יגאל10 כתב:דומה כי עם פטירתו של איש גדול זה זצללה"ה, נעקר מאיתנו - בפשטות - האחרון שהיווה 'פוסק הדור' (עניין של מציאות ולא של הגדרה).
אשמח אם מכירי תורתו יספרו לנו קצת עליו: היכן קנה את תורתו? את פסיקתו? מניין קיבל השקפה?
מי היה ה'מלמד' שלו ביח"ל (חוץ ממהר"ם שפירא וכו 'כמובן...)? כמדומה שעשה שימוש אצל הטעפליקר רב. מי הכניסו לעולם הלכה? עד כמה הי' כפוף לחזון איש בפסיקה וכו'?
מה משמעות העובדה שאת בנו הכתיר גאב"ד העדה?
האם יש לו פסיקות המשפיעות בפועל ממש על חיי ההלכה של בית ישראל?
[מלבד כמובן עובדת בית ההוראה ובית הדין שלו שהפכו אותו לעמוד ההוראה כפשוטו לפחות באזורו].
שאלה
נפטר הרב וואזנר היום חג, האם מותר לבכות עליו?
תשובה
מותר גם מותר, מצאת השבת אני בוכה על התורה ועל הדור שלא נשאר מי שינהיג אותנו.
אנחנו בשבר נורא, היו לנו שלשה פוסקים בהלכה ולא נשאר אפילו אחד. יתומים יתומים ויתומים. זה נורא . דבר כזה עוד לא קרה. מי יורה לנו הלכה, מי יבין שמועה. העולם שומם. לא נשארו לנו מנהיגים מהדור שעבר שיעתיקו לנו דברי הדור שקדם לנו. מי ילחם מלחמות השם יתברך על הצניעות ועל החינוך?
את מי נוכיח ונציג לבנינו ולנכדינו ולדורות הבאים אחרינו?
אנא אבינו שבשמיים רחם על עמך הטהור והקדוש ותגאל אותנו מהר, בבקשה. אין אפשרות לסבול.
כבוד ידידינו היקר הה"ג מפואר ונכבד רבי צבי יברוב שליט"א....
....שאלה:
מאין שאב מרן החזו"א ידיעתו המדהימה בעניני רפואה.
תשובה:
ברור אצלי שזה מכח לימוד תורה לשמה שמבואר פ"ו דאבות שאחד הסימנים שמגלים לו רזי תורה ר"ל סודי התורה שאי אפשר בשכל האנושי לעמוד עליהם מכ"מ מגלים לו במתנה מן השמים, ונוסף לזה שהי' לו זצ"ל חוש מיוחד מעצמו בחכמת הנתוח וביסודי הטבע, והכל נמשך מכח התורה, ומצינו כן בקדמונים (הרמב"ם והרמב"ן ושאר גדולי הדורות) שהיו רופאים ממש ועיקר מה ששאבו ממעייני התורה שנתקדשו חושיהם על ידה.
וזה לי קרוב לחמשים שנה שכבר הייתי פה רב בסביבה, והייתי מאד מקושר עם מרן החזון איש זי"ע, בקרתי אז את הגאון האמיתי בעל אבן האזל הגרא"ז מלצר זצלה"ה והוא ידע על הקשרים שלי עם החזון איש ומאחר ששמע ממני כמה דברים אמר לי בהתפעלות, וז"ל, החזון איש פוסק דיני נפשות ברגעים (אם כן לנתח או לא, וכיו"ב) והפלא אמר שיותר מתשעים אחוז זוכה לכיון האמת והצלחה, עכ"ל.
ח''ל קאליסק כתב:תשובה תקיפה ביותר ממרן בעל שבה''ל זצלל''ה אשר כותב בה כאחד מתקיפי קדמאי בנוסח רבני הונגריה קום המלחמה
שבטיישראל כתב:ח''ל קאליסק כתב:תשובה תקיפה ביותר ממרן בעל שבה''ל זצלל''ה אשר כותב בה כאחד מתקיפי קדמאי בנוסח רבני הונגריה קום המלחמה
דומני שקל לנחש למי התכוון הגר"ש זצוק"ל בתשובה זו
הנ"ל הרי נתפרסם בהרבה באימרותיו והתבטאויותיו הבזויות והטיפשיות על אדוננו גדול פוסקי אשכנז מרנא הרמ"א זיע"א
תולדות כתב:אציין כאן סיפור ששמעתי השבוע.
הגאון ר' רפאל קצנלבוגן נורא התפעל מדמותו של הרב וואזנר, ואמר, כי הוא הדמות האמיתית של רב.
וכל כך למה,
בשל מעשה שהיה, ונוכח בו ר' רפאל קצנלבוגן.
בחתונה אחת בירושלים, לפני עשרות שנים, במעמד החופה עצמו, צנח לפתע אחד המחותנים ומת.
כמובן שהבהלה והמהומה היתה רבה, וכמו כן, היתה מבוכה מבחינה הלכתית, מה לעשות, להמשיך את החתונה או לא.
ולפתע, נעמד הרב וואזנר, [ומדובר על לפני עשרות שנים, ובמעמד שהיו בו ת"ח יותר מבוגרים ממנו], והכריז בקול גדול.
אף אחד שלא יזוז ממקומו.
החתן צריך לעשות כך וכך.
הכלה כך וכך.
האלמנה כך וכך.
וכו'.
לדברי המספר, ר' רפאל התפעל מאד מהעוז של הרב וואזנר שנטל לעצמו את הסמכות "כמו גנרל" וחילק פקודות לכל אחד ואחד מה צריך לעשות על פי ההלכה. ולכן אמר כי זו דמות אמיתית של רב.
אורייתא! כתב:שבטיישראל כתב:ח''ל קאליסק כתב:תשובה תקיפה ביותר ממרן בעל שבה''ל זצלל''ה אשר כותב בה כאחד מתקיפי קדמאי בנוסח רבני הונגריה קום המלחמה
דומני שקל לנחש למי התכוון הגר"ש זצוק"ל בתשובה זו
הנ"ל הרי נתפרסם בהרבה באימרותיו והתבטאויותיו הבזויות והטיפשיות על אדוננו גדול פוסקי אשכנז מרנא הרמ"א זיע"א
הרבה זמן שלא הגבתי כאן.
אך עצור במילים מי יוכל בראות התבטאויותיו הבזויות והטיפשיות של שבטיישראל על אדוננו גדול פוסקי ספרד מרן הגר"ע יוסף זי"ע.
ודבר שפתיים אך למותר.
ולעצם הענין: הלא הרמ"א עצמו כתב כן בעצמו בהקדמתו בזה"ל:
הקדמות לשולחן ערוך הקדמת הרמ"א
אמר משה בן לא"א הר"ר ישראל זלה"ה, בהיות כי הגאון המחבר ב"י ושלחן ערוך שלו, חכם עדיף מנביא, טבח טבחו ערך שלחנו לא הניח אחריו מקום להתגדר בו, לולי ללקט דברי האחרונים ולהורות דרך המנהגים שנהגו במדינות אלו, באתי אחריו לפרוס מפה על שלחן ערוך שחבר עליהם כל פרי מגדים ומטעמים אשר יאהב האדם. ובלא זה, השלחן אשר הוא ערך לפני ה' (ו) לא נתנו עדיין לבני אדם אשר במדינות אלו, אשר רובי מנהגי מדינות אלו לא נהיגין כוותיה, כי כבר אמרו ז"ל [עירובין כ"ז ע"א] אין למדין מן הכללות אפי' במקום שנאמר בו חוץ, כ"ש מן הכלל שכלל הגאון הנ"ל מעצמו לפסוק אחר הרי"ף והרמב"ם במקום שרוב האחרונים חולקים עליהם, וע"י זה נתפשטו בספריו הרבה דברים שאינן אליבא דהלכתא לפי דברי החכמים שמימיהם אנו שותין, והם הפוסקים המפורסמים בבני אשכנז אשר היו לנו תמיד לעינים ופסקו מהם קמאי דקמאי, והם האור זרוע והמרדכי ואשר"י וסמ"ג והסמ"ק והגהות מיימון אשר כולם נבנו על דברי התוס' וחכמי צרפת אשר אנו מבני בניהם, וכבר הארכתי בזה ת"ל בהקדמת ספרי [דרכי משה] אשר בו נתוכחתי עם הגאון הקאר"ו ש"נ בכל דבריו, ואני ראיתי כל דבריו כשלחן ערוך כניתנו מפי משה מפי הגבורה, ויבואו התלמידים אחריו וישתו דבריו בלא מחלוקת, ובזה יסתרו כל מנהגי המדינות, וכבר אחז"ל כי הרבה דברים בין בני מזרח ובני מערב אף בדורות הראשונים כ"ש בדורות האחרונים אלו.
על כן ראיתי לכתוב דעת האחרונים עם המקומות שלא היו נראים לי דבריו, בצדו, כדי לעורר התלמידים בכל מקום שידעו שיש מחלוקת בדבריו, ובכל מקום שידעתי שאין המנהג כדבריו אחקרהו ואמצאהו אכתוב, הכי נהוג, ובצדו אשים. ואף כי דברי סתומים וחתומים ואין ערך להם עם דברי הגאון כאשר כל דבריו נמצאים בספרו הגדול בית יוסף, מ"מ הלכתי בדרכו לכתוב הדברים סתמא, כי לרוב גם דעתי בספרו תמצאהו והמעיין יבחר. ואם לא ימצאהו בספרו ידקדק בדברי האחרונים אשר נתפשטו במדינות אלו אחת הנה ואחת הנה וימצא מבוקשו, כי מעט מזער הוספתי וכתבתי מדעתי כן נראה לי להודיע כי ממני יצאו הדברים ואקוה להש"י שגם דברי הארוכים יתפשטו בישראל, ושם אגודות אגודות חבילות חבילות של ראיות וטעמים, ונמוקי וטעמי בכל דבר לפי השגת ידי, ומי שיש לו חיך לטעום יבחין המטעמים בטעמיהון בעצמו ולא יסמוך על אחרים, ומי שלא הגיע למדרגה זו לא יזוז מן המנהג, כמו שכתב הגאון הנ"ל בעצמו בהקדמת ספרו הגדול. ובכן אודה לאלקי ישעי ואברך שמו בכל עת אשר הגדיל חסדו עלי, ואבקש על העתיד שאל יעזבני ואל יטשני מעתה עד עולם, ויהיה עם פי מעת הטיפי ויצילני משגיאה, וכמ"ש [תהלים קט"ז ו'] שומר פתאים ה', ויוריני דרך זו אלך כי אליו נשאתי נפשי. ויהי נועם ה' אלקינו עלינו ומעשה ידינו כוננה עלינו ומעשה ידינו כוננהו. יושב בסתר עליון הוא ישמרנו ויזכנו לבקשת המשורר שביקש [שם כ"ג ה'] תערוך לפני שלחן נגד צוררי דשנת בשמן ראשי כוסי רויה אך טוב וחסד ירדפוני כל ימי חיי ושבתי בבית ה' לאורך ימים. אמן:
ס''ט כתב:לומר שהרמ"א עצמו כתב על דבריו שאינם עניני הלכה יסודיים כל כך, אלו דברי הבל ורעות רוח!
בראש ובראשונה יש לעיין בהקדמת הרמ"א לדרכי משה! (מלבד שאין לשכוח מושגי ולשונות ענוה של דורות קודמים). ודי בזה למי שיש לו עינים לראות ולב להבין!
זלמניו כתב:גם את האשכול הזה חייבים להסיט מהכביש הראשי אל ההידרדרות לשוליים? הזהו כבודם של צדיקים, כעת?
שבטיישראל כתב:ח''ל קאליסק כתב:תשובה תקיפה ביותר ממרן בעל שבה''ל זצלל''ה אשר כותב בה כאחד מתקיפי קדמאי בנוסח רבני הונגריה קום המלחמה
דומני שקל לנחש למי התכוון הגר"ש זצוק"ל בתשובה זו
הנ"ל הרי נתפרסם בהרבה באימרותיו והתבטאויותיו הבזויות והטיפשיות על אדוננו גדול פוסקי אשכנז מרנא הרמ"א זיע"א
ארזי ביתר כתב:ב. בהתפעלות גדולה מאוד, ציין אותו צדיק, את המסופר על מרנא זיע"א, שבמשך שנה ומחציתה, לא ראה את צידה החיצוני של דלת בניין ישיבת חכמי לובלין.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 545 אורחים