מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם מותר להרטיב את המצות במים

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
רב זיסער
הודעות: 7
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:29 pm

האם מותר להרטיב את המצות במים

הודעהעל ידי רב זיסער » ג' מרץ 31, 2015 8:51 pm

נפשי בשאלתי. אחד שקשה לו לאכול את הכזיתים מבקש להרטיב את המצות במים האם יש בזה בעיה כל שהיא כמו שאין בזה טעם מצה כמו מצה מבושלת המבואר במ"ב שאסור משום טעם מצה, או אפשר רק מבושלת אין בה טעם מצה אך להריטבם במים אין בזה בעיה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם מותר להרטיב את המצות במים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' מרץ 31, 2015 9:05 pm

מותר (מפורש בפוסקים)

רב זיסער
הודעות: 7
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:29 pm

Re: האם מותר להרטיב את המצות במים

הודעהעל ידי רב זיסער » ג' מרץ 31, 2015 9:21 pm

עיין פסחים מא. לגבי בישל מצה לא יצא ובאו"ח תס"א ס"ד כתב החק יעקב דהוא הדין בכבוש לא יצא, ולמרות שלא בעינן טעם מצה ובלע מצה יצא מכל מקום עצם המצה צריך שיהיה לזה טעם ועל ידי כבישה הולך טעמו עיין שם. ולכאו' כוונתו שם רק אם כבשם (ועיין דיני כבישה כבישול) אך להרטיב את המצות לכאו' אין בזה כל בעיה.
כך כתבתי בזמנו.

נוה הלבנון
הודעות: 558
הצטרף: ב' דצמבר 08, 2014 3:12 pm

Re: האם מותר להרטיב את המצות במים

הודעהעל ידי נוה הלבנון » ג' מרץ 31, 2015 9:23 pm

במקרה ראיתי עכשיו בחיי אדם, כלל קכ"ט ס"ב
"מי שאינו יכול ללעוס את המצה מותר לשרות במים מעט שיתרכך קצת ובלבד שלא יהיה נמחה לגמרי"

כרם
הודעות: 738
הצטרף: ב' אוגוסט 01, 2011 11:48 pm

Re: האם מותר להרטיב את המצות במים

הודעהעל ידי כרם » ג' מרץ 31, 2015 10:44 pm

מובן, שהדבר תלוי במנהגי "שרויה", אך מצד דין מצה כל זמן שיש עליו תוריתא דנהמא וברכתו המוציא מפורש שיוצאין בו יד"ח.

רב זיסער
הודעות: 7
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:29 pm

Re: האם מותר להרטיב את המצות במים

הודעהעל ידי רב זיסער » ג' מרץ 31, 2015 11:01 pm

עיקר הבעיה בשרויה היא מפני שהיא מצה עשירה, וכל זה רק במבושלת אך להרטיבה במים אין בזה בעיה מצד שרויה, וכפי הנראה כוונתך, לחסידים המקפידים לא להרטיב את המצוות מחשש חמץ, ולכאו' ברור הדבר, שזה רק חומרא בעלמא, ולכאו' עדיף לקיים את המצווה מאשר להחמיר על שרוייה.
יתכן גם שניתן להרטיבה בקצת חלב לדוגמא ואז אין בזה חשש חימוץ, אך איני יודע אם חלב מבטל טעם מצה אם לאו.

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: האם מותר להרטיב את המצות במים

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' מרץ 31, 2015 11:07 pm

תלמוד ערוך בפסחים מא. יוצאין ברקיק השרוי, אבל לא במבושל אף על פי שלא נימוח. ונפסק להלכה ברמב"ם חו"מ ו,ו ובשו"ע תסא,ד. וע"ש במ"ב ס"ק יח לענין שריה בשאר משקין חוץ ממים.

רב זיסער
הודעות: 7
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:29 pm

Re: האם מותר להרטיב את המצות במים

הודעהעל ידי רב זיסער » ג' מרץ 31, 2015 11:12 pm

האם יש משקה שניתן להרטיב בזה את המצה, שלא יהיה בזה חשש שרויה, (שהרי מי פירות אינם מחמיצים) ולכאו' כל המשקין שאסור לשתות אחר האפיקומן כדי שלא לבטל טעם מצה, במשקין אלו אסור להרטיב את המצה.

בריסק
הודעות: 182
הצטרף: ו' נובמבר 01, 2013 11:05 am

Re: האם מותר להרטיב את המצות במים

הודעהעל ידי בריסק » ד' אפריל 01, 2015 2:24 pm

כתב הרמב"ם בהלכות חמץ ומצה פ"ו ה"ו יוצאין ברקיק השרוי והוא שלא נימוח ובה"י שם כתב חולה או זקן שאינו יכול לאכול שורין לו רקיק במים ומאכילין אותו והוא שלא נימוח. ודייק במג"א סימן תס"א סק"ז דמדכתב הרמב"ם גבי חולה או זקן ששורין לו רקיק במים, משמע דדוקא ברקיק השרוי במים יוצאין ידי מצה אבל השרוי בשאר משקין אין יוצאין יעו"ש. אמנם נראה דמכיון שהרמב"ם מביא את עיקר הדין דיוצאין ברקיק השרוי סתם, ולא חילק בין שרוי במים לשרוי בשאר משקין ע"כ דיוצאין ידי מצה גם אי שרוי בשאר משקין, לפי שאין השרייה מבטלתו מתורת לחם, ואינו כרקיק המבושל דאין יוצאין בו משום דהבישול מבטלו מתורת לחם, דאל"כ היה צריך הרמב"ם לכתוב ביסוד הדין דדוקא במים יוצאין. והעם לזה נראה, משום דליכא כלל דין בקיום אכילת מצה שיהיה טעם מצה, והא דכתב הרמב"ם גבי חולה או זקן שורין רקיק במים עצה טובה קמ"ל כדי שייצא בכזית זה גם ידי אכילת מצה וגם ידי אפיקומן, ושלא יצטרך לאכול שני כזיתים, דבאפיקומן בודאי אין יוצאין אם שרוי בשאר משקין משום דבאפיקומן כן נאמר דין "טעם מצה" באכילתו ובעינן שישאר טעם מצה בפיו, ואם ישרהו ביין יצטרך לאכול עוד כזית מצה כדי שיהא כזית מצה באחרונה אחר היין, דס"ל להרמב"ם דאחרי אפיקומן אסור גם לשתות

בכתבים משמו של הגרי"ז ז"ל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: האם מותר להרטיב את המצות במים

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' אפריל 01, 2015 2:29 pm

בריסק כתב:כתב הרמב"ם בהלכות חמץ ומצה פ"ו ה"ו יוצאין ברקיק השרוי והוא שלא נימוח ובה"י שם כתב חולה או זקן שאינו יכול לאכול שורין לו רקיק במים ומאכילין אותו והוא שלא נימוח. ודייק במג"א סימן תס"א סק"ז דמדכתב הרמב"ם גבי חולה או זקן ששורין לו רקיק במים, משמע דדוקא ברקיק השרוי במים יוצאין ידי מצה אבל השרוי בשאר משקין אין יוצאין יעו"ש. אמנם נראה דמכיון שהרמב"ם מביא את עיקר הדין דיוצאין ברקיק השרוי סתם, ולא חילק בין שרוי במים לשרוי בשאר משקין ע"כ דיוצאין ידי מצה גם אי שרוי בשאר משקין, לפי שאין השרייה מבטלתו מתורת לחם, ואינו כרקיק המבושל דאין יוצאין בו משום דהבישול מבטלו מתורת לחם, דאל"כ היה צריך הרמב"ם לכתוב ביסוד הדין דדוקא במים יוצאין. והעם לזה נראה, משום דליכא כלל דין בקיום אכילת מצה שיהיה טעם מצה, והא דכתב הרמב"ם גבי חולה או זקן שורין רקיק במים עצה טובה קמ"ל כדי שייצא בכזית זה גם ידי אכילת מצה וגם ידי אפיקומן, ושלא יצטרך לאכול שני כזיתים, דבאפיקומן בודאי אין יוצאין אם שרוי בשאר משקין משום דבאפיקומן כן נאמר דין "טעם מצה" באכילתו ובעינן שישאר טעם מצה בפיו, ואם ישרהו ביין יצטרך לאכול עוד כזית מצה כדי שיהא כזית מצה באחרונה אחר היין, דס"ל להרמב"ם דאחרי אפיקומן אסור גם לשתות

בכתבים משמו של הגרי"ז ז"ל.

לפי הרמב"ם יוצאים יד"ח במצה שנלושה בשאר משקים כגון מי פירות, ואינה מצה עשירה אא"כ נלושה ביין שמן דבש וחלב. ראה בפ"ו ה"ה.
ובנד"ד גם ביין ושמן שרי לדידיה, כי אינה נהיית מצה עשירה כששורין בהם.
אמנם יש לחלק [לענין ביטול טעם המצה] בין כשהמשקין הנ"ל הם חלק מהמצה, לבין כשנתוספו אח"כ.

בריסק
הודעות: 182
הצטרף: ו' נובמבר 01, 2013 11:05 am

Re: האם מותר להרטיב את המצות במים

הודעהעל ידי בריסק » ה' אפריל 02, 2015 1:24 am

מה שנכון נכון כתב:לפי הרמב"ם יוצאים יד"ח במצה שנלושה בשאר משקים כגון מי פירות, ואינה מצה עשירה אא"כ נלושה ביין שמן דבש וחלב. ראה בפ"ו ה"ה.
ובנד"ד גם ביין ושמן שרי לדידיה, כי אינה נהיית מצה עשירה כששורין בהם.
אמנם יש לחלק [לענין ביטול טעם המצה] בין כשהמשקין הנ"ל הם חלק מהמצה, לבין כשנתוספו אח"כ.

אם ירדתי לסוף דעתך, כוונתך להוכיח שלא כמ"א שכתב לדייק מדברי הרמב"ם שרק במים מותר להשרות וכנ"ל, ובאמת צ"ע מה הפשט במ"א מדוע כתב רק במים ולא במי פירות ושאר דברים שהרי אין צריך לטעם מצה ובלע מצה יצא וכפי שטען הגרי"ז, (והובא לעיל תוך דבריו) וכן קשה, כפי שכבודו הקשה לנכון, והרי לדעת הרמב"ם גם נלושה במי פירות אינה נחשבת לעשירה ומדוע א"כ כתב המ"א בדעת הרמב"ם שמותר להשרות רק במים וצ"ע. - והנה לפי הגרי"ז אכן כדאי ואולי אפילו לכתחילה למרוח על המצה ממרח כל שהוא (לדוגמא סלט עגבניות) וכך יוכל לבלוע את השתי כזיתים בבת אחת ולא יצטרך לאוכלם בכדי אכילת פרס שהוא לדעת כמה פוסקים רק בדיעבד. - כמובן שאין הכוונה אצל אפיקומן שהרי צריך טעם מצה בפיו באכילת האפיקומן, ואצל אפיקומן להרטיב רק במים ושאר משקין שאינם מפקיעים טעם מצה.

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: האם מותר להרטיב את המצות במים

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' אפריל 02, 2015 1:56 am

מה שנכון נכון כתב:ובנד"ד גם ביין ושמן שרי לדידיה, כי אינה נהיית מצה עשירה כששורין בהם.

במ"ב תעא,כ כתב דיש לחוש ליש מי שאומר שגם כה"ג הוי מצה עשירה.
[ונראה ממקורתיו שהיינו אף בלא לאפותה שוב].
מה שנכון נכון כתב:אמנם יש לחלק [לענין ביטול טעם המצה] בין כשהמשקין הנ"ל הם חלק מהמצה, לבין כשנתוספו אח"כ.

שו"ר שכ"כ בשעה"צ תסא,כט.

בריסק
הודעות: 182
הצטרף: ו' נובמבר 01, 2013 11:05 am

Re: האם מותר להרטיב את המצות במים

הודעהעל ידי בריסק » ה' אפריל 02, 2015 2:24 am

לתועלת הענין אעתיק לכאן את דברי השו"ע המ"א והמ"ב וכו' לדעת את הדרך אשר יעשו אלו שקשה להם לבלוע את הכזיתים.
שולחן ערוך אורח חיים הלכות פסח סימן תסא סעיף ד
* (יז) יוצא אדם ז במצה (יח) [ח] שרויה * (יט) והוא שלא נימוחה; אבל ח <ב> אם (כ) בשלה, אינו יוצא בה.

מגן אברהם סימן תסא
ז במצ' שרוי - מדסתם הרב"י משמע דאפי' ביין שרי כמ"ש בשם הרוקח אבל לא ברותחין ולא במרק (מהרי"ל) אבל מלשון הרי"ף והרמב"ם והרא"ש משמע דדוקא במים אבל לא ביין שמבטל טעם מצה וכ"כ מהרי"ו דאף דשרי להטביל פסח במשקין היינו משום דנפיש טעמא טפי ממצה כדאי' בגמ' דף קי"ט, ולכן אין להקל אם לא לחולה, ואף במים כתב הרי"ף דלא שרינן אלא לזקן או לחולה, וכ"מ מלשון הש"ע ובגמ' שכתב יוצא אדם וכו' משמע בדיעבד וכל זה בין בברכת על אכילת מצה בין באפיקומן:

משנה ברורה סימן תסא
(יז) יוצא אדם וכו' - היינו [כז] דיעבד. ולזקן ולחולה שקשה לו לאכול מצה יבשה מותר אפילו לכתחלה לשרות המצה במים [כח] אך צריך ליזהר שלא יהיה שרוי מעל"ע דכבוש כמבושל:
(יח) שרויה - במים ואם מותר לשרותה בשאר משקין ומי פירות או במרק יש דעות בין הפוסקים [כט] י"א דאסור לפי שהן מפיגין את טעם המצה שנותנין בה טעם שלהן [ל] וי"א דוקא ע"י בישול מפיג טעם מצה ולא ע"י שריה [לא] וע"כ זקן או חולה שא"א לו לאכול מצה השרויה במים מותר לו לשרותה ביין או בשאר משקין אבל שאר כל אדם שאכל מצה השרויה בשאר משקין חוץ ממים לא יצא י"ח וצריך לחזור ולאכול מצה אחרת בין הכזית של ברכת מצה בין הכזית של אפיקומן. וכ"ז דוקא כששורה את [לב] המצה בהן אבל להטביל אותה בהן כתב רבינו מנוח בפשיטות דשרי דבזה לא נתבטל טעם מצה.

שער הציון סימן תסא ס"ק כט
(כט) מגן אברהם ממשמעות לשון הרי"ף והרא"ש שכתבו דתרו לה במיא ומשמע אבל לא בשאר משקין, ואינו ראיה גמורה, דאפשר דנקטו במיא לאשמעינן דבבישול אפילו במיא לבד אסור [בית מאיר], ועיין שם שהאריך ונשאר בעיקר הדין בצריך עיון. מיהו, מצאתי ברבנו מנוח שכתב בשם הראב"ד להחמיר בזה, ולעניות דעתי קשה, מאי שנא מהא דאמרינן לשין עיסה ביין ושמן ודבש, דבודאי גם שם איתא טעם יין ודבש יותר מעל ידי שריה ביין, ואפילו הכי מותר וגם היה יוצא בהן ידי חובה, ורק משום דלא הוי לחם עוני, אלא ודאי דוקא על ידי בישול אמרינן שאבד טעם הפת, דפת האפוי יש לו טעם אחר, אבל במה שמרגיש בזה טעם יין לא אכפת לן, ומה דאמרינן שם בגמרא שאר משקין שמפיגין טעמן, רוצה לומר, דבזה לא גרע על כל פנים מסתם בישול שהוא במים (אבל לא שהוא קל וחמר גמור, דאם כן אין מזהירין מן הדין, כמו שכתבו בתוספות), אבל שנאמר דיאבד ממנה שם מצה מפני שמרגיש בה גם טעם יין שבתוכה, לא גרע מעיסה שנלושה בדבש, ויש לומר, דסברת הראב"ד דומיא דמאי דאמרינן בדף קט"ו לא ליכרוך איניש מצה ומרור בהדי הדדי, דלמא אתי מרור ומבטל טעם דמצה, והכי נמי דלמא היין מבטל טעם דמצה, ואינו דומה לעיסה שנלושה בדבש דהתם נלושה קודם שנעשה פת ונאפה הכל ביחד ונקרא פת מתובלת, מה שאין כן הכא שאחר שנגמר הפת באפייתה עירב בה טעם אחר, ועיין:

אמנם נראה דמכיון שהרמב"ם מביא את עיקר הדין דיוצאין ברקיק השרוי סתם, ולא חילק בין שרוי במים לשרוי בשאר משקין ע"כ דיוצאין ידי מצה גם אי שרוי בשאר משקין, לפי שאין השרייה מבטלתו מתורת לחם, ואינו כרקיק המבושל דאין יוצאין בו משום דהבישול מבטלו מתורת לחם, דאל"כ היה צריך הרמב"ם לכתוב ביסוד הדין דדוקא במים יוצאין. והטעם לזה נראה, משום דליכא כלל דין בקיום אכילת מצה שיהיה טעם מצה, והא דכתב הרמב"ם גבי חולה או זקן שורין רקיק במים עצה טובה קמ"ל כדי שייצא בכזית זה גם ידי אכילת מצה וגם ידי אפיקומן, ושלא יצטרך לאכול שני כזיתים, דבאפיקומן בודאי אין יוצאין אם שרוי בשאר משקין משום דבאפיקומן כן נאמר דין "טעם מצה" באכילתו ובעינן שישאר טעם מצה בפיו, ואם ישרהו ביין יצטרך לאכול עוד כזית מצה כדי שיהא כזית מצה באחרונה אחר היין, דס"ל להרמב"ם דאחרי אפיקומן אסור גם לשתות

בכתובים משמו של הגרי"ז ז"ל.


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 55 אורחים