ודרכו.
וראה גם דברי רשז"ה במאמרו "על החתימה הספרותית כיסוד לחלוקת התקופות בהלכה", עמ' 149 הערה 2: "חריצת משפטו של הלוי על רש"ג שם מוגזמת ומעוותת", הלוי שם טוען שרש"ג לא דקדק לדעת בדיוק את ההיסטוריה, ועי"ש.

הקוץ
הודעות: 12
הצטרף: ג' ינואר 27, 2015 9:20 pm

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

הודעהעל ידי הקוץ » ב' יוני 01, 2015 1:43 pm

אישי כתב:
אום אני חומה כתב:
עתניאל בן קנז כתב:אדם ניכר בכעסו ...

מצינו 'אורייתא קא מרתחא ביה', ובפרט כאשר אדם סבור שהביקורת כלפי עמלו לוקה בעיוות הנתונים ובשטחיות.
לא קראתי את הספר ולכן אינני יכול לדעת עם מי הצדק

בהקשר הזה יש לציין את לשונותיו החריפים של הרשב"א במשמרת הבית על הרא"ה וכמובן בלי להשוות


יותר מתאים לציין בהקשר הזה את הפסוק שקרא הרמב"ן על מחלוקת אחרת "כבוד לאיש שבת מריב" (וכמובן מבלי להשוות)

יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

הודעהעל ידי יתר10 » ב' יוני 01, 2015 1:43 pm

אישי כתב:בהקשר הזה יש לציין את לשונותיו החריפים של הרשב"א במשמרת הבית על הרא"ה וכמובן בלי להשוות

שוב השוואה מטופשת.. ובכן לא כל ספר שיש עליו השגות נהפך ל'מורה נבוכים' ואין כל מחבר -גם אם הוא עמל בתורה כעדותך- הופך בחריצת לשון להרשב"א גם אם מוסיפים את המילים 'וכמובן בלי להשוות' נוסח נישט אום שבת ג'רעט
נערך לאחרונה על ידי יתר10 ב ב' יוני 01, 2015 1:55 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קומי_אורי
הודעות: 348
הצטרף: ו' יולי 05, 2013 3:21 pm

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

הודעהעל ידי קומי_אורי » ב' יוני 01, 2015 1:46 pm

וגם לא כל משיג הוא הרא"ה

גביר
הודעות: 3082
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

הודעהעל ידי גביר » ג' יוני 02, 2015 12:11 pm

כעת בא לידי, הספר עצמו נראה מלא בידע נחוץ וחשוב בייחוד בזמננו. דומה שעריכה לשונית, מראי מקומות מדויקים ומפתחות היו מיטבים עמו הרבה.

גביר
הודעות: 3082
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

הודעהעל ידי גביר » ג' יוני 02, 2015 12:23 pm

אשמח לדעת קצת יותר על המחבר שליט"א, היכן למד? מי היו רבותיו? לאיזה בית מדרש שייך? האם נושא בתפקיד כלשהו? וכו'

גם זו לטובה
הודעות: 2530
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ג' יוני 02, 2015 12:34 pm

גביר כתב:הספר חשוב בייחוד בזמננו.


יתכן שמי שצועד בעקבות הגריי"ק "שאין לפרסם שהבשמים ראש מזוייף" לא יראה לנכון בפרסום חלק מהדברים אשר בספר, ברם לא נראה שהרבה מיושבי הפורום כאן מסכימים עם דבריי הגרי"ק, ועוד שאפשר שאחרי עידן המרשתת גם הגריי"ק מודה.
ואדרבה י"ל איפכא שמי שנתחנך בביה"ד של שהגריי"ק והסתירו ממנו שגדו"י יכולים לטעות, כאשר יגלה את האמת, יש חשש שיאבד את כל האימון בכל הקדוש והיקר.

אום אני חומה
הודעות: 856
הצטרף: ג' אוקטובר 07, 2014 2:42 pm

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

הודעהעל ידי אום אני חומה » ג' יוני 02, 2015 2:21 pm

למשחה לגדולה כתב:
כבר כ' מרן זלל"ה: ידיעת חכמי הדור הן הן גופי תורה.

מיהו 'מרן' והיכן כתב?
גביר כתב:אשמח לדעת קצת יותר על המחבר שליט"א, היכן למד? מי היו רבותיו? לאיזה בית מדרש שייך? האם נושא בתפקיד כלשהו? וכו'

המחבר כותב כאן תחת הניק יורה-דעות, תשלח לו באישי.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' יוני 02, 2015 4:22 pm

היו כאן הודעות המפנות לכתיבות ברשת בטענה שאלו דברי המחבר. אני מחקתי אותם. לא מדובר בכתיבה גלויה בשמו, ולא מדובר במשהו הקשור מצד תכנו לנושא. כשם שאין מקום זה מיועד לכתיבת לשה"ר (או דברי שבח) על המחבר ומעשיו בשכונת מגוריו ובביתו, כך אי אפשר להפוך את הדיון הזה לחיפוש אחר מעשיו שנעשו או לא נעשו ברשת.

מגיה
הודעות: 65
הצטרף: ב' מרץ 03, 2014 9:20 pm

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

הודעהעל ידי מגיה » ד' יוני 03, 2015 12:22 am

איקלע לידי הספר.
פתחתי אותו ולא פספסתי את הכותרת המודגשת בעמ' השער: שמונה פרקים.
מה היה כותב ע"ז הקי"ק: http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?1 ... KS&page=88
נערך לאחרונה על ידי מגיה ב ד' יוני 03, 2015 12:40 am, נערך פעם 1 בסך הכל.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 246 אורחים