קומי_אורי כתב:כן, אבל אם בראון היה כותב שהגר"ח חולק בחריפות על מה שמיוחס לגר"א שרוב חכמת האר"י היא משל עצמו, ואחרי זה היה מסביר שהכוונה שהוא חולק על האומר שמדרגתו לא היתה חשובה בעיני הגר"א (ח"ו), ענבל היה קורא לזה סילוף נורא ועיוות מזעזע. אדרבה מדרגתו חשובה דוקא משום שחידש בחכמה הזו חדושים עצומים ונפלאים.
או בעברית פשוטה, הטעות היא שצויין מקור פחות מפורש לדברים, בעוד המקור הברור הוא הגר"ז, והגר"ח רק כתב משהו קרוב.
אני מניח שאם הנושא של ענבל היה דעת הגר"ח מוולז'ין לגבי האר"י וכדו', זו טעות משמעותית, אבל מכיון שהנושא אינו דעת הגר"ח, אלא הבאת אוסף מקורות לכך שרוב דברי האר"י הם מעצמו, הטעות היא טכנית במהותה.
הטעות של ענבל היא שציין את שם הגר"ח על לשון הגר"ז, אבל אין בגר"ח סתירה לדברים, ולפי קריאה אחת גם משתמע כך במקור שציין, שנגלה אליו רק פעמיים, גם לפי הקריאה השניה 'שנגלה אליו פעמים' לא משתמע שמדובר בהמון פעמים או שרוב חכמתו ממנו.
הרב ענבל כתב:אפילו תלמידו ר' חיים ויטל, נטה מדבריו לפעמים, ראה למשל בשער המצוות (פ' אחרי): "ראיתי למורי ז"ל שלא היה חושש לסברא זו, אבל אם היו עושים כך [וחוששים לזה] ודאי יותר טוב והגון".
קומי אורי כתב
האר"י הסביר את כל הנושאים ההלכתיים גם ע"פ הסוד, אין דבר שאין בו סוד.
קומי_אורי כתב:לגבי השאלה אם הכל סוד, כמובן שמבחינתינו כשפוסקים את ההלכה א"א להתחשב בסוד, ואם סברת האר"י לא נראית לב"י, הוא לא אומר שמן הסתם בסוד יש תשובה. אבל מבחינת האר"י, כשהוא אמר הלכה היה בזה גם על פי הסוד כמבואר בדבריו הרבה פעמים. ובודאי גם מהרח"ו חשב כך.
הישיבישער כתב:רכשתי היום את הספר ברוב התלהבות ביריד של מוסד הרב קוק, ואכן הפער בין המחיר הזול לתוכן הוא עצום.
עם זאת אני מוכרח לציין שיש לי כאבי בטן קשים על רוח הדברים השוררת שם, וכנראה מתוך רצון להציג את הספר כמדעי ככל האפשר הנ"ל הרשה לעצמו קצת יותר מידי.
אין לי כרגע כוח להבי דוגמאות (מכיון שאני אוחז ממש בהתחלה) אך אציין הערה שצרמה לי, בה הוא מביא את דברי כ"ק אדמו"ר מקאמרנא בעל היכל הברכה, עם תארים מפליגים שקשר לאר"י הק' שהיה כא' מן התנאים ועוד,
וכותב ע"ז "דברי האדמו"ר מוגזמים ומופרכים מעיקרם", בלי להתייחס לתוכן ההערה ולעצם ההשתלחות שלא הבנתי בדיוק את פשרה, אין מדובר כאן על רבע'לא קטן מסמטאות בני ברק אלא על אחד מענקי הרוח שלפני המלחמה, ודומה שעל חוקר חרדי שמתיימר להיות יהודי ת"ח וראש כולל, לשמור על כבודם של גדולים, גם אם הוא אינו חסיד.
כנסת ישראל כתב:פותחין בשבח, הספר מעניין ביותר, ומהנה ביותר לכל תאב חכמה ודעת.
כמובן שהספר נכתב באופן של דע מה שתשיב, ומניה וביה שדי נרגא, ואמנם גם לנו בביהמ"ד פנימה [ובפרט כבאי הפורום הזה] יש תועלת מרובה בבירור ענינים כאלו.
אמנם יש להעיר כי הרגש של יושבי ביהמ"ד הנרתעים! מכל פקפוק בדברי חז"ל, כלשון החזו"א, מתקרר קמעה בקריאת הספר, והדברים המצוטטים בו, והמשכיל יבין.
הערות רבות על התוכן יש בידי, ועדיין לא מצאתי זמן לזה, אך יש להעיר הערה כללית, כי למרות [או בגלל] שפע המקורות, ולמרות הביבליוגרפיה החלקית בסוף הספר עדיין רבים מהמקורות חסרים וחלקיים, ומצוטטים ככל הנראה מהזיכרון, ופעמים רבות בטעות או בלי מראה מקום כלל, ובלשונו של המחבר יש לומר כי זכרון וידע מופלג כשל המחבר אינם תחליף לעבודה שיטתית ומסודרת.
יד עורך ומבקר אחראי שיבדוק ויתקן כל מקור היתה מועילה הרבה לספר זה, [גם אם מחירו היה עולה בכמה שקלים].
יורה_דעות כתב: ודוקא לכן יש להבדיל בין טעות (כמו זו שציינו לעיל, שהובאו דברי הגר"ז בשם הגר"ח), ובין תפיסה שונה (כמו גישת הכנס"י, או השגת הרב יעקובי, שפשיטא ליה שמהרח"ו לא יחלוק על האר"י, וגם שהפרק עסוק בהנהגות האר"י, ולכן פשיטא ליה שגם הכתוב שאם וכו' הוא מהאר"י. זה בהחלט ייתכן, ותלוי בהנחות יסוד בנוגע ליחסי האר"י ורח"ו, אבל זה לא נושא שמכניסים ברשימת טעויות).
יעקובי כתב:יורה_דעות כתב: ודוקא לכן יש להבדיל בין טעות (כמו זו שציינו לעיל, שהובאו דברי הגר"ז בשם הגר"ח), ובין תפיסה שונה (כמו גישת הכנס"י, או השגת הרב יעקובי, שפשיטא ליה שמהרח"ו לא יחלוק על האר"י, וגם שהפרק עסוק בהנהגות האר"י, ולכן פשיטא ליה שגם הכתוב שאם וכו' הוא מהאר"י. זה בהחלט ייתכן, ותלוי בהנחות יסוד בנוגע ליחסי האר"י ורח"ו, אבל זה לא נושא שמכניסים ברשימת טעויות).
במה שהערתי לעיל בעניותי, יוקל לו יותר להטות אוזן קשבת לדברי, ולחשוב ג"כ באוביקטיביות שמא בכ"ז הנכון הוא שאין פירוש דברי הרח"ו שם כמו שרשם בספרו.
יורה_דעות כתב:הרב כנסת ישראל
כפי שכתבת, חשוב מאד לדייק כשמביאים דברים ודנים בהם. צירפת רשימה של 8 טעויות, אבל אף אחת מהן אינה טעות. גם אם היית מעדיף שייכתבו דברים אחרים.
א. לא דקדקת בדברים, בשם ר' מנשה הובא שלא יצא מפי הגר"א, ובשם רצ"ה ק"ב הובא שהוא יודע מי כתב את הדברים תחתיו.
ב. המונח 'מבית מדרשו של הגר"א' משמש תמיד להולכים בדרכו ומושפעים מרוחו ומדבריו ותלמידיו, כמו הרד"ל וכדו', ולא לאלו שישבו בתוך בית המדרש שלו בפועל. 'נטיה להשכלה' הוא מונח מאד גמיש ותלוי השקפה, יש כאלו שמגדירים את מהרי"ץ חיות או את התפא"י כנוטים להשכלה, ויש כאלו שרק ר' מתתיהו שטראשון מוגדר אצלם כזה, מסתבר שזה יותר מורכב. בודאי אין שום 'טעות' לצטט ממישהו שבעיניך מוגדר כ'נוטה להשכלה'.
ג. העובדה שציינתי שדבריו מצוטטים ב3 ספרים נוספים, לא באה כראיה שהדברים נכונים, אבל היא מידע חשוב לקורא, נח לך להדגיש את 'החסידות' שידוע ככותב בשילוח, אבל לא נח לך להעתיק שהדברים מצוטטים בזכר יהוסף למשל (יש מגדירים גם אותו כנוטה להשכלה...). בכל מקרה לא ברור מה ענין השאלה אם יש בנותן טעם להזכיר היכן מצוטט, לרשימה של 'טעויות'.
ד. לדעתך הנדון הוא רק על רצ"ה ק"ב. לדעתי, חשוב לברר גם מה מעמדו של ר"מ מאיליה, שאליו מיוחסים הדברים. גם עליו כידוע היו שהעבירו ביקורת חריפה, ועוד בחיים חיותו שרפו את ספריו והחרימום מהדפוס, ופלונגיאן נתלה בו כאבי ההשכלה, איני מבין איזו טעות יש לציין את מעמדו הנכבד אצל הגר"א. אתה מניח שרצ"ה ק"ב הוא בהכרח שקרן, וממילא אין טעם אפילו לדון במעמד האדם שציטט ממנו, וכל דיון כזה הוא טעות. זה נשמע קצת מוגזם.
ה. הערה זו לא הבנתי כלל בעניותי, לא ציטטתי את "לשון" הרד"ל, אלא הזכרתי את מה שכתב, ולא הבנתי ההבדל בין הניסוח שלי, לבין הניסוח שלך, בשניהם ר"מ מוגדר כרואה נאמן שמה שיאמר בשם הגר"א מוסמך.
ו. שוב לא הבנתי מה באת לומר, כתבתי שידוע ממקורות אחרים שהתייחס בכבוד למו"נ, והוספת שיש עוד סיפור לא מוסמך בנוגע לרלב"ג. איך זה מתקשר למה שכתבתי, ואיך זה נכנס לרשימת הטעויות בספר?
ז. כללי חכמת האמת של הגר"א מושפעים מהרמב"ם, מאיזה ספר של הרמב"ם לא כתוב כמובן, ולא ראיתי עבודה מסודרת שמוכיחה מהיכן נלקחו הדברים. גם אם אתה חושב לפענח אחרת את הדברים, ולטעון שאין במאמר הנ"ל שום דבר מהמו"נ אלא רק ממלות ההגיון, ולדעתך שם מצא הגר"א את כללי חכמת האמת, אין מדובר כאן באיזו טעות והחלפה של מקור קיים, אלא בספקולציה. וגם אם לדעתך אין זה מהגר"א, א"א לקרוא שם טעות על מי שלא מקבל את התיאוריה שלך, אלא מעתיק מה שכתוב בכל הספרים המקובלים שמדפיסים את הדבר בשם הגר"א.
ח. שוב, איני מבין איפה באה כאן המלה 'טעות'. יש לך טענה מדוע לא מובא בספר שבעל עליות אליהו מכחיש את עדות רצ"ה ק"ב, זה סוג של טעות? ראשית, מניה וביה, אתה זה שמשמיט את סיום הדברים בספר ש"קשה לפקפק על הכתוב בשמו", שנית, ברור שרוב המקורות הבינו כפי הפשטות שהדברים של הגר"א, הנדון הוא בטענת הזיוף שטען רצ"ה ק"ב בשם ר"מ מאיליה, אתה מניח סלקטיבית איזו עדות נכונה ואיזו לא, הנחה זו יוצאת מנקודת השקפה מסויימת, והספר נוסד במכוון באופן שאינו נצמד לנקודת השקפה מסויימת.
וכן בנוגע לפתיחת דבריך, יש לספר מטרה, לספק הנמקה והצדקה ליסודות תושבע"פ, מעבר לספרות הקיימת. הספרות הקיימת מסתמכת ומשקפת כחלק עיקרי מהדו שיח שלה את החלק הרגשי ואת האמונה, כפי שכתוב בהקדמה, "זו מדתם של ישראל קדושים מאמינים בני מאמינים" (וכפי שהציע לעיל הרב שלח), אך זה לא יעיל עבור אלו שיש ספקות בלבם, מעבר לרמה מסויימת. ולא רק שלא מועיל, אלא אף גורע, כי שוב ושוב הם מרגישים שמלבד הרגש אין בסיס אובייקטיבי.
ובדיון אובייקטיבי, עדות של בעל עליות אליהו (שאני מניח שלמקרא חיבורו למסכת אבות, שנדפס עם רוח חיים, היית מגדיר גם אותו כנוטה להשכלה), היא צפויה, ולא מפריכה את דברי רצ"ה ק"ב. אני יכול לכתוב את נטיית לבי שקשה להכחיש המפורסם משמו, כי הרבה אנשים היו שותפים לפרסום הדברים ולהתקבלותם, ולזיוף יש קול. אבל איני רואה שום טעות בהשמטת הכחשתו של בעל עליות אליהו.
וכן לגבי הרמיזה על הרגש של יושבי בית המדרש על הטלת ספק בדברי חז"ל "והמשכיל יבין", אני מציע לעיין שוב היטב בהקדמה, וכן בעמ' 366 ועוד. אין שום ספק שכל עיסוק בשאלות פוגע ברגש האמונה התמימה, ולכן הספר מיועד בפירוש עבור מי שנחשף לשאלות, ורוצה לחזק את אמונתו.
ההערות חשובות ומועילות, אודה ולא אבוש שמקוצר הזמן אכן אנכי מצטט מהזכרון, (ולא ידעתי מדוע כתב שהביבליוגרפיה חלקית, כפי שכתוב בראש הרשימה היא עוסקת רק בספרות החול ולא בספרות הקדש, וכמדומני שרוב המכריע של ספרות החול נמצאת בביבליוגרפיה, מלבד מקורות שבאו בקטעים שנוספו עם ההדפסה). ודוקא לכן יש להבדיל בין טעות (כמו זו שציינו לעיל, שהובאו דברי הגר"ז בשם הגר"ח), ובין תפיסה שונה (כמו גישת הכנס"י, או השגת הרב יעקובי, שפשיטא ליה שמהרח"ו לא יחלוק על האר"י, וגם שהפרק עסוק בהנהגות האר"י, ולכן פשיטא ליה שגם הכתוב שאם וכו' הוא מהאר"י. זה בהחלט ייתכן, ותלוי בהנחות יסוד בנוגע ליחסי האר"י ורח"ו, אבל זה לא נושא שמכניסים ברשימת טעויות).
יורה_דעות כתב:ולגבי המלים 'לא ראו את הפרדס וכו', הוא כותב שאינו בטוח שנמצא בכתי"ק של הגר"א ויעיין שוב לבדוק ויודיעו, ומעניין שההודעה שאחר הבדיקה לא התפרסמה
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 516 אורחים