מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סברת האגר"מ בטעמא דמצוות "פרו ורבו" לא מחייבת עונת הטיילין.

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גם זו לטובה
הודעות: 2530
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

סברת האגר"מ בטעמא דמצוות "פרו ורבו" לא מחייבת עונת הטיילין.

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ג' אפריל 28, 2015 3:41 am

אגרו"מ (אבה"ע ג,כח) "מפורש ברמב"ם ריש פט"ו מאישות ובש"ע סימן ע"ו סעיף ו' דבלא קיים פו"ר חייב לבעול בכל עונה עד שיהיו לו בנים שמשמע מזה כל אחד לפי עונתו שלכאורה תמוה מאי טעמא לא יתחייבו כל אדם לבעול בכל יום כטיילין... וצריך לומר דכיון דבביאה אחת שאחר ביאה הראשונה הרי יש כבר המציאות להתעבר מצד הטבע ובהכרח כשלא נתעברה הוא כן רצון השי"ת מטעמיו הכמוסים שלא תתעבר עתה וא"כ לא יועיל מה שיבעול עוד ביאה, ואף שודאי אפשר שאינו זוכה לבנים אלא בטירחא יתירא ... מ"מ לא שייך זה אלא בעונות המחויבות שקבעו חכמים ולא אפשר שנגזר עליו שיבעול יותר ממה שחייבוהו אלא רק בהעונות שחייבוהו חכמים יש שנגזר עליו לזכות לבנים תיכף בביאה הראשונה שאחר ביאה ראשונה דבתולה ויש שנגזר עליו דוקא רק אחר הרבה עונות, שלכן לא שייך לחייבו אלא שבעונות המחוייבות יבעול בכל עונה ולא תוכל למחול"

כמד' דאין אנו רגילין, לקבוע הלכות ע"פ סברות מסוג זה של רצון השי"ת וגזירה וכו'.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: סברת האגר"מ בטעמא דמצוות "פרו ורבו" לא מחייבת עונת הטייל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אפריל 28, 2015 7:48 am

מרן האגר"מ אינו קובע כאן הלכה אלא מסביר את ההלכה

סגן אלוף
הודעות: 431
הצטרף: ד' מרץ 19, 2014 2:06 pm
מיקום: עיר הקדש והמקדש תבנה בב"א

Re: סברת האגר"מ בטעמא דמצוות "פרו ורבו" לא מחייבת עונת הטייל

הודעהעל ידי סגן אלוף » ג' אפריל 28, 2015 8:11 am

גם זו לטובה כתב:
כמד' דאין אנו רגילין, לקבוע הלכות ע"פ סברות מסוג זה של רצון השי"ת וגזירה וכו'.
סברא כזו כן? viewtopic.php?f=17&t=17824&hilit=+%D7%9E%D7%99%D7%9B%D7%90%D7%9C+%D7%90%D7%91%D7%A8%D7%94%D7%9D#p169765

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: סברת האגר"מ בטעמא דמצוות "פרו ורבו" לא מחייבת עונת הטייל

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אפריל 28, 2015 8:25 am

לכאורה בלא"ה הא אין האשה מתעברת אלא סמוך לוסתה וי"א סמוך לטבילתה, ומה יהני לזה לנהוג כטילים. [ואם הנדון באין לה וסת כלל ולמ"ד סמוך לוסתה א"כ בספק עומד כל הימים, ומנ"ל שהיה בזמן הראוי ורק מטעמים הכמוסים לה' לא הועיל].
בשלחן שלמה כתב שמי שלא קיים פו"ר באמת חייב בכל יום, וכ"מ בדרך פקודיך, וראה מש"כ ע"ז בבירור הלכה קמא.

וירטואלי
הודעות: 253
הצטרף: ד' ינואר 14, 2015 9:23 pm

Re: סברת האגר"מ בטעמא דמצוות "פרו ורבו" לא מחייבת עונת הטייל

הודעהעל ידי וירטואלי » ג' אפריל 28, 2015 8:30 am

גם זו לטובה כתב:אגרו"מ (אבה"ע ג,כח) "מפורש ברמב"ם ריש פט"ו מאישות ובש"ע סימן ע"ו סעיף ו' דבלא קיים פו"ר חייב לבעול בכל עונה עד שיהיו לו בנים שמשמע מזה כל אחד לפי עונתו שלכאורה תמוה מאי טעמא לא יתחייבו כל אדם לבעול בכל יום כטיילין... וצריך לומר דכיון דבביאה אחת שאחר ביאה הראשונה הרי יש כבר המציאות להתעבר מצד הטבע ובהכרח כשלא נתעברה הוא כן רצון השי"ת מטעמיו הכמוסים שלא תתעבר עתה וא"כ לא יועיל מה שיבעול עוד ביאה, ואף שודאי אפשר שאינו זוכה לבנים אלא בטירחא יתירא ... מ"מ לא שייך זה אלא בעונות המחויבות שקבעו חכמים ולא אפשר שנגזר עליו שיבעול יותר ממה שחייבוהו אלא רק בהעונות שחייבוהו חכמים יש שנגזר עליו לזכות לבנים תיכף בביאה הראשונה שאחר ביאה ראשונה דבתולה ויש שנגזר עליו דוקא רק אחר הרבה עונות, שלכן לא שייך לחייבו אלא שבעונות המחוייבות יבעול בכל עונה ולא תוכל למחול"

בני חיי ומזוני לא בזכותא תליא מילתא אלא במזלא [מו"ק דף כח], וצ"ע.

נוה הלבנון
הודעות: 558
הצטרף: ב' דצמבר 08, 2014 3:12 pm

Re: סברת האגר"מ בטעמא דמצוות "פרו ורבו" לא מחייבת עונת הטייל

הודעהעל ידי נוה הלבנון » ג' אפריל 28, 2015 8:33 pm

בא לחלק שאי"ז דומה למי שע"י התאמצות מרובה ודאי (ע"פ הטבע) ישיג הרצוי, שאז מחוייב להתאמץ עד שישיג.
משא"כ במקום שגם ע"י התאמצות מרובה אין המחוייב שישיג הרצוי -אלא רק ברצון ה'- ממילא לא חייבוהו יותר מאשר המוטל עליו מצד העונה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 329 אורחים