אמסטרדם כתב:מתוך עלון דברי שיח (מהגר"ח קניבסקי שליט"א).
נוכחתי בזמן בו הודיעו לרבינו שליט"א את הבשורה המרה על פטירתו של בן דודו הגדול ורבינו כדרכו שתק שתיקה
ארוכה של עצב ורק למחרת בשבת קדש בבוקר בסעודה כשנשאל אודותיו סיפר כמה ענינים על הגאון זצ "ל.
ציין רבינו שהחזו א" מזכיר בספרו ( מנחות )ו"סק ה"כ' סי את הגאון הגדול וזאת כשהיה עוד צעיר לימים ל"וז( א"ב שאל
ש"ח 'שיחי [=שאל בן אחותי חיים שאול שיחי'] ).
והוסיף רבינו שליט"א שהוא ז"ל בעודו בחור צעיר זכה ללמוד רבות בחברותא עם דודו מרן החזו"א זיע"א. הוסיף רבינו
בענווה שגם הוא זכה ללמוד עם מרן החזון איש כמה פעמים ושבספרו רשם איזה שאלות שנתחדשו להם בלומדם את
אותה הסוגיא.
כשנשאל רבינו שליט"א על מה עשה ה' ככה בימי החג דוקא אמר רבינו שהגיע זמנם להסתלק דוקא בימי שמחה מתוך
עונג יו"ט והוסיף רבינו שליט"א שיש להתחזק בלימוד התורה בהתמדה גדולה, ואין אנו יודעים חשבונות שמים.
השבוע ביום שני לאחר תפילת שחרית הגיע רבינו שליט א" לבית משפחת גריינמן לניחום אבלים, רבינו שוחח בני עם
המשפחה על גדלותו של ח"הגר גריינמן זצוק ל" ועל הקשר המיוחד שהיה עם לו דודו מרן החזון איש זצוק
אישי כתב:אתמול בערב הייתי בבית האבלים, הגיע שם הרש"ב זילברברג משיכון ה' וסיפר לבני הגר"ח, שכאשר נאמרו לפני הגראי"ל שטיינמן שליט"א, דברי הגאון ר' מאיר בלווייה, על היות אחיו "הממשיך" של החזו"א, נענה הגראי"ל: וכי יש מי שחושב אחרת? הרי פשוט שהוא היה גדול תלמידי החזו"א!
עוד סיפר בשם הגראי"ל, שפסק הלכה אחד של הגר"ח "הציל" אותו. כי הוא מתעורר מידי לילה מספר פעמים, ובכל פעם שמתעורר, הוא רוצה ללמוד קצת קודם שיחזור לשינתו, והיתה לו בעיה עם ברכת התורה, עד ששמע בשם הגר"ח, שאפשר לברך ברכה אחת עה"ת וללמוד, ובפעם הבאה שמתעורר יברך את הברכה השניה. ואמר הגראי"ל, שכל לילה הוא מתעורר לפחות ב' פעמים, אכן לפעמים מתעורר ג' פעמים ואזי הוא שוב בבעיה. עד כאן דברי הרש"ב הנ"ל, ממה ששמעתי באזניי.
אגב, בעיתון יתד צינזרו מדברי הגר"מ גריינימן, את דבריו אודות היות אחיו היורש של החזו"א ולא אחרים, מטעמים מובנים, אמנם כתבו מאמר קצר אחר מיטתו של הגר"ח והעתקתיו כאן.
טוב לי כתב:שי אבי דוד כתב:האם דברי ההספד של אחיו הגר"מ שליט"א בענין הייסורין שביקש להביא על עצמו - ביום אסרו חג של פסח לפני שש שנים בדיוק, כיצד בקשתו נענתה למשך שש שנים מעת לעת - זכו להתייחסות מספקת? הלא דבר הוא!
מה מיוחד בזה מעבר לסיפור עצמו? ואם היה סובל ייסורים שש שנים ו40 יום זה פחות מפעים?
נוטר הכרמים כתב:אישי כתב:עוד סיפר בשם הגראי"ל, שפסק הלכה אחד של הגר"ח "הציל" אותו. כי הוא מתעורר מידי לילה מספר פעמים, ובכל פעם שמתעורר, הוא רוצה ללמוד קצת קודם שיחזור לשינתו, והיתה לו בעיה עם ברכת התורה, עד ששמע בשם הגר"ח, שאפשר לברך ברכה אחת עה"ת וללמוד, ובפעם הבאה שמתעורר יברך את הברכה השניה. ואמר הגראי"ל, שכל לילה הוא מתעורר לפחות ב' פעמים, אכן לפעמים מתעורר ג' פעמים ואזי הוא שוב בבעיה. עד כאן דברי הרש"ב הנ"ל, ממה ששמעתי באזניי.
אודה מאוד למי שימצא מקור פסק זה בכתבי הגרח"ג זצ"ל; הרי למעשה יש בזה פסקי משנ"ב מפורשים בסי' מז ס"ק כט וס"ק כה, והעולה שלפי מנהגינו שאין מברכים גם אחר שינת קבע ביום ודאי שאין שום בעיה לברך פ"א בפעם הראשונה שמתעורר בלילה ופוטר אותו לגמרי מברכת התורה. ומה שיש לדון פה אם יכול לברך על הרהור קטן או פסוקי ד"ת, יעויין בשו"ת מנחת יצחק ח"ח סי' ה.
מה פשרה היא זו לברך ברכה אחת מתוך הברכות בכל פעם, ומה מקור מוצאה?
אישי כתב: כך שחוסר הענין בספר, אינו אלא מוכיח, שדרך לימודו היא הקרובה ביותר לדרכו של רבו החזו"א.
בר אוריין תנינא כתב:יש להוציא אל מחוץ לחוק את כל העלונים המטופשים שמגחיכים את רבותינו עלינו ועל כלל הציבור!
מי ביקש זאת מידכם? הילדים קטנים אנו?
מדוע הגר"ח רק שתק "שתיקה ארוכה של עצב" (מה זה?) והגראי"ל אמר "אוי אוי אוי"?
האם אתה בטוח שהגר"ח לא נאנח אפילו אנחה קלה? האם הגראי"ל לא שתק אף הוא "שתיקב של עצב?"
בושה וחרפה. תינוקות של בית רבן!
על דא קא בכינא ובכינא מדי שבת בשבתו.
גם זו לטובה כתב:יש"כ לרב "אישי" על מכתבי הגרח"ג
גם זו לטובה כתב:אישי כתב: כך שחוסר הענין בספר, אינו אלא מוכיח, שדרך לימודו היא הקרובה ביותר לדרכו של רבו החזו"א.
ספרי החזו"א כיום נלמדים בכל הכוללים וכו' ואילו ספרי החו"ב נשארים בקרן זוית.
גם זו לטובה כתב:אישי כתב: כך שחוסר הענין בספר, אינו אלא מוכיח, שדרך לימודו היא הקרובה ביותר לדרכו של רבו החזו"א.
ספרי החזו"א כיום נלמדים בכל הכוללים וכו' ואילו ספרי החו"ב נשארים בקרן זוית.
אישי כתב:מלך שלם, כפי שביקשת הנה טעימה מכתבי הגראי"ש על שבת.
יצויין שיש בידי מכתבים וועדים שמסר לאברכים ועוד חזון למועד.
מחולת המחנים כתב:כידוע הגר"ח בפקחותו ובחכמתו שלח ידו במסחר ובתבונתו הצליח לגרוף רווחים נאים וכמה חברות עמדו תחת בעלותו ובני משפחתו.
האם ענין זה היה אצלו בשיטה כדעת הגר"נ נדל, או שפשוט ברוב חכמתו הצליח להרויח כהוגן מבלי להזדקק לבריות?
ספרים וועלט כתב:האם מישהו יודע את גישת הגרח"ג ז"ל בנוגע שאלות חדישות?
למשל, מה היה דעתו לגבי התכלת של מורקס טרוקלס?
אב בבינה כתב:ספרים וועלט כתב:האם מישהו יודע את גישת הגרח"ג ז"ל בנוגע שאלות חדישות?
למשל, מה היה דעתו לגבי התכלת של מורקס טרוקלס?
הרב ישראל טופורביץ תלמיד מובהק של רבינו זצ"ל [גר ברחוב רב אסי 8!] מח"ס דרך ישראל [ויש בראשו מכתב מהגרח"ג שהובא לעיל] חיבר קונטרס חריף נגד תכלת הנקרא "בין תכלת לארגמן" [נמצא באוצר], ולכאו' זה הוכחה בדעת רבו שהתנגד לחידוש התכלת.
כמדומה שחיברו לפי בקשת רבינו זללה"ה
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 529 אורחים