ישבב הסופר כתב:עצב: ייצור / דאגה
היואיל מר ויבאר דבריו?
ישבב הסופר כתב:עצב: ייצור / דאגה
ישבב הסופר כתב:מלשון יצירה ועריכה, וכלשון חכמינו ז"ל מעצבין את הולד, ולפי רוב המפרשים גם פירוש "בכל עצב יהיה מותר" ו'וכל עצביכם תנגושו' שבירמיה.
נוטר הכרמים כתב:שעה.
לעיתים יתפרש כשיעור זמן קצר ביותר, כמו בברכת אשר יצר: א"א להתקיים אפילו שעה אחת, וכן בברכות ז,א על הקב"ה: וכמה זעמו רגע, ואין אדם יכול לכוין אותה שעה, ועוד כיו"ב.
ולעיתים יתפרש על שעה כמו בלשונינו שהוא שעה שלימה, כמו בע"ז ג,ב: י"ב שעות הוי היום, ובברכות ט,ב: שכן דרך בני מלכים לעמוד בשלש שעות, וכן בברכות לב,ב שחסידים הראשונים היו שוהין שעה אחת, ופריך וכי מאחר ששוהין תשע שעות ביום תורתן היאך משתמרת, ושם בהכרח זה מתפרש על שעה כפשוטו.
ולעיתים זה מתפרש כ'זמן' באופן כללי, כמו בברכות ז,ב: רשע שהשעה משחקת לו, וכן בברכות ח,א בשעה שהציבור מתפללין.
נוטר הכרמים כתב:דבר מעניין שקשור גם לפרשה.
בראשית לא, לט: אנכי אחטנה מידי תבקשנה גנבתי יום וגנבתי לילה.
ובאונקלוס: נטרית ביממא ונטרית בליליא. וצ"ב היאך פירש אונקלוס את המילה גניבה כהיפוכה דהיינו נטירא. וביארו זאת לפי המבואר במחברתו של מנחם בן סרוק בשם הפותרים הקדמונים שהמלה גנב יש לה שני מובנים. האחד, גניבה כפשוטו כמ"ש לא תגנוב, והשני לשון שמירה כההיא דהכא, וראה זכריה ה,ג.
זקן ששכח כתב:נוטר הכרמים כתב:דבר מעניין שקשור גם לפרשה.
בראשית לא, לט: אנכי אחטנה מידי תבקשנה גנבתי יום וגנבתי לילה.
ובאונקלוס: נטרית ביממא ונטרית בליליא. וצ"ב היאך פירש אונקלוס את המילה גניבה כהיפוכה דהיינו נטירא. וביארו זאת לפי המבואר במחברתו של מנחם בן סרוק בשם הפותרים הקדמונים שהמלה גנב יש לה שני מובנים. האחד, גניבה כפשוטו כמ"ש לא תגנוב, והשני לשון שמירה כההיא דהכא, וראה זכריה ה,ג.
תודה נוטר, פירות כרמיך מתוקים.
ולגבי ביאורים מנוגדים באותה תיבה, אולי יהיה כדאי לפתוח אשכול מיוחד לענין זה.
ואגב, כאן לענין הגניבה אינו מוכח כי הוא דבר והיפוכו, שהרי טען יעקב - בין נגנב ביום, בין נגנב בלילה אנכי אחטנה, משמע שמשמעותה גניבה כפשוטה, אלא שביאר אונקלוס כמשמעות הענין ששמר על הצאן הן ביום הן בלילה.
זקן ששכח כתב:בן פקועה כתב:מתוך אתר מסורת http://www.masoret.co.il/Site/FAQ-detil ... pBarCode=3:
8. חסד, לשון נדיבות ורחמים ולשון תועבה
נזכר לעיל, ובדעתי ששתיהן ממקור אחד יינקו כפי שהזכרתי.
יאיר כתב:זקן ששכח כתב:בן פקועה כתב:מתוך אתר מסורת http://www.masoret.co.il/Site/FAQ-detil ... pBarCode=3:
8. חסד, לשון נדיבות ורחמים ולשון תועבה
נזכר לעיל, ובדעתי ששתיהן ממקור אחד יינקו כפי שהזכרתי.
מה לגבי המושג "חוט של חסד" שהיה משוך על אסתר?
לכאורה כאן חסד=חן.
חכם באשי כתב:סרח - א, חטא; ב, מלשון 'סרח העודף'
אוּר - א, אש; ב, מלשון 'אורים ותומים'
חלוֹת - א, נרדף ל'לחם'; ב, מלשון מחלה.
נצבות - א, ידיות של סכינים; ב, עומדות.
בד - א, אריג; ב, מלשון 'בד בבד' שבפיטום הקטורת
(מתוך: ש' אליצור, שארית יוסף וכו', ירושלים תשנד, מבוא, עמ' 38)
נוטר הכרמים כתב:מאומה.
לט,ו ולא ידע אתו מאומה כי אם את הלחם אשר הוא אוכל.
ראה ברש"י שלא נתן לבו לכלום. ובתרגום אונקלוס 'מדעם', כלומר, דבר כל שהוא.
לט,כג אין שר בית הסהר רואה את כל מאומה בידו.
ובתרגום: כל 'סרחן'. וראה בספר הכתב והקבלה דאונקלוס מפרש מאומה מלשון מום וחסרון, כמו 'אשר אין בהם כל מאום' (דניאל א,ד.
נוטר הכרמים כתב:והנה עוד מהפרשה.
מ,יא ואשחט. ופירש"י: כתרגומו ועצרית, והרבה יש בלשון משנה. (ובאמת הרי יקב בארמית היינו מעצרתא). הרי עצירה מלשון סחיטה.
עצירה מתפרשת ג"כ כאסיפה והתכנסות כמו 'עצרת תהיה לכם'.
כן מלשון מניעה כמו 'אשה עצורה לנו' .
ישבב הסופר כתב:גל: נחשול שבים או ערימת אבנים / ציווי לגלות
ישבב הסופר כתב:ספק: היינו די מחסור מכסת הנפשות כמו מספקין מים מזון וסיפק צרכינו, או אפילו בפנאי וזמן כ'סיפק בידו לעשות' 'אין מספיקין בידו לעשות תשובה'.
או אי ידיעה מחמת צדדי הפכיים.
חכם באשי כתב:סרח - א, חטא; ב, מלשון 'סרח העודף'
(מתוך: ש' אליצור, שארית יוסף וכו', ירושלים תשנד, מבוא, עמ' 38)
זקן ששכח כתב:דוק.
ב. דיוק, כמו 'דוק מינה ואוקי אבתרה'.
נוטר הכרמים כתב:והנה פנינה נפלאה לחנוכה מכבוד הגרא"ד אויערבאך שליט"א, אב"ד טבריה (קובץ מוריה גליון רסה-רסו, כסלו תש"ס).
לבאר חילוק בעצם מטבע הלשון בין דין הידור מצוה בכל התורה כולה לדין מהדרין האמור בנר חנוכה. דדין הידור מצוה דעלמא נגזר מלשון 'הדר' האמור באתרוג, פרי עץ הדר, שהוא בלשון הקודש לשון נוי והדר. אולם דין מהדרין האמור כאן הוא לשון ארמי כמ"ש רש"י בשבת כא,ב דהיינו 'המהדרין אחר המצוות', כלומר, לשון של חיזור וסיבוב אחר המצוה, ודמי ל'הדרן עלך'.
שמח תשמח כתב:זקן ששכח כתב:דוק.
ב. דיוק, כמו 'דוק מינה ואוקי אבתרה'.
מעולם לא ראיתי את המשפט דוק מינה ואוקי באתרה. רק ראיתי דון מינה וכו'.
זקן ששכח כתב:עכשיו בסדר? ובכל מקרה דומני שבמשמעות לא טעיתי וזה מה שחשוב.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 23 אורחים