שטייגעניסט כתב:ואני גם ראיתי משהו שהתריע בכלל על בניית מרפסות כי הדייר עלול לתלות בה מודעה כזו.
סליחה על הציניות, לגופו של עניין, האם בהעברה בעלמא עוברים על קריאה בשטרי ההדיוטות? אפילו ב'לא תתרו' יש מי שמקל, ק"ו בזה.
פעלעד כתב:המעשה מהבית אברהם מסלונים זי"ע כאשר ביקר בארה"ק לפני המלחמה והלך בשבת ע"ג עשבים, והיה שם איזה 'פרומער' ששאלו "הרבי מהלך ע"ג העשבים?", השיב לו הבית אברהם "דו ביסט א מהלך ע"ג העצבים...!" (אתה מהלך ע"ג העצבים...)
בן אדם עובר ברחובות בני ברק ולפתע רואה תור ארוך של אנשים בכניסה לחנות מחשבים. שואל הבחור את החרדי האחרון בתור:״מה מוכרים כאן שכולם עומדים בתור?״ עונה לו החרדי: ״מוכרים כאן מכשיר שכל פעם שמחברים אותו למחשב הוא אומר שהתגלתה חומרא חדשה!״.
התוספת לדתיים הלאומיים היא שכל פעם שמוציאים את המכשיר כתוב ״החומרא הוסרה בהצלחה!״
להכניס מודעה לעיתון על מכירת מכונית כשיקראו את המודעה בשבת
שאלה. האם מותר להכניס מודעה על מכירת מכונית בעיתון של ערב שבת, עיתון זה עוסק רק בענייני כלכלה ומסחר, ומסתבר שהרבה אנשים יקראו את המודעה בשבת, ונמצא שמכשילים אותם בשטרי הדיוטות ובקריאת חשבונות בשבת?
תשובה. יעוין במשנ"ב (סימן שז ס"ק סג) דספרי מלחמות אסור לקרותם בשבת, אולם אם כתובים בלשון הקודש מותר, אולם דברי חשבונות תמיד אסורים. ולכן ודאי שאסור לקרוא מודעות מסחריות בשבת. ויעויין באגרות משה (יו"ד ח"א סימן עב) שמותר להשכיר אולם לחתונות אף על פי שיתכן שיעברו בו איסורים של ריקודים אסורים וכדומה, ולפי זה היה מקום לומר שגם בנידוננו מותר להכניס את המודעה ולא איכפת לנו מה שאולי יקראו את המודעה בשבת. אך נראה שאינו דומה לנידון האגר"מ דהתם המשכיר באמת אינו מעונין שירקדו שם באיסור, אבל כאן המכניס מודעה והוא משלם עבור זה, אנו אומדים דעתו שמעונין שכמה שיותר אנשים יקראו את המודעה, ולכן אם לא קראוה בערב שבת מעונין הוא שיקראוה בשבת ונעשה רצונו בזה שהם קוראים אותה ולכן אסור.
אולם יתכן שכל מי שמעונין לקנות מכונית קורא את העיתון מיד בקנייתו ואינו ממתין לשבת. עם כל זאת צע"ג אם מותר וירא ה' לא יפרסמו בערב שבת.
אסור לקרות בשטרי הדיוטות בשבת שלא יהא כדרך חול ויבא למחוק, מונה אדם פרפרותיו ואת אורחיו מפיו אבל לא מן הכתב כדי שלא יקרא בשטרי הדיוטות, לפיכך אם היו השמות חקוקין על הטבלה או על הכותל מותר לקרותן מפני שאינו מתחלף בשטר
(א) שמעיין נכסיו - ודוקא היכא דמינכרא מילתא כגון שעומד אצל שדהו הצריכה חרישה או קצירה וכיו"ב דמינכר הדבר שעומד שם לעיין בצרכיה וכן לילך ולהחשיך על פתח המדינה כיון שדרך שהמרחצאות שם חוץ למדינה סמוך לפתח המדינה ניכר שלצורך המרחץ מחשיך אבל אם לא מינכר מלתא הוא בכלל הרהור בעסקיו דמותר:
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 493 אורחים