מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יתאכזר דהחזו"א. יש גבול לסדיסטיות ?!?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
זיסע יונגאלע
הודעות: 301
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2011 2:02 pm

יתאכזר דהחזו"א. יש גבול לסדיסטיות ?!?

הודעהעל ידי זיסע יונגאלע » א' ינואר 18, 2015 3:16 pm

בחזון איש אמונה וביטחון פרק ג' פתח את דבריו היסודיים, והארוכים, במשפט זה:
חובות המוסריות המה לפעמים גוף אחד עם פסקי ההלכה, וההלכה היא המכרעת את האסור ואת המותר של תורת המוסר, כיצד..............

(כאן מאריך החזו"א מאד ביסודי-הדת של הכרעת החכם. הבהרה: כל מי שמוציא דבריי מהקשרם, הן לפני עיונו בכל דברי החזו"א שם והן לאחר עיונו בכל או בחלק מדברי החזו"א שם – על אחריותו האישית בלבד. ואיש בעוונו יומת.)
בחלק ב שם כ'
לדעת מי הוא הרודף ומי הוא הנרדף

ואח"כ בהמשך
ומן השמים בת קול תענהו, הוי על עושים מעשי זמרי ומבקשים שכר כפנחס, הלא אתה הוא הרודף, הלא אתה הוא שאינך נושא פנים לתורה, הלא כתבתי בתורתי ד...

ובחלק טז
...והמשפט מסור ללב הדיין מן הדיינים החיים איתנו...

בחלק י"ד שפרק ג' שם כתב החזו"א על הענין המדובר שם בזה הלשון:
....הגאון רי"ש נטנזון זצ"ל החדור באהבת המשפט, יתאכזר על מלמדי העיר וגוער בהם בנזיפה, אין כאן טענה של פסקת לחיותי, הכל מותר להרביץ תורה, ולדבריו ז"ל הכל נכנעו, המשפט והשלום אהבו, ומי נתן בליבו אהבת המשפט וקנאתו אם לא מיעוט שנה מיעוט שיחה ללון בעומקה של הלכה."

השאלה:
לאחר שהשאלות החמורות הנ"ל מסורות לדיין, ואם הוא פוסק שראובן הוא הנרדף ושמעון הוא הרודף ומותר להתאכזר לרודף.
הלא הדוגמאות שאותם הביא החזו"א לאורך פרק ג' על "עבירות" שאסור לרודף לעבור, ומותר לנרדף לעבור, לאחר הכרעת החכם הם אלו:
מחלוקת, לשון הרע, שנאת חינם, נקימה,מלשינות, מסירות, ופחיתיות לגרש ע"י המושל הגוי. קיפוח פרנסה."קמים כנגדם -שופכים דם נקיים" הכל כפוף למה שכתב שם החזו"א. יעו"ש בפנים.
השאלה: האם יש גבול לאכזריות ולסדיסטיות שמותר לנרדף לעשות לרודף. או שאין שום גבול לסדיסטיות שמותר לנרדף לעשות לרודף ?

סמל אישי של המשתמש
שטייגעניסט
הודעות: 799
הצטרף: ד' אפריל 02, 2014 8:41 pm

Re: יתאכזר דהחזו"א. יש גבול לסדיסטיות ?!?

הודעהעל ידי שטייגעניסט » א' ינואר 18, 2015 4:24 pm

ייתכן שהעניין קצת נושק
viewtopic.php?f=17&t=20851&p=205448#p205448

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: יתאכזר דהחזו"א. יש גבול לסדיסטיות ?!?

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » א' ינואר 18, 2015 5:08 pm

ראה בספרי הסבא מקלם והאריך בזה הרבה הגאון רבי דוד פוברסקי ז"ל והיה מדגיש דברי רש"י אלו (הובא בהמשך) שוב ושוב, זכרוני, שהיה בוכה ואומר, באידיש כמובן, השם היה יכול לברוא את העולם במידת הדין כל עוולתה בה היה גורם לחורבן העולם.
ראה רש"י כאן.
ברא אלוקים. ולא אמר ברא ה', שבתחלה עלה במחשבה לבראותו במדת הדין, וראה שאין העולם מתקיים, והקדים מדת רחמים ושתפה למדת הדין, והיינו דכתיב ביום עשות ה' אלוקים ארץ ושמים:

זיסע יונגאלע
הודעות: 301
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2011 2:02 pm

Re: יתאכזר דהחזו"א. יש גבול לסדיסטיות ?!?

הודעהעל ידי זיסע יונגאלע » א' ינואר 18, 2015 5:13 pm

חזון איש אמונה וביטחון תחילת פרק ג כתב:"חובות המוסריות המה לפעמים גוף אחד עם פסקי ההלכה,,,"
רק לפעמים....
נערך לאחרונה על ידי זיסע יונגאלע ב א' ינואר 18, 2015 5:16 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

זיסע יונגאלע
הודעות: 301
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2011 2:02 pm

Re: יתאכזר דהחזו"א. יש גבול לסדיסטיות ?!?

הודעהעל ידי זיסע יונגאלע » א' ינואר 18, 2015 5:16 pm

שטייגעניסט כתב:ייתכן שהעניין קצת נושק
viewtopic.php?f=17&t=20851&p=205448#p205448

נושק לענין ההוא.
אולם מה כת"ר היה עושה כששני הצדדים טוענים שהצד השני הוא הוא ה"סדיסט ללא גבולות" ?
היה מגביל ?
לא מגביל ?
למה (למד שוואי"ת) בדיוק היה מגביל ?

זו שאלה עם נפק"מ למעשה.
בין אם תגש עם כיוון שנכנהו כרגע לצורך הדיון: "ריגשי-מה הוא רחום אף אתה רחום וכו'"
ובין אם תגש עם כיוון שנכנהו כרגע לצורך הדיון: "הלכתי טהור, המותר והאסור, הגדרות ברורות".

חו"ר הפורום מתכבדים להגיב ככל העולה בדעתם, הן במושכל ראשון, הן לפום ריהטא, הן לאחר העיון, והן בבחינת "אורייתא היא דקמרתחא ליה...."

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: יתאכזר דהחזו"א. יש גבול לסדיסטיות ?!?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' ינואר 18, 2015 6:03 pm

לא הבנתי האם כוונתכם לשאול שאלה הלכתית היינו מה גבולות ההיתר שיש לנרדף לפגוע ברודף?
או שהכוונה להתנפלות על החזון איש?

זיסע יונגאלע
הודעות: 301
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2011 2:02 pm

Re: יתאכזר דהחזו"א. יש גבול לסדיסטיות ?!?

הודעהעל ידי זיסע יונגאלע » א' ינואר 18, 2015 9:30 pm

אוצר החכמה כתב:לא הבנתי האם כוונתכם לשאול שאלה הלכתית היינו מה גבולות ההיתר שיש לנרדף לפגוע ברודף?
או שהכוונה להתנפלות על החזון איש?

חלילה וחס ! על רבינו הגדול החזון-איש זי"ע. מאיר עיני הגולה.
הכונה היתה:
1. לברר מה גבולות ההיתר.
2. להכריז בקול ברור. בדיוק את מה שהחזון-איש התכוון. ותו לא.
3. לענ"ד החזו"א התכוון בניסוחו "יתאכזר" ולא ניסוח עדין יותר, להדגיש והכריז ברורות: אם התורה אומרת שראובן הוא הרודף ושמעון הנרדף. מותר (ובמקרה ההוא דהיד-שאול, הגרי"ש נטנזון זי"ע, אף מצוה) להתאכזר. ונוסח זה בא לאפוקי מהבנת-בעלי בתים ששמעון הוא אכזרי. אלא להכריז ברור: שמעון צדיק באכזריותו !!!.
ןלכן ניסחתי בשפה המקובלת בדורינו את רעיון זה בדיוק: אם התורה אומרת שלשמעון הנרדף מותר להתאכזר בסדיסטיות-חסרת-גבולות. הרי זה -לאפוקי מדעת בעלי בתים ה"הגונים וישרים בעיני-עצמם"- מותר (ובמקרים רלוונטיים אף מצוה, ובכזה מקרה, אכן: שמעון צדיק באכזריותו הסדיסטית חסרת הגבולות !!!.
כפוף להוראות התורה. ובספיקות כרגיל: הוראת חכם.

זיסע יונגאלע
הודעות: 301
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2011 2:02 pm

Re: יתאכזר דהחזו"א. יש גבול לסדיסטיות ?!?

הודעהעל ידי זיסע יונגאלע » א' ינואר 18, 2015 9:58 pm

סתם לשם העדכון, עצם הרעיון לברר את גבולות האיסור ע"י כזה אשכול, כבר עלה במוחי מזמן, וכתבתיו כאן, בסוף ההודעה
viewtopic.php?f=17&t=20799#p204953
אוסיף רק, שבאסיפת חמשת הרבנים הנזכרת כאן
viewtopic.php?f=17&t=20799#p205211
העליתי שאלה זו, והיו תגובות מרתקות. ובל"נ כשיגיע מהעריכה, אעלה הקטע הנ"ל.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: יתאכזר דהחזו"א. יש גבול לסדיסטיות ?!?

הודעהעל ידי משולש » א' ינואר 18, 2015 10:50 pm

תודה ר' יונגעלע.
חשוב מאוד להדגיש את זה בדור "שפוט השופטים" שמאשימים גדולי ישראל בלשון הרע ובשנאת חינם ורדיפת כבוד וכדומה.

זיסע יונגאלע
הודעות: 301
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2011 2:02 pm

Re: יתאכזר דהחזו"א. יש גבול לסדיסטיות ?!?

הודעהעל ידי זיסע יונגאלע » א' ינואר 18, 2015 10:59 pm

משולש כתב:תודה ר' יונגעלע.
חשוב מאוד להדגיש את זה בדור "שפוט השופטים" שמאשימים גדולי ישראל בלשון הרע ובשנאת חינם ורדיפת כבוד וכדומה.

אכן, כאן כתבתי שאני עסוק בעריכת ספר "באמונת חכמים [אבות פ"ה מ"ו]" viewtopic.php?f=17&t=20806#p204554
ובאסיפה המדוברת דובר אף אודות ענין זה.
ובל"נ כנ"ל.

גם זו לטובה
הודעות: 2530
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: יתאכזר דהחזו"א. יש גבול לסדיסטיות ?!?

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ב' ינואר 19, 2015 1:24 am

זיסע יונגאלע כתב:השאלה: האם יש גבול לאכזריות ולסדיסטיות שמותר לנרדף לעשות לרודף. או שאין שום גבול לסדיסטיות שמותר לנרדף לעשות לרודף ?


א' המילה "סדיסטיות" אינה כ"כ קשורה לעניין, ולכ' הנידון האם יש גבול לצער ולנזקים שמותר לעשות לרודף כדי להציל הנרדף.
ב' הרודף אחר חבירו להורגו מותר להורגו, הרודף אחר חבירו להזיקו ממון אסור להורגו.
ג' הרודף אחר חבירו להזיקו ממון, האם מותר לצערו? והאם יש שיעור לדבר?
ד' בדינא דעבד איניש דינא לנפשיה שמעתי חבורה מהגרממ"פ ר"י חברון, ולטענתו לכל דבר יש פרופורציה.

וז"ל החזו"א- הרי שיש בעיר מלמדים מתפרנסים מעמלם ולפתאום באו מלמדים אחרים מעיר אחרת וכו' המקופחים פשטו שנאתם בלבם על הרודפים החדשים, ומשנאת הלב יצאו לבקש עליהם תואנות מומים ועלילות, ולמדו לשונם דבר רע עליהם, ומרעה אל רעה יצאו להוציא דבת שוא ולעורר רחמי בני העיר נגד האכזריות של הבאים החדשים, עד שהוסיפו בקטטות ומריבות ולעתים נוקמים בהם נקמות כאשר תמצא ידם.

א' היכא שיש ב"ד בעיר שבכוחו למנוע מהמלמדים החדשים,- מבואר הדבר בגדרי ופרטי דינא "דעביד איניש דיניה לנפשיה" [וע"ע במבואר לקמיה אות ד' ודו"ק]
ב' היכא שמותר למלדים הישנים למיעבד "דינא דנפשיה" לכ' הותר רק להציל מהנזק, ולכן כל לה"ר נקמה וכו' שאינו מציל עשוק מיד עושקו אסור [ולכ' כספק אם יציל גם מותר וצ"ע בספק רחוק] ובחזו"א כתוב שכל מעשיהם עשו מחמת "שנאתם" וצ"ע.
ג' היתר לשנוא לא תליא בדינא דעביד לנפשיה אלא ס"ל לחזו"א דמותר לשנוא את הפוגעו שלא כדין.
ד' לכ' גם אם מותר לדבר רע וכו' כדי להציל עשוק מיד עושקו, לא הותר אלא באופן דהקל קל תחילה.

זיסע יונגאלע
הודעות: 301
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2011 2:02 pm

Re: יתאכזר דהחזו"א. יש גבול לסדיסטיות ?!?

הודעהעל ידי זיסע יונגאלע » ב' ינואר 19, 2015 9:04 am

השאלה: האם יש גבול לאכזריות ולסדיסטיות שמותר לנרדף לעשות לרודף. או שאין שום גבול לסדיסטיות שמותר לנרדף לעשות לרודף?
כתב הרב גם זו לטובה דברים של טעם. והריני מגיב.
דברים דלהלן אני כותב מקופיא. וכמובן שראוים לדיון הרבה יותר מפורט ומנומק. כיוון שהנפק"מ בהם מגיעות רחוק מאד. ובוודאי בעבירות שבין-אדם-לחבירו שאין יום הכיפורים מכפר, וכמליצת הספה"ק "נפלה נא ביד ה' כי רבים רחמיו.(-עבירות שבין אדם למקום) וביד אדם על אפולה (-עבירות שבין אדם לחבירו). וכתבתי לעורר לב המעיין מחו"ר ביהמ"ד דפורומינו שליט"א.

א' המילה "סדיסטיות" אינה כ"כ קשורה לעניין, ולכ' הנידון האם יש גבול לצער ולנזקים שמותר לעשות לרודף כדי להציל הנרדף.

לענ"ד, מה שניסח החזו"א בשעתו ובמקומו לספריו הנדפסים לדודי דורות, ראוית לחידוד המסר האמיתי שכיוון רבינו החזו"א זי"ע, ולענ"ד בשיח-בעלי-בתים בעברית דדורינו (ה'תשע"ה) ("מקווה נייעס" בלע"ז), המילה "סדיסטיות ללא גבולות" היא המילה המתאימה בדיוק.
ב' הרודף אחר חבירו להורגו מותר להורגו, הרודף אחר חבירו להזיקו ממון אסור להורגו.

באסיפה שהזכרתי כאן, בהקשר כותרת אשכולינו הגיב הגר"ש אלתר - להרוג וודאי אסור לנרדף (כמונח בזכרוני, וכשיגיע ההסרטה אעלה הקטע בל"נ, בהקשר שזה נאמר). אין ספק שהגר"ש מסכים שמשפט זה מוגבל לסעיף ב' דהרב גם זו לטובה.
ג' הרודף אחר חבירו להזיקו ממון, האם מותר לצערו? והאם יש שיעור לדבר?

1. שאלת האשכול היא לאו דווקא להזיקו ממון. אלא גם להזיקו בדברים אחרים, (לדוגמא: "לא תונו איש את אמיתו, ויראת מאלוקיך אני ה'" וברש"י: דבר המסור ללב נאמר בו אני ה')
ד' בדינא דעבד איניש דינא לנפשיה שמעתי חבורה מהגרממ"פ ר"י חברון, ולטענתו לכל דבר יש פרופורציה.

כמדומה שאין ת"ח מובהק אחד (בסדר גודל דהגרממ"פ ומעלה, עד משרע"ה) שסובר שיש דברים בלי פרופורציה. לכל דבר יש פרופורציה.
ובלשון הרמח"ל בדרך ה' בהקדמה:
"כי אולם, כל ענין אמיתי ישוב כוזב,אם ייוחס לענין בלתי ראוי לו או יילקח שלא בגבולו"
רשמתי מזכרוני, אם ממישהו יוכל להעלות הלשון המדויק - נשמח כולנו. אם לא - אולי אתפנה בהמשך לבדוק ולהעתיק הלשון.

וז"ל החזו"א-
הרי שיש בעיר מלמדים מתפרנסים מעמלם ולפתאום באו מלמדים אחרים מעיר אחרת וכו' המקופחים פשטו שנאתם בלבם על הרודפים החדשים, ומשנאת הלב יצאו לבקש עליהם תואנות מומים ועלילות, ולמדו לשונם דבר רע עליהם, ומרעה אל רעה יצאו להוציא דבת שוא ולעורר רחמי בני העיר נגד האכזריות של הבאים החדשים, עד שהוסיפו בקטטות ומריבות ולעתים נוקמים בהם נקמות כאשר תמצא ידם.

וכתב הרב גם זו לטובה.
א' היכא שיש ב"ד בעיר שבכוחו למנוע מהמלמדים החדשים,- מבואר הדבר בגדרי ופרטי דינא "דעביד איניש דיניה לנפשיה" [וע"ע במבואר לקמיה אות ד' ודו"ק]

ובדיוק בשביל שלא יוכל כל אחד שלמד גדרי ופרטי דינא "דעביד איניש דינא לנפשיה" לעשות דין לעצמו, זועק שם החזו"א בפ"ג בחלק ט',י"א,י"ב,ובעיקר ט"ז, את רעיון וכיוון זה גופא: שלא כל אחד שלמד ההלכות הנ"ל מוסמך כבר להכריע, אלא -לענ"ד- רק לאחר הוראת חכם שנכנס לגדר שהחזו"א מגדירו שם בחלק ט"ז: "
הדיין והדין חד הם".
יעו"ש.
מי שסבור אחרת - מוזמן להגיב. וגם באשכולי זה: viewtopic.php?f=17&t=20806

עוד כ' הרב גם זו לטובה שליט"א:
ב' היכא שמותר למלדים הישנים למיעבד "דינא דנפשיה" לכ' הותר רק להציל מהנזק, ולכן כל לה"ר נקמה וכו' שאינו מציל עשוק מיד עושקו אסור [ולכ' כספק אם יציל גם מותר וצ"ע בספק רחוק] ובחזו"א כתוב שכל מעשיהם עשו מחמת "שנאתם" וצ"ע.

בחזו"א שם -בחלק א' דפ"ג- כתב יותר חריף (בחלק של "תגובתם הספונטנית של המקופחים בעיני עצמם", וז"ל שם:)
"לבקש עליהם תואנות מומים ועלילות ולמדו לשונם דבר רע עליהם ומרעה אל רעה יצאו להוציא דבת שוא ולעורר רחמי בני העיר נגד האכזריות של הבאים החדשים עד שהוסיפו בקטטות ומריבות ולעתים נוקמים בהם נקמות כאשר תמצא ידם".
(ובחלק של "לו היתה ההלכה כמותם") כתב החזו"א:
"אין כאן איסור מחלוקת ולא איסור לשון הרע ולא שנאת חנם ויש כאן מלחמת מצוה להעמיד הדת על תלה".


מי יוכל להחכימיני, האם אסור לנרדף "לנקום לשם לנקמה" ברודף שרדפו (וסתם בשביל 1. להוסיף צבע לתמונה,,, 2. לעורר לב,,, המעיין לבדוק טוב טוב היכן הצדק והיושר,היכן "אמת ומשפט שלום שפטו בשעריכם" והיכן ה"ומצא חן ושכל טוב בעיני אלוקים ואדם", לכך אני מוסיף:)
הרודף הרס לנרדף את החיים !!!
האם הרגש הטבעי האנושי של רצון הנקם, שמתעורר בכל אדם נורמלי מן היישוב, נאסר במקרה דנן, מחמת "לא תקום". או הותר במקרה דנן - כיוון שזה טבע האנושי, ולא נתנה תורה למלאכי השרת. ? ! ?
ג' היתר לשנוא לא תליא בדינא דעביד לנפשיה אלא ס"ל לחזו"א דמותר לשנוא את הפוגעו שלא כדין.
תמיד ? בכל מקרה ? יש הגבלות ? האם מצינו חולק על החזון - איש ? מעיקר הדין ? מידת-חסידות ?
ד' לכ' גם אם מותר לדבר רע וכו' כדי להציל עשוק מיד עושקו, לא הותר אלא באופן דהקל קל תחילה.

אכן, שמעתי מהג"ר נפתלי נוסבוים, לגבי שאלתי, האם לפגוע ברודף שאין דרך אחרת להמלט מנזקיו. כיוון ש: 1. אינו ציית דינא, לשום בי"ד בעולם. 2. מבחינה פרקטית, אזלת היד דהרשויות (במקרה ההוא בית-משפט ומשטרת-ישראל) אינה מסוגלת לעצור את נזקיו.
תשובת הגרנ"נ: מצינו בתורה בנגעים. קודם כל מזיקים לממונו (בגדיו, ביתו) ורק אח"כ בגופו.
הבהרה: תשובת הגרנ"נ נאמרה כעיקרון בעלמא, ללא שום פסק דין ספציפי, וכמובן שכל מקרה צריך הוראת חכם שישמע כל הצדדים הנוגעים בדבר.

היימישער
הודעות: 614
הצטרף: ד' ספטמבר 05, 2012 8:17 pm

Re: יתאכזר דהחזו"א. יש גבול לסדיסטיות ?!?

הודעהעל ידי היימישער » ב' ינואר 19, 2015 7:42 pm

סתם הערת אגב:
אם אכן מדובר באחד שלא ציית דינא לום בי"ד וכו', הרי שכנראה עדיף להיות חכם ולא צודק וכל מה שתפגע בו בדר"כ יחזור כבומרנג עם תוספת ריבית והצמדה.

זיסע יונגאלע
הודעות: 301
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2011 2:02 pm

Re: יתאכזר דהחזו"א. יש גבול לסדיסטיות ?!?

הודעהעל ידי זיסע יונגאלע » ב' ינואר 19, 2015 8:06 pm

היימישער כתב:סתם הערת אגב:
אם אכן מדובר באחד שלא ציית דינא לום בי"ד וכו', הרי שכנראה עדיף להיות חכם ולא צודק וכל מה שתפגע בו בדר"כ יחזור כבומרנג עם תוספת ריבית והצמדה.

להרב היימישער שליט"א.
אני ג"כ "היימישער", ויודע צדיק נפש בהמתו במה דברים אמורים.
הכלל שעדיף להיות חכם ולא צודק - זה וודאי.
אולם, ספציפית במקרה ההוא, (שכנ"ל לא קיבלתי "פסק למעשה" מר' נפתלי נוסבוים שליט"א) אולם אלו שפעלו לאחר הוראת חכם ופגעו בו למעשה, ניצחו במערכה הספציפית הזו: כל הסכסוכים חזרו לפסים של בית-דין, ולהבדיל בית-משפט. מאז (לפני שנים) ועד היום הזה.
מבחן התוצאה הצליח.
יותר לא אכתוב ואגיב מילה במקרה הספציפי ההוא. הן מטעם שלא להסיט האשכול ממטרת כותרתו, כמבואר בתגובות.
והן ממ"ש כת"ר רבי "היימישער" : עדיף להיות חכם מאשר צודק. ו"סייג לחכמה - שתיקה" !

היימישער
הודעות: 614
הצטרף: ד' ספטמבר 05, 2012 8:17 pm

Re: יתאכזר דהחזו"א. יש גבול לסדיסטיות ?!?

הודעהעל ידי היימישער » ב' ינואר 19, 2015 10:12 pm

לא התכוונתי למקרה הספציפי המדובר, וכמובן שיש מקרים והכל לפי הענין וכו',
רק רציתי להשים אל לבו של הקורא שצריך במקרים מהסוג הזה שאלת 'חכם' תרתי משמע, הן מצד ההלכה והן מצד הפרקטיקה.

ובזה סיימתי להסיט את האשכול.

זיסע יונגאלע
הודעות: 301
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2011 2:02 pm

Re: יתאכזר דהחזו"א. יש גבול לסדיסטיות ?!?

הודעהעל ידי זיסע יונגאלע » ב' ינואר 19, 2015 10:47 pm

היימישער כתב:רק רציתי להשים אל לבו של הקורא שצריך במקרים מהסוג הזה שאלת 'חכם' תרתי משמע, הן מצד ההלכה והן מצד הפרקטיקה.
אכן, חשוב ביותר להדגיש זאת. לכל קוראי האשכול וכותרתו. וזאת מ2 טעמים.
1. כמו שמצינו לגבי משקולות "אוי לי אם אומר אוי לי אם לא אומר" עד שהגמ' מסיקה למעשה: "צדיקים ילכו בם ורשעים יכשלו בם".
ולכן כשכתבתי כאן בסוף התגובה (קרא את הסוף) מה שכתבתי.viewtopic.php?f=17&t=20799#p204953
אם חו"ר ביהמ"ד דפורומינו, יראו לנכון להעלות דוגמאות ל"תחמנות" "תככנות" ו"סדיסטיות" ולנתחם. חייבים להדגיש, את הצדיקים ילכו וכו' על דרך מה שכתבתי כאן viewtopic.php?f=17&t=20886#p205438 איש בעוונו יומת..
2. אם בתוך החדוותא-דשמעתתא וליבון הדברים להלכה בחקירת גבולות ההיתר דהרודף לרדוף הנרדף. בכלל המגבלות שיש לקחת בחשבון זה, מה שכתבת, ולא מהפן הפרקטי/הכדאי. אלא מהפן ההלכתי: "אם משערים שיש כך וכך אחוזים שאכן "יחזור כבומרנג" צריך לקחת הכל בחשבון, מצד עבירה של חילול השם, מזה שהחכם אמר : שמעון תנקום בראובן, ובסופו של יום ראובן (ללא שאלת חכם) השיב נקמה על נקמתו" מה עם: חילול ה'. הגברת להבות המחלוקת, במקום הנמכתם. נזקים סביבתיים, לא רק לשמעון או ראובן עצמו, אלא לבני משפחותיהם, חבריהם, וקרוביהם, במעגלים מתרחבים.
הדרה קושיא לדוכתא:
יש גבול לסדיסטיות ? ! ?

זיסע יונגאלע
הודעות: 301
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2011 2:02 pm

Re: יתאכזר דהחזו"א. יש גבול לסדיסטיות ?!?

הודעהעל ידי זיסע יונגאלע » ג' ינואר 20, 2015 12:00 pm

שלחתי מכתב בסיגנון זה לכמה רבנים חשובים שליט"א
בה"י. ג בא תשע"ה.
ל...... שליט"א
באסיפת הרבנים, בליל שישי האחרון, הזכרתי בקיצור נמרץ את החזו"א באמו"ב פרק ג' "לחקור מי הרודף ומי הנרדף", ושאם הדיין מכריע שראובן הוא הרודף, מותר לשמעון הנרדף לרדוף את ראובן.
אמרתי שבזמנו שאלתי את הג"ר הרשל רוטנברג שליט"א (שנוכח באסיפה כאמור) עד כמה התורה מתירה לנרדף לרדוף את רודפו. האם ללא גבולות ? ור' הרשל ענה לי במושכל ראשון לפום ריהטא, שאם החכם מתיר, לכאורה אין שוםעבירה/איסור/לאו/דאוריתא/דרבנן שאינו נכלל בהיתר שכפוף להוראת חכם.
הג"ר שאול אלתר שליט"א הגיב ספונטנית, שלכאו' להרוג לרצוח את הרודף, ודאי אסור לנרדף, לא המשיכו יותר מדיי ללבן הסוגיה כי עברו לנושאים נוספים.
במקביל אני מנסה לשמוע מגוון דעות, עד היכן מגיע "יתאכזר" דהחזו"א-גרי"ש נטנזון. אם כת"ר יוכל לכתוב לי – לכה"פ מקופיא לפום ריהטא – הנראה לדעתו בשאלות אלו:
בהנחה שהחכם פוסק לראובן אתה הנרדף ושמעון רודפך. ומותר לך לדאוג "לנטרל" את נזקי שמעון.
באופן עקרוני (ללא דוגמה ספציפית, שלכאורה כמובן צריכה הוראת חכם "לכל נקודה בפני עצמה". לא כך ?) האם ההיתר של שמעון "לנטרל" את נזקי ראובן, כוללת גם אם שמעון עובר בכך על:
1. לא תקום. (כוונתי שאינו מרוויח רווח ממוני, רק סיפוק היצר האנושי של תאוות הנקם ברודפו)
2.לא תשנא. (כוונתי, כנ"ל)
3.לשה"ר (כנ"ל)
4.הלבנת פני חבירו ברבים. (כנ"ל)
5.ביזוי תלמיד חכם, (1. כנ"ל. 2. כשירויח ממון ע"י הביזוי ת"ח. 3. כשספק אם ירויח).
6.חילול ה'. (מחולק ל3 החלקים שבסוגריים בסעיף 5).
7. להבדיל מסעיפים5 ו6. כאן אני מדבר על חילול ה' בהיקף חסר תקדים שיאמרו הבריות: "ראו פלוני שלמד תורה וכו'". (הסברא לאסור: חרבן הדת, באופן שהציבור יפסיק לציית לתלמידי חכמים, באמרם: הרבנים כולם חתיכת ____ . הסברה להתיר: הלעיטיהו לרשע וימות, את החילול ה' הגדול על כל השלכותיו בחרבן הדת, עשה הת"ח הרודף ברדיפתו את שמעון. ולא שמעון המפרסם את מעשי ראובן הת"ח הרודף?
יודגש: השאלה רק לפלפולא. ואם יגיע למעשה, ברור שעל כל אחד אחריות להתכופף להוראת חכם. ואיש בעוונו יומת.
כת"ר יעזור לי מאד אם יכתוב תגובה.
בכל חותמי ברכות..........

בינתיים, מתכבדים חו"ר פורומינו שליט"א, לחוות את דעתם, לגופו-של-דיון.

זיסע יונגאלע
הודעות: 301
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2011 2:02 pm

Re: יתאכזר דהחזו"א. יש גבול לסדיסטיות ?!?

הודעהעל ידי זיסע יונגאלע » ג' ינואר 20, 2015 1:07 pm

הרגע קיבלתי פקס מאחד מחכמי ישראל שליט"א, וז"ל:
בה"י
ג' בא לסדר "אור למושבותם"
לידידי היקר מו"ה ... שי'
לפלא לי עליו שמבקש תגובתי בענינים חמורים, הנוגעים לאיסורי תורה. מכו"כ צדדים, וכמעט בדיני נפשות. ובכפליים תמהתי על שמעלה נושא כזה לדיון רחב, במסגרת שלא עמדתי על טיבה, בכל אופן – כמדומה – לא ייתכן ששפכ"ד ורדיפה, שמעצם טבעם יש בהם בלי סוף אמוציות וכיו"ב יהיו מסורים לכל, אפי' לדיון בעלמא. וכל צד בזה לכאן ולכאן צריך הכרעת דעת של המוסמכים לדיון בעיקרי תורה.
[בעקבות מכתבו עלה בדעתי כי לא בכדי אמרו חז"ל שהמעמיד דיין שאינו הגון כאילו מעמיד אשירה, ובמקום שיש ת"ח – כאילו מעמידה אצל המזבח, כי כמו באשירה שהיא בכלל תועבה כמ"ש (מכות כב:) ולא תביא תועבה אל ביתך, וע"ז (שהיא תועבת ה') בכל שהוא, כן גם "כל שהוא" דיין – היינו מי שמעמיד עצמו לדין דיני נפשות כשלא הגיע לידי כך, וביחוד במקום שיש ת"ח, ה"ז ככל ל"ת תועבה ח"ו).-
ועד שמגרה דיונים מסוג זה בכותרות פרובוקטיביות כאלה, ייטיב לעשות אם יגרה דיונים חיוביים – בדבר עשיית הטוב והישר בעיני ה', כפי שרגיל בפי..... לעשות רצון ה' והישר בעיניו, לא רק במה שיש ציווי מפורש, ובלב שלם, כפי ש....(כאן הביא ווארט מסויים אאתרו במקורו ואביאהו בל"נ. ז.י.)[*].
.....
בידידות ובהערכה
......

כל מילה מיותרת.
להתראות בדיונים חיוביים.
זיסע יונגאלע.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
נוסף היום. ז' אדר תשע"ה.
[*] הנה הווארט המצוין לעיל. מהרה"ק רבי יעקב אריה מראדזימין זי"ע בביכורי אבי"ב, על מגילת רות.
ביכורי אביב רבי יעקב אריה מרדזימין זיע1.png
ביכורי אביב רבי יעקב אריה מרדזימין זיע1.png (30.23 KiB) נצפה 6888 פעמים

ביכורי אביב רבי יעקב אריה מרדזימין זיע2.jpg
ביכורי אביב רבי יעקב אריה מרדזימין זיע2.jpg (23.15 KiB) נצפה 6888 פעמים

ביכורי אביב רבי יעקב אריה מרדזימין זיע3.jpg
ביכורי אביב רבי יעקב אריה מרדזימין זיע3.jpg (12.83 KiB) נצפה 6888 פעמים


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 410 אורחים