ולפיכך לפי הכללים שלהם הצירה במלה "דעה" (שבהטיות הופך לפתח), יופיע חסר. ברור כי אלה כללים המשקפים ומעצבים נוהג מקובל בתקופה אחת בלבד (לכל היותר), והכתיב חבר-הניקוד השתנה מאד במהלך אלפי שנות עברית.אתר האקדמיה ללשון כתב:תנועת e
תנועת e אינה נכתבת ביו"ד. למשל: ממד (=מֵמַד), אזור (=אֵזוֹר), בררה (=בְּרֵרָה), זהות (=זֶהוּת).
אבל יו"ד תיכתב
– במילים שצירי בא בהן לפני אהחע"ר במקום חיריק.
למשל: תיאכל [לעומת תישמר (תִּשָּׁמֵר)], ייערך [לעומת יישמר (יִשָּׁמֵר)], תיאבון [לעומת שיגעון (=שִׁגָּעוֹן)], קירח [לעומת אילם (=אִלֵּם)], שירות [לעומת סיפור (=סִפּוּר)].
– בשמות עצם במשקל פֵּלָה, שלא נגזרו משמות ממין זכר, והצירי מתקיים בהם בכל הנטייה: זיעה, תיבה (לעומת כנה, מתה – שנגזרו משמות ממין זכר, ומאה, עדה [קהל] שהצירי אינו מתקיים בהם בנטייה.
– בשמות השקולים במשקל השמות היכר (=הֶכֵּר), הישג (=הֶשֵּׂג), היצע (=הֶצֵּעַ), וכן בצורות הנגזרות משמות אלו, כגון היכרות (=הֶכֵּרוּת), הישגיות (הֶשֵּׂגִיּוּת), היקשי (הֶקֵּשִׁי).
אוצר החכמה כתב:מזכיר לי, שפעם נכנסתי למדפיס והנקדן הדקדקן ר' משה דייטש (שעבד אז בקומפסט למי שיודע מה זה) והבאתי לו משהו מוקלד והיה כתוב שם בספר הזוהר הקדוש, והוא קפץ מהמקום ואמר לי מי זה שכתב את זה כך, אח"כ ראה שהוקלד ע"י אשה ונחה דעתו.
ברקים רב כתב:וגם לפי כללי האקדמיה לא כותבים טוהרה
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 318 אורחים