תוך כדי דיבור כתב:כנראה הפיתרון הוא אותו האחד כמו לגבי מה שכותב הרמב"ם (באיגרת) שלא נחלק על הרי"ף אלא בכשלושים מקומות. דון מינה ואוקים הכא.
ואף על פי שכתבת שמתחילת הדברים נראה שאין הפיתרון בכיוון כזה, הנה לשון מהר"ם תיכף: "וכ"ש בנדון הזה שהתוס' פסקו בהדי' כמותו הלכה" וכו'. הרי שבכל זאת נראית כוונתו על מקומות שחלקו עליו בהדיא.
(ואגב בנוסח שבמרדכי כתובות ליתא)
ראשית כל, וכי מצאת 30 פעם שהרמב"ם נחלק בהדיא על הרי"ף? לכאורה כמעט כל (ואולי כל) מחלקותיו עמו במשנ"ת הן בסתימה מבלי לפרש.
לעצם דברי מהר"ם -
א. קראתי פעמיים את הדברים שהבאת, אך עדיין איני מבין מדוע ההמשך שהבאת מלמד על הרישא שהיא כן בהדיא. בתחילה הוא אומר שכעיקרון דברי הרי"ף בדרך כלל נפסקים, וכעת הוא מדגיש שאם התוספות מסכימים איתו בהדיא אז ודאי שהלכה כמותו. אך האם זה אומר שהרישא של דבריו היא דווקא בהדיא? מדוע?
ב. לפי דבריך יוצא דבר קשה גם כן - בעצם נמצא שבכל המקומות (למעט אחדים ממש) אמור המהר"ם לפסוק כרי"ף. אני משער, די בביטחון, שמהר מאוד נוכל למצוא מקומות רבים שזה לא כך. כל מי שלמד ב"י רואה כיצד שוב ושוב נחלקו ביניהן בתי המדרשות המזרחיים-ספרדיים והאשכנזיים. אולם אם מבינים שהוא מתכוון להגיד שהוא לא זוכר שנחלקו בין בהדיא בין שלא בהדיא, אבל אם נחלקו (כנ"ל) הרי שהלכה כתוספות, אז מובן כיצד הוא פסק בפסקיו הרבים כמסורת וכשיטת בית המדרש האשכנזי, אך קשה מה שלא הבנתי בתחילה.
הנוסח של המרדכי מעניין מאוד. תודה!