יערוסלב כתב:הרב כהן כנראה שלא הבנתי הקושיא שלי לנכון נא להעביר על זה שנית, ואחד משבעה בחכם שאינו מבהל להשיב!
אלי כהן כתב:יערוסלב כתב:הרב כהן כנראה שלא הבנתי הקושיא שלי לנכון נא להעביר על זה שנית, ואחד משבעה בחכם שאינו מבהל להשיב!
הרב יערוסלב: אחת משתיים, או שאני לא הבנתי את קושייתך, או שאתה לא הבנת את תשובתי.
אני חושב שהבנתי היטב את קושייתך, ולפי זה תירצתי. האם - כשם שאני חושב שהבנתי את שאלתך - כך גם אתה חושב שהבנת את תשובתי? אם אתה חושב שהבנת אותה, אז מצויין. אם לא הבנת, ספר לי מה לא מובן, ואשתדל להסביר אותה יותר - לפי מה שתספר לי.
אורך רוח כתב:אלי כהן כתב:יערוסלב כתב:הרב כהן כנראה שלא הבנתי הקושיא שלי לנכון נא להעביר על זה שנית, ואחד משבעה בחכם שאינו מבהל להשיב!
הרב יערוסלב: אחת משתיים, או שאני לא הבנתי את קושייתך, או שאתה לא הבנת את תשובתי.
אני חושב שהבנתי היטב את קושייתך, ולפי זה תירצתי. האם - כשם שאני חושב שהבנתי את שאלתך - כך גם אתה חושב שהבנת את תשובתי? אם אתה חושב שהבנת אותה, אז מצויין. אם לא הבנת, ספר לי מה לא מובן, ואשתדל להסביר אותה יותר - לפי מה שתספר לי.
כוונת הרב ירוסלב להקשות, דאם לפעמים מזכירים מנין בשביל הזיכרון א"כ מה הקושיא "מנינא למעוטי מאי", הא אין כוונת המשנה למעט משהו אלא כתבה המנין לזכרון בעלמא.
משכיל אל דל כתב:דיקדוקי סופרים שזה למען הזיכרון, אין פירושו כתיבת המספר, אלא כינוס כל המקרים למקום אחד. זהו דיקדוקי סופרים. ואתה הקורא תזכור לעצמך את המנין, כדי לוודא שלא שכחת אחד... אבל לא כתיבת המספר היא "דיקדוקי סופרים".
וכשהמשנה בכל זאת כותבת את המספר, זה בא למעט משהו, וזו השאלה שהגמ' שואלת מה בא למעט.
ואידך זיל גמור.
אלי כהן כתב:משכיל אל דל כתב:דיקדוקי סופרים שזה למען הזיכרון, אין פירושו כתיבת המספר, אלא כינוס כל המקרים למקום אחד. זהו דיקדוקי סופרים. ואתה הקורא תזכור לעצמך את המנין, כדי לוודא שלא שכחת אחד... אבל לא כתיבת המספר היא "דיקדוקי סופרים".
וכשהמשנה בכל זאת כותבת את המספר, זה בא למעט משהו, וזו השאלה שהגמ' שואלת מה בא למעט.
ואידך זיל גמור.
נכון מאד. אמור מעתה:
רש"י - שמדגים את "דקדוקי סופרים" - ע"י (למשל) משנת יבמות "חמש עשרה נשים פוטרות וכו", לא קאי אגוף תיבות "חמש עשרה" - דהא ודאי גוף התיבות הנ"ל אתי למעוטי, אלא קאי אהנהו חמש עשרה נשים המנויות במשנה, וקמ"ל - דאותן חמש עשרה נשים נמנו אחת לאחת באותה המשנה ע"י הסופרים - כדי שלא תשתכחנה (בלי קשר לעצם תיבות "חמש עשרה" שבמשנה).
ומה שכתב רש"י "ומנאום יחד", ר"ל, שקיבצו אותן יחד באותה המשנה שמנתה בנפרד את כל אחת מהן (בלי קשר לעצם המספר המוזכר באותה המשנה).
ומה שכתב רש"י שנקראו סופרים כי עשו "ספירות ספירות" - ר"ל שעשו מנִיות מנִיות, והיינו - שכל משנה מהמשניות האלה - מנתה אחד לאחד את פרטיה כדי שלא ישתכחו (בלי קשר לעצם המספר המוזכר באותה המשנה).
יערוסלב כתב:רש"י מפרש "שהמספרים" שהוסיפו בראש המשניות הם כדי לזכור את הט"ו נשים, שנישנו במשך המשנה
יערוסלב כתב:ולשטיתך מה היה לפני הדוקדוקי סופרים וכי היה כל הט"ו נשים מפוזר ומפורד בין כל מסכת יבמות ורבינו הקדוש קבצם יחד?????????.
אלי כהן כתב:רש"י מעולם לא דיבר על ה"מספרים" שנוספו בראש המשנה. הוא דיבר רק על כך, שלמשל במשנת "חמש עשרה נשים פוטרות וכו" - נמנתה בנפרד כל אשה ואשה מהחמש עשרה נשים - כדי שלא תשתכח; מיהו אה"נ - המניין עצמו (אשר לא עליו דיבר רש"י) - אתי למעוטי.
אלי כהן כתב:לפני זמנם של הסופרים, לא היה דבר כזה "מסכת יבמות", ואפילו לא היה "סדר נשים", כי אמנם התלמידים ידעו בע"פ את כל ההלכות המסורות מדור לדור, אבל בלי סידור לפי משניות, וקל וחומר שבלי סידור של פרקים ושל מסכתות ושל סדרים. אח"כ באו הסופרים - עוד לפני שהיה דבר כזה "מסכת יבמות", וריכזו את כל הט"ו נשים - לתוך משנה אחת בפני עצמה, ואת החמישה שלא יתרומו - לתוך משנה אחרת בפני עצמה, וכו', וכך היו מסדרים משניות משניות, אבל עדין בלי פרקים מסודרים, וקל וחומר שבלי מסכתות מסודרות. אחר כך בא רבנו הקדוש, וסידר ששה סדרים, וכן סידר את כל המסכתות: מסכת יבמות, מסכת תרומות, מסכת ברכות, וכו', וכן סידר את פרקיה של כל מסכת, וכן סידר את המשניות שבכל פרק. ועיין על כל זה באיגרת רב שרירא גאון.
יערוסלב כתב:ופירש שם הקרבן העדה: ספורות ספורות. שקבצו בחכמתן כל החלוקות שבדינין ושמו להן מספר ככל הנך דמייתי, הגם שאפשר לדחוק ולומר שרש"י והקרבן העדה חלוקים הם בדבר, אבל למה סתם להרבות מחלוקת בישראל, וחוץ מזה אז קשה לי לפי שיטת הקרבן העדה.
הכהן כתב:אלי כהן כתב:לפני זמנם של הסופרים, לא היה דבר כזה "מסכת יבמות", ואפילו לא היה "סדר נשים", כי אמנם התלמידים ידעו בע"פ את כל ההלכות המסורות מדור לדור, אבל בלי סידור לפי משניות, וקל וחומר שבלי סידור של פרקים ושל מסכתות ושל סדרים. אח"כ באו הסופרים - עוד לפני שהיה דבר כזה "מסכת יבמות", וריכזו את כל הט"ו נשים - לתוך משנה אחת בפני עצמה, ואת החמישה שלא יתרומו - לתוך משנה אחרת בפני עצמה, וכו', וכך היו מסדרים משניות משניות, אבל עדין בלי פרקים מסודרים, וקל וחומר שבלי מסכתות מסודרות. אחר כך בא רבנו הקדוש, וסידר ששה סדרים, וכן סידר את כל המסכתות: מסכת יבמות, מסכת תרומות, מסכת ברכות, וכו', וכן סידר את פרקיה של כל מסכת, וכן סידר את המשניות שבכל פרק. ועיין על כל זה באיגרת רב שרירא גאון.
עי' סיומא דמסכת כלים
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 422 אורחים