סתם יהודי כתב:כל דצריך כתב:מה ששאלתי את "אב בבינה" הוא ביחס לדבריו שיש מה להשיב על דחיות הרב עובדיה כנגד טענות הערערים של היתר המכירה, אז כמענה לדבריו אלו שאלתיו מה יש להשיב על דברי הרב עובדיה שרוב בניין ומניין של פוסקי הדורות דעתם ששמיטה בזה"ז מדרבנן.
מה פירוש "כמענה לדבריו"? האם התכוונת לשאול שאלה רצינית שכלפיה ציפית ממנו למענה ענייני, או שסתם התכוונת לשאול שאלה רטורית (כלומר מראש לא התכוונת שישיב)? כי אם זה היה שאלה רטורית, אז מראש היית צריך לרמוז שזו שאלה רטורית, כדי לא להטריח סתם את הנשאל שעוד עלול לחשוב שזו שאלה רצינית.
כל דצריך כתב:אך מבחינת האמת א"א לחלוק על הרב עובדיה בבקיאות, כשעוסקים בקשר לבקיאות בדבריהפוסקים, אז בוודאי שזה שייך לדרגת בקיאותם של המתדיינים, כי מה שייך לקבל דברים של אנשים שלא כ"כ גדולים בבקירות ובתורה בכלל לעומת אחד מגדולי הבקיאים בדורות האחרונים ומגדולי הפוסקים?
אבל השאלה שלך (בהנחה שהיא יועדה מצידך להיות שאלה רצינית המיועדת לקבל מענה מאת "אב לבינה"), איננה שאלה התלויה בבקיאות, שהרי הגרע"י ביביע אומר כבר עשה לנו את עבודת הבקיאות, כאשר מנה לנו אחד לאחד את כל הראשונים שלדעתו סוברים ששביעית בזה"ז מדרבנן, ואת כל הראשונים שלדעתו סוברים ששביעית בזה"ז מדאורייתא, וגם היפנה אותנו שם באופן מדוייק למראי המקומות אשר לדעתו מוכיחים שרוב מניין ורוב בניין של הראשונים סוברים ששביעית בזה"ז מדרבנן, באופן שהוא כבר חסך לכולם את עבודת איסוף המקורות על פי בקיאותו של הגרע"י, וממילא השתא הויא מילתא דעבידא לאיגלויי, שהרי כל אחד יכול כעת לעבור אחד לאחד על כל אותם המקורות המצויינים ביביע אומר כדי להתחקות אחריהם על מנת לבדוק: הן האם הגרע"י צדק במה שייחס לכל אחד ואחד מאותם ראשונים, והן האם צדק בטענתו שאכן רובם סוברים ששביעית בזה"ז מדרבנן; והרי זה בדיוק מה שעשו אותם הכותבים ההם בירחון ההוא: הם עברו אחד לאחד על כל המקורות הנ"ל, אשר הן צויינו (תודות לבקיאותו של הגרע"י) ביביע אומר, והן צויינו לבסוף גם בירחון הנ"ל, ואחר כך אותם כותבים חיוו את דעתם בשאלה האם נכונה סברתו של הגרע"י במה שייחס לאותם ראשונים שבאותם המקורות, ואחר כך אותם כותבים גם הוסיפו מקורות חדשים שלא הוזכרו כלל ביביע אומר כי טרם יצא לאור כתב היד של אותם מקורות כשיביע אומר נכתב (כגון חידושי הרמב"ם לתלמוד שהודפסו בש"ס הוצאת "המאור" אחרי פירוש המשניות לרמב"ם), ואז התברר לאותם כותבים שרוב מניין ורוב בניין של הראשונים סוברים ששביעית בזה"ז מדאורייתא.
אז מה אתה רוצה לטעון כעת? שהם לא מספיק בקיאים? זו טענה בלתי קשורה לענייננו, כפי שהיבהרתי לעיל. או שמא אתה רוצה לטעון כעת שסברתם שגויה? זו כמובן טענה אפשרית (אם כי טרם הוכחת אותה), אבל אני מזכיר, ש"הויכוח" שבין הגרע"י לבין אותם כותבים, איננו ויכוח הלכה למעשה, אלא הוא רק ויכוח על סברה: האם נכונה סברתו של הגרע"י במה שייחס הגרע"י לכל אחד ואחד מאותם ראשונים, והאם נכונה סברתם של אותם כותבים במה שייחסו לראשונים על סמך המקורות החדשים שלא הוזכרו ביביע אומר כי טרם יצאו לאור כשהוא נכתב; בעוד שברור שזכותו של כל אחד להעלות סברות, אפילו נגד גדולי הדור, כל זמן שזה נעשה בדרך מכובדת ומבלי להתכוון לפסוק הלכה למעשה. לכן, כשאתה שואל את אב בבינה מה יענה לטענתו של היביע אומר לגבי דעתם של רוב מניין ורוב בניין של הפוסקים, יוכל אב בבינה לענות כפי מה שענו אותם כותבים בירחון ההוא.
כל זאת אם מניחים שיכולתם להבין את המקורות טובה לא פחות מיכולת ההבנה של הרב עובדיה (והרב אוירבך).
בכל מקרה הדעה הרווחת היא שמצוות שביעית נוהגת בימינו מדרבנן והטעם המרכזי שעומד ביסודה של דעה זו הוא, שמצוות שביעית ויובל אחוזות זו בזו. לפיכך כיוון שהיובל נוהג מן התורה רק שכל עם ישראל יושב בארצו ועל נחלתו, ממילא גם חיוב השמטת הקרקע בשביעית אינו נוהג מן התורה אלא אם כן 'כל יושביה עליה' (רמב"ם הל' שמיטו"י פ"י ה"ח).
וראה למשל כאן לגבי דעת הרמב"ם (הדברים העוסקים בדעתו מודגשים) וברור שאותם כותבים לא הבינו את דעתו בעניין זה:
שביעית בזמן הזה מהתורה או מדרבנןרקע
הסוגיות הבאות עוסקות בדין שביעית. על פי דרכנו להתמקד בסוגיות העוסקות בדין חול המועד בלבד היינו צריכים לדלג על סוגיות אלו, אבל כיוון שאנו ערב שביעית ננצל את ההזדמנות להכיר מעט את הלכות שביעית.
כדי להבין את הדיון בסוגיה נקדים שמצות שביעית קשורה לשתי מערכות:
א. מצוות התלויות בארץ.
ב. מצות יובל.
לגבי מצוות התלויות בארץ יש דיון נרחב האם קדושת הארץ נשארה גם אחר חורבן הבית. הרמב"ם [הל' תרומות פ"א ה"ה] פוסק שקדושה ראשונה, קדושת יהושע, קדשה לשעתה ולא קדשה לעתיד לבוא, וקדושה שניה, קדושת עזרא, קדשה לעתיד לבוא. משמעות הדבר שקדושת יהושע פקעה בחורבן בית ראשון, וקדושת הארץ שקידש עזרא לא פקעה בחורבן בית שני. על פי פסק זה קדושת הארץ חלה על כל השטח שהוחזק על ידי עולי בבל, ומצוות התלויות בארץ נוהגות בו מהתורה, ואינה חלה על השטח שנכבש על ידי יהושע, ומצוות התלויות בארץ נוהגות בו מדרבנן.
לגבי מצות יובל יש הלכה מיוחדת של "רוב יושביה עליה". מצות יובל נוהגת רק בזמן שרובו של עם ישראל עליה, זאת אומרת שהיא נהגה מהתורה רק בבית ראשון לפני גלות עשרת השבטים. מצות שמיטה קשורה למצות יובל, שהרי חישוב שנות השמיטה תלוי במנין יובל, ולכן ניתן להבין ששמיטה נוהגת רק בזמן שיובל נוהג.
מקורות
א. ב:-ג. "תנן משקין בית השלחין במועד ובשביעית... תולדות לא אסור רחמנא"
גיטין לו.-לו: "תנן התם פרוסבול אינו משמט... מנחילין את העם כל מה שירצו"
ב. רש"י גיטין לו. ד"ה בשביעית בזמן הזה, בזמן שאי אתה משמט קרקע
תוס' גיטין ד"ה בזמן
רי"ף גיטין יט. באלפס, "ומי איכא מידי דמדאורייתא משמטת... מנחילין לעם כל מה שירצו"
השגת הראב"ד גיטין יט. באלפס
ר"ן יט. באלפס, "ומי איכא מידי וכו' ומתקן הלל דלא תשמט... ב' שנים רצופות"
ג. סנהדרין כו. "כדמכריז רבי ינאי... משום ארנונא"
רש"י ד"ה פוקו זרעו בשביעית
תוס' ד"ה משרבו
רמב"ם הל' שמיטה ויובל פ"א הי"א והשגת הראב"ד
ד. רמב"ם הל' שמיטה ויובל פ"ט הל' א-ג [כסף משנה ומהר"י קורקוס]; פ"י הל' ח-ט
הסבר הסוגיה
"רבי אומר וזה דבר השמיטה שמוט בשתי שמיטות הכתוב מדבר אחת שמיטת קרקע ואחת שמיטת כספים בזמן שאתה משמט קרקע אתה משמט כספים בזמן שאי אתה משמט קרקע אי אתה משמט כספים" [ברייתא ב:].
ברייתא זו מובאת בשלש סוגיות ובשני הקשרים שונים. בסוגייתנו הברייתא מובאת לגבי שמיטת קרקעות, והגמרא אומרת שלדעת רבי שמיטת קרקעות בזמן הזה מדרבנן, ולדעת רבנן שמיטת קרקעות מהתורה. בגמ' בגיטין [לו.] ובגמ' בקידושין [לח:] הברייתא מובאת לגבי שמיטת כספים, שלדעת רבי שמיטת כספים מדרבנן, ולדעת רבנן מהתורה. אביי אומר שתקנת הלל לעשות פרוזבול מבוססת על שיטת רבי ששמיטת כספים בזמן הזה דרבנן.
נחלקו הראשונים בהסבר הברייתא:
רש"י [בסוגייתנו ד"ה וזה דבר השמטה, בזמן שאי אתה משמט, גיטין לו. ד"ה בזמן שאי אתה משמט קרקע] מפרש שרבי מקיש בין שמיטת כספים לשמיטת קרקע בשביעית, כשם ששמיטת קרקעות בזמן הזה מדרבנן כך שמיטת כספים מדרבנן. רבי אינו מפרש מדוע שמיטת קרקעות בשביעית דרבנן, ורש"י [בגיטין ד"ה בשביעית בזמן הזה, בזמן שאי אתה משמט קרקע] מביא שני פירושים להסביר דין זה:
א. שמיטה תלויה ביובל, וכיוון שיובל אינו נוהג גם שמיטה אינה נוהגת.
ב. שמיטה אינה תלויה ביובל, אבל לאחר חורבן הבית בטלה קדושת הארץ, ולכן אין חיוב שמיטה.
הראשונים [תוס' (גיטין לו. ד"ה בזמן), רמב"ן (שם ד"ה הא דתניא רבי אומר), רשב"א (שם ד"ה אמר אביי) ועוד הרבה ראשונים] מקשים על רש"י, שהגמ' במועד קטן שעוסקת בדין שמיטה היתה צריכה להביא את המקור לכך ששמיטת קרקעות דרבנן, ולא את המקור ששמיטת כספים דרבנן. לפיכך הם מפרשים ש"שמיטת קרקע" היא יובל שהקרקעות חוזרות לבעליהן, ו"שמיטת כספים" היא שביעית, שבה ולא ביובל יש דין שמיטת כספים. רבי סובר שדין שמיטה תלוי בדין יובל, ושמיטת קרקעות ושמיטת כספים בשביעית נוהגות מהתורה רק בזמן שהיובל נוהג.
מהרמב"ם משמע שיש לו שיטה שלישית בהבנת הברייתא. הרמב"ם [הל' שמיטה ויובל פ"ט ה"ב] פוסק: "אין שמיטת כספים נוהגת מן התורה אלא בזמן שהיובל נוהג שיש שם שמיטת קרקע, שהרי ישוב הקרקע לבעליו בלא כסף, ודבר זה קבלה הוא, אמרו חכמים בזמן שאתה משמיט קרקע אתה משמיט כספים בכל מקום בין בארץ בין בחוצה לארץ, ובזמן שאין שם שמיטת קרקע אין אתה משמיט כספים בשביעית אפילו בארץ". הרמב"ם סובר כרוב הראשונים ש"שמיטת קרקע" היא יובל, אבל לדעתו "שמיטת כספים" אינה שם כללי לשביעית, אלא מתייחסת לשמיטת כספים בלבד, שרק היא הוקשה ליובל.
לפי פירוש רש"י מחלוקת רבי ורבנן היא האם שמיטת כספים הוקשה לשמיטת קרקעות בשביעית. רבי סובר שהוקשה, ושמיטת כספים נוהגת רק אם שמיטת קרקעות בשביעית נוהגת, חכמים סוברים ששמיטת כספים נוהגת מהתורה אפילו אם שמיטת קרקעות בשביעית אינה נוהגת.
לפי פירוש רוב הראשונים מחלוקת רבי ורבנן היא האם שביעית הוקשה ליובל. רבי סובר ששביעית הוקשה ליובל, ושביעית נוהגת מהתורה רק בזמן "שכל יושביה עליה" ויובל נוהג מהתורה. רבנן סוברים ששביעית לא הוקשה ליובל ושביעית נוהגת מהתורה אפילו בזמן שאין כל יושביה עליה.
לפי פירוש הרמב"ם מחלוקת רבי ורבנן היא האם שמיטת כספים הוקשה ליובל. רבי סובר ששמיטת כספים הוקשה ליובל והיא נוהגת רק בזמן שכל יושביה עליה, ורבנן סוברים ששמיטת כספים לא הוקשה ליובל והיא נוהגת אף בזמן שאין כל יושביה עליה.
מחלוקת הראשונים חשובה מאוד לפסק ההלכה בדין שמיטת קרקעות בזמן הזה. לפי פירוש רוב הראשונים דין שמיטת קרקעות בזמן הזה תלוי בפסק ההלכה במחלוקת רבי וחכמים. לפי פירוש רש"י ופירוש הרמב"ם רבי ורבנן נחלקו רק בשמיטת כספים ודין שמיטת קרקעות אינו תלוי במחלוקתם.
בנקודה זו יש הבדל גדול בין פירוש רש"י לבין פירוש הרמב"ם. לפירוש הרמב"ם ששמיטת כספים הוקשה ליובל, שמיטת קרקעות אינה קשורה למחלוקת רבי ורבנן, ודינה לכאורה, ככל מצוות התלויות בארץ. כיוון שהרמב"ם פוסק שקדושה שניה קדשה לעתיד לבוא, שביעית בזמן הזה מהתורה.
לפירוש רש"י שמיטת כספים הוקשה לשמיטת קרקעות בשביעית, ומדברי רבי ששמיטת כספים בזמן הזה דרבנן מוכח שגם שמיטת קרקעות בזמן הזה מדרבנן. לשיטתו יכול להיות שדין זה פשוט וברור ואף רבנן מסכימים לו [עיין שו"ת בית הלוי (ח"ג סי' א סע' א-י. מסקנת הדברים בסע' י) המפרש שדינו של רבי מבוסס על כך שקדושה שניה לא קדשה לעתיד לבוא. רש"י פוסק שקדושה שניה קדשה לעתיד לבוא, ולכן לדעתו שמיטה בזמן הזה מהתורה].
פירושם של רוב הראשונים מתבאר היטב בשתי הסוגיות. דין שמיטת כספים ודין שמיטת קרקעות בשביעית זהה, ושניהם תלוים ביובל לשיטת רבי ואינם תלוים ביובל לשיטת חכמים. הגמ' במסכת מועד קטן אומרת שדין שמיטת קרקעות בזמן הזה תלוי במחלוקת רבי ורבנן, והגמ' במסכת גיטין אומרת שדין שמיטת כספים בזמן הזה תלוי במחלוקת רבי ורבנן.
פירוש רש"י קשה בגמ' במועד קטן. בנוסף לשאלה שהקשו הראשונים [הובאה לעיל עמ' 14], קשה גם מדוע רבא אומר שלרבנן שמיטה בזמן הזה דאורייתא, והרי אין מקור לכך שרבנן חולקים על רבי בדין שמיטה? ניתן לומר שדברי רבא לרבותא. רבא אומר שאפילו אם יש מישהו החולק וסובר ששמיטה בזמן הזה מהתורה, השקאה מדרבנן [לפי הבנת שו"ת בית הלוי, שהובאה לעיל בסוגריים, הקושיה אינה קשה. דינו של רבי מבוסס על כך שקדושה שניה לא קדשה לעתיד לבוא, רבא סובר שקדושה שניה קדשה לעתיד לבוא, ולכן לדעתו רבנן חולקים על רבי].
פירוש הרמב"ם קשה מאוד בגמ' במועד קטן, מדוע אביי אומר שלדעת רבי מותר להשקות בשביעית מפני ששמיטת קרקעות מדרבנן, והרי רבי לא אמר בשום מקום ששמיטת קרקעות בשביעית מדרבנן? לקמן נעמיק בשיטת הרמב"ם, ונתמודד עם שאלה זו.
פסיקת ההלכה במחלוקת רבי ורבנן תלויה בהבנת דברי רבא בגמ' בגיטין. בסוגייתנו נחלקו אביי ורבא, אביי מעמיד את משנתנו המתירה השקאה בשביעית כרבי, ורבא מעמיד את המשנה כרבנן. אביי מעמיד את המשנה כרבי, וודאי שפוסק הלכה כדבריו, אבל בשיטת רבא יש מקום להסתפק האם הוא פוסק כרבנן, ולכן מקפיד להעמיד את המשנה כרבנן, או שפוסק כרבי ומעמיד את המשנה כרבנן לרבותא בעלמא. בגמ' בגיטין שואלת הגמ' כיצד הלל תיקן פרוזבול ועקר דין תורה, מביאה הגמ' את תירוצו של אביי שהלל לא עקר דין תורה מפני ששמיטת כספים בזמנו שלא היו "כל יושביה עליה" דרבנן. מקשה הגמ' איך יכול להיות ששמיטת כספים מדרבנן, וכי יש לחכמים סמכות להרשות לבעל חוב שלא להחזיר חובו שהוא חייב מהתורה? מתרצת הגמ' שיש להם סמכות. לדעת אביי סמכותם מפני שיכולים לעקור דין מהתורה בשב ואל תעשה, לדעת רבא סמכותם מפני שהפקר בית דין הפקר.
הגמ' לא הביאה את דינו של רבא שהפקר בית דין הפקר כהסבר לתקנת פרוזבול שתיקן הלל אלא רק כהסבר לסמכות של חכמים לתקן שמיטת כספים מדרבנן. ניתן להבין שהזכות של חכמים להפקיר ממון אינה מקנה להם זכות להפקיע מצוה, אפילו לא מצוה המקנה זכות ממונית. לפי הבנה זו רבא מודה לאביי שתקנת הלל מבוססת על שיטת רבי, ששמיטת כספים בזמן הזה מדרבנן. כיוון שהלכה כהלל, הלכה כרבי ששמיטת כספים בזמן הזה מדרבנן. רש"י [גיטין לו: ד"ה רבא אמר] אינו מקבל הבנה זו ומפרש שדברי רבא יכולים להסביר גם את תקנת פרוזבול. מתוס' [לו. ד"ה מי] משמע שרבא מודה לאביי שתקנת הלל מבוססת על שיטת רבי, אבל מהדיבור הבא [סוד"ה בזמן, "ההיא בעיא אליבא דרבא דמשני הפקר בית דין היה הפקר"] מוכח שתוס' מודה לרש"י [הראי"ה קוק (שבת הארץ מבוא סי' א) מביא ראיה מהתוס' הראשון ואינו מציין שהתוס' השני סותר הבנה זו]. הקרבן נתנאל [גיטין פ"ד סי יג אות ד] מדייק מלשון הרי"ף והרא"ש שהם חולקים על רש"י, ולדעתם רבא מודה לאבי שתקנת הלל מבוססת על שיטת רבי.
לחכמי פרובנס יש שיטה שלישית בדין שמיטה בזמן הזה, וכדי להבינה יש להקדים הקדמה בדין יובל. הלל תיקן תקנת פרוזבול בבית שני, משמע שבבית שני חיוב יובל היה מדרבנן. דין זה ברור מאוד שהרי דין יובל תלוי ב"כל יושביה עליה", ובבית שני רק מקצת עם ישראל עלו לארץ ישראל. רבינו תם [בתוס' גיטין לו. ד"ה בזמן] מקשה, שהרי מפורש שבזמן בית שני נהגו דיני בתי ערי חומה ודין עבד עברי, ודינים אלו נוהגים רק בזמן שיובל נוהג. לפיכך מפרש רבינו תם שבזמן בית שני יובל נהג מהתורה, שכיוון שעלו מעט אנשים מכל שבט ושבט, כל השבטים היו נוכחים בבית שני, ונוכחות של כל השבטים מגדירה את ארץ ישראל כארץ שכל יושביה עליה.
לדעת רבינו תם תקנת הלל לא היתה לתקופתו אלא לאחר החורבן שיובל פסק מלנהוג, וחיוב שמיטה היה מדרבנן בלבד. הראשונים [רמב"ן (גיטין לו. ד"ה הא דתניא), ועוד ראשונים] מקשים על רבינו תם קושיות רבות מאוד, ומכוחן דוחים את שיטתו. הראשונים הללו סוברים שבבית שני יובל נהג מדרבנן בלבד.
הראב"ד [גיטין יט. באלפס] סובר כראשונים הללו שיובל נהג בבית שני מדרבנן, והוא מחדש שדין שמיטה זהה לדין יובל לגמרי. בבית ראשון היו רוב יושביה עליה, ויובל ושמיטה נהגו מהתורה. בבית שני לא היו רוב יושביה עליה, ויובל לא נהג מהתורה, אבל היה בית דין שקידש יובלות, ויובל ושביעית נהגו מדרבנן. לאחר חורבן בית שני בית דין לא קידשו יובלות, ולא נהגו דין יובל, וכיוון ששביעית קשורה ליובל אף דין שביעית בטל, ואין חיוב לשמור שביעית לא מהתורה ולא מדרבנן אלא רק ממידת חסידות. הרשב"א [?] כותב שהראב"ד בפירושו למסכת עבודה זרה חזר בו, וכך עולה גם מהשגותיו לרמב"ם [הל' שמיטה ויובל פ"א הי"א]. בעל המאור [מובא בספר התרומות (שער מה ח"א סי' ד)] מאמץ את שיטת הראב"ד וכך גם המאירי [גיטין לו. ד"ה זה שביארנו]. הרמב"ן דוחה שיטה זו מכל וכל. לדעתו לא ניתן להסיק מסקנות מדין תורה לדין דרבנן, מדין תורה שמיטה תלויה ביובל, אבל מדרבנן אין קשר בין שמיטה ליובל, ושמיטה נוהגת מדרבנן אף כשיובל אינו נוהג.
הראשונים מביאים ראיה ששמיטה בזמן הזה דרבנן מדברי רבי ינאי [סנהדרין כו.] האומר: "פוקו וזרעו בשביעית משום ארנונא", משמע ששביעית בזמן הזה דרבנן, שאם השביעית אינה מדרבנן כיצד התיר זריעה בשביעית. כדי לבחון את הראיה נבאר את הסוגיה.
נחלקו הראשונים מהו ארנונא:
רש"י [ד"ה ארנונא] מפרש: "מס שגובה המלך מן התבואות כך וכך כורין מן השדה לשנה".
הרמ"ה [יד רמה ד"ה א"ר שמעון] מפרש כרש"י שארנונא מס שגובה המלך מן התבואה, והוא מוסיף: "אי לא זרעי ואספי ויהבי ארנונא שקלי לה לארעא מינייהו".
הרמב"ם מפרש: "הטילו מלכי עכו"ם על ישראל לעשות מחנות לחיילותיהן". ארנונא אינה מס אלא חיוב לזון את החיילים ולדאוג לכל מחסוריהם.
הראשונים מתקשים בהסבר דבריו של רבי ינאי, וכי הפסד ממון מתיר איסור מלאכה בשביעית? רש"י [ד"ה פוקו זרעו בשביעית] מתרץ ששמיטה בזמן הזה דרבנן, וניתן להתיר הפסד ממון מפני איסור דרבנן.
תוס' מביא את פירושו של רש"י ומביא פירוש נוסף, שאי קיום מס המלך גורם להתפס בתפיסת המלך, ויש בתפיסה זו סכנת נפשות [גם הר"ן (ד"ה פוקו) מסביר שההיתר לזרוע בשביעית משום פיקוח נפש].
נראה להסביר שנחלקו הראשונים האם הפסד ממון מתיר איסור דרבנן. רש"י סובר שהפסד ממון מתיר איסור דרבנן. הרמ"ה מודה לרש"י, אבל לדעתו תשלום מס המלך אינו מתיר איסור דרבנן של עבודה בשביעית, והיתר עבודה בשביעית הוא רק מפני שהמלך לוקח את השדה של אדם שאינו זורע ומשלם את המס [לדעת רש"י גובה המס קבוע "כך וכך כורים לשדה", לדעת הרמ"ה המס אינו קבוע אלא אחוז מסויים מהגידולים, ולכן המלך מעניש את מי שאינו זורע]. תוס' ור"ן סוברים שהפסד ממון אינו מתיר עשיית איסור דרבנן, ולכן הם נזקקים להסביר שיש באי תשלום הארנונה סכנת נפשות.
הרמב"ם [הל' שמיטה ויובל פ"א הי"א] פוסק: "משרבו האנסין והטילו מלכי עכו"ם על ישראל לעשות מחנות לחיילותיהן התירו לזרוע בשביעית דברים שצריכין להם עבדי המלך בלבד, וכן מי שכפאו אנס לעשות בשביעית בחנם כמו עבודת המלך וכיוצא בהן הרי זה עושה". הרמב"ם מביא את דין "ארנונא" בפרק א, בפרק העוסק בדיני מלאכה בשביעית מהתורה, משמע ש"ארנונא" מתירה אפילו איסור דאורייתא. מסביר הרדב"ז שהרמב"ם סובר כתוס', שמותר לזרוע בשביעית מפני פיקוח נפש. הסבר הרדב"ז קשה מאוד, מדוע הרמב"ם צריך להשמיע לנו בהלכות שמיטה ויובל שפיקוח נפש דוחה איסור תורה, והרי הרמב"ם כתב את כללי פיקוח נפש בהלכות יסודי התורה [פ"ה]. לפיכך נראה שלדעת הרמב"ם "ארנונה" מתירה איסור דאורייתא אפילו כשאין בה פיקוח נפש. נראה להסביר שיסוד דין שביעית, "ושבתה הארץ שבת לה'", הקרקע בשנה השביעית שייכת להקב"ה, ואנו איננו בעלי הקרקע. איסור זריעה בשביעית הוא רק כשזורע לעצמו, אבל כשזורע למלך ולאנס ואינו נהנה מהקרקע, אינו עובר על איסור עבודה בשביעית [לפיכך הרמב"ם חולק על שאר הראשונים בהסבר "ארנונא". לדעת הרמב"ם אסור לזרוע את השדה בשביל לשלם את מס המלך, מכיוון שרק חלק מהיבול משלמים למלך, ומשאר היבול האדם נהנה בעצמו, ואסור לו לזרוע להנאתו].
הראב"ד משיג על הרמב"ם ומבאר: "האנסים ארנונא שנוטל המלך חומש מפירות הארץ ומי שאינו עובדה גוזלין אותה ממנו והמקומות שלא החזיקו בהם עולי בבל ולא היתה שביעית נוהגת בהם אלא מדבריהם בהם התירו לעבוד מפני האונס אבל לא במה שהחזיקו". הראב"ד מתיר לזרוע לצורך ארנונא במקומות שלא החזיקו בהם עולי בבל בלבד. קדושה ראשונה לא קדשה לעתיד לבוא, והמקומות שהחזיקו עולי מצרים ולא החזיקו עולי בבל, חייבים בשביעית מדרבנן בלבד. משמע שלדעת הראב"ד שביעית בזמן הזה מהתורה, שאם שביעית מדרבנן, הראב"ד לא היה חייב להעמיד את הדין במקומות שלא החזיקו בהם עולי בבל [ניתן לדחות שהראב"ד מחלק בין שתי רמות של איסור דרבנן. איסור דרבנן של שביעית בזמן הזה במקומות שיש להם קדושת הארץ מהתורה אינו מתבטל מפני הפסד ממון, ורק איסור דרבנן של מקומות שאין להם קדושת הארץ מתבטל מפני הפסד ממון. הסבר זה עדיף כדי שלא תהיה סתירה בפסקי הראב"ד. אמנם הראב"ד חזר בו מההבנה ששביעית בזמן הזה ממידת חסידות אבל לא מצאנו שהוא חסר בו מהפסיקה שהלכה כרבי].
לפסיקת הלכה צריך להכריע דבר ראשון האם הלכה כרבי או כרבנן. ראינו שהראב"ד בהשגות על הרי"ף, בעל המאור ומאירי פוסקים הלכה כרבי. ניתן להוסיף להם גם את המיוחס לריטב"א [גיטין לו. ד"ה ע"ו מיהא שמעי'], היראים [סי' קסד ד"ה השמטת כספים] והטור [יו"ד סי' שלא] הפוסקים הלכה כרבי. מהרמב"ן [בספר התרומות שם] ומרבינו קרשקש [גיטין לו. ד"ה בשתי] משמע שהלכה כרבנן.
שיטת הרמב"ם בדין שביעית בזמן הזה קובעת ברכה לעצמה. בפרקים א-ח עוסק הרמב"ם בהלכות שמיטה ואינו מזכיר אפשרות ששביעית מדרבנן. בפרק ט' הרמב"ם עוסק בשמיטת כספים, ופוסק [ה"ב]: "אין שמיטת כספים נוהגת מן התורה אלא בזמן שהיובל נוהג שיש שם שמיטת קרקע, שהרי ישוב הקרקע לבעליו בלא כסף, ודבר זה קבלה הוא, אמרו חכמים בזמן שאתה משמיט קרקע אתה משמיט כספים בכל מקום בין בארץ בין בחוצה לארץ, ובזמן שאין שם שמיטת קרקע אין אתה משמיט כספים בשביעית אפילו בארץ". הרמב"ם פוסק הלכה כרבי ומפרש שרבי מקיש בין שמיטת כספים ליובל, משמע ששמיטת קרקעות לא הוקשה ליובל, וכיוון שלא הוקשה ליובל, חיובה מהתורה. כך מפרש הכסף משנה [שם פ"ט ה"ב].
הבנה זו בדברי הרמב"ם קשה מאוד מפני הלכה מפורשת בפ"י. בפרק י' עוסק הרמב"ם בדיני יובל ופוסק [ה"ט]: "ובזמן שהיובל נוהג נוהג דין עבד עברי, ודין בתי ערי חומה, ודין שדה חרמים ודין שדה אחוזה, ומקבלין גר תושב ונוהגת שביעית בארץ והשמטת כספים בכל מקום מן התורה, ובזמן שאין היובל [נוהג] אינו נוהג אחד מכל אלו חוץ משביעית בארץ, והשמטת כספים בכל מקום מדבריהם כמו שביארנו". מפורש ברמב"ם שבזמן שיובל אינו נוהג, שביעית ושמיטת כספים מדרבנן. הכסף משנה [פ"י ה"ט] מפרש ש"מדבריהם" שכותב הרמב"ם בסוף ההלכה מתייחס לשמיטת כספים בלבד, אבל שביעית נוהגת מהתורה אף כשאין היובל נוהג. הסבר זה קשה מאוד, שאם שביעית אינה קשורה ליובל, מדוע הרמב"ם מזכירה בהלכה זו, העוסקת בדינים הקשורות ליובל? כמו כן מובא ב"רמב"ם מדוייק" שגרסת כתבי היד: "ונוהגת שביעית בארץ מדבריהם, וכן השמטת כספים בכל מקום מדבריהם". מפורש בגרסה זו שבזמן שיובל אינו נוהג שביעית מדרבנן, והסברו של הכסף משנה נפל בבירא.עולה מדברי הרמב"ם ששביעית קשורה ליובל למרות שהיקשו של רבי מתייחס לשמיטת כספים בלבד. על פי זה ניתן להסביר את הגמ' במועד קטן, שלמרות שההיקש של רבי מתייחס לשמיטת כספים בלבד אביי מביאו גם לשמיטת קרקעות, שגם דין שמיטת קרקעות תלוי ביובל [ניסוח ההלכות ברמב"ם אינו ברור. את הלכות שמיטת כספים פותח הרמב"ם בכך ששמיטת כספים הוקשה ליובל, ובזמן הזה חיובה מדרבנן. דין מקביל לדין זה נאמר גם לגבי שמיטת קרקעות בשביעית, ושם הרמב"ם מסתיר דין זה עד פרק י, הפרק העוסק בדיני יובל, וגם שם הרמב"ם אינו מביא מקור לדין זה].
סיכום
נחלקו הראשונים בהסבר דינו של רבי המקיש שמיטת כספים לשמיטת קרקעות:
רש"י: רבי מקיש בין שמיטת כספים לשמיטת קרקעות בשביעית.
רמב"ם: רבי מקיש בין שמיטת כספים ליובל.
רוב הראשונים: רבי מקיש בין דין שביעית לדין יובל.
לרוב הראשונים פסיקת ההלכה בדין שמיטת קרקעות בזמן הזה תלויה במחלוקת רבי ורבנן. מהרמב"ן ומרבינו קרשקש משמע שהלכה כרבנן, בעל המאור, מאירי, יראים וטור פוסקים כרבנן.
לשיטת הרמב"ם דינו של רבי אינו משמעותי לדין שמיטת קרקעות, אבל גם הוא פוסק ששמיטת קרקעות דרבנן.
(יט) שו"ת מהרי"ט חלק ב' יו"ד סימן נבתרומה בזמן הזה דרבנן
והנה על דבר שביעית בזמן הזה היותה מדרבנן, הלא בספרתי יש רב. אם בתרומות ומעשרות שהם בזמן הזה מדרבנן, כמה שכתב הרמב"ם ז"ל דכי תבאו ביאת כולכם משמע, וכי סליק בימי עזרא לאו כלהו סלוק. והראיות שיש ממקומות המפוזרים בגמרא, וכמה תשובות כנגדן, ונמוקן עמן, את הכל בארתי במקומן.
גם שביעית דרבנן
ושביעית מק"ו דהויא דרבנן. דמלבד דבביאת עזרא לא נתקדשה לפי שלא היתה ביאת כולם, כמו שלא נתקדשה לענין תרומות ומעשרות, למטה מהן שביעית, שאף בכבוש ראשון ירדה מקדושתה, משגלו עשרת השבטים. דתניא: יובל היא לכל יושביה, בזמן שכל יושביה עליה. וכתיב "וזה דבר השמיטה שמוט" - בשתי שמטות הכתוב מדבר: אחת שמטת יובל, ואחת שמטת שביעית, בזמן שאתה משמט יובל אתה משמט שביעית. ומהך טעמא איישר חיליה דהלל דהתקין פרוזבול, כדאמרינן בפרק השולח, משום דשביעית בזמן הזה דרבנן, בין שמטת קרקע בין שמטת כספים.
מהר"י קורקוש מסכים שלדעת רמב"ם שביעית דרבנן
אעפ"י שמהר"י קורקוש ז"ל כתב שמשמע מדברי הרמב"ם ז"ל בפ"ד ובפ"ט, שסבר דשביעית דאורייתא, וכבר הוכחתי דליתא. והוא עצמו ז"ל כתב, שמצא בספר הרמב"ם כתיבת יד בלשון הזה, "בזמן שאין היובל נוהג אין שביעית נוהג". עכ"ד. ונוהגת שביעית בארץ מדבריהם, וכן השמטת כספים מדבריהם.
וכן הביא בספר התרומות שער מ"ה, בשם הרמב"ם פ"ט דשביעית בזמן הזה דרבנן.
בשביעית דרבנן מותר לעבוד בגלל חובות המיסים
והואיל ושביעית בזה"ז דרבנן, משום הפסד ארנונא שרי. כדאמרינן בפרק זה בורר "מכריז ר' ינאי פוקו וזרעו בשביעית משום ארנונא". וכן כתבו התוספות בפ"ק דחולין, כמו שכתב החכם השלם הפוסק נר"ו, שכתב ושמא סכנת נפשות איתא אם לא יפרעו המס, אי נמי קסבר יש קנין לעכו"ם להפקיע מידי מעשר, א"נ שביעית בזמן הזה דרבנן. שהאמת הגמור כדבריהם, כמ"ש החכם השלם נר"ו, דלתירוץ זה דמדרבנן, אעפ"י שלא יהא שם סכנה שרי משום טעמא דארנונא. ותמה אני ממה שרצה לפרש, ד"אי נמי יש קנין" ו"אי נמי שביעית דרבנן", קאי אסכנת נפשות. דהלשון "אי נמי" ודאי הכי הוא, דאפילו אי ליכא סכנת נפשות, שרי מטעם יש קנין, וכן מטעם דאיסורא דרבנן הוא.
ראיה מדברי תוספות בפרק זה בורר
אבל יש ללמוד מדבריהם במקום אחר, ממה שאמר בפרק זה בורר בההיא דמשרבו האנסים, ואם תאמר ומשום ארנונא התירו לחרוש ולזרוע דהוי איסורא דאורייתא? ויש לומר דמיירי בשביעית בזמן הזה דרבנן, אי נמי יש לומר שפיקוח נפש, הוא ששואל המלך מהם מס ואין להם מה שיפרעו. הרי מפורש בהדיא דלתירוץ דשביעית דרבנן, אף בלא פיקוח נפש שרי. וגם מלשון הקושיא מוכח שלא הוקשה להם איך התירו משום ארנונא, אלא משום דהוי איסורא דאורייתא הוא.
שביעית מדרבנן מותרת בגלל הפסד ממון
ועוד יש להביא ראיה מדבריהם ז"ל, דלא חשו בשביעית דרבנן במקום פסידא דממונא, בריש מועד קטן גבי משקין בית השלחין במועד ובשביעית. כתב הטעם משום דשביעית דרבנן, ומילתא דפסידא כגון בית השלחין שרו רבנן.
מותר להשכיר לגוי בהבלעה
כי תבעי לך, אם מותר להשכיר לעכו"ם שדהו בלא טעמא דארנונא. ונראה דבהבלעה שרי, ואף על פי שבשנת שביעית עצמה לא שייך הבלעה, כדכת' החכם השלם נר"ו, מ"מ כשהשכיר לו לשבע שנים בשבע מאות זוז שרי. ולא דמי למשכיר תנור וריחים, שלוקח ריוח יום יום, דהכא כיון שהשכיר לו לשנים מרובות, אם יוביר ולא יעביד בחד שתא מינייהו משלם במטבא. דאורחא דמילתא הוא שאינה זורעה שנה אחר שנה, שמא תכחיש. אלא כאותה ששנינו הופך שער שתי שורות לכאן וזורע את הבור. נמצא שכשהוא נוטל שכר שדהו, לאו שכר שביעית הוא נוטל, אלא שכר שאר שנים.
והא דאמרינן בפרק המקבל, המקבל שדהו מחבירו לשבע שנים בשבע מאות זוז, אין השביעית מן המנין, התם בישראל קתני, דמידע ידע שאין דרך ישראל לעבוד בשנת השמיטה, והוה ליה לשש שנים. אבל גבי העכו"ם השביעית מן המנין, ודרך הבלעה שרי.
וכן מצאתי לרב אבא מארי זכר צדיק לברכה בתשובה, שהתיר להשכיר שדהו לעכו"ם בהבלעה על ידי שנים אחרות.
וכן ראה כאן בפסקה השנייה:
http://www.daat.ac.il/encyclopedia/value.asp?id1=2529וכאן בקטע הראשון:
http://www.toraland.org.il/%D7%91%D7%99 ... D7%94.aspxוראה שגם בחז"ל הייתה מקובלת הדעה ששביעית בזה"ז מדרבנן (אמנם לגבי מסקנת הבבלי אין הכרעה ברורה לגמרי (אמנם לפי התוס' הכרעת הבבלי ששמיטה בזה"ז מדרבנן היא ברורה אך לרש"י ההכרעה לא ברורה אך לגבי הכרעת הירושלמי אין מחלוקת שמסקנת הירושלמי ששמיטה בזה"ז מדרבנן ואף אם לכל הדעות לא הייתה הכרעה בבלי הולכים לפי הירושלמי שהכרעתו ברורה כמו בכל עניין שבבלי נשארים במחלוקת ובירושלמי הכרעה ברורה):
http://www.yhn.co.il/articals/talmud/ys ... -dwd-swlynוראה גם במאמרו של הרב דניאל זר כאן שרוב הראשונים והאחרונים דעתם ששביעית בזה"ז מדרבנן (אמנם בפשטות הוא כותב שדעת הרמב"ם הוא מהסוברים ששביעית בזה"ז מהתורה אך הוא עצמו מציין שיש בחלוקת בדעת הרמב"ם וראינו לעיל בכל מקרה שבכתב יד מפורש בדברי הרמב"ם שגם לדעתו שביעית בזה"ז מדרבנן):
http://www.rabenu.co.il/he/%D7%9E%D7%90 ... 7%96%D7%94וכן ראה כאן שדעת רוב הראשונים וכמעט כל הפוסקים של ימינו היא שחובת השמיטה בזמן הזה מדרבנן בלבד, כי עדיין לא הגענו למצב של “רוב יושביה עליה” (תחת כותרת המשנה הראשונה):
http://kosherpoint.com/shmita/heter-mec ... versy-heb/וכן ראה כאן שהדעה העיקרית בין גדולי הדורות היא ששמיטה בזה"ז דרבנן:
http://he.shviit.com/shmita-bazman-haze/וכן ראה כאן שרוב גדול של הראשונים והאחרונים דעתם ששביעית בזה"ז מדרבנן, וכך גם למעשה הוכרע בחז"ל בירושלמי ששם אין מחלוקת כשבבלי אין הכרעה ברורה ולכן תמוה שיש בכלל סוברים ששביעית בזה"ז מהתורה כשבבלי לא הוכרע כך ובירושלמי הוכרע הפוך) והסוברים ששביעית גם בזה"ז מהתורה או שהיא בזה"ז רק מידת חסידות הן מיעוט:
http://ezevin.com/?page_id=1119וחבל שאין במִרשתת את הספר המלא של זה:
http://www.hamachon.co.il/uploadfiles/m ... %D7%AA.pdfלגבי דעת הרמב"ם אף ה"חזון איש" (שביעית סימן ג' סעיף ח) כותב: "נראה דלענין שביעית בזמן הזה יש לסמוך שהוא מדרבנן, שזו דעת הרמב"ם". בעקבות חז"ל (כאמור שהירושלמי הכריע ששביעית בזה"ז מדברי חכמים ולפיו יש לפסוק כי בבבלי אין הכרעה ברורה [אמנם להבנת פירוש התוס' גם בבבלי הוכרע ששביעית בזה"ז דרבנן ומכל זה תמוה מאוד על מה מסתמכים הסוברים שגם בזה"ז שביעית מהתורה כשבבלי לא הוכרע בבירור כך ואף לפי תוס' הוכרע בבירור להיפך ובירושלמי הוכרע בבירור ששביעית בזה"ז מדרבנן) ורוב בניין ומניין של הראשונים והאחרונים, פסק כך גם מרן ה"בית יוסף" בטור "יורה דעה" סימן של"א.