משולש כתב:האם אין באמת שום מקור לפני השואה על עמלק - גרמניה?
זבול כתב:בברלין היתה פסגת יסוד היהדות בעולם... ומבית מדרש לרבנים יצאה הוראה לכל בית ישראל בעולם... וברוב מקומות לפני השואה היהודים שאחזו היטב ביהדות היו אלה שקבלו חינוך או למדו בספרי הרש"ר הירש או בתורת ר"ע הילדסהיימר ותלמידיה...
בחז"ל נראה שפשוט הוא שהתייחסו רומי לאדום, אבל למעשה זה לא כ"כ פשוט. התחלתי לכתוב על זה בקובץ המצורף, ולא גמרתי מחוסר זמן אבל בעיקר משום שנתברר לי שהדבר אינו כ"כ מחודש כמו שחשבתי בתחילה אלא שהיה חסר לי ידיעות. מ"מ יש בו הרבה מקורות להמעוניין בזה.ברזילי כתב:אוצר החכמה כתב:לפי מה שזכור לי המהר"ל אומר שהיתה קבלה ביד חז"ל שאחרי שערבב סנחריב את האומות הגיעו האדומיים לאיטליה.
הזיהוי של רומי עם אדום נידון רבות עוד לפני המהר"ל. אב"ע פקפק בזה שהרי כתים מתרגמינן רומאי, אך ברמב"ן ועוד כתבו כדבריך שכנראה היתה מסורת כזו ביד חז"ל (וברש"י - אלוף מגדיאל זה רומי), וראשון להם, כמדומני, יוסיפון שכתב שצפו בן אליפז הגיע לרומא; והאריך בזה האברבנאל ישעיהו לה (השאלה הייתה מרכזית לפולמוס עם הנוצרים, עיי"ש) והסיק, שמלבד הקבלה על ייחוס גנטי, חכמי האמת קבלו שנפש עשו נתגלגלה בנפש הנוצרי, עשיו אותיות ישוע, ולכן כל מאמיניו מכונים אדום, וראה חזו"א אבה"ע ס"ס ה שדן בזה מצד בלבול האומות, והרחבה בזה בקול מבשר ב,מב.
נרקיס כתב:משולש כתב:האם אין באמת שום מקור לפני השואה על עמלק - גרמניה?
יש ביעב"ץ גורס גרמניה ואומר שהם עמלקים ראה מתביתא על הדף
זבול כתב:בברלין היתה פסגת יסוד היהדות בעולם, [לצערינו כמעט ונשכח זכרה ותורתה] ומבית מדרש לרבנים יצאה הוראה לכל בית ישראל בעולם, הגם בלי כותרות בעיתונות וכו' אלא דוקא דרך מערכות החינוך, וברוב מקומות לפני השואה היהודים שאחזו היטב ביהדות היו אלה שקבלו חינוך או למדו בספרי הרש"ר הירש או בתורת ר"ע הילדסהיימר ותלמידיה, [עוה"פ מציאות הדברים ממש נשכח, ע"כ נראים הדברים ממש הזויים, אבל עם קצת התעניינות וחיפוש ואצל זקנים מופלגים בחכמה תמצאו האמת].
איש_יהודי כתב:
האם לא הגר"א קישר את גרממיא של אדום עם גרמניה או שמא אני טועה?
איש_יהודי כתב:עיין בהקדמת היש"ש חולין שמתאונן על כך התורה נהיית ירושה למשפחות, שספרדי טוען שכל מה שאמרו רבותינו הספרדים הוא נכון ואשכנזי טוען להיפך. וכל אחד ינהג במנהגי אבותיו גם אם אינם בריאים כמריאים וקלקולי המנהגים ונהרא נהרא ופשטי'.
לא בטוח כלל שהיעב"ץ כתב הגהותיו לפני הגהות הגר"א.טריד בגירסיה כתב:כבר ר' יעקב עמדין בהגהותיו (מגילה ו) כ' על גרממיא של אדום "כמדומה רוצה לומר גרמניא, היא אשכנז שלנואיש_יהודי כתב:האם לא הגר"א קישר את גרממיא של אדום עם גרמניה או שמא אני טועה?
חכם באשי כתב:עי' מאמרו של הרב ליזרזון, 'בדבר השמועה המיוחסת לגר"א שגרמניה היא מזרע עמלק', ישורון, יז (תשסו), עמ' תתמה-תתמח
זבול כתב:ידענו על הגאון רבי דניאל יפה זצ"ל שהיה לו אוצר הספרים הגדול בעיר ושלשה מצוקי ארץ למדו בה, הפמ"ג, רמ"מ מרימנוב, ועוד אחד מפורסם, וכל אחד פתח דרך מסויים שהשפיע רבות על יסוד מחשבה יהודית במקומותיהם והולכי דרכם בכל העולם
אבל משפחתו נגדעה לשמד ר"ל
טריד בגירסיה כתב:איש_יהודי כתב:עיין בהקדמת היש"ש חולין שמתאונן על כך התורה נהיית ירושה למשפחות, שספרדי טוען שכל מה שאמרו רבותינו הספרדים הוא נכון ואשכנזי טוען להיפך. וכל אחד ינהג במנהגי אבותיו גם אם אינם בריאים כמריאים וקלקולי המנהגים ונהרא נהרא ופשטי'.
דוקא מסקנתו של הרש"ל שם היא הפוכה: "וכל אחד בורר את שלו, ועם ועם כלשונו, וסובר התורה ירושה היא למשפחות, ולא זו הדרך ולא זו העיר, כי מימות רבינא ורב אשי אין קבלה לפסוק כאחד מן הגאונים או מן האחרונים, אלא מי שיוכשרו דבריו להיות מיוסדים במופת חותך ע"פ התלמוד והירושלמי והתו' והתוספתא במקום שאין הכרע בתלמוד".
ואם התכוונת דוקא למנהגים ולא לפסקים, שבזה באמת יש לנהוג במנהגי אבותיו, אין לזה קשר לדברי הרש"ל.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 179 אורחים