מילה בסלע כתב:עלינו גם להיות יוצרים בשטח הלמדנות הפופולרית כיום גם אצל רבים מבני עדות המזרח. חרפה שוברת לבי כשאני רואה ושומע את שיחם ושיגם של בני תורה ספרדיים שלא משים מידיהם ולא פוסקים מפיהם דברי תורה של ראשי ישיבות אשכנזים בני דורנו. איך יתכן שלאחר שנות דור של לימוד בשיטת הלמדנות החדשה הזו, לא קם יוצר גדול מתוכנו.
תיפסק הלגלגנות כלפינו ותחזור עטרה ליושנה.
תוכן כתב:מאחורי בני התורה האשכנזים עומד מפעל של מאות שנים של בניית ישיבות והרבצת תורה. לעומת זאת, בני התורה הספרדים נכנסו רק לאחרונה לעולם התורה בצורתה העדכנית. מובטחני שבעוד חמשים שנה יהיו הרבה בני תורה ספרדים, מהדירי ספרים וראשי ישיבות שתורתן מתבדרת על פני עולם התורה.
תוכן כתב:אני לא מדבר כל כך על מהלך הלימוד, כמו בניה בריאה של ישיבה וטיפוח התלמידים, שזה דבר שהתמחו בה יוצאי ליטא, ומשם התפשט לשאר מדינות אירופה, ורק לאחרונה הגיע ליוצאי ספרד.
שטייגעניסט כתב:תוכן כתב:מאחורי בני התורה האשכנזים עומד מפעל של מאות שנים של בניית ישיבות והרבצת תורה. לעומת זאת, בני התורה הספרדים נכנסו רק לאחרונה לעולם התורה בצורתה העדכנית. מובטחני שבעוד חמשים שנה יהיו הרבה בני תורה ספרדים, מהדירי ספרים וראשי ישיבות שתורתן מתבדרת על פני עולם התורה.
ההסבר נכון גם לגבי הישיבות החסידיות שפגרו בתחילת דרכן - ועד היום במידה מסיומת - אחרי הישיבות הליטאיות בשיטת הלימוד ובמיסודו.
בכל מקרה כדאי לכם לדעת שבראיה של חמישים שנה בכלל לא בטוח שהשיטה הליטאית מבית בריסק תהיה רלוונטית, מאוד ייתכן שהיא תחלוף מן העולם, כפי שחלפו החילוקים של תלמידי ר"י פולק והפלפול הפולני של המאה הקודמת.
מענה לשון כתב:שטייגעניסט כתב:תוכן כתב:מאחורי בני התורה האשכנזים עומד מפעל של מאות שנים של בניית ישיבות והרבצת תורה. לעומת זאת, בני התורה הספרדים נכנסו רק לאחרונה לעולם התורה בצורתה העדכנית. מובטחני שבעוד חמשים שנה יהיו הרבה בני תורה ספרדים, מהדירי ספרים וראשי ישיבות שתורתן מתבדרת על פני עולם התורה.
ההסבר נכון גם לגבי הישיבות החסידיות שפגרו בתחילת דרכן - ועד היום במידה מסיומת - אחרי הישיבות הליטאיות בשיטת הלימוד ובמיסודו.
בכל מקרה כדאי לכם לדעת שבראיה של חמישים שנה בכלל לא בטוח שהשיטה הליטאית מבית בריסק תהיה רלוונטית, מאוד ייתכן שהיא תחלוף מן העולם, כפי שחלפו החילוקים של תלמידי ר"י פולק והפלפול הפולני של המאה הקודמת.
איני סבור כך,
ה'חילוק' וה'פלפול' מתחילה היה רחוק ודחוק בגוף הדברים, והיו בבחינת גג על גג תוך נפתולים רבים, ולא כבשה בזמנה את הציבור אלא מחמת חידודה ויופיה, אולם ברבות הזמנים היכו על קדקודה החת"ס ועוד רבים שאינה דרך האמת וע"כ עזבוה.
שונה היא שיטת בריסק שהיא אינה מסורבלת ומחברת בנימים דקים סוגיות רבות ואינם קשורות, אלא באותה סוגיא עצמה היא מטפלת בהגדרת הדברים, ואמיתותה היא היא שכובת את הציבור.
פוק חזי שגם המחדשים כדוגמת ר' יוסל שרייבר וחבריו לא זנחו שיטה זו אלא הוסיפו על גביה וכד'.
פרץ מוצקין כתב:תרומת הדשן - אביטן.
מהר"ח או"ז - כנ"ל.
מילה בסלע כתב:מכון אבן פינה בראשות הגאון אליהו דרעי שליט"א גאב"ד באר שבע,
אפרקסתא דעניא כתב:האם יש לכב' דוגמא לשימוש קיצוני בשיטה?
מענה לשון כתב:אפרקסתא דעניא כתב:האם יש לכב' דוגמא לשימוש קיצוני בשיטה?
הגירסאות אינם יכולות להיות קיצוניות, כי השיטה היא מאד נקודתית בסוגיא עצמה, ולכן לכל היותר ניתן לחלק דבר מאוחד לחלקים קטנים אבל בסופו של דבר יש לזה גבול.
משא"כ שיטת הפלפול וכד' שהיתה להיפך לקרב את הרחוקים והלכו וחיברו הררי סוגיות שאינם קשורות, בזה אפשר להגיע לקיצוטניות ואכן הגיעו
אחימעץ כתב:התאוריה של הרב מבני ציון וירושלים על החבי"ף והדונמה קצת מוזרה, לא?
אמנם המעלה בבית בריסק על פני שיטות אחרות שגדולי בית בריסק אכן ידעו זאת ג"כ בעצמם, וכידוע הגר"ח סירב לפסוק שאלות בהלכה והפנה את השואלים דבר הלכה לדיין ר' שמחה זעליג, וכמו"כ בנו הגרי"ז כמעט ולא פסק הלכות.
אוצר החכמה כתב:אמנם המעלה בבית בריסק על פני שיטות אחרות שגדולי בית בריסק אכן ידעו זאת ג"כ בעצמם, וכידוע הגר"ח סירב לפסוק שאלות בהלכה והפנה את השואלים דבר הלכה לדיין ר' שמחה זעליג, וכמו"כ בנו הגרי"ז כמעט ולא פסק הלכות.
קשה לקבל את הטענה שלך שהגר"ח לא פסק הלכות כיוון ש"הכיר" בעובדה שדרך הלימוד שלו לא כ"כ אמיתית.
אוצר החכמה כתב:סיבה הרבה יותר הגיונית היא משום שסבר ע"ע שלא עסק בבירור ההלכה. היינו שבסוגייה בירר דעת הרמב"ם וראשונים אחרים, ולא עסק כ"כ במה פסקו הפוסקים וכאיזה שיטות הכריעו ולכן כנגע למעשה לא רצה לפסוק בעניין שבחלק הזה עסק פחות.
שטייגעניסט כתב:תוכן כתב:מאחורי בני התורה האשכנזים עומד מפעל של מאות שנים של בניית ישיבות והרבצת תורה. לעומת זאת, בני התורה הספרדים נכנסו רק לאחרונה לעולם התורה בצורתה העדכנית. מובטחני שבעוד חמשים שנה יהיו הרבה בני תורה ספרדים, מהדירי ספרים וראשי ישיבות שתורתן מתבדרת על פני עולם התורה.
ההסבר נכון גם לגבי הישיבות החסידיות שפגרו בתחילת דרכן - ועד היום במידה מסיומת - אחרי הישיבות הליטאיות בשיטת הלימוד ובמיסודו.
בכל מקרה כדאי לכם לדעת שבראיה של חמישים שנה בכלל לא בטוח שהשיטה הליטאית מבית בריסק תהיה רלוונטית, מאוד ייתכן שהיא תחלוף מן העולם, כפי שחלפו החילוקים של תלמידי ר"י פולק והפלפול הפולני של המאה הקודמת.
פרץ מוצקין כתב:תרומת הדשן - אביטן.
מהר"ח או"ז - כנ"ל.
כל בו - אברהם.
התרומה (ההדרה גרועה ביותר) - אברהם.
רבינו ירוחם - חזן.
מחולת המחנים כתב:צא ובדוק שנדיר למצוא בשדה ההלכה והדיינות מתלמידי ישיבות בריסק, באשר אכן חניכי שיטת בריסק אינם מתאימים כל כך לדרך ההלכה.
אמנם המעלה בבית בריסק על פני שיטות אחרות שגדולי בית בריסק אכן ידעו זאת ג"כ בעצמם, וכידוע הגר"ח סירב לפסוק שאלות בהלכה והפנה את השואלים דבר הלכה לדיין ר' שמחה זעליג, וכמו"כ בנו הגרי"ז כמעט ולא פסק הלכות.
מבני ציון וירושלים כתב:לגבי תלמידי הגר"ח שלא מצינו ביניהם פוסקים ע"פ דרכו. בעצם גם תלמידיו בלמדנות, בודדים מביניהם מתקרבים לעומק סברותיו הגאוניות. ידועים דברי העילוי ממייצ'ט על ד"ת בשם הגר"ח מפי השמועה. א"כ מכ"ש לגבי דרכו לאסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא שכמעט ואין מי שלמד זאת ממנו.
לפחות בשאלה חמורה אחת ידוע שהגר"ח כתב תשובה ארוכה ל"זכר יצחק", והוא ותלמידו ישבו לילה שלם ולא יכלו להשיג אפילו על שורה אחת.
כיו"ב אנו מוצאים אצל האבני נזר, שבודדים מתלמידיו כתבו תשובות קרוב לדרכו.
כשם שלומדי הגהות הגר"א על השו"ע שהוא בדר"כ חותר להלכה, אין מי שיתיימר לנהוג כמותו ולדחות ראשונים ואחרונים ע"פ שיקול דעתו, כי חסרים לו אי אלו כישורים לכך, כך גם לגבי הגר"ח גם הבקיאים בשו"ת צ"פ אינם מסוגלים לכתוב תשובה אחת כמותו מחסרון המשיג ולא מחסרון השיטה.
מחולת המחנים כתב:צא ובדוק שנדיר למצוא בשדה ההלכה והדיינות מתלמידי ישיבות בריסק
סגי נהור כתב:מה שקרה בשיטת הגר"ח הוא, שרוב הרעיונות הטובים בכל הסוגיות המפורסמות כבר נאמרו. וכיון שעדיין יש רבים שפרנסתם לחדש חידושים, אזי צריכים להמשיך לחדש הגדרות ולחלק עוד ועוד חילוקים (בל"א: מען שפאַלט אַ האָר), וכאן הדברים נעשים לפעמים מוגזמים ומגוחכים.
מענה לשון כתב:עם ההבחנה הזו אני מסכים בכל פה
קשה עד בלתי אפשרי לאחוז בשיטת בריסק בשדה ההלכה
שיטה זו תקפה כל עוד המסרים קצרים ועמומים ומשכך אפשר לתלות בהם חילוקים ושני דינים, כזה היה הרמב"ם ועוד מן הראשונים
אבל המג"א והש"ך וכד' שביארו היטב כוונתם שם מגיעים למבוי סתום
אום אני חומה כתב:מחולת המחנים כתב:צא ובדוק שנדיר למצוא בשדה ההלכה והדיינות מתלמידי ישיבות בריסק
תמוה ביותר, וכי מדברים כאן על החוצניקים שלומדים בישיבות של רא"י ור' דוד סולובייצ'יק? מדברים פה על כלל עולם התורה.
אום אני חומה כתב:נראה שחלק מהכותבים כאן סובלים מפוסט-טראומה בעקבות הלימוד הישיבתי שנהגו בו בימי חורפיהם...
אז דבר ראשון- הלימוד הישיבתי לא עומד להשתנות, הן מפני שהגישמאק העצום שבו יוסיף לשבות את לבב הצעירים והן מפני שהחתירה העקבית להבנת עומק הפשט ללא שטחיות וטיוח מחברת את נשמת האדם אל התורה בקשר בל יינתק!
אום אני חומה כתב:אנסה להגדיר את הדברים לפי הבנתי:
שיטת הלימוד הישיבתי והלימוד ההלכתי הם שני קווים מקבילים שלעולם לא ייפגשו, כי הלימוד הישיבתי מתמקד ברמת המיקרו היינו לברר היטב פרט אחד בסוגיה עד תומו, כמו למשל להבין לעומק איך הרשב"א הבין את שורש הסוגיה ואיך לפי זה מתיישבות כל הקושיות שהקשו עליו, וכשאני לומד רשב"א הנושא הוא 'הרשב"א' ואין זה מענייני כלל איך נפסקה ההלכה למעשה, משא"כ הלימוד ההלכתי מבוסס על המאקרו ללמוד את מכלול השיטות והסניפים בסוגיא עד שנדע היטב את ההלכה למעשה כמי פוסקים בלי לנסות לשבת שבעה נקיים על כל תג ותג ברמב"ם וכ"ש שלא לנסות לתרץ את קושיות הראשונים והאחרונים עליו, כי הנושא כאן הוא 'ההלכה', עוד נקודה- הלימוד ההלכתי מתמקד על פי רוב רק במה שמנפקמ להלכה הסופית וכלל לא בהו"א של הסוגיא או בראשונים שלא דיברו להלכה.
לכן, פשוט וברור שמי שהתחבר בצעירותו ללימוד הישיבתי מתקשה לפעמים לשנות את הסוויטש לכיוון הלימוד ההלכתי.
אום אני חומה כתב:אנסה להגדיר את הדברים לפי הבנתי:
שיטת הלימוד הישיבתי והלימוד ההלכתי הם שני קווים מקבילים שלעולם לא ייפגשו, כי הלימוד הישיבתי מתמקד ברמת המיקרו היינו לברר היטב פרט אחד בסוגיה עד תומו, כמו למשל להבין לעומק איך הרשב"א הבין את שורש הסוגיה ואיך לפי זה מתיישבות כל הקושיות שהקשו עליו, וכשאני לומד רשב"א הנושא הוא 'הרשב"א' ואין זה מענייני כלל איך נפסקה ההלכה למעשה, משא"כ הלימוד ההלכתי מבוסס על המאקרו ללמוד את מכלול השיטות והסניפים בסוגיא עד שנדע היטב את ההלכה למעשה כמי פוסקים בלי לנסות לשבת שבעה נקיים על כל תג ותג ברמב"ם וכ"ש שלא לנסות לתרץ את קושיות הראשונים והאחרונים עליו, כי הנושא כאן הוא 'ההלכה', עוד נקודה- הלימוד ההלכתי מתמקד על פי רוב רק במה שמנפקמ להלכה הסופית וכלל לא בהו"א של הסוגיא או בראשונים שלא דיברו להלכה.
לכן, פשוט וברור שמי שהתחבר בצעירותו ללימוד הישיבתי מתקשה לפעמים לשנות את הסוויטש לכיוון הלימוד ההלכתי.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: Bing [Bot] ו־ 277 אורחים