מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הפירוש של "אמונה"

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

הפירוש של "אמונה"

הודעהעל ידי אמסטרדם » א' אוגוסט 03, 2014 5:50 am

הנה מקובל לפרש המונח "אמונה" כמו "והאמין בה' ויחשבה לו צדקה" שסומך על מה ששומע בלי שיהיה לו ראיה שכלית על כך, ואילו ידיעה שכלית נקרא "ידיעה". ונתקשיתי בפסוק "וירא ישראל את היד הגדולה אשר עשה ה' במצרים וגו' ויאמינו בה' ובמשה עבדו" ותמוה דאיזה אמונה שייך כאן אחרי שראו בחוש את היד הגדולה וכו' וגם לא היה אפשר להסתפק אם זה מעשה כישוף וכדו' שהרי אמרו "זה ק'לי" מלמד שראו את הקב"ה כביכול כדאי' בחז"ל. ועל כן עלה בדעתי שאמונה לאו דוקא שענינו 'אמונה' בלי שכל, אלא ענינו שיתאמת אצל האדם איזה דבר בין ע"י קבלה בלי שכל ובין בשכל או ראיה חושית. ויתיישב בזה מה שהעירו שיש סתירה ברמב"ם דבספר המצוות כתב דמצות אנכי הוא אמונה ובריש יסודי התורה כ' דהמצוה היא ידיעה [והובא כאן שהרב קאפח (?) תי' שזה נגרם מחמת התירגום מערבית לעברית] ולהנ"ל י"ל דמש"כ הרמב"ם אמונה פירושו ידיעה והוה כאילו כתב "שיידע ויתאמת אצלו".

ואחרי כל זה שמעתי שהגה"ק ר' יהושע מבעלזא ז"ל עמד על הקושי שבפסוק וירא ישראל הנ"ל וביאר על פי דרכו שאע"פ שראו בנ"י במו חושם מ"מ בחרו לנקוט האמונה הפשוטה שקיבלו מאבותיהם שהוא עדיף ע"פ ראיה חושית. ונפשי בשאלתי: וכי נאמר שזה 'פשט' בפסוק או שה'פשט' הוא כמו שכתבתי לעיל ודברי הרב מבעלזא ז"ל הם בדרך רמז?

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: הפירוש של "אמונה"

הודעהעל ידי אמסטרדם » א' פברואר 01, 2015 4:58 pm

ת"ל כעת מצאתי דברים בזה מחכמים שליט"א, ומו"מ בדברי רבני בריסק ז"ל בענין זה.
קבצים מצורפים
אמונה.pdf
(604.31 KiB) הורד 355 פעמים

זלמניו
הודעות: 646
הצטרף: ד' נובמבר 17, 2010 7:31 pm

Re: הפירוש של "אמונה"

הודעהעל ידי זלמניו » א' פברואר 01, 2015 7:48 pm

אמסטרדם כתב:הנה מקובל לפרש המונח "אמונה" כמו "והאמין בה' ויחשבה לו צדקה" שסומך על מה ששומע בלי שיהיה לו ראיה שכלית על כך, ואילו ידיעה שכלית נקרא "ידיעה". ונתקשיתי בפסוק "וירא ישראל את היד הגדולה אשר עשה ה' במצרים וגו' ויאמינו בה' ובמשה עבדו" ותמוה דאיזה אמונה שייך כאן אחרי שראו בחוש את היד הגדולה וכו' וגם לא היה אפשר להסתפק אם זה מעשה כישוף וכדו' שהרי אמרו "זה ק'לי" מלמד שראו את הקב"ה כביכול כדאי' בחז"ל. ועל כן עלה בדעתי שאמונה לאו דוקא שענינו 'אמונה' בלי שכל, אלא ענינו שיתאמת אצל האדם איזה דבר בין ע"י קבלה בלי שכל ובין בשכל או ראיה חושית. ויתיישב בזה מה שהעירו שיש סתירה ברמב"ם דבספר המצוות כתב דמצות אנכי הוא אמונה ובריש יסודי התורה כ' דהמצוה היא ידיעה [והובא כאן שהרב קאפח (?) תי' שזה נגרם מחמת התירגום מערבית לעברית] ולהנ"ל י"ל דמש"כ הרמב"ם אמונה פירושו ידיעה והוה כאילו כתב "שיידע ויתאמת אצלו".

ואחרי כל זה שמעתי שהגה"ק ר' יהושע מבעלזא ז"ל עמד על הקושי שבפסוק וירא ישראל הנ"ל וביאר על פי דרכו שאע"פ שראו בנ"י במו חושם מ"מ בחרו לנקוט האמונה הפשוטה שקיבלו מאבותיהם שהוא עדיף ע"פ ראיה חושית. ונפשי בשאלתי: וכי נאמר שזה 'פשט' בפסוק או שה'פשט' הוא כמו שכתבתי לעיל ודברי הרב מבעלזא ז"ל הם בדרך רמז?

ראה בשפ"א בשלח תרנ"א קטע שני שמוכיח שהפשט הוא שלא התקשרו בראיית הנס וידיעתם אלא לאמונה ומעין דברי דו"ז מבעלזא זי"ע.

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: הפירוש של "אמונה"

הודעהעל ידי אמסטרדם » א' פברואר 01, 2015 9:06 pm

תודה.
אך ממה שלא העירו כן מפרשי התורה הפשטנים (האומנם?) נראה דאינו לפי פשוטו וכנ"ל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הפירוש של "אמונה"

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' פברואר 01, 2015 9:08 pm

ראה רמב"ם יסוה"ת ח,א.

אורך רוח
הודעות: 39
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 5:56 pm

Re: הפירוש של "אמונה"

הודעהעל ידי אורך רוח » ב' פברואר 02, 2015 2:03 pm

ניסים גדולים אינם אלא הוכחה שכלית חזקה לקיומו של הי"ת, אך עדיין אינם בגדר ידיעה חושית דהיינו דבר המושג ע"י אחד מחושינו. וכפי שאדם המספר לחבירו דבר שראה בעיניו, על השומע להחליט האם להאמין לדבריו, ואם אכן מאמין לו אין הדבר אצלו אלא בגדר אמונה. ובקיצור, אמונה היינו ידיעה שהגענו אליה מכח שכלנו ולא ע"י אחד החושים. ולפי"ז מובן שפיר הפסוק.

בריסק
הודעות: 182
הצטרף: ו' נובמבר 01, 2013 11:05 am

Re: הפירוש של "אמונה"

הודעהעל ידי בריסק » ב' פברואר 02, 2015 2:29 pm

אמסטרדם כתב:ת"ל כעת מצאתי דברים בזה מחכמים שליט"א, ומו"מ בדברי רבני בריסק ז"ל בענין זה.

במאמר הזה שהעלית לכאן יש המון שטויות וכל מי שיודע קצת נ"ך רואה מיד מדוע אני כותב 'שטויות'.
הפנה אותך בינתיים לדברי רש"י אלו.
תהלים פרק ק פסוק ה'
בזה"ל: ועד דר ודר. קיימת אמונתו כל לשון אמת ואמונה אמונת הבטחה שמאמין ומבטיח הבטחתו:
וכבר הסכים עמי אחד מגדולי הדור שליט"א.
קבצים מצורפים
‏‏אמונה.pdf
(610.24 KiB) הורד 389 פעמים

וולףאנטפלעקונג
הודעות: 48
הצטרף: ב' אפריל 28, 2014 12:36 am

Re: הפירוש של "אמונה"

הודעהעל ידי וולףאנטפלעקונג » ב' פברואר 02, 2015 10:34 pm

אני לא יודע אם זה יעזור לדיון בנוגע לפשט הפסוק
אך בנוגע לפי' המילה 'אמונה' יש דיון בספרי החקירה של הראשונים
ראה: מורה נבוכים ח"א פ"נ, עיקרים מאמר ראשון פי"ב, פי' האברבנאל למו"נ שם.
אין לי זמן כעת לעיין שם ולדון בדבריהם, ותן לחכם ויחכם עוד.

(דיון בזה קצת פעמים בספרי מאמרי חב"ד)

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: הפירוש של "אמונה"

הודעהעל ידי אמסטרדם » ב' פברואר 02, 2015 10:55 pm

תודה לכם.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2269
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: הפירוש של "אמונה"

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ג' פברואר 03, 2015 12:47 am

בפשטות, הראיה והידיעה היתה על העבר, והאמונה היתה מכאן ואילך.
כלומר לאחר שהוכח להם מציאות ה' וכוחו, האמינו לכל דבריו וללכת בעקבותיו.

וונדרבר
הודעות: 1673
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: הפירוש של "אמונה"

הודעהעל ידי וונדרבר » ג' פברואר 03, 2015 4:16 pm

יש ביטוי שנכנס לאחרונה בחוגים מסויימים לשיגרת הלשון, במקום לומר לדוגמא: אני משער שהוא יגיע תוך שעתיים, יש נוהגים לומר אני מאמין שהוא יגיע וכו'. לכאורה הביטוי הזה מגיע מכופרים ואפיקורסים, שבעיניהם האמונה היא בסך הכל השערה, רח"ל מהאי דעתא. וראוי לעורר על זה להזהר שלא להשתמש בביטוי "מאמין" במובן "משער". [באופן כללי, יש הרבה ביטויים בעברית מודרנית, שמקורם באפיקורסות. כמדומני שהרב אברהם וולף זצ"ל מייסד הסמינר בבני ברק, היה מעורר לא להשתמש בביטוי "אגדה" כדי לתאר מעשיות דמיוניות. ויש עוד דוגמאות לזה].

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: הפירוש של "אמונה"

הודעהעל ידי אמסטרדם » ד' פברואר 04, 2015 1:28 am

באנגלית אומרים אני מאמין (I believe) כשרוצים לומר "אני משער". (וכבר חשבתי ע"ז כנ"ל..)

זיסע יונגאלע
הודעות: 301
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2011 2:02 pm

Re: הפירוש של "אמונה"

הודעהעל ידי זיסע יונגאלע » ד' פברואר 04, 2015 6:24 am

וונדרבר כתב:יש ביטוי שנכנס לאחרונה בחוגים מסויימים לשיגרת הלשון, במקום לומר לדוגמא: אני משער שהוא יגיע תוך שעתיים, יש נוהגים לומר אני מאמין שהוא יגיע וכו'. .... ויש עוד דוגמאות לזה].

אמסטרדם כתב:באנגלית אומרים אני מאמין (I believe) כשרוצים לומר "אני משער". (וכבר חשבתי ע"ז כנ"ל..)

הדוגמה הנפוצה שאני נוהג להמחיש עמה בשיחות של "דה מה שתשיב" את ההבדל בין "אמונה" בשפה המדוברת המודרנית, לבין "אמונה" בתנ"ך. בחז"ל. ובדברי גדול"י. דוגמה נפוצה:
"ראובן אומר: אני מאמין ברפואה אלטרנטיבית. ושמעון אומר: אני לא מאמין ברפואה אלטרנטיבית".
ואידך פירושא היא זיל גמור.

זיסע יונגאלע
הודעות: 301
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2011 2:02 pm

Re: הפירוש של "אמונה"

הודעהעל ידי זיסע יונגאלע » ד' פברואר 04, 2015 6:29 am

הר' נויגרשל ניסח יפה בספרו "והשבות אל לבבך" מה הכוונה הקלאסית של אדם בן דורינו באומרו "אמונה". ניסח שם 2 אופציות בלשונו הזהב. הספר אינו תח"י כרגע. אם מישהו יעלהו - שכמ"ה.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: הפירוש של "אמונה"

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' פברואר 05, 2015 6:23 pm

הראב"ע ז"ל כתב בכמה מקומות שאמת היא מגזרת אמונה, וא"כ לכאורה עניין אמונה שייך בכל דבר שברור אצלי לאמת, ואין לחלק אם הוא ברור לי מחמת ידיעה או מחמת שמיעה מהימנה.

כהן
הודעות: 539
הצטרף: ד' ספטמבר 21, 2011 8:35 pm

Re: הפירוש של "אמונה"

הודעהעל ידי כהן » ה' פברואר 05, 2015 9:55 pm

כאן בד"ה שויתי מדבר קצת מזה
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... t=&pgnum=4

בריסק
הודעות: 182
הצטרף: ו' נובמבר 01, 2013 11:05 am

Re: הפירוש של "אמונה"

הודעהעל ידי בריסק » ב' מרץ 30, 2015 9:55 pm

בריסק כתב:
אמסטרדם כתב:ת"ל כעת מצאתי דברים בזה מחכמים שליט"א, ומו"מ בדברי רבני בריסק ז"ל בענין זה.

במאמר הזה שהעלית לכאן יש המון שטויות וכל מי שיודע קצת נ"ך רואה מיד מדוע אני כותב 'שטויות'.
הפנה אותך בינתיים לדברי רש"י אלו.
תהלים פרק ק פסוק ה'
בזה"ל: ועד דר ודר. קיימת אמונתו כל לשון אמת ואמונה אמונת הבטחה שמאמין ומבטיח הבטחתו:
וכבר הסכים עמי אחד מגדולי הדור שליט"א.

לזה שפנה אלי באישי בענין ויאמינו בה'.
ראה קטע זה (למשל) ואין לה מובן כלל ועיקר.
אבל זו אין הדרך שמביא לידי הכרה וידיעה על עצם מציאותו, וא"א להכיר מציאות ד' אך ורק עפ"י נבואה. וזהו שהציץ עליו הקב"ה ואמר לו אני בעל העולם, היינו שהיה לו נבואה על זה, ובפרט זה דומה להמשל [דהיינו שניתווספה לו ידיעה על ידיעתו]
. עמוד 5
גם מש"כ באבי עזרי משמו של הגרי"ז ז"ל – אני ראיתי בכתבים מהגרי"ז ז"ל באופן שונה קצת. שלא יהיה לך אלוהים אחרים הכוונה בזה, בחלק שיש לשכל האנושי להשיג.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 371 אורחים