מכון צומת
האישור המוצג ע"י החברה בשם הגר"י נויבירט זצ"ל (המומחה מספר אחת להלכות שבת ואשר ספרו 'שמירת שבת כהלכתה' הפך לנכס צאן ברזל בתחום זה) הוצא ממנו בהטעייה, כפי שסיפר לי אישית, סמוך לפרסום הדברים. הוא ציין בכתב ידו על גבי המסמך של החברה שההיתר הוא "לרפואה ובטחון בלבד". יתר כל כן, הרב נויבירט טרח וכתב למנהל החברה (בכ"ח בטבת תשע"ב) מכתב רשמי: "בענין מה שכתבתם בשמי להתיר מין 'כושר גרמא', להתיר לכתחילה לגרום להדליק חשמל בשבת – לא יתכן. ומעולם לא עלה על דעתי אלא לצורך חולה ובטחון. ונא לפרסם דבר זה ברבים שלא יצא תקלה על ידי".
גם הרב אביגדר נבנצל, רבה של העיר העתיקה, שהוזכר כמי שמאשר את המכשיר, אמר לי בפגישה ביום כ' באלול תשע"א כי מעולם לא אישר כדבר הזה, ובודאי שאין שום היתר שלא לצורך רפואי או בטחוני.
ברזילי כתב:
ב. לעומת זאת, אני מתפלא שאת הטענה השלישית שמו בסוף ובצורה מסופקת יחסית, לענ"ד זו הטעות המשמעותית ביותר בענין המתג הזה (המצדדים בו התיחסו לזה, אבל תירוצם נראה לענ"ד קלוש)
מבקש תורה כתב:אני מחפש חומר בעניין בעיקר על חלק שאסור לעשות כן מצד זלזול בשבת ושיבואו כך לעקור כל איסורי שבת- היכן מצינו בפוסקים דוגמא להנ"ל מכח זה אסרו לעשות דברים בשבת.
(אפשר לכתוב כאן או באישי)
אנא עבדא כתב:היום ב'המבשר' כרוז מבית דינו של הגר"ש וואזנר זצ"ל בעל שבט הלוי מאוד בחריפות נגד הכושר סוויץ'
אום אני חומה כתב:היום ביתד מכתב חריף נגד הסוויץ' ממרן רה"י ומרן שה"ת שליט"א וז"ל:
'אודות הסויטש לשבת, פשוט וברור כי פעולה במכשיר שעל ידו נעשית תוצאת מלאכה, בכל דרך שהוא פועל את המלאכה הרי זה מלאכת מחשבת.
והמייצרים והמפיצים דברים אלו וכיו"ב לשבת ויו"ט והמסייעים להם בכל דרך שהיא ואפילו לבתי חולים, מכשילים את הרבים באיסורי סקילה וכרת ועקירת הדת רח"ל ויחושו לנפשם'
צולניק כתב:אום אני חומה כתב:היום ביתד מכתב חריף נגד הסוויץ' ממרן רה"י ומרן שה"ת שליט"א וז"ל:
'אודות הסויטש לשבת, פשוט וברור כי פעולה במכשיר שעל ידו נעשית תוצאת מלאכה, בכל דרך שהוא פועל את המלאכה הרי זה מלאכת מחשבת.
והמייצרים והמפיצים דברים אלו וכיו"ב לשבת ויו"ט והמסייעים להם בכל דרך שהיא ואפילו לבתי חולים, מכשילים את הרבים באיסורי סקילה וכרת ועקירת הדת רח"ל ויחושו לנפשם'
היה חסר מכתב ממרנן ורבנן וגו' לעיתון של יום ג' ?!
במילים אחרות: יש כאן איזה חידוש? יש מישהו שעדייין לא השתכנע?
אום אני חומה כתב:צולניק כתב:אום אני חומה כתב:היום ביתד מכתב חריף נגד הסוויץ' ממרן רה"י ומרן שה"ת שליט"א וז"ל:
'אודות הסויטש לשבת, פשוט וברור כי פעולה במכשיר שעל ידו נעשית תוצאת מלאכה, בכל דרך שהוא פועל את המלאכה הרי זה מלאכת מחשבת.
והמייצרים והמפיצים דברים אלו וכיו"ב לשבת ויו"ט והמסייעים להם בכל דרך שהיא ואפילו לבתי חולים, מכשילים את הרבים באיסורי סקילה וכרת ועקירת הדת רח"ל ויחושו לנפשם'
היה חסר מכתב ממרנן ורבנן וגו' לעיתון של יום ג' ?!
במילים אחרות: יש כאן איזה חידוש? יש מישהו שעדייין לא השתכנע?
לא הבנתי כוונתך. עם כל ההערכה לגרש"ק גרוס ולגר"א וייס וכו' וכו', למכתב מגדולי הדור יש עוצמה אחרת, הלא כן?!
אוצר החכמה כתב:בנוסף אני לא יודע מה התכוונו יצרני הכשר סוויטש הזה כשכתבו שאצלם יש מעלה שלפעמים אינו עובד כלל, אם הכוונה שייתכן שאדם ילחץ ולא יקרה כלום ויצטרך ללחוץ שוב והוא באופן שנראה לעין א"כ יש בזה באמת מעלה לעניין זה.
.
ברזילי כתב:הרב נויבירט כתב שהתיר לצרכי רפואה ובטחון בלבד
צולניק כתב:אום אני חומה כתב:היום ביתד מכתב חריף נגד הסוויץ' ממרן רה"י ומרן שה"ת שליט"א וז"ל:
'אודות הסויטש לשבת, פשוט וברור כי פעולה במכשיר שעל ידו נעשית תוצאת מלאכה, בכל דרך שהוא פועל את המלאכה הרי זה מלאכת מחשבת.
והמייצרים והמפיצים דברים אלו וכיו"ב לשבת ויו"ט והמסייעים להם בכל דרך שהיא ואפילו לבתי חולים, מכשילים את הרבים באיסורי סקילה וכרת ועקירת הדת רח"ל ויחושו לנפשם'
היה חסר מכתב ממרנן ורבנן וגו' לעיתון של יום ג' ?!
במילים אחרות: יש כאן איזה חידוש? יש מישהו שעדייין לא השתכנע?
אום אני חומה כתב:היום ביתד מכתב חריף נגד הסוויץ' ממרן רה"י ומרן שה"ת שליט"א וז"ל:
'אודות הסויטש לשבת, פשוט וברור כי פעולה במכשיר שעל ידו נעשית תוצאת מלאכה, בכל דרך שהוא פועל את המלאכה הרי זה מלאכת מחשבת.
והמייצרים והמפיצים דברים אלו וכיו"ב לשבת ויו"ט והמסייעים להם בכל דרך שהיא ואפילו לבתי חולים, מכשילים את הרבים באיסורי סקילה וכרת ועקירת הדת רח"ל ויחושו לנפשם'
גם זו לטובה כתב:אום אני חומה כתב:היום ביתד מכתב חריף נגד הסוויץ' ממרן רה"י ומרן שה"ת שליט"א וז"ל:
'אודות הסויטש לשבת, פשוט וברור כי פעולה במכשיר שעל ידו נעשית תוצאת מלאכה, בכל דרך שהוא פועל את המלאכה הרי זה מלאכת מחשבת.
והמייצרים והמפיצים דברים אלו וכיו"ב לשבת ויו"ט והמסייעים להם בכל דרך שהיא ואפילו לבתי חולים, מכשילים את הרבים באיסורי סקילה וכרת ועקירת הדת רח"ל ויחושו לנפשם'
כלומר בעל השש"כ (ואולי גם רבו גאון ישראל הגרשז"א) הרי הם מכשילים וכו'?
נוטר הכרמים כתב:צולניק כתב:אום אני חומה כתב:היום ביתד מכתב חריף נגד הסוויץ' ממרן רה"י ומרן שה"ת שליט"א וז"ל:
'אודות הסויטש לשבת, פשוט וברור כי פעולה במכשיר שעל ידו נעשית תוצאת מלאכה, בכל דרך שהוא פועל את המלאכה הרי זה מלאכת מחשבת.
והמייצרים והמפיצים דברים אלו וכיו"ב לשבת ויו"ט והמסייעים להם בכל דרך שהיא ואפילו לבתי חולים, מכשילים את הרבים באיסורי סקילה וכרת ועקירת הדת רח"ל ויחושו לנפשם'
היה חסר מכתב ממרנן ורבנן וגו' לעיתון של יום ג' ?!
במילים אחרות: יש כאן איזה חידוש? יש מישהו שעדייין לא השתכנע?
הדבר היותר מעניין: מישהו שם לב מהו התאריך של המכתב?
לקח לועדה הרוחנית שלש שבועות לאשר אותו לפרסום, או שאולי לא נשאר מקום בעמ' ראשון בשבועות הקודמים?
מי חכם ויבן פשר דבר.
אום אני חומה כתב:היום ביתד מכתב חריף נגד הסוויץ' ממרן רה"י ומרן שה"ת שליט"א וז"ל:
'אודות הסויטש לשבת, פשוט וברור כי פעולה במכשיר שעל ידו נעשית תוצאת מלאכה, בכל דרך שהוא פועל את המלאכה הרי זה מלאכת מחשבת.
והמייצרים והמפיצים דברים אלו וכיו"ב לשבת ויו"ט והמסייעים להם בכל דרך שהיא ואפילו לבתי חולים, מכשילים את הרבים באיסורי סקילה וכרת ועקירת הדת רח"ל ויחושו לנפשם'
שאלה זו כבר עלתה על שלחנם של מרנן האחיעזר והחזו"א האם ניתן לייצר מכשיר לצורך חליבה בשבת אשר יעשה את המלאכה באופן שלא יהיה בזה איסור מלאכה. וכתב האחיעזר לחזו"א כי הוא מסכים עימו שכל מכשיר שאם ייהא מותר להשתמש בשבת יהיה נאות לרבים להשתמש בו בשבת הלא זה מלאכה גמורה וראוי למחות ולגעור בזה כי אין שום תקנה בדבר ע"כ וזאת משום דכלי נאות לרבים עשיית מלאכה בשבת הוא מלאכת מחשבת שו"ת אחיעזר ח"ד סי' ז' וקו"א חזו"א באגרות האחיעזר יג.
אאל"ט החזו"א כותב להדיא להתיר את מכונות החליבה (הפועלות באופן שפעולת האדם מקדימה את פעולת המנוע), וגם התיר את הסטת החלב ה"שני" מכלי ההולך לאיבוד לכלי השומר על החלב.גם זו לטובה כתב:כתב בעיתון י"נ יום ג' פ' בהעלותך :שאלה זו כבר עלתה על שלחנם של מרנן האחיעזר והחזו"א האם ניתן לייצר מכשיר לצורך חליבה בשבת אשר יעשה את המלאכה באופן שלא יהיה בזה איסור מלאכה. וכתב האחיעזר לחזו"א כי הוא מסכים עימו שכל מכשיר שאם ייהא מותר להשתמש בשבת יהיה נאות לרבים להשתמש בו בשבת הלא זה מלאכה גמורה וראוי למחות ולגעור בזה כי אין שום תקנה בדבר ע"כ וזאת משום דכלי נאות לרבים עשיית מלאכה בשבת הוא מלאכת מחשבת שו"ת אחיעזר ח"ד סי' ז' וקו"א חזו"א באגרות האחיעזר יג.
כמובן שאין קשר בין הכותב באחיעזר והחזו"א, לנידון דידן [התם הנידון על דיני שינוי ולא על דיני גרמא]
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 365 אורחים