הבטחתי כתב:מה היתה דעתו על הגניזה החרסונית?
כמובן שכפר הכל.
אני מצ"ב כמה תכתובות מעניינות שהיו לי עמו אבדל לח"ט.
אני כתב: למה נראה לי שכל האגרת של בעל התניא לר"מ מיזליש על נאפליון והקיסר היא זיוף ילדותי?
למה זו האגרת היחידה ! (למעט האגרות החרסוניות...) מכל אגרות אדמוה"ז הכתובה בסגנון כ"כ לא אופיני לכתיבתו 'הרבנית' של הרב?
למה סביב דמותו של ר"מ מיזליש יש יותר מידי אגדות פנטסטיות, פגישות אישיות עם הצאר ('נאמן ק"ק וילנא' היה תפקיד כה ממלכתי ורב רושם, עד שהעומד בראשו נתוודע לצאר?...) ועם נאפליון, וריגול כפול וכו'?
האם אדמוה"ז ור"מ מיזליש היו כה ידידים ורעים עד שאדמוה"ז יכתוב אליו: והוי זכור במה שנתפרדנו איש מעל רעהו בפעטרבורג בביאור ע"פ שרים רדפוני חינם ומדברך פחד ליבי....
הסיפורים על הריגול מקורם כולם בר"מ מיזליש עצמו (באגרותיו הנפדסות בציון) ובניו.. גם האגרת של הרב על נאפליון והצאר כנראה מקורה משם
ר' יהושע מונדשיין כתב: לשיטתך, מדוע רד"צ הילמן לא העלה שום שמץ ערעור על המכתב? ומי כמוהו מכיר את סגנון מכתבי אדה"ז ואת סגנון מכתבי הגניזה...
עכ"פ, כמדומני ששמואל קראוס כבר העלה את חשד הזיוף שבאגרת זו, בעיקר מפני שמקורה היחיד הוא רודקינזון.
גם לעווי, מזכירו של מונטיפיורי, קיבל חלק מהסיפורים, וכנראה שבחלקם יש ממש. איני זוכר מאומה בדבר פגישתו עם הצאר, אלא רק עם נפוליאון.
מה מופרך בזה שאדה"ז ראה בו ידיד ורע, בפרט בפט"ב שיהודים בה מעט וקל להתיידד איש עם רעהו.
אם המקור לחלק מן השמועות אמנם במכתבי ר"מ עצמו, איני מוצא סיבה לפקפק בהן, כל עוד יש לו חזקת כשרות ולא תפסנוהו בבלוף או בסניליות.
כמובן שאין בכל הנ"ל להחשידני שאני מאמין באמיתותו של המכתב. צריכים לדון במקורותיו ולראות אם הם עומדים בפני הביקורת.
אני כתב: דיברתי עמו והוא אישר את דברי, שזו אגרת אחת ויחידה בנוסח שכזה, ושאכן הנוסח שווה לנוסח החרסוני, אלא שלדבריו כיון שצא המכתב מפי בית רבי שאיש הגון היה, וקדם בדור לפני פרסום הגניזה לפיכך אין סיבה לפקפק, וטענת השווין מוסברת על ידו לאידך גיסא, דהזייפן נטל אגרת מופלאה זו כאבטיפוס לזיופיו...
יהושע מונדשיין כתב: אלא שברוב בורותיו לא הצליח בעל הגניזה להגיע אפילו לרמתה של איגרת זו...
כמה שנים אח"כ פרסם ר' יהושע אגרת זו בספרו המרתק, המסע האחרון, ושם כמה בירורים סביבה.
>>>>>>>>>>
והנה עוד מתקופה מאוחרת יותר, היה זה כאשר רש"ד לווין שליט"א ניגש להדפסת אגרות אדמוה"ז במהדורה מחודשת, ואני הק' העברתי איזה תיקונים מעטים מגליונות הרדצ"ה על ספרו אגרות בעה"ת שעשוי להיות בהם שימוש במהדורה החדשה. ויזכר לטוב הרש"ד, שהסכים לפרסם את התיקונים הנכונים על שמו של הרד"צ במהדורתו! ולאו מילתא זוטרתא היא. עכ"פ בהקשר הזה שלחתי לר' יהושע הודעה/ הצעה אחת,
אני כתב: כולם יודעים מה חושבים היום אנשים נורמליים על הגניזה החרסונית, מאידך כולם מבינים שאי אפשר לשנות ממה שקבע הרבי וכו'.
אבל אף אחד לא מחייב אנשים להתבזות ולפרסם שוב את הבירורים הפסבדו מדעיים סביב הגניזה כל פעם מחדש. היה אפשר להדפיס במדור מיוחד את מכתבי הגניזה ולכתוב בראשם, 'בירור מקיף אודות מכתבי הגניזה וכו' התפרסם ב... ומשם תדרשנו'.
ר' יהושע מונדשיין כתב:בגלל ש"אי אפשר לשנות ממה שקבע הרבי" לכן אין הוא יכול לשנות את מדור הגניזה
אולי יצליחו לפעול אצלו שאת מפתח מכתבי הגניזה לא יתן בראש הספר בין שאר המכתבים, אלא בתחילת מדור הגניזה
אותי מרגיזה החזרה הבלתי נלאית על התירוץ הכללי לכל השאלות: "טעות המעתיק". שבכל מקום שיש קושיה חוזר הוא על התירוץ הזה שוב ושוב