חיים כתב:מניין לך שאסור להדליק בשמן שאינו ראוי לאכילה?
למדן כתב:חיים כתב:מניין לך שאסור להדליק בשמן שאינו ראוי לאכילה?
כתבתי אולי משום הידור מצוה
ובודאי בשמן המותר בפיך יותר מהודר מאשר שמן שאינו ראוי לאכילה בכלל
למדן כתב:חיים כתב:מניין לך שאסור להדליק בשמן שאינו ראוי לאכילה?
כתבתי אולי משום הידור מצוה
ובודאי בשמן המותר בפיך יותר מהודר מאשר שמן שאינו ראוי לאכילה בכלל
למדן כתב:מה הטעם ששמן למאור הם לא לאכילה
האם הם באמת אסור לאכילה מטעם בריאות והם כסם המות א"כ אולי ג"כ אסור גם להדליק בהם והם כמו נפט ואין בהם זכר לנס פך השמן כי אולי יותר טוב שיקח שמן סויה או שמן קנולה וכו'
או הטעם משום שאין עליהם מכס ביבוא אבל הם מתרים באכילה א"כ הם כשרים לכתחילה להדלקה
למדן כתב:כי פח השמן כן היה מותר לאכילה
למדן כתב:כי פח השמן כן היה מותר לאכילה
שבטיישראל כתב:הסיבה העיקרית שהיו כותבים שזה למאור בלבד הוא מטעמי מסים ותו לא מידי (אמנם זה לא כ"כ טעים)
חכם באשי כתב:שבטיישראל כתב:הסיבה העיקרית שהיו כותבים שזה למאור בלבד הוא מטעמי מסים ותו לא מידי (אמנם זה לא כ"כ טעים)
זה לא מדוייק,
כי רמת החומציות בשמן למאור גבוהה יותר משמן לאכילה (זה ניתן לבדיקה, עי' בתווית שעל הבקבוק).
בור ועם הארץ כתב:טעם ה"חומרא" כדי שיהיה ראוי למזבח, דכתיב ביה הקריבהו נא. זה הכל. אמנם ידוע שכל שמן ראוי לאכילה, ורק לענין משרד הבריאות אינו ראוי לאכילה וככל האמור למעלה. ואכן נוהגים כמה אברכים להקפיד על "התורה חסה על ממונם של ישראל" ולא לקנות השמן הנמכר בכפליים במחיר בגלל "חומרא" זו...
למדן כתב:בור ועם הארץ כתב:טעם ה"חומרא" כדי שיהיה ראוי למזבח, דכתיב ביה הקריבהו נא. זה הכל. אמנם ידוע שכל שמן ראוי לאכילה, ורק לענין משרד הבריאות אינו ראוי לאכילה וככל האמור למעלה. ואכן נוהגים כמה אברכים להקפיד על "התורה חסה על ממונם של ישראל" ולא לקנות השמן הנמכר בכפליים במחיר בגלל "חומרא" זו...
וזהו בדיוק השאלה האם זה רק יש מקום לחומרא זו או לא
או משום זה קלי ואנווהו כי השמן לאכילה הוא יותר זך
חיים כתב:...ההידור של "פח השמן".
למדן כתב:כי פח השמן כן היה מותר לאכילה
שבטיישראל כתב:...דומיא דפח של כה"ג
חכם באשי כתב:תמיהני על האנשים המקפידים להוזיל מכיסם מאות שקלים בעבור מצוות ד' מינים ומפלפלים על כמה שקלים בנוגע למצוות נר חנוכה, שכל מושג 'מהדרין' נובע ממנה!
אולי משום שזה 'רק' דרבנן?...
למדן כתב:בכל מצווה יש ענין של זה קלי ואנוהו אפי' בנר חנוכה שהוא מדרבנן
תולדות אדם כתב:לגבי עצם השאלה יש לעשות חיפוש באוצר "ראוי לאכילה - נר חנוכה" ואפשר למצוא כמה מ"מ בענין כמו זה ששלפתי, ויש עוד.
לעניין אי אכילת השמן למאור, ביררתי פעם אצל מומחים ואמרו לי שיש שני סוגים, 1. שאמנם ראוי לאכילה ומטעמי מכס נאסרו באכילה (כמו שהיה לפני כמה שנים שמכרו בחנויות שמן אסור באכילה ובכל חנות תלתה תוצאות בדיקת מעבדה האומרת שהשמן כשיר לאכילה). סוג שמן זה הוא בעיקר בשמן מיובא. 2. שמן העובר מיצוי כימי לאחר שכבר סחטו גם את הכתית וגם את הזך ובזה יש חמיצות גבוהה שמזיק לבריאות (כמובן לא מתים באותו יום אבל יש בזה נזק מצטבר לגוף).
היו בריאים
חיים כתב:תודה. בכל זאת, היו שכתבו "פח שמן".
אליהוא כתב:"פך ופח הן מילים הומופוניות: נשמעות זהות, אבל המשמעות שונה. פך השמן הוא בתנ"ך כלי קטן לשמן. בתלמוד מופיע הביטוי "פכים קטנים" וכאן הכוונה לעניינים שוליים.
"פח" פירושו בתנ"ך מתכת מרוקעת. משמעות שנייה שלו, שאינה קשורה בראשונה, היא מלכודת. בעברית החדשה נקרא המיכל העשוי מתכת מרוקעת "פח" על פי החומר ממנו עשוי המיכל, ועם הזמן ניתק הקשר ופחי האשפה שלנו עשויים בדרך כלל מפלסטיק, או מנירוסטה".....
למדן כתב:היום שמעתי שהגרי"ש אלישיב ענה לשואלים שעדיף להשתמש בשמן המותר באכילה
גם לפי מה שפורסם במודעות חוצות ע"י העדה"ח ששמן למאור אין לו כשרות לאכילה
משום שהם באים מכל ממיני מפעלים שאי אפשר לפקח שם רק זה בטוח שזה שמן זית ולא שמן אחר
א"כ צ"ע מכיון שאין שום פיקוח ביצור אולי שתה מהן עכבר ונפסלו להדלקה משום הקריבהו לפחתך
א"כ צדקו דברי הרב אלישיב שאין להדליק בהם
יחזקאל כתב:איפה פורסם ?
אורי אגסי כתב:למדן כתב:היום שמעתי שהגרי"ש אלישיב ענה לשואלים שעדיף להשתמש בשמן המותר באכילה
גם לפי מה שפורסם במודעות חוצות ע"י העדה"ח ששמן למאור אין לו כשרות לאכילה
משום שהם באים מכל ממיני מפעלים שאי אפשר לפקח שם רק זה בטוח שזה שמן זית ולא שמן אחר
א"כ צ"ע מכיון שאין שום פיקוח ביצור אולי שתה מהן עכבר ונפסלו להדלקה משום הקריבהו לפחתך
א"כ צדקו דברי הרב אלישיב שאין להדליק בהם
נאמר שיש כן הידור כזה, האם מותר להדר בכך ולשלם כ-40 ש"ח לבקבוק?! זה הרבה יותר משליש שנאמר בהידור מצוה.
חוצמזה, האם הגרי"ש לפני 40 שנה (כשעוד היה קונה לבדו שמן זית) היה קונה שמן זית לאכילה עבור חנוכה ומשלם ע"ז יותר מפי שניים משמן למאור? אני כמעט בטוח שלא.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 62 אורחים