שהנהגת הדור נמסרה לגדולי הדור, ואין בזה שום חולק, וכך נמסר למשה רבנו, דור דור ודורשיו,
דור דור וחכמיו, והכל תלוי בזה, ואסור לערער את המושג הזה של מסירת התורה, זה הרס קיומינו. וכבר כתב כן
החינוך במצות לא תסור.
לומד_בישיבה כתב:אולי נכתוב את זה יותר פשוט
מה הבעיה בלימודי ליבה בישיבות
אני מנסה להבין.
האם בגלל שאין על זה מסורת
לומד_בישיבה כתב:שהנהגת הדור נמסרה לגדולי הדור, ואין בזה שום חולק, וכך נמסר למשה רבנו, דור דור ודורשיו,
דור דור וחכמיו, והכל תלוי בזה, ואסור לערער את המושג הזה של מסירת התורה, זה הרס קיומינו. וכבר כתב כן
החינוך במצות לא תסור.
מצאתי חכם אחד כותב הנ"ל ואני מנסה להבין.
אלי כהן כתב:לומד_בישיבה כתב:אולי נכתוב את זה יותר פשוט
מה הבעיה בלימודי ליבה בישיבות
אני מנסה להבין.
האם בגלל שאין על זה מסורת
יש שתי בעיות עיקריות בלימודי ליבה (כגון שפות זרות וכיוצא) בישיבות:
א. ביזיון כבוד לימוד התורה בישיבה. אמנם אין בעייה שאדם ילמד לצורכי פרנסה (וכפי שנפסק בשו"ע שמצווה על אדם ללמד את בנו אומנות קלה ונקייה וללמדו לשחות וכדומה - וכמו שגם מצאנו בש"ס אצל רבי יוחנן הסנדלר וכיוצא), כמו שאין בעייה שאדם יעסוק גם באכילה - ובשאר צורכי העולם הזה; אבל ! כמו שלא אוכלים בבית הכנסת (כפי שנפסק להדיא בשו"ע וכנודע - אף שלצערנו יש המזלזלים בזה), ככה לא לומדים שפות זרות בישיבה - דהוי כהכנסת זמורת כרם זר לישיבה תוך עירבוב מין בשאינו מינו - דמה עניין אנגלית להר סיני...
ב. סיבה חינוכית: עצם הרעיון להכניס "לימודי ליבה" לישיבה - לא בא מתוך הנהגת ציבור לומדי התורה - אלא בא מתוך אלה שכל עניינם הוא להכתיב לציבור לומדי התורה מה ראוי להם ללמוד, בעוד ש"המכתיבים" האלה לא מעלים על דעתם את האפשרות ההפוכה: שציבור לומדי התורה יכתיב לציבור החילוני ללמוד גפ"ת בתיכונים החילוניים, כלומר: הבעייה החינוכית מתחילה בזה, שמראש העמדה של מכתיבי רעיון "לימודי ליבה בישיבות" - היא עמדה חילונית מתנשאת, ולכן ראוי למחות נגד זה בכל דרך. בשלמא אם הם היו מסכימים שגם ציבור לומדי התורה יכתיב לאחרים - היה אולי על מה לדבר (אם מתעלמים לרגע מסעיף א דלעיל), אבל לא זה המצב.
לומד_בישיבה כתב:אלי כהן כתב:לומד_בישיבה כתב:אולי נכתוב את זה יותר פשוט
מה הבעיה בלימודי ליבה בישיבות
אני מנסה להבין.
האם בגלל שאין על זה מסורת
יש שתי בעיות עיקריות בלימודי ליבה (כגון שפות זרות וכיוצא) בישיבות:
א. ביזיון כבוד לימוד התורה בישיבה. אמנם אין בעייה שאדם ילמד לצורכי פרנסה (וכפי שנפסק בשו"ע שמצווה על אדם ללמד את בנו אומנות קלה ונקייה וללמדו לשחות וכדומה - וכמו שגם מצאנו בש"ס אצל רבי יוחנן הסנדלר וכיוצא), כמו שאין בעייה שאדם יעסוק גם באכילה - ובשאר צורכי העולם הזה; אבל ! כמו שלא אוכלים בבית הכנסת (כפי שנפסק להדיא בשו"ע וכנודע - אף שלצערנו יש המזלזלים בזה), ככה לא לומדים שפות זרות בישיבה - דהוי כהכנסת זמורת כרם זר לישיבה תוך עירבוב מין בשאינו מינו - דמה עניין אנגלית להר סיני...
ב. סיבה חינוכית: עצם הרעיון להכניס "לימודי ליבה" לישיבה - לא בא מתוך הנהגת ציבור לומדי התורה - אלא בא מתוך אלה שכל עניינם הוא להכתיב לציבור לומדי התורה מה ראוי להם ללמוד, בעוד ש"המכתיבים" האלה לא מעלים על דעתם את האפשרות ההפוכה: שציבור לומדי התורה יכתיב לציבור החילוני ללמוד גפ"ת בתיכונים החילוניים, כלומר: הבעייה החינוכית מתחילה בזה, שמראש העמדה של מכתיבי רעיון "לימודי ליבה בישיבות" - היא עמדה חילונית מתנשאת, ולכן ראוי למחות נגד זה בכל דרך. בשלמא אם הם היו מסכימים שגם ציבור לומדי התורה יכתיב לאחרים - היה אולי על מה לדבר (אם מתעלמים לרגע מסעיף א דלעיל), אבל לא זה המצב.
והרי אתה לא מצפה לנסים כפי שהיה במדבר, שידעו לעשות את המשכן כל מי שנשא אותו לבו עיין רמב"ן – אני גם לא חושב שאתה צודק במה שכתבת שזה הכנסת זמורה וכו', וגם השאלה שלך מה ענין שמיטה, מה ענין מוסר להר סיני.
אם לא הבחור א. מגיד, לא היה נשאר זכר משיעורי הגר"ש רוזובסקי ז"ל, (הכוונה: לשיעורים יומיים, שיעורים כללים היה בטייפ) וכל הפירוש שיש לנו היום על תלמוד ירושלמי מהר"ח קנייבסקי שליט"א הוא בגלל שלחתנו הרב ברוורמן יש לו לשון לימודים וכפי שכותב מרן הגר"ח בהקדמה עיין שם.
אני חושב שיש מצוה לכתוב חידושי תורה וקנה לך חבר, ואם לא כן הייתה משכחת התורה מישראל חלילה. מדוע לא נותנים להם כלים לכתוב, אני מכיר גאונים ממש, כל התורה כולה, והכל נשאר אצלם בראש כי הם לא יודעים להחזיק עט והבושה תכסה פניהם.
בזמנו כאשר הרב שך ז"ל תלה פתק בישיבה שצריך ללמוד בקיאות כל יום דף ניגשתי ושאלתיו אם כך אדע לעשות אבי עזרי, ואם תבטיח לי שכן אני מוכן לעזוב את העיון. והוא חייך.
תעזוב אותי מהאנגלית וההתנשאות.
צריך לתת לי כלי עבודה איך כותבים שטיקל תורה בצורה נורמאלית.
--
אולי לא הובנתי מספיק:
אין הכוונה לליבה כפי שהם מכתיבים.
כוונתי. דקדוק, סגנון, לשון, ועוד כל מיני דברים מינימאליים.
לומד_בישיבה כתב:זה נכון ואני בהחלט מסכים עם מה שכבודו אומר.
הענין הוא.
א. אני לא מכיר ישיבות שמלמדים לנסח משהו. (ממה שידוע לי, פוניבז' חברון סלב' וכו' וכו' לא מלמדים).
ב. גם לגבי פרנסה יש המון מה לדון, שהרי לא יתכן שהישיבות יוציאו נכים ל"ע (וסליחה על הבטוי) שלא מסוגלים לכלום, שהרי ישנם כאלו שלא יודעים ללמוד, בסופו של דבר, ואין לזה פתרון. וכבר אמרו חז"ל אחד מאלף.
-
לדעתי, כך הוא הסברא הפשוטה, כמה שאני יותר מתעמק בזה, עלינו לעשות מה שהקב"ה ציווה אותנו, והיות ולא פסקה ישיבה וכו' וכך קיבלנו ממשה מסיני מה עלינו ללמד את הבחורים, את השאר, הקב"ה מנהל את העולם והוא יכלכלך, אנו לא אמורים לעזור לו, ואין אנו אמונים על כך, ברצותו, נותן למישהו לשון לימודים, ברצותו, נותן למישהו חוש למשהו אחר.
וכפי שנכתב לעיל - אין לנו אלא דברי בן עמרם.
כל שינוי הכי קטן ממה שקיבלנו מסיני דור אחר דור אסור בתכלית האיסור.
על חומר האיסור והדינים בזה יש הרבה מה לדון. ובהמשך בעז"ה אעלה לכאן מה שכתבתי בנידון.
--
ואין צריך לומר, שכל הדיון כאן הוא תיאורטי בלבד, כל מה שביקשתי הוא להבין מדוע כך מורים לנו גדולי הדור, ואפשר, שאסור לנו גם לשאול למה. אך יש דברים שניתן ללבן את זה רק בבית המדרש היקר כאן. ולכן העליתי את הנושא.
הצדק עמך.בכלליות האשכול הזה יותר מתאים לפורום טשולנט מאשר לבית המדרש של אוצר החכמה, פתח בענין דור דור וחכמיו, והמשיך בעניין בשאלת לימודי ליבה בישיבות (?!), וסיים בבעיית ניסוח של חידו"ת. ??
רק תראה מה שקורה כאשר לא לומדים ליבה או את המינימום, שעושים אשכולות טשונט'.
לומד_בישיבה כתב:אין ספור מחברים מתחננים על נפשם שאין להם לשון לימודים ואני מעתיק מתוך אחד הספרים של הבית הלוי ...ויען כי אנוכי לא זכיתי ללשון למודים עיין שם.
עד הגאון הגדול רב שמעון שקאפ בהקדמתו לשערי ישר וזה כבר היה לאחר שלקח מישהו שלא היה כותב רק כדי להגיה עיין שם, כמה הוא מפציר שזה מפני קוצר המשיג, ולא מפני קוצר המושג עיין שם.
בעבר שמעתי שהרמב"ם מאריך בזה, וכותב לאו כל החכמים סופרים אך לא חיפשתי היכן הם דברי הרמב"ם.
וכתב הרמב"ם בפיה"מ אין מן הנמנע שב"ד הגדול לא יהיו בקיאים בכתיבה לפי שהתנאי בב"ד שיהיו חכמים ולא שיהיו סופרים ע"ש,
לומד_בישיבה כתב:שו"ת בית שערים חלק יורה דעה סימן שסווכתב הרמב"ם בפיה"מ אין מן הנמנע שב"ד הגדול לא יהיו בקיאים בכתיבה לפי שהתנאי בב"ד שיהיו חכמים ולא שיהיו סופרים ע"ש,
כל מי שיעשה חיפוש קצר יעלה לו מאות מקומות שדנו בזה.
לומד_בישיבה כתב:http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?26876&&page=7
ראה כאן כל ההקדמה וזה לאחר שאהרן ישעי' נ"י העתיק ולא היה כקורא להגיה עיין שם בסוף ואעפ"כ כותב שם בד"ה ולכן אקוה ולא כל אדם רוצה לתלות וכו'.
כך אין ספור ספרים.
ובנוגע לשערי ישר ראה גם בחלקים החדשים מכ"י מה שהם מביאים ומאריכים בענין הכתיבה של השערי ישר ומדוע ניתן להבין את השיעורים טוב יותר מאת השערי ישר והדברים ארוכים.
לומד_בישיבה כתב:כבר אמרתי שאני עוזב.
בכל זאת.
דו"ק היטב בשערי ישר - בין השיטין ולא היה כקורא להגיה ע"ש אם כדי להעתיק לכתב יפה לשם מה הוא למד את זה.
גם הפניתי אותך לכרכים החדשים מכת"י עיין שם על הויכוחים שהיה עמו, והוא לא נתן לשנות עיין שם בארוכה.
אין יכול לנתח כל ספר וספר וכל שכן את הברכת שמואל ועד שאם כן עשית את משרע"ה לבעל מום וכפי שהקשו בגמ'. - דו"ק היטב.
אלי כהן כתב:...בשביל להתרגל להיות בעל לשון לימודים, לא צריך כישרון מיוחד, אלא כל אדם יכול להתרגל לזה באופן טבעי (וקל וחומר שכל אדם יכול ללמוד את זה באופן מסודר). יש ישיבות שבהן מלמדים את זה (אני לא חושב שהפורום כאן הוא המקום הנכון לעשות פירסומות לישיבות שבהן מלמדים את הבחור לכתוב שו"ת כבר מגיל צעיר, ולכן אם דחוף לך לדעת אז תוכל לפנות אליי בפרטי)...
שטייגעניסט כתב:ר מאיר:
מי שילמד להתנסח טוב, בפרט בכתיבה, יגיע להישגים גדולים יותר בלימוד התורה, החשיבה האנליטית מתחדדת מאוד במהלך הכתיבה אפילו כשמדובר בכתיבה יוליאנית חובבנית, כך שעל ידי כישור נלווה זה היו מתקדמים יותר מהר אל המטרה מאשר האמצעי שאתה מציע - הקדשת זמן רב מאוד לשטייגען.
שטייגעניסט כתב:ר מאיר:
מי שילמד להתנסח טוב, בפרט בכתיבה, יגיע להישגים גדולים יותר בלימוד התורה, החשיבה האנליטית מתחדדת מאוד במהלך הכתיבה אפילו כשמדובר בכתיבה יוליאנית חובבנית, כך שעל ידי כישור נלווה זה היו מתקדמים יותר מהר אל המטרה מאשר האמצעי שאתה מציע - הקדשת זמן רב מאוד לשטייגען.
אוצר החכמה כתב:שטייגעניסט כתב:ר מאיר:
מי שילמד להתנסח טוב, בפרט בכתיבה, יגיע להישגים גדולים יותר בלימוד התורה, החשיבה האנליטית מתחדדת מאוד במהלך הכתיבה אפילו כשמדובר בכתיבה יוליאנית חובבנית, כך שעל ידי כישור נלווה זה היו מתקדמים יותר מהר אל המטרה מאשר האמצעי שאתה מציע - הקדשת זמן רב מאוד לשטייגען.
בער אני ולא אדע מה זה כתיבה יוליאנית?
עריכה:
אולי זו פליטת קולמוס כי אני רואה שגם גוגל לא יודע מה זה.
או שהתכוונת לומר כתיבה היולית? אע"פ שביטוי גם זה לא מצאתי בגוגל אבל אני יכול לנחש למה הכוונה.
שטייגעניסט כתב:ר מאיר:
מי שילמד להתנסח טוב, בפרט בכתיבה, יגיע להישגים גדולים יותר בלימוד התורה.
שרוליק כתב:מה כולל לימודי ליבה?
אוצר החכמה כתב:שטייגעניסט כתב:ר מאיר:
מי שילמד להתנסח טוב, בפרט בכתיבה, יגיע להישגים גדולים יותר בלימוד התורה, החשיבה האנליטית מתחדדת מאוד במהלך הכתיבה אפילו כשמדובר בכתיבה יוליאנית חובבנית, כך שעל ידי כישור נלווה זה היו מתקדמים יותר מהר אל המטרה מאשר האמצעי שאתה מציע - הקדשת זמן רב מאוד לשטייגען.
בער אני ולא אדע מה זה כתיבה יוליאנית?
עריכה:
אולי זו פליטת קולמוס כי אני רואה שגם גוגל לא יודע מה זה.
או שהתכוונת לומר כתיבה היולית? אע"פ שביטוי גם זה לא מצאתי בגוגל אבל אני יכול לנחש למה הכוונה.
שטייגעניסט כתב:אוצר החכמה כתב:שטייגעניסט כתב:ר מאיר:
מי שילמד להתנסח טוב, בפרט בכתיבה, יגיע להישגים גדולים יותר בלימוד התורה, החשיבה האנליטית מתחדדת מאוד במהלך הכתיבה אפילו כשמדובר בכתיבה יוליאנית חובבנית, כך שעל ידי כישור נלווה זה היו מתקדמים יותר מהר אל המטרה מאשר האמצעי שאתה מציע - הקדשת זמן רב מאוד לשטייגען.
בער אני ולא אדע מה זה כתיבה יוליאנית?
עריכה:
אולי זו פליטת קולמוס כי אני רואה שגם גוגל לא יודע מה זה.
או שהתכוונת לומר כתיבה היולית? אע"פ שביטוי גם זה לא מצאתי בגוגל אבל אני יכול לנחש למה הכוונה.
העיקר שבסוף הבנת, זהו לשון מצוי בספרי התיבונים ובני דורם. כוונתי לכתיבה שאינה עריכה, אלא הלב חושב והעט משרבטת בצורה זורמת.
מה שמצוי בספרי התיבונים, זה "היולי" - לא "יוליאני".
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 304 אורחים