ובקשר לשאלה השניה, בנוגע לעצם פסקו של הג"ר יצחק אלחנן בנותן טעם להעתיק כאן מספר
מעשה איש (חלק ז'):
אחד מניצולי השואה, גלמוד ובודד, היה שבור ורצוץ מהקורות אותו ועלה מיואש לארץ ישראל. כאשר הגיע לארץ, נכנס אל מרן החזון איש ז"ל לקבל ממנו דברי חיזוק, יען כי הרגיש שאיבד כל חשקו ומרצו לעבודת ה'.
הושיבו החזו"א וסיפר לו מעשה שהיה באשה אחת שהיתה סוחרת, ובעלה לא התעסק בזה. פעם אחת לקחה כסף רב ונסעה לעיר אחרת כדי לקנות בו סחורה, ונאבד שם כל כספה. היא הלכה להרב דמתא וביקשה ממנו שיכריז כי מי שמצא סכום פלוני שיחזירו להרב. הגיע אדם אחד ואמר אני מצאתיה, אבל אם ע"פ דין הוא שלי איני רוצה להשיבו, (כי היה איש אביון והיו לו בני בית להשיאם וכו'), והיות ואדם עשוי למשמש בכיסו בכל שעה (כמבואר במסכת בבא מציעא דף כ"א ע"ב), א"כ היה יאוש וזה שלי. שלחו את השאלה להגאון ר' יצחק אלחנן זצ"ל, אב"ד קובנא, והשיב שעפ"י דין חייב להחזיר, כי אין הממון של האשה, אלא של בעלה, כי מה שקנתה אשה קנה בעלה, והוא לא ידע כלל מהאבידה, וא"כ היאוש שלה לאו כלום הוא, כי אינה הבעלים, ולגבי בעלה הוה יאוש שלא מדעת דלא הוי יאוש.
גם בדינך, המשיך מרן החזו"א ואמר ליהודי ניצול השואה, וכי יש בידך כלל להתייאש, הרי אין אתה כלל בעלים על עצמך, אנו רק שליחים של הקדוש ברוך הוא והוא הבעלים עלינו, הוא שלחנו לכאן והציב עבורנו את התנאים בהם נחיה, אם טובים יותר או פחות, כי הוא יודע מה טוב עבורנו, וא"כ אין מועיל כלל היאוש שלך, ואין לו ערך כלל, כי רק הבעלים בלבדם יכולים להתייאש!.
הדברים עשו רושם עז על היהודי, ועד היום הזה הוא מחוזק מכח דבריו של החזו"א ז"ל (מהגר"צ גרינהויז שליט"א מפי הג"ר יעקב גלינסקי שליט"א).
ובנוגע לסברות הגראי"ל שליט"א, הנה מה שנקט מתחילה ד"באמת כל דינא דרבי יצחק לכאו' הוא רק מחמת רוב, ואין לנו ודאי שמשמש, אלא דרוב אנשים ממשמשים, ועל סמך זה יכול לזכות בהם", הנה הגרע"א בכמה מקומות בפרק אלו מציאות האריך דסברת אדם עשוי למשמש הוי ודאי ממש, וכן ריהטת לשון רש"י דודאי ידע ומתיאש.
ומה שנקט 'וכסף זה שנותן בידה כבר מעיקרא אייאושי מייאש, ואינו חושב שיחזור אליו, והוי שפיר יאוש מדעת', צ"ב טובא אטו מתייאש מן הכסף, אף אי נימא שאינו סבור שהמעות עצמם ישובו אליו, מ"מ נתנם לאשתו למטרה מוגדרת ולא סתם לאיבוד, וסמוך ובטוח הוא שלא ילכו המעות לריק, אלא תקבל האשה את תמורתם, ומי הויא יאוש כה"ג.