אינני יודע, ולא לזה התכוונתי, אלא לדוגמא בעלמא לשליטה בכל מרחבי ספרות הראשוניםדוב גרין כתב:הוא התעסק בספרים אלה במיוחד? למה?משנתו סדורה לו בששה סדרים, ספרי וספרא (2), ראב"ן וראבי"ה,
אינני יודע, ולא לזה התכוונתי, אלא לדוגמא בעלמא לשליטה בכל מרחבי ספרות הראשוניםדוב גרין כתב:הוא התעסק בספרים אלה במיוחד? למה?משנתו סדורה לו בששה סדרים, ספרי וספרא (2), ראב"ן וראבי"ה,
בן מלך כתב:פרץ מוצקין כתב:אני מבקש לשאול, האם שמענו אותו מביע את כאבו על מצבו של העם היושב בציון? על ילדי ישראל וחינוכם? על כל מיני תועבות ציבוריות וחטאת הקהל? למשל חילול התנ"ך של השכנים שלו?
יש חוגים ששמים את כל כובד משקלם על מצוות ישוב ארץ ישראל, אלא שבמקרה זה יש קושי להשתמש גם בתירוץ הזה, הנשמע קולו באיזה שלב של דיון על ארץ ישראל? בקיצור, יש משהו שהוציא אותו משלוותו עד כדי כך שנשמע קולו מחוץ לאלון שבות? אפילו השיחות עם הרב סבתו, הם כולם מתונות שלוות שלא לומר אדישות, ואין בהם שום דבר מוחלט. (יש שם בספר כמה פרטים ביוגרפים כמו סוג העיתון שהוא קורא ועוד)
בהחלט. אני ממליץ לך לעבור על ספרו 'באור פניך יהלכון' ולהיווכח ביראת שמים טהורה שהיתה לו, בכאב העמוק על יהודים שאינם שומרי תומ"צ ועוד.
איש_ספר כתב:תמיהתו של פרץ בעינה עומדת, ושיחות סלון אינם יכולות להוות תחליף לקריאה פומבית.
מה שיותר מפתיע זה שרוב הביקורות ששומעים ממנו הם כלפי הימנים ממנו ולא כלפי השמאלים ממנו, (כך למשל מאמרו בוטה על המושג דעת תורה, שהיה כמים קרים לנפשם העייפה של מנחם רהט ואמנון שפירא ושאר הצדיקים). והנה דוגמא, בשיחות עם הרב סבתו נשאל הרב לי' מה דעתו על "לימוד תנ"ך בגובה העיניים", של המכללה שעל יד הישיבה, הרב לי' משיב בביקורת המחזיקה שתים שלוש שורות, ואז עובר הרב לי' לבקר בחריפות את לימוד התנ"ך בחברה החרדית, שם שוללים מהם כל תכונה אנושיח, אם אינני טועה, הביקורת שם מחזיקה כשני עמודים...
בשעה שכאן מדובר בתועבות של תלמידיו ושכניו, ומאידך, מדובר בדרך שלכל היותר היא חסרה ועקרה.
בן מלך כתב:נכון הוא לא "משלנו". בכלל לא. אין לו "דעת תורה" ובודאי שלא "השקפה", ולכן ראוי לזלזל בו ולהמעיט מערכו.
מבחינתי, זו רק הזדמנות להשוואה בין הרב ליכטנשטיין, שחולק בנחרצות ובכבוד ושומר על היצמדות לאמת בכל מחיר, ובין החולקים עליו שדרכם בזלזול ודורסנות ואי התחשבות באמת.
איש_ספר כתב:בן מלך כתב:נכון הוא לא "משלנו". בכלל לא. אין לו "דעת תורה" ובודאי שלא "השקפה", ולכן ראוי לזלזל בו ולהמעיט מערכו.
מבחינתי, זו רק הזדמנות להשוואה בין הרב ליכטנשטיין, שחולק בנחרצות ובכבוד ושומר על היצמדות לאמת בכל מחיר, ובין החולקים עליו שדרכם בזלזול ודורסנות ואי התחשבות באמת.
המאמר שלו (שבמקורו פורסם בספר לכבוד הרב פירון, שלו הוא כנראה רוחש כבוד רב) שמובא מעלה על "דעת תורה", הכולל הגדרת ת"ח הכותבים בעלגות משום שאינם יודעים דקדוק, כת"ח שאין בהם דעת שנבילה טובה מהם, אם נשתמש במטבעות לשון שלך, אין בו לא כבוד, אבל יש בו זלזול ודורסנות, שלא לומר שנאת ת"ח. ולא פלא איפוא, שתשמחנה בנות פלשתים ותעלוזנה בנות הערלים, במאמר זה.
אכן, לאור הדמויות שאנו מציבים לנו כעמודי אש שלפני המחנה, בתורתם ובשלמות יראתם, מהם: הגרח"ע, החזו"א, הח"ח, הגרי"ז ועוד, ראש ישיבה שלמשל מקדיש פרק מיומו לקריאה בעיתון הארץ, כדי להיות מצוי בתרבות העולמית, אינו משלנו כלל. בלי שום מרכאות. מן הסתם באיטליה בתקופת הרנסאנס, דמות שכזו היתה מושא להערצה, אבל אנחנו (אני מדבר כמובן עלי ועל שכמותי) לא רב תרבותיים, הערכים שלנו שונים, ולפי אותה אמת מידה, יש אכן הרבה מה לבקר ולהסתייג.
עם זאת אין שום מקום לזלזל, והודעות מהסוג הזה נמחקו מהאשכול.
===
תוקנה שגיאת כתיב לפי תשומת לבו של הרב עיניו כיונים.
אביאסף כתב:ביקורת על אדם אינה מעיבה על גדלותו, להיפך. לא רק שאין המנוח ז"ל ראוי לזילזול אלא אף ראוי הוא לכבוד ויקר, אמנם עבורנו -בני הציבור החרדי- אין הוא מושא להערצה אך הוא בהחלט מושא להערכה, איננו מסכימים עם דרכו אבל אנו יכולים להעריך את מי שצעד בדרך חתחתים זו ועדיין נותר תם וישר ירא אלקים וסר מרע, אולי אין אנו רשאים לקרוא עליו את דברי שלמה המלך ע"ה - 'ואורח צדיקים כאור נוגה הולך ואור עד נכון היום', אבל ללא ספק ניתן לקרוא עליו את דברי נעים זמירות ישראל - 'אשרי האיש אשר לא הלך בעצת רשעים ובדרך חטאים לא עמד'.
אוצר החכמה כתב:למה יש לדרוש בגנותו? יש לשבח את מעלותיו, וכנראה לעינים היה ת"ח גדול בעל ידיעה והבנה יוצאי דופן, אבל מותר גם להעביר ביקורת ולתמוה על חלק ממעשיו.
איש_ספר כתב:בקובץ ניצני ארץ שבאוצר חלק יח, בסופו יש ויכוח מאד מעניין בין ר' אהרן לבין נכדו של ר' אברהם שפירא, בענין סירוב פקודה.
ר' אהרן שלח את מכתבו לר' אברהם שפירא, אבל זה משום מה בחר להשיב לו דרך נכדו.
דברים מרתקים מאד.
לא קראתי עתה אבל אני זוכר שההתרשמות שלי היתה בשעת הקריאה שר' אהרן מאמץ את גישת הגרי"ז שרואה את הכל ממשקפיים של פיקו"נ, רק חסר עוד צעד אחד, שגם הקמת המדינה היתה בעייתית מחמת הגדרה זו.
לא ניתן לעלות את הכל בגלל אורך הדברים
אני מעלה את ההתחלה ומי שירצה ימצא גם את ההמשך
איש_ספר כתב:בקובץ ניצני ארץ שבאוצר חלק יח, בסופו יש ויכוח מאד מעניין בין ר' אהרן לבין נכדו של ר' אברהם שפירא, בענין סירוב פקודה.
ר' אהרן שלח את מכתבו לר' אברהם שפירא, אבל זה משום מה בחר להשיב לו דרך נכדו.
דברים מרתקים מאד.
לא נראה לי שרח"ה היה בדרגתו התורנית של רא"ל, שנית שכחת את חוג נאמני תורה ועבודה, שהוציאו לקט מכתביו... שלישית, ההשוואה אינה במקומה ולו משום, שרח"ה היה נעדר כל השפעה, בארץ נרדף ושם ישב באיזה חור, ורא"ל העמיד תלמידים רבים.תוכן כתב:במחשבה שניה, אולי ר' חיים הירשנזון גם מיזג בשלום בין שני העולמות, ומן הסתם זו הסיבה שתורתו והגותו לא ידועה היום חוץ מאשר לפרופסור אחד שהוגה בו יומם ולילה בשקידה עצומה. האם כגורל רח"ה יהיה גורל רא"ל? התשובה לשאלה זו חבויה בעתיד, אבל אל לנו להתפלא אם התשובה היא חיובית.
ברזילי כתב:לא אתאפק להעיר כי משום מה נשמט מרשימת הרציונליסטים לעיל אחד בן מיימון.
ברור, וגם ידוע מפי עד נאמן שכל מכתבים מאמרים, אות באות, מוצפן בדילוגי אותיות במורה נבוכיםתוכן כתב:ברזילי כתב:לא אתאפק להעיר כי משום מה נשמט מרשימת הרציונליסטים לעיל אחד בן מיימון.
אין לנו שום דרך לדעת אם הרמב"ם היה רציונליסט או לא, מכיון שהוא עצמו כותב בפירוש שהוא סותר ומסתיר את דעתו.
בדעת תורה אני לא מבין כלום, אבל השכל הישר שלך מורה שאם צריך לבחור בין פינוי יישוב לבין איבוד נפשות ודאי של מאה אלף אזרחים, או ספק שקול לאיבוד היישוב כולו, צריך להעדיף את הראשון (כמו שכותב הרב סילבצקי)? רק כשיש ודאי איבוד של היישוב כולו (אולי הוא ינקוט גם רובו ככולו לענין זה) אפשר להקל בזה?מבני ציון וירושלים כתב:לי הקטן נראה שדוקא תשובת הרב סילבצקי שקולה במאזני השכל הישר, ומכוונת לדעת תורה בלא השפעה זרה.
ברזילי כתב:רק לא אתאפק להעיר כי משום מה נשמט מרשימת הרציונליסטים לעיל אחד בן מיימון.
ברזילי כתב:בדעת תורה אני לא מבין כלום, אבל השכל הישר שלך מורה שאם צריך לבחור בין פינוי יישוב לבין איבוד נפשות ודאי של מאה אלף אזרחים, או ספק שקול לאיבוד היישוב כולו, צריך להעדיף את הראשון (כמו שכותב הרב סילבצקי)? רק כשיש ודאי איבוד של היישוב כולו (אולי הוא ינקוט גם רובו ככולו לענין זה) אפשר להקל בזה?מבני ציון וירושלים כתב:לי הקטן נראה שדוקא תשובת הרב סילבצקי שקולה במאזני השכל הישר, ומכוונת לדעת תורה בלא השפעה זרה.
וכמו כן אין תוכנה של השירה הערבית בספרד ומצרים דומה לספרות ולשירה האנגלית במאה ה-17, ולא התרבות הגבוהה של זמן הרמב"ם כזו של זמננו, וכו' וכו'. ההיסטוריה אף פעם אינה חוזרת על עצמה. כמו כן יש לזכור (בפרפרזה על משלו הידוע של ש"ע) שנמשלו תלמידי חכמים לבני אדם: מה בני אדם כשם שאין פרצופיהם שווים כך אין דעותיהם שוות, אף תלמידי חכמים ממש כך, ומה שהאחד מוצא בו טעם בעיני השני הוא חסר טעם (שמעתי פעם שרבו של הרא"ל יעץ לו שילמד באוניברסיטה מתמטיקה. הוא התחיל, ואחרי סמסטר חזר לרב באומרו שזה לא מעניין אותו. אמר לו הרב, אם כך, תלמד עוד מתמטיקה. וכך הלאה, עד ששינה כיוון) .אחימעץ כתב:ברזילי כתב:רק לא אתאפק להעיר כי משום מה נשמט מרשימת הרציונליסטים לעיל אחד בן מיימון.
איני מכיר את הגותו של הרב ליכטנשטיין זצ"ל, אבל מה שברור הוא שבן מיימון לא היה מתייחס לספרות האנגלית יותר מאיך שהתייחס לשירה הערבית של זמנו.
אוצר החכמה כתב:ברזילי כתב:בדעת תורה אני לא מבין כלום, אבל השכל הישר שלך מורה שאם צריך לבחור בין פינוי יישוב לבין איבוד נפשות ודאי של מאה אלף אזרחים, או ספק שקול לאיבוד היישוב כולו, צריך להעדיף את הראשון (כמו שכותב הרב סילבצקי)? רק כשיש ודאי איבוד של היישוב כולו (אולי הוא ינקוט גם רובו ככולו לענין זה) אפשר להקל בזה?מבני ציון וירושלים כתב:לי הקטן נראה שדוקא תשובת הרב סילבצקי שקולה במאזני השכל הישר, ומכוונת לדעת תורה בלא השפעה זרה.
איפה כתב הרב סילבצקי את מה שאתה אומר בשמו? האם תוכל לציין בבקשה את העמוד כי חיפשתי שוב ולא מצאתי. מצאתי ביטוי הפוך שכל מדינה דרכה לשקול סיכון ליחידים לעומת נכסים אסטרטגיים וכך צריך לנהוג.
ברזילי כתב:מ"מ לעניננו, דומה שקשה לחשוב על דוגמא קיצונית יותר מזו של הרמב"ם לאינטגרציה מלאה של התרבות הכללית לתוך עולמו הרוחני של האדם, ודי להזכיר כיצד הוא מגדיר את היקף החומר הכלול במצוות תלמוד תורה (כמובן, דעתו בזה לא התקבלה כלל וכלל, ולפחות לא באופן מלא). הרהור קל בדמותו והגותו של הרמב"ם, כמו גם תרומתו לעולם התורה (גם, ואולי דווקא, בתחומים בהם דעתו נדחתה מן הקונצנזוס), יש בה כדי לתת פרספקטיבה מתאימה לדברים שנאמרו כאן לעיל, וכבר הארכתי יותר מדי.
תוכן כתב:ברזילי כתב:מ"מ לעניננו, דומה שקשה לחשוב על דוגמא קיצונית יותר מזו של הרמב"ם לאינטגרציה מלאה של התרבות הכללית לתוך עולמו הרוחני של האדם, ודי להזכיר כיצד הוא מגדיר את היקף החומר הכלול במצוות תלמוד תורה (כמובן, דעתו בזה לא התקבלה כלל וכלל, ולפחות לא באופן מלא). הרהור קל בדמותו והגותו של הרמב"ם, כמו גם תרומתו לעולם התורה (גם, ואולי דווקא, בתחומים בהם דעתו נדחתה מן הקונצנזוס), יש בה כדי לתת פרספקטיבה מתאימה לדברים שנאמרו כאן לעיל, וכבר הארכתי יותר מדי.
איני יודע למה נושא זה מוציא אותך משלוותך. אבל לענ"ד אתה מפספס את הנקודה. אדם יכול להעריך מאד את התרבות המערבית, את המדע, הפילוסופיה וכיוצא, ועדיין להשאר נאמן לחלוטין לה' ותורתו. דוגמא קיצונית לאחד כזה הוא ר' אביעד שר שלום באזילה שקיבל חינוך קלאסי מקיף, הכיר את המדע ואת הפילוסופיה לעומק, ולמרות הידיעות המקיפות שלו, נשאר נאמן לה' ותורתו. השאלה שאנו מתחבטים בה, היא בנקודת החיכוך, ואיני מדבר עכשיו על נקודת החיכוך שבין המדע (הנקרא בפי הראשונים הפילוסופיה), והתורה, אלא על החיכוך שבין עולם הרעיוני המערבי ובין התורה, שבזה רא"ל היה יחיד ממש מבין הת"ח במידת הקבלה שלו של עולם ערכים זה. הרמב"ם וכל שאר החכמים אינם נוגעים לדיון זה, מכיון שמדובר בחיכוך מסוג אחר לחלוטין.
הרבה יותר ממה ששילב הרמב"ם את המדע של זמנו, הוא שילב את עולם הערכים של זמנו, כידוע (הרבה יותר, ובלי שום דמיון, למה שעשה רא"ל, שאצלו כפי שהוא אומר בפירוש הלימודים הללו נתפסים כאמצעי לפיתוח האישיות והמחשבה, ככלי לתלמוד תורה, ולא כעצם המטרה).תוכן כתב:ברזילי כתב:מ"מ לעניננו, דומה שקשה לחשוב על דוגמא קיצונית יותר מזו של הרמב"ם לאינטגרציה מלאה של התרבות הכללית לתוך עולמו הרוחני של האדם, ודי להזכיר כיצד הוא מגדיר את היקף החומר הכלול במצוות תלמוד תורה (כמובן, דעתו בזה לא התקבלה כלל וכלל, ולפחות לא באופן מלא). הרהור קל בדמותו והגותו של הרמב"ם, כמו גם תרומתו לעולם התורה (גם, ואולי דווקא, בתחומים בהם דעתו נדחתה מן הקונצנזוס), יש בה כדי לתת פרספקטיבה מתאימה לדברים שנאמרו כאן לעיל, וכבר הארכתי יותר מדי.
איני יודע למה נושא זה מוציא אותך משלוותך. אבל לענ"ד אתה מפספס את הנקודה. אדם יכול להעריך מאד את התרבות המערבית, את המדע, הפילוסופיה וכיוצא, ועדיין להשאר נאמן לחלוטין לה' ותורתו. דוגמא קיצונית לאחד כזה הוא ר' אביעד שר שלום באזילה שקיבל חינוך קלאסי מקיף, הכיר את המדע ואת הפילוסופיה לעומק, ולמרות הידיעות המקיפות שלו, נשאר נאמן לה' ותורתו. השאלה שאנו מתחבטים בה, היא בנקודת החיכוך, ואיני מדבר עכשיו על נקודת החיכוך שבין המדע (הנקרא בפי הראשונים הפילוסופיה), והתורה, אלא על החיכוך שבין עולם הרעיוני המערבי ובין התורה, שבזה רא"ל היה יחיד ממש מבין הת"ח במידת הקבלה שלו של עולם ערכים זה. הרמב"ם וכל שאר החכמים אינם נוגעים לדיון זה, מכיון שמדובר בחיכוך מסוג אחר לחלוטין.
ברזילי כתב:אוצר החכמה כתב:ברזילי כתב:בדעת תורה אני לא מבין כלום, אבל השכל הישר שלך מורה שאם צריך לבחור בין פינוי יישוב לבין איבוד נפשות ודאי של מאה אלף אזרחים, או ספק שקול לאיבוד היישוב כולו, צריך להעדיף את הראשון (כמו שכותב הרב סילבצקי)? רק כשיש ודאי איבוד של היישוב כולו (אולי הוא ינקוט גם רובו ככולו לענין זה) אפשר להקל בזה?
איפה כתב הרב סילבצקי את מה שאתה אומר בשמו? האם תוכל לציין בבקשה את העמוד כי חיפשתי שוב ולא מצאתי. מצאתי ביטוי הפוך שכל מדינה דרכה לשקול סיכון ליחידים לעומת נכסים אסטרטגיים וכך צריך לנהוג.
עמוד 301: "מצות ישוב וכיבוש א"י תלויה ועומדת גם במקום סכנה ליחידים כל עוד אין מדובר במצד של פיקוח נפש ודאי לכלל". היה אפשר לחשוב שיש כאן רק ניסוח לא ברור, אבל בעמוד 308 העיר על דבריו הללו, ובעמוד 315 הרב סילבצקי חוזר ומאשר שרק סכנה לכלל מצדיקה דחיית מצוות יישוב א"י, והריגת יחידים (ללא חשיבות למספרם) אינה עילה מוצדקת לכך. אמנם, הוא מסביר שבאומרו "פיקוח נפש ודאי" לכלל, הוא לא התכוון לודאי-פיקוח-נפש לאפוקי ספק-פיקוח-נפש, אלא לרמות שונות של סיכון (ולכן מה שכתבתי לעיל לגבי ספק שקול לכלל היישוב מבוסס על הבנה שטחית בדבריו בעמ' 301, ואני חוזר בי מזה), אך עדיין הדברים מנוגדים לשכל הישר, והשווה viewtopic.php?f=7&t=16080&p=176099#p176099 ).
לא נותר אלא לקוות שאדם שזו היא מערכת שיקוליו יישאר ספון בבית המדרש ולא יגיע לעמדות החלטה בנושאי סכנה לכלל.
לשינוי בתפקיד הנשים בימינו לא הגיע הרא"ל מחמת הצצה בספרי מינין, אלא מחמת הסתכלות לרגע על הסביבה, בין אם השקפתו נכונה ובין אם לא.תוכן כתב:אתם מביאים ראיה מזה שהרמב"ם שילב, ששוב זו לא הנקודה. גם הרבה ת"ח היום משלבים פסיכולוגיה בהשקפת עולם שלהם. זה שהרמב"ם (ב)יקר את דרך הממוצע, לא סתר שום ערך מערכי התורה. לעומת זאת, הגישה של רא"ל לתפקיד הנשים בימינו סותרת במפורש הגישה המקובלת עד היום. כמובן שאפשר לתרץ את שתי הגישות, אבל זאת דוגמא אחת של קבלת ערך מעולם המערבי שבמהותו מנוגד להשקפת עולם תורנית.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: עתניאל בן קנז ו־ 319 אורחים