- לזכר הרב יוהשע מונדשיין.pdf
- (1.51 MiB) הורד 1427 פעמים
פעם אחת נסע הרה"ח ר' זאב מוויטעפסק ז"ל (שהיה נקרא בפי כל "וועלוועל ווילנקער") ביחדעםהר"ר דוד ז"למביחאוו.. ואיתרעמילתאשהדרך לאטובהיה, ולא היה יכול לבוא לעיר על ראש-השנה, ומוכרח היה לנסוע או לילך יותר מתחום ביום- טוב. אמר ר' דוד, שרצונו לישאר בכפר, בלא שופר – שלא היו שם ישראלים – אבל לא לחלל את היו"ט. אזי צעק עליו הרה"ח ר' זאב הנ"ל: שוטה! שוטה! אני שמעתי מרעבע – הוא רבינו הזקן נ"ע זיע"א – מהו ענין שופר, ואני אלך או אסע ביו"ט בכדי שאשמע קול שופר, ואתה תישאר בכאן...
הבאתי מבעל ה'בני יששכר' לענין שלא ללמוד מצדיק שעושה היפך ההלכה
על אחת כמה וכמה שנזהר שלא לאבד עניית "אמן" כלשהו, נזהר בעצמו ומזהיר לרבים: שהרי רבים נחפזים לענות – אחר ברכת ‘הגומל' – "מי שגמלך טוב וכו'", ומפני זה שוכחים שלפני כן צריכים לענות "אמן" על עצם הברכה. הרבי הוא שהזהיר על כך ופרסם זאת ברבים.
גם זו לטובה כתב:על אחת כמה וכמה שנזהר שלא לאבד עניית "אמן" כלשהו, נזהר בעצמו ומזהיר לרבים: שהרי רבים נחפזים לענות – אחר ברכת ‘הגומל' – "מי שגמלך טוב וכו'", ומפני זה שוכחים שלפני כן צריכים לענות "אמן" על עצם הברכה. הרבי הוא שהזהיר על כך ופרסם זאת ברבים.
באמת לא שמעתי בלתי היום, ולכ' הרבי צודק.
ערוך השולחן ריט,העוד כתב מי שצריך להודות, עונין החזן וכל הציבור אחריו אמן מי שגמלך כל טוב וכו'
מברך ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם הגומל לחייבים טובות שגמלני כל טוב והשומעים עונין אמן ואומרים מי שגמלך כל טוב הוא יגמלך כל טוב סלה
מרן המשגיח כתב:סכינא, זה באמת לא ראוי להביא כאלו ציטוטים מאדם שנפטר כעת.
גם אהבתם גם שנאתם גם קנאתם כבר אבדה אז למה?
איש_ספר כתב:אומרים בשם האדמו"ר האמצעי, שפעם בא אליו איש שבא על הערווה והוליד ממנה ממזרים, ועשה תשובה, וכ"כ בכה מעמקי נפשו, עד שתשובתו הגיע לדרגה של תשובה עילאה ומתו כל הממזרים.
איזו תשובה צריך לעשות על הפצת דברי מינות כאלו, שאין שום אפשרות בדרך הטבע לבער אותם מהעולם. רחמנות.
הלימוד זכות היחיד, שזה מה שמלמדים שם בין השורות, וכאמור בהודעה למעלה, הוא כתב בבהירות, מה שרבותיו אמרו בעמימות. משחתם בם, מום בם.
איש_ספר כתב:אומרים בשם האדמו"ר האמצעי, שפעם בא אליו איש שבא על הערווה והוליד ממנה ממזרים, ועשה תשובה, וכ"כ בכה מעמקי נפשו, עד שתשובתו הגיע לדרגה של תשובה עילאה ומתו כל הממזרים.
איזו תשובה צריך לעשות על הפצת דברי מינות כאלו, שאין שום אפשרות בדרך הטבע לבער אותם מהעולם. רחמנות.
הלימוד זכות היחיד, שזה מה שמלמדים שם בין השורות, וכאמור בהודעה למעלה, הוא כתב בבהירות, מה שרבותיו אמרו בעמימות. משחתם בם, מום בם.
וולףאנטפלעקונג כתב:איש_ספר כתב:אומרים בשם האדמו"ר האמצעי, שפעם בא אליו איש שבא על הערווה והוליד ממנה ממזרים, ועשה תשובה, וכ"כ בכה מעמקי נפשו, עד שתשובתו הגיע לדרגה של תשובה עילאה ומתו כל הממזרים.
איזו תשובה צריך לעשות על הפצת דברי מינות כאלו, שאין שום אפשרות בדרך הטבע לבער אותם מהעולם. רחמנות.
הלימוד זכות היחיד, שזה מה שמלמדים שם בין השורות, וכאמור בהודעה למעלה, הוא כתב בבהירות, מה שרבותיו אמרו בעמימות. משחתם בם, מום בם.
ראה בענין סיפור זה בהקדמת הספר 'פוקח עוורים' לאדמו"ר האמצעי לקראת סופו, (וזכורני שדנו באחד הספרים בפרטי וגירסאות הסיפור כפי שמובאים במאמרי אדמו"רי חב"ד ואיני זוכר כרגע מקומו.) ולא הבנתי כלל על מה יצא הקצף, ובפרט שע"פ המבואר שם היו גוים.
נוטר הכרמים כתב:ישנו איזה מאמר מקיף שראה אור ב'מוריה' מר' יהושע מונדשיין, כמדומני שקצת חריג בנוף כתיבותיו, על 'הגאון האמיתי הצדיק המפורסם' (לשון הח"ח) ר' יהונתן לובטשער בעל 'מרגניתא טבא' הנדפס בסו"ס אהבת חסד. בשנה שעברה הספר הנ"ל יצא עם הערות וציונים מאת הג"ר מרדכי גרוס שליט"א, בצירוף מבוא לתולדותיו בו הוא מתבסס בעיקר על המאמר הלז.
אודה למי שיעלה את המאמר המעניין.
נוטר הכרמים כתב:ישנו איזה מאמר מקיף שראה אור ב'מוריה' מר' יהושע מונדשיין, כמדומני שקצת חריג בנוף כתיבותיו, על 'הגאון האמיתי הצדיק המפורסם' (לשון הח"ח) ר' יהונתן לובטשער בעל 'מרגניתא טבא' הנדפס בסו"ס אהבת חסד. בשנה שעברה הספר הנ"ל יצא עם הערות וציונים מאת הג"ר מרדכי גרוס שליט"א, בצירוף מבוא לתולדותיו בו הוא מתבסס בעיקר על המאמר הלז.
אודה למי שיעלה את המאמר המעניין.
שש משזר כתב:קונטרס 'צדקתו עומדת לעד' - אוסף ממכתבי הרב יהושע מונדשיין ז"ל:
השקדן כתב:מה טיבו של ספר זכרון זה?
בן_אליעזר כתב:שוחחתי לאחרונה עם א' ממשפחת הרי"מ, ובמענה לשאלתי, אמר שככל-הנראה הופעת ה'ספר הזכרון' יקדים את הופעת ה'בית רבי'.
(ובאשר לתאריך הו"ל של ספר הזכרון - אמנם לא פירט, באם ליאצ"ט הראשון, כפי שמובא באיזהו מקומן, או מוקדם יותר).
מונדשיין ידע היטב שאגרות ה"גניזה", שאדמו"רי חב"ד האחרונים ראו בהן "אגרות קודש", הן מזויפות. הוא מעולם לא כתב זאת, אך בכתביו מעולם לא הסתמך עליהן או ציטט מהן, והמבין הבין
מחולת המחנים כתב:הניסיון המוזר מאת חלק מחסידי חב"ד להצדיק ולאמת שוב ושוב את האגרות המזויפות מהגניזה החרסונית, מעלה גיחוך ושחוק, בפרט שניתן לומר כמעט בוודאות שאף האדמו"ר האחרון מליובאווויטש זצ"ל לא האמין בהן כלל, אלא שלא היה בכוחו לשלול דבר שחותנו זצ"ל האמין בו בכל ליבו.
אמציה בארי כתב:לגבי החלק השני בדבריך (ה"כמעט וודאי")מפני שאין באמתחתך, ולו הוכחה אחת, בכדי לבסס את הקביעה הנחרצת הזו...
תוכן כתב:מנין לך שחותנו האמין בזה בכל ליבו? הרי חותנו המציא סיפורים על ימין ועל שמאל, והוא הציג אותם כסיפורים אמיתיים. ומנין לך שהגניזה החרסונית זה לא עוד סיפור שהוא אימץ למרות שהוא ידע שזה לא נכון?
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: תולדות ו־ 525 אורחים