מבואר - לכאורה - שאין מציאות לקיים את השס"ה מצוות לא תעשה, רק אם בא דבר עבירה לידו וניצול הימנה, וכל' רש"י הק' שם: ההוא ישב ולא עבר עבירה דקאמר נוטל עליה שכר בעבירה שבא לידו וכפה יצרו ולא עבר אין מצוה יתירה מזו. עכלה"ק.קידושין לט: כתב:תנן: כל העושה מצוה אחת - מטיבין לו; עשה אין, לא עשה לא, ורמינהי: ישב ולא עבר עבירה - נותנים לו שכר כעושה מצוה! אמר ליה: התם, כגון שבא דבר עבירה לידו וניצול הימנה;
לפי זה, אם אדם אין לו שום "בא לידו" ושום "כפה יצרו" - לכאורה לא קיים שום מצוות לא תעשה.
וכאן נשאלת השאלה:
"לא תאכלו על הדם" - אם אדם מתאווה לזה וכפה יצרו (כגון לאכול בשר ללא מליחה, או בשביל כישופים כברמב"ן, או משום שהיו שטופים באכילת דם כברש"י ראה פי"ב פסוק כ"ג אליבא דר' יהודה) א"כ מהו זה שרש"י אומר בהמשך
אין כאן לא קצה מהן ולא קל וחומר, אבל יש כאן מתאווה להם.רש"י יב, פסוק כה כתב:"צא ולמד מתן שכרן של מצות, אם הדם שנפשו של אדם קצה ממנו, הפורש ממנו זוכה לו ולבניו אחריו, קל וחומר לגזל ועריות שנפשו של אדם מתאוה להם"
ואת"ל שכן קצה ממנו. כבפסוק כ"ה ברש"י. א"כ לא קיים מצוות לא תעשה ד"לא תאכלו על הדם", דהלא לא תעשה לא שייך אם קצה, רק אם מתאווה וכפה יצרו ?