יורה_דעות כתב:הרב איש: והרי אתה מונה כאן ארבעה חכמים, שלכל אחד היתה דרך אחרת ושונה משל חברו, ולפעמים בדברים קיצוניים ממש (ואין בזה שום חדוש כי כך היה בכל הדורות), וזה עצמו מה שמוכיח שאין איזו השקפה אולטימטיבית שרק היא הנכונה בהכרח. ושאם מישהו בישיבה כזו או אחרת חושב שמפתחות גן עדן רק בידו והוא ישלח את השאהידים לפי רוחב הבנתו, יש לו כנראה טעות.
בכל הנוגע לאמונות ודעות הנוגעים ליסודות האמונה, (למשל: יחס לחז"ל, לאגדות חז"ל, לראשונים, לקבלה ועוד) אין ביניהם שום חילוק.
ברזילי כתב:איש_ספר כתב:אגב נח להציג את זה כפוניבז' וארחות תורה, אולי זה גם יותר קצר וקליט. אבל אולי בשביל הגילוי הנאות כדאי לדבר על השקפתם של: החזו"א (ותלמידיו כהגרח"ג למעט רג"נ), הגרי"ז, הגריי"ק, הגרא"מ, מול השקפות של חכמים אחרים. ובחרת בחיים.
גם אני לא קראתי את הספר, אבל הדיון כאן הזכירני את שאמר, בצדק, בראון בדיון אחר: יש מבקרים שאינם רוצים לתקן את הספר שלך, אלא רוצים שתכתוב את הספר שלהם. אינני חושב שהרב ענבל משועבד לסקור מדגם מייצג של דעות חכמי זמננו או של ציבור בני התורה,
וממילא אין כאן שום מקום לגילוי נאות. תורה מונחת בקרן זוית, יבואו אחרים ויכתבו עלי ספר את משנת הגרא"מ בנושאים הללו (אני חושב שהוא ז"ל ורוב או כל שאר גדול"י שהזכרת, העמיקו בעיון בנושאים שונים לגמרי, א
בל אם מישהו חושב שיש להם משנה סדורה שיכולה להעשיר את הדיון בנושא נודה לו כולנו אם יחכים את הציבור). אמנם, אם יש קושיה קונקרטית, סתירה ראיה או פירכה שהעלו הגדולים הנ"ל על תזה מסוימת הנמצאת בספר ודאי היה מן הראוי להזכירה.
ראשית, "הגילוי הנאות" לא נזכר ולא נדרש בכל הנוגע לספר עצמו (אף שיתכן שיש מקום גם לגביו, וכדלהלן) אלא התבקש כנגד מי שהכתיר את המבקרים והמסתייגים שבכאן, כנמנים על השקפת "פוניבז'- ארחות תורה", מונח שיש בו מן הצמצום והלעג כאחד, במענה לזה הצעתי, שההוגנות מחייבת לראות בהם את רבותינו הנזכרים שבמשנתם הם מחזיקים.
שנית, גדולי ישראל שמניתי אכן "העמיקו עיון בנושאים שונים לגמרי", הם הם המכונים אצלינו לחמה ובשרה של תורה, אבל לא משום כך אמונתם נפלה מאמונתם של פרופ' רביצקי או פרופ' דב שוורץ, אע"פ שהאחרונים בקיאים יותר במחשבת ישראל לאסכולותיה. אמונתם התמימה והזכה של רבותינו, היתה להם ולנו שותי מימיהם, "משנה סדורה" שמעשירה את כל עולמם הרוחני ומעצימה את כל עבודת ה' שלהם.
ותן דעתך: כשבאה למי מהם שאלה הלכתית הם עשויים היו להשתמט מלדון בה, אם הרגישו שלא עסקו בנושא זה אליבא דהלכתא, לא כן כשבאה לנגדם שאלה הנוגעת לעיקרי אמונת ישראל, הם חרצו עליה משפטם, בקול גדול, ולא נמנעו מלהביע את דעתם רק משום שלא קראו אמונות ודעות לרס"ג או מו"נ או שאר ספרי "מחשבת ישראל". ואף לגבי הספר עצמו: לענ"ד, כשמדובר בספר שבא להציג יסודות באמונת ישראל, וכתוב בסגנון של הרצאת דעות ומקורות (להבדיל מספר הגות מקורי), ויוצא בהוצאה אשר על לקוחותיה נמנים בני הציבור החרדי-ישיבתי, אל לו למחבר לאחוז מנהג עורכי הדיינים, המסווים את כל המקורות המתנגדים להם, ולפיכך היה בהחלט מקום ל"הרמת מסך" ולציין בהדגשה משהו כמו:
ספר זה נכתב ע"פ משנתו של הרב וכו' גדליה נדל ותלמידיו. ואם לא מדובר במברק, הייתי מצפה לתוספת הבהרה:
לתשומת לב הקורא, חלק מן הדעות המובאות בספר זה, להשקפתם של כמה מחכמי ישראל שבדור האחרון, מהם הרב פלוני וכו' והרב פלוני וכו', הם דברי מינות שאסור לשומעם/לקוראם/ ולהאמין בהם. כך, יוכל כל קורא לבחור, ולהחליט האם הוא מעוניין לצעוד בעקבות הרב גדליה נדל שהעמיק עיון, ובעקבי צאן תלמידיו שהעמיקו עוד יותר, או לאחוז בשיפולי גלימתם של רבותינו הנזכרים, אשר לא העמיקו עיון, ואעפ"כ משפטם על ספר זה וכיו"ב ידוע, ידוע גם למחבר הגאון שליט"א.
ואם ספק גלוטן בבמבה מחייב אזהרת אלרגנים לא יהיה קלקול באמונת ישראל נופל ממנו...