כמה זה "מספר מועט"? לפי נתוני שכיחות הטרפות שהוזכרו לעיל, גם ברפת קטנה עשויה להתעורר השאלה. אם נניח שכיחות טרפות 8.5%, כפי שהוזכר לעיל, כבר בתערובת של שמונה פרות ההסתברות לטרפה גדולה מחצי.זרע הארץ כתב:ידענו הנהגת גאון וצדיק שליט"א שמקפיד לשתות חלב אך ורק מרפתות שבהם מספר הפרות מועט ושייך לדון בהם רוב.
מה הקשר? כאן מעולם לא הוכרע לגביו!ברזילי כתב:עלה בדעתי שבזה אולי יש לדחות הערת רעק"א על המשנה בכתובות ט"ו מעשה בתינוקת שירדה וכו' אם רוב אנשי העיר משיאין לכהונה הרי זו תנשא לכהונה, וכתב רעק"א במשניות שאם יש בעיר נ"א כשרים ונ' פסולים, ובא כהן אחד מן הנ"א לשאת את האשה נראה שלגביו אין רוב כי הוא ודאי לא אנס אותה, וסיים שם שלא מצא מי שהעיר על זה (ועי' רש"ש).
ולהנ"ל יתכן שיש לומר שפיר, שאחר שהוקבע על פי רוב שהאשה כשרה לכהונה דעלמא, שוב גם אחד מתוך בני העיר יכול לשאתה על סמך הכרעת הרוב המוקדמת, גם אם מבחינת ההסתברות כבר אין לו רוב לסמוך עליו.
ברזילי כתב:זה רק בתנאי שהדיון הוא אכן על כל בהמה, ולכן היתר החלב נסמך אך ורק על זה שכבר הכרענו רוב על כל בהמה, וממילא אין צורך בתנאי הנוסף של סיבות נפרדות וכדומה, כנ"ל.
ברזילי כתב:אם היו ולדות ידועים לפנינו שהיינו באים לדון על כל אחד ואחד מהם אם הוא זכר בן קיימא, ייתכן כדבריך. אבל הרי בנידו"ד הרי לא ידענו בכלל אם נתעברה וכמה פעמים נתעברה, ואין שום אדם לפנינו שנסתפק עליו אם הוא אח זכר. כל השאלה היא אך ורק על החמות הידועה לנו - אם ילדה זכר בן קיימא או לא ילדה. באופן כזה, נראה שאין לומר שכל שנת חיים שלה היא ספק נפרד אם ילדה באותה שנה זכר או לא, והספק הוא אחד.
קשר יש, אם כי ברור שהסברות אינן מכריחות זו את זו. אפשר לומר, כדבריך, שניתן להסתמך על רוב שהוכרע גם בהשתנות הנסיבות בהן כבר אין רוב סטטיסטי, אבל מכל מקום הכרעת הרוב מלכתחילה היא רק כלפי פלוני שלגביו יש רוב ולא לגבי אלמוני. אפשר גם לומר להפך, שהרוב מכריע(*) את דינו של החפץ או האדם לגופו של נידון (כלומר, במקרה של רעק"א, לגופה של התינוקת) ואחרי הכרעה כזו אין מקום לומר שהדין לפלוני יהיה שונה מלאלמוני, אבל מכל מקום כל ההכרעה הזו תקפה רק ביחס לנסיבות בהן התקבלה ובהשתנותן בטלה הכרעת הרוב. הקשר בין הסברות הנ"ל הוא שאחר שאנו אומרים שהרוב מכריע ו"מברר"(*) את הספק, אין יישומו של כלל-ההכרעה שנקרא "רוב" מותנה בהכרח בקיומו של רוב סטטיסטי בנידון המסויים שלפנינו.חשבונות רבים כתב:מה הקשר? כאן מעולם לא הוכרע לגביו!ברזילי כתב:עלה בדעתי שבזה אולי יש לדחות הערת רעק"א על המשנה בכתובות ט"ו מעשה בתינוקת שירדה וכו' אם רוב אנשי העיר משיאין לכהונה הרי זו תנשא לכהונה, וכתב רעק"א במשניות שאם יש בעיר נ"א כשרים ונ' פסולים, ובא כהן אחד מן הנ"א לשאת את האשה נראה שלגביו אין רוב כי הוא ודאי לא אנס אותה, וסיים שם שלא מצא מי שהעיר על זה (ועי' רש"ש).
ולהנ"ל יתכן שיש לומר שפיר, שאחר שהוקבע על פי רוב שהאשה כשרה לכהונה דעלמא, שוב גם אחד מתוך בני העיר יכול לשאתה על סמך הכרעת הרוב המוקדמת, גם אם מבחינת ההסתברות כבר אין לו רוב לסמוך עליו.
לא פשיטא לי שגם באופן כזה נצרף את הרוב, אבל גם אם כן, זה רק בגלל שבאופן עקרוני יש לנו גם שאלה על כשרות הבהמה או החלב לפני שנתערב. לדבריך, באמת אינני יודע מי יימר ש"זו צורת העלאת חשש הטרפות" (אם לא מאותו הטעם שציינתי, שששורש הדיון לדינא הוא על כל בהמה בפני עצמה). כמו שכבר נאמר לעיל, גם בספק טרפות עצמו היה מקום לומר שצורת העלאת הספק היא לדון בנפרד על כל אחת משבעים מיני הטרפות שהוא סיבה נפרדת לאיסור, אבל כנ"ל איננו מעלים בנפרד את החשש לנקובת הריאה כתוצאה ממסמר שנבלע ביום ג' שחל בראש-חדש, אלא שואלים באופן כללי אם יש רוב כשרות או רוב טרפות.אנונימי כתב:הדיון על כל בהמה חל בגלל שזו צורת העלאת חשש הטריפות בבהמה בעצם ללא קשר למיקומה של הבהמה בעת הספק, ובכלל מה הדין כשלא הוכרע רוב על הבהמה עצמה, כגון שהחולב יודע מי טריפה ומי לא, או שגוי הוא וכו'.ברזילי כתב:זה רק בתנאי שהדיון הוא אכן על כל בהמה, ולכן היתר החלב נסמך אך ורק על זה שכבר הכרענו רוב על כל בהמה, וממילא אין צורך בתנאי הנוסף של סיבות נפרדות וכדומה, כנ"ל.
וכמה חששות כאלה יש? ולמה בכלל למנות חששות לאחים נעלמים שמעולם לא שמענו עליהם? לענ"ד במקרה זה עוד פשוט יותר שהספק הוא האם ילדה החמות זכר בן קיימא ותו לא, ואין כאן שום מקום לחלוקה לתתי-ספקות, כי אין שום חלוקה "טבעית" לספקות שונים (אבל כאמור, לדידי גם אם היתה חלוקה כזו, וכגון שידענו בוודאות שהחמות נתעברה חמש פעמים, עדיין לא היה מקום לדון על כל עיבור בנפרד).אנונימי כתב:לא כל שנת חיים שלה קובעת ספק לעצמו, אלא כל חשש לקיומו של אח נעלם שזוקק ליבום נידון לעצמו כספק נפרד.ברזילי כתב:אם היו ולדות ידועים לפנינו שהיינו באים לדון על כל אחד ואחד מהם אם הוא זכר בן קיימא, ייתכן כדבריך. אבל הרי בנידו"ד הרי לא ידענו בכלל אם נתעברה וכמה פעמים נתעברה, ואין שום אדם לפנינו שנסתפק עליו אם הוא אח זכר. כל השאלה היא אך ורק על החמות הידועה לנו - אם ילדה זכר בן קיימא או לא ילדה. באופן כזה, נראה שאין לומר שכל שנת חיים שלה היא ספק נפרד אם ילדה באותה שנה זכר או לא, והספק הוא אחד.
א. לא יודע אם היה רוב כזה (עובדתית, רוב ימות עולם מספר הצאצאים שהגיעו לבגרות שהיו לאשה אחת לאורך כל ימי חייה היה, בממוצע, קרוב מאד לשניים, וכאן מדובר באשה שכבר ילדה בעבר בן שהספיק להתחתן ולמות).אנונימי כתב:ולעיקר ד' החמד"ש שציין כת"ר יל"ע אם לפי הנחה זו אי אפשר לדון להיפך שיש רוב על אשה שהולכת עשרים שנה למדינת הים שתלד גם בן זכר, או שזה גם כת"ר מודה שליצור רוב בחיוב ע"י חשבון סטטיסטי לא אמרינן.
לענ"ד לא יעלה על הדעת בט' חנויות מוכרות בשר כשירה וא' מוכרת בשר טריפה שמי שמצא חתיכת בשר ויודע שהיא מן החנות הטריפה (או לכל הפחות איננה מח' מתוך החנויות הכשרות) יהא מותר לו לאכול אותה כי לכל העולם חוץ ממנו זה היתר (באופן שאיננו נאמן לאסור מאיזה שהיא סיבה). ואין זה משנה כלל אם היה כך מתחילה או לא (ובהודעה הקודמת לא דייקתי בלשוני) אלא כיוון שידוע דבר שמבטל את עצם הרוב שההיתר מסתמך עליו אין שוןם מקום להתיר על פי הרוב הזה.ברזילי כתב:אפשר גם לומר להפך, שהרוב מכריע(*) את דינו של החפץ או האדם לגופו של נידון (כלומר, במקרה של רעק"א, לגופה של התינוקת) ואחרי הכרעה כזו אין מקום לומר שהדין לפלוני יהיה שונה מלאלמוני,
על החילוק בין המקרים הסכמתי איתך מראש (ויש מקום להטעים את השוני הזה לשני הכיוונים, כנ"ל), אבל כיוון הסברה הוא דומה.חשבונות רבים כתב:לענ"ד לא יעלה על הדעת בט' חנויות מוכרות בשר כשירה וא' מוכרת בשר טריפה שמי שמצא חתיכת בשר ויודע שהיא מן החנות הטריפה (או לכל הפחות איננה מח' מתוך החנויות הכשרות) יהא מותר לו לאכול אותה כי לכל העולם חוץ ממנו זה היתר (באופן שאיננו נאמן לאסור מאיזה שהיא סיבה). ואין זה משנה כלל אם היה כך מתחילה או לא (ובהודעה הקודמת לא דייקתי בלשוני) אלא כיוון שידוע דבר שמבטל את עצם הרוב שההיתר מסתמך עליו אין שוןם מקום להתיר על פי הרוב הזה.ברזילי כתב:אפשר גם לומר להפך, שהרוב מכריע(*) את דינו של החפץ או האדם לגופו של נידון (כלומר, במקרה של רעק"א, לגופה של התינוקת) ואחרי הכרעה כזו אין מקום לומר שהדין לפלוני יהיה שונה מלאלמוני,
הנידון של החלב הוא שונה לגמרי בכך שאין כאן שום שינוי באותו הרוב שהתיר את החלב מלכתחילה ולא נודע לנו שום דבר חדש הסותר את הרוב הזה רק שההתקבצות של כמה מקרים יחד משנה את השאלה שבאה שלפני ועל זה יש לדון אם דנים בכל רגע ורגע מחדש או שלאחר ההיתר הדין אינו משתנה.
מה הביאור שיש כבר הכרעה על הנידון, הכרעה של מי? לשאר העולם שאינם אנשי העיר של הנאנסת יש הכרעה אבל לבני העיר שדנים על הנאנסת אין הכרעה מעיקרא, אולי למעכת"ר הולכים אחרי בית דין, מה טעם יש בזה?ברזילי כתב:לענין הרישא של דבריך, אני מודה (וכמדומה שזה באמת מוסכם לגמרי) שאם לפלוני אין בכלל ספק, הוא לא יכול להסתמך על רוב שהוכרע כבר. יתרה מזאת, גם אם הרוב הוכרע אפילו לגביו, ורק אחר כך התברר לו בודאות שאין כאן ספק, איננו יכול לסמוך על הרוב, כי כל מושג הלך אחר הרוב הוא רק כשיש ספק. רק באופן שעדיין הספק במקומו גם אצל פלוני, אפשר להציע שאחר שיש כבר הכרעה לגופו של נידון, גם מי שבאופן מקרי מנקודת מבטו אין רוב יכול לסמוך עליה, ואם לכל העולם יש כאן רוב הוא נגרר אחרי הכרעתם כל עוד אין לו ודאות.
ברזילי כתב:אגב, גם כשכל העולם יודע שאין החתיכה מתוך שמונה מתשע החנויות הכשרות, הרש"ש (כתובות שם) כנראה יאמר שבכל אופן דנים דין רוב.
לענין ראשון - כי יש מקום לומר שכשנולד הספק נקבע דינה של האשה באופן כללי ככשרה לכהונה, עוד לפני שהשתדכה עם פלוני או עם אלמוני, ומשכך נקבע ייחוסה ואין ייחוס לחצאין. לענין השני - זה תלוי כיצד מבינים את הרש"ש, הרי גם הוא מסכים שאין מצרפים חנויות ירקות לחשבון. ואכמ"ל.סכינא חריפא כתב:מה הביאור שיש כבר הכרעה על הנידון, הכרעה של מי? לשאר העולם שאינם אנשי העיר של הנאנסת יש הכרעה אבל לבני העיר שדנים על הנאנסת אין הכרעה מעיקרא, אולי למעכת"ר הולכים אחרי בית דין, מה טעם יש בזה?ברזילי כתב:לענין הרישא של דבריך, אני מודה (וכמדומה שזה באמת מוסכם לגמרי) שאם לפלוני אין בכלל ספק, הוא לא יכול להסתמך על רוב שהוכרע כבר. יתרה מזאת, גם אם הרוב הוכרע אפילו לגביו, ורק אחר כך התברר לו בודאות שאין כאן ספק, איננו יכול לסמוך על הרוב, כי כל מושג הלך אחר הרוב הוא רק כשיש ספק. רק באופן שעדיין הספק במקומו גם אצל פלוני, אפשר להציע שאחר שיש כבר הכרעה לגופו של נידון, גם מי שבאופן מקרי מנקודת מבטו אין רוב יכול לסמוך עליה, ואם לכל העולם יש כאן רוב הוא נגרר אחרי הכרעתם כל עוד אין לו ודאות.ברזילי כתב:אגב, גם כשכל העולם יודע שאין החתיכה מתוך שמונה מתשע החנויות הכשרות, הרש"ש (כתובות שם) כנראה יאמר שבכל אופן דנים דין רוב.
למה רק כנראה? לא גרע ממשולשים ומרובעים דליכא ספיקא.
ברזילי כתב:לענין ראשון - כי יש מקום לומר שכשנולד הספק נקבע דינה של האשה באופן כללי ככשרה לכהונה, עוד לפני שהשתדכה עם פלוני או עם אלמוני, ומשכך נקבע ייחוסה ואין ייחוס לחצאין. לענין השני - זה תלוי כיצד מבינים את הרש"ש, הרי גם הוא מסכים שאין מצרפים חנויות ירקות לחשבון. ואכמ"ל.
ברזילי כתב: לדבריך, למה לדון כל בהמה לעצמה, אולי נדון על כל סוג טרפה בפני עצמו? היינו אם רוב בהמות אין להן נקב במוח, וכן רוב בהמות אין להן חסרון טחול וכו' האם נסמוך על כל הני רובי גם במקום שבסופו של דבר רוב הבהמות טרפות? יותר נראה שגם בליתא קמן דנים על השאלה ההלכתית הנידונית לפנינו - כשר או טרף, ולא על שלל הסיבות הגורמות את הדין, כל אחת בנפרד.
כל רוב "טבעי" הוא קיבוץ של מקרים, כולל הדוגמאות שהציג החזו"א שם, ועאכו"כ שרובא דאיתא קמן הוא קיבוץ מקרים גרידא (ובאופן שצייר החזו"א שהבעל הלך לעיר שידוע מספר תושביה ורובם מתו, הרי הוא רובא דאיתא קמן). אולי הדגש לדעתו הוא על הסיבה המספקת, שצריכה להיות אחת, אבל גם זה לא ממש המצב בשאר רובי. כללו של דבר, לא הבנתי כלל את דבריו.סכינא חריפא כתב:ברזילי כתב: לדבריך, למה לדון כל בהמה לעצמה, אולי נדון על כל סוג טרפה בפני עצמו? היינו אם רוב בהמות אין להן נקב במוח, וכן רוב בהמות אין להן חסרון טחול וכו' האם נסמוך על כל הני רובי גם במקום שבסופו של דבר רוב הבהמות טרפות? יותר נראה שגם בליתא קמן דנים על השאלה ההלכתית הנידונית לפנינו - כשר או טרף, ולא על שלל הסיבות הגורמות את הדין, כל אחת בנפרד.
עיין בחזון איש אבן העזר סימן לא
וזה הביאור דטריפות הוא שם מסוים לעצמו אבל בלא"ה אין דין רוב אע"פ שיש חשבון סטטיסטי.
ברזילי כתב:כל רוב "טבעי" הוא קיבוץ של מקרים, כולל הדוגמאות שהציג החזו"א שם, ועאכו"כ שרובא דאיתא קמן הוא קיבוץ מקרים גרידא (ובאופן שצייר החזו"א שהבעל הלך לעיר שידוע מספר תושביה ורובם מתו, הרי הוא רובא דאיתא קמן). אולי הדגש לדעתו הוא על הסיבה המספקת, שצריכה להיות אחת, אבל גם זה לא ממש המצב בשאר רובי. כללו של דבר, לא הבנתי כלל את דבריו.
אבל מה שכתבת בסוף דבריך מובן יותר, וקרוב או זהה למש"כ לעיל, שהשאלה על איזה רוב לדון תלויה בשאלה מהו הנידון ההלכתי שלפנינו.
הקטע השני שהבאת מן החזו"א מדבר על מחלוקת האחרונים רוב בשר או רוב חנויות, ולא הבנתי איך הוא קשור לענין.
לגופה של דוגמא יש להעיר שאחר שבדקה עצמה בכל עונה בינונית ולא מצאה, שוב י"ל שיצאה מכלל רוב נשים שרואות דם במשך הזמן, ואולי כבר אין זה ברור שראתה. מכל מקום, אני מסכים בעיקרון כדבריך, שמכלל הדוגמאות לעיל נראה שבמקום שכבר הונהג ע"פ חזקה באופן אחד, לא משתנה הדין בעבור הזמן.סכינא חריפא כתב:הרב ברזילי
לכאורה יש ראיה שאין עליה תשובה שחישוב סטטיסטי אינו מועיל בהלכה ואפילו לאסור, דאשה שאין לה וסת מותרת לעולם [כמובן לאחר שבדקה עצמה בעונ"ב] ואפילו לאחר כמה שנים אפשר לבוא עליה בלי לשאול אותה ואפילו אם בודאי שלא הלכה למקווה, והיינו משום שאין סיבה לחשוש בה לראיה מסוימת והסטטיסטיקה שודאי ראתה אין בה כח להפקיע מידי חזקת היתר.
וה"נ אני שואל אם קפץ ונשבע שלא ראתה האם אין כאן 'שבועת שקר'?
לא הבנתי, להלכה מספיק לבדוק עונה בינונית אחת וזהו, ועוד שגם אם לא ראתה ביום ל' במסוים מנ''ל שלא ראתה לפני או אחרי ואבד הדם.ברזילי כתב:לגופה של דוגמא יש להעיר שאחר שבדקה עצמה בכל עונה בינונית ולא מצאה, שוב י"ל שיצאה מכלל רוב נשים שרואות דם במשך הזמן, ואולי כבר אין זה ברור שראתה.
אתה צודק, ועדיין מקרה זה שונה - הן משום שלא ראתה בזמנה, והן משום שנגד זה שכבר ודאי ראתה בעבר זמן מרובה יש לומר שגם ודאי כבר טבלה בזמן מרובה (וגם מחמת הטעמים שהוסיפו האחרונים, שיש לה חזקת כשרות ואם אינה מפרישתו מן הסתם טהורה, ואע"פ שגם בישנה מותר). בכל מקרה, לעצם הענין אתה צודק שהסבר מרווח יותר הוא שגם זו דוגמא להנהגה ע"פ חזקה שאיננו משנים גם בהתמשכות הזמן באופן שנוצר רוב.סכינא חריפא כתב:לא הבנתי, להלכה מספיק לבדוק עונה בינונית אחת וזהו, ועוד שגם אם לא ראתה ביום ל' במסוים מנ''ל שלא ראתה לפני או אחרי ואבד הדם.ברזילי כתב:לגופה של דוגמא יש להעיר שאחר שבדקה עצמה בכל עונה בינונית ולא מצאה, שוב י"ל שיצאה מכלל רוב נשים שרואות דם במשך הזמן, ואולי כבר אין זה ברור שראתה.
עושה חדשות כתב:אם אמנם שדברי הרש"ש על משולשים וכו' הם כמעט בלתי אפשריים, אבל ראייתו מניפול באמת צריכה יישוב.
ולדוג', בבנין א' יש ב' משפחות, אחת גדולה (10 ילדים) ואחת קטנה (רק 5), לשתי המשפחות נאבד תינוק קטן, וכעת נמצא תינוק אחד, אטו נתלה אותו במשפחה הגדולה? ודאי שלא.
וכי לא זה מה שקורה בשובך?
לא. מה שקורה בשובך דומה לבנין שיש בו ב' משפחתונים באחד 10 תינוקות ובאחד 5 תינוקות ונמצא תינוק. ודאי שנתלה אותו במשפחתון הגדול.עושה חדשות כתב:אם אמנם שדברי הרש"ש על משולשים וכו' הם כמעט בלתי אפשריים, אבל ראייתו מניפול באמת צריכה יישוב.
ולדוג', בבנין א' יש ב' משפחות, אחת גדולה (10 ילדים) ואחת קטנה (רק 5), לשתי המשפחות נאבד תינוק קטן, וכעת נמצא תינוק אחד, אטו נתלה אותו במשפחה הגדולה? ודאי שלא.
וכי לא זה מה שקורה בשובך?
שערי יושר ב-טז כתב:וראיתי בפתחי תשובה סימן פ"א סק"ד שהביא מה שפקפק רב אחד שבמקומם שכיחי טריפות כמו כשירות איך אוכלים חלב וחמאה כיון דליכא רוב כשירות יעו"ש, ובאמת לא קשה מידי דהנה הרבה בהמות נטרפות מחמת ספיקות כמו מים בראש וספק אם המח מקיפו וכל כיוצא בזה, וכיון דאין רוב להכריע על ריעותא זו אסורה מספק, אבל בחיי הבהמה אנו מצרפינן מיעוט בהמות שאין בהם ריעותא כלל עם מחצה הכשירות של אותן שיש בהן ריעותא וכמו מחצה זכרים ומחצה נקיבות ומיעוט מפילות, אבל כשאנו מוצאים ריעותא דנפל מזה הצטרפות ליכא רובא וזה פשוט. ובפתחי תשובה הביא שם לתרץ על פי מה שכתב בתשובות שאגת אריה סימן ס"ד לענין שחיטה ביום טוב דכתב שם דמה שאנו אוסרים הרבה בהמות ע"י ריעותא דסרכת הם משום חומרא בעלמא יעו"ש. ולדעתי נראה דתירוץ זה אינו נכון, דלו יהא דאנו מחמירים מחמת חומרא, אבל מהיכי תיתי להקל בחלב יותר מן הבשר של הבהמה, ותירוצו של הגאון שאגת אריה הוא רק לענין יום טוב דאף שאנו אוסרים מחמת חומרא חשוב אוכל נפש הואיל דמה"ת חזיא למיכל יעו"ש, אבל לנידון דידן לא יועיל דבריו. אבל האמת הוא כיון דהרבה נטרפות מחמת ספיקות וענין החומרות הוא ג"כ על פי רוב מחמת ספיקות ובכל אלו חלק גדול מהן כשירות הן, רק שאנחנו לא נדע איזו להכשיר ואיזו להטריף משו"ה אנו מחמירים מספק, אבל בחיי הבהמה יש לנו רוב מעליא שמא ליכא בבהמה זו שום ריעותא ואפילו יש בה ריעותא שמא אינה טריפה, וזה נכון.
ברזילי כתב:לגבי הרש"ש, זה באמת תלוי בהבנת דבריו, ואולי ההסבר כדבריך, אבל לדעתי גם הוא יודה בציור של הרב חש"ר לעיל, ואינני יכול להאריך בזה כעת (מקורו של הרש"ש הוא בהחלט לא המשנה בתרומות - שם מבואר בדיוק להפך, שבידוע שהתאנה שהתערבה שחורה, אין מבטלין אותה בלבנות, ומה שמצטרף הוא רק מה שבכלל הספק לר"ע דקיי"ל כוותיה; אבל הרש"ש מחלק בין ביטול לבין פריש, עיין בדבריו).
סכינא חריפא כתב:מה הדין במי שנשבע נגד ההסתברות הסטטיסטית הוודאית כאשר רוב מסייעו, האם ימתח על העמוד מדין שבועת שקר [אפילו קודם שנברר אם צודק בדבריו אם לאו] או לא?
וכגון מי שנשבע שהיום לא נולדו בירושלים בנים זכרים, שהרי כל המעוברות יש עליהם תורת רוב שלא יולידו זכרים [יבמות קיט] שהרי מחצה נקבות ומיעוט מפילות, ואעפ"כ הלא למהתל יחשב מי שיאמר שהיום לא נולדו בנים זכרים בירושלים.
מה הדין?
[והרי חלב פרה אנו שותים נגד ההסתברות הסטטיסטית].
מיכאל וויינשטאק כתב:סכינא חריפא כתב:מה הדין במי שנשבע נגד ההסתברות הסטטיסטית הוודאית כאשר רוב מסייעו, האם ימתח על העמוד מדין שבועת שקר [אפילו קודם שנברר אם צודק בדבריו אם לאו] או לא?
וכגון מי שנשבע שהיום לא נולדו בירושלים בנים זכרים, שהרי כל המעוברות יש עליהם תורת רוב שלא יולידו זכרים [יבמות קיט] שהרי מחצה נקבות ומיעוט מפילות, ואעפ"כ הלא למהתל יחשב מי שיאמר שהיום לא נולדו בנים זכרים בירושלים.
מה הדין?
[והרי חלב פרה אנו שותים נגד ההסתברות הסטטיסטית].
אביע דעתי אע''ג דלא עברתי על האשכול ואולי [ומסתם] דברי מיותרים ואעפ''כ...
יסוד המדובר הוא דכאשר נאמר דאנו סומכין על הרוב, אין הכוונה דבכל פעם הוא כן אלא דברוב הפעמים הוא כן, ווודאי דאין אומרים דאין נולדים רק זכרים וז''פ, אלא דמאחר שניתן דין רוב שוב מותר לסמוך ע''ז בכל אופן, אע''ג דהסברא נותנת דבכל אלף פרות יש עכ''פ אחד שהוא מן המועט מ''מ כך הוא הדין ולא נתנה תורה דבריה לשיעורים, אבל הנשבע שכל הפרות אינם טריפה לא שייך בזה דין רוב כנלע''ד, ואולי יש לדמותו קצת דין טומאת משא ועכ''פ הוי בגדר זכר לדבר
במש''כ דלא נתנה תורה דבריה לשיעורים, עי' ר''ן ריש ר''ה שכתב כן על דינים דאורייתא
עושה חדשות כתב:אני מצרף כאן משהו בענין קצת שונה,
האם עושים 'חשבון' ע"י דין רוב, מאת הגר"א גניחובסקי.
ומקופיא נראה לי שזה שייך קצת גם לנידוננו.
סכינא חריפא כתב:תלמיד חכם בא לארץ
הגיע לארץ מן הגולה הרחוקה תלמיד חכם וגדול בתורה. (השם המלא ותוארו שמורים במערכת). הוא דווקא לא נחשב כמחמיר, ונמנה עם המקילים. אבל מתוך לימוד מעמיק הגיע למסקנה שכולנו חיים באי ידיעה שהחלב הבא אל שפתותינו הוא טרפה גמורה.
הנימוקים שהביא האיש רציניים. בדק ומצא שמתוך כל מאה פרות הנשחטות לאכילה כשרה כ-5 מהן מתגלות לאחר השחיטה כטרפות, ולפיכך גם חלבן אסור בשתיה. הואיל ובתנאים המודרניים מתערבב החלב של כל הפרות הכשרות והטרפות, נמצא שבכל כוס חלב יש 5 אחוז חלב טריפה שהם יותר מאחד בשישים ולכן כל החלב אסור בשתיה.
יש הלכה פסוקה בשולחן ערוך, "יורה דעה" סימן פא, שם כתוב שאם יש בידך תערובת של חלב שנחלב מפרות רבות, וידוע לך שבעדר הפרות שחלבת אחוז הפרות שנמצאו טרפות גדול מאחד לשישים אזי כל החלב טרפה.
גדולי תורה שדחו
למרות הקביעה המפורשת בשולחן ערוך דחו גדולי תורה בישראל את האיש בשתי ידיים. הואיל והדיונים בנושא נערכו בצנעה פניתי לידידי, פרופסור משה קופל מאוניברסיטת בר אילן, שיפענח את החידה. פרופסור קופל הוא מתמטיקאי, ומכללא מבין משהו בסטטיסטיקה, ובמיוחד בסטטיסטיקה תלמודית. שכן הוא תלמודיסט מובהק. הוא גם חיבר מאמר חשוב על הלכות סטטיסטיקה בהלכה.
מהי המתמטיקה שהכשירה את החלב שאנו שותים למרות הפסיקה של השולחן ערוך?
סטטיסטיקה של הלכה
מסביר פרופסור קופל:
"הפסיקה של השולחן ערוך ברורה ותקפה במקרה הבא: אם יש לך עדר של עשר פרות, למשל, ואתה חולב את כולן ומערבב את החלב בתוך מיכל אחד. למחרת היום שחטת את אחת הפרות ומצאת שהיא טרפה והחלב של עשר הפרות עדיין בידיך. כלומר 10 אחוז מהחלב שבתערובת שלך הוא חלב טריפה. השולחן ערוך פוסק שכל החלב טרף. וכך צריך לנהוג גם בימינו. כי הרי החלב של פרה אחת הניב כעשרה אחוזים מן החלב שבתערובת שזה הרבה יותר מאחד בשישים.
המצב שונה אם העדר שלך הוא בן 100 פרות שחלבת היום וערבבת את חלבן. אם שחטת פרה אחת מתוך העדר ומצאת כי היא טרפה אתה רשאי לשתות את החלב כולו כי החלב של הפרה האחת מתוך 100 בטל בשישים.
כאן חשוב לציין כי אין כמובן שום ודאות שכל 99 הפרות שלא נשחטו ושמחלבן אנחנו שותים אינן טרפות. אך הפרות שלא נשחשטו הן בחזקת כשרות ולפיכך גם החלב שבידי כשר.
מה המצב היום?
"לפי ההלכה כל פרה היא בחזקת כשרה, כל עוד לא נשחטה. לכן, למשל, אם יש לך עדר של 100 פרות ושתית מחלבן שנים רבות וכשהזקינו מכרת אותן לגוי ואינך יודע מה היה מתגלה בשחיטתן אילו נשחטו בידי שוחט יהודי, אזי החלב ששתית מאותן מאה פרות כל השנים היה כשר למהדרין.
"טענתו של אותו תלמיד חכם היא שהחישוב הזה שלמעלה היה נכון כל עוד היו עדרים קטנים. עכשיו המצב אחר. כי אנחנו יכולים לדעת שבעולם כולו אחוז הפרות המתגלות כטרפות הוא כחמישה אחוזים.
"אם נניח כנתון שחמישה אחוזים מן הפרות הן טרפות והחלב שמגיע אלינו הוא תערובת של חלב ממאות ואלפי פרות. על תערובת החלב שבידינו חל חוק בהסתברות שלפיו כל כוס חלב שמגיעה אלינו מכילה 5 אחוזים של חלב טריפה.
עד כאן נימוקו של התלמיד חכם מחוץ לארץ.
נימוקי דוחי החומרה
"אך החומרה הזו נדחתה אצל כל גדולי התורה בארץ שאותו חכם פנה אליהם. הם הצביעו על שלושה פוסקים שכבר דנו בשאלה ומצאו שאין כל בעיה בשתיית חלב.
הרב זלמן נחמיה גולדברג. דחה את האיסור לשתות חלב.
הרב אשר וייס
"השלושה הם הרב זלמן נחמיה גולדברג, הרב אשר וייס מירושלים, והרב לוי יצחק הלפרין. כל השלושה ענו על השאלה הזו כבר מזה זמן.
"הם קבעו שהחלב כשר ואין מה לדאוג. זאת, למרות שקיבלו את הטענה האמפירית ש-5 אחוזים מן הפרות הנשחטות מתגלות כטרפות.
"הנימוק שלהם הוא זה", אומר לי פרופסור קופל. " הדין של בטל בשישים חל רק כשאתה יודע בוודאות שיש בידך חלב שיש בו כמות חלב טרף בכמות גדולה מאחד חלקי שישים. זה נכון לגבי בעל העדר של עשר פרות שגילה לאחר החליבה וערבוב החלב כי פרה אחת טריפה.
הרב לוי יצחק הלפרין
"במקרה שלנו, בחיים המודרניים, אינני יודע שיותר מאחד בשישים שבחלב טרף. כל מה שאני יודע שיש הסתברות סטטיסטית כזו. אבל החישוב הסטטיסטי הזה לא מענין אותנו אומרים שלושת הפוסקים. עד שלא תביא פרה שנתנה חלב לתוך התערובת ואתה יודע שהפרה הזו טריפה והכמות שהניבה גדולה מאחד בשישים אינך יכול להטריף את החלב. בעינינו כל פרה היא בחזקת כשרה כשהניבה חלב".
.
עושה חדשות כתב:ברזילי כתב:לגבי הרש"ש, זה באמת תלוי בהבנת דבריו, ואולי ההסבר כדבריך, אבל לדעתי גם הוא יודה בציור של הרב חש"ר לעיל, ואינני יכול להאריך בזה כעת (מקורו של הרש"ש הוא בהחלט לא המשנה בתרומות - שם מבואר בדיוק להפך, שבידוע שהתאנה שהתערבה שחורה, אין מבטלין אותה בלבנות, ומה שמצטרף הוא רק מה שבכלל הספק לר"ע דקיי"ל כוותיה; אבל הרש"ש מחלק בין ביטול לבין פריש, עיין בדבריו).
ומ"מ גם במשנה בתרומות הרי יש את שיטת רבי יהושע.
אלא שיש לחלק בין ביטול לפריש גם לאידך גיסא, ובפרט על שיעור מאה דתרומה.
זכור לי שיש עוד מקום במשנה, נידון דומה לזה. אולי ידוע?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 353 אורחים