מקובל שבעלי מסורה במובן הזה כבר היו בימי בית שני וראו גם דברי ריה"ח בס"חבעלי המסרת היו למאות ולאלפים דור אחר דור כמה שנים ולא נודע זמן התחלתם גם זמן חתימתם
לשיאה הגיעה המסורה באר"י במאה העשירית למניינם ע"י אהרן בן אשר. והיא גברה על המסורה הבבלית שקדמה לה (ששרידים ממנה התגלו בעיקר בגניזה). המסורה נרשמה בגליון כתבי היד של המקרא ולראשונה נדפסה ע"י יעקב ן' חיים (שיש משמעות בבחור שנשתמד בסוף ימיו) במהדורה השניה של מקראות גדולות וונציה רפ"ד - רפ"ה. שם נדפסה המסורה כשהיא מחולקת למסורה גדולה (מסו"ג) וקטנה. המקורות של מהדורה זו הם מגוונים ומתוכם ליקט המדפיס את הערות המסורה. בספר 'המסורה' של גינצבורג (עלה לאחרונה למקוון), נדפסו חיבורים שלימים מקוריים בעניני מסורה ועוד ליקוט מכתבי יד שונים. ידוע גם החיבור המוזכר אצל ראשונים אכלה ואכלה שגם הוא חיבור מקורי של רישומי מסורה. הערות מסורה חשובות וקדומות הם אלו הבאות בגליון כת"י לנגירד כידוע.לאחר שפסקו נביאים לא ניתן לכתוב פסוק אחד ולא אות אחת שנאמר אל תוסף על דבריו, לכן עשו מסורת מכ"ד ספרים וכו' כי ידעו שאין להוסיף
איש_ספר כתב:על פרשת השתמדותו (או לא) של יעקב ן' חיים, כתב רי"ש שפיגל נר"ו במאמרו העתיד להתפרסם בקרוב. הוא דן בענין מבחינת השימוש של חכמי ישראל בעבודתו, על אף אחרית ימיו. בבחינת תוכו אכל.
חכם באשי כתב:חסידי אשכנז, ובעקבותיהם ר' יעקב בעל הטורים, הבינו,
כי ניתן לדרוש שני פסוקים / מילים רחוקים שיש להם סימנים זהים נדירים.
שמפאת נדירותם משמע, שיש ביניהם שייכות.
זו תמצית השיטה של הדרשות השונות ל'מסורה'.
אלא שבאותם ימים, לא היו תוכנות החיפוש למיניהם ולא היה באפשרותם לזהות את המילים החריגות הזהות,
ולצורך כך השתמשו ב'מסורה' (שכלל לא נועדה לצורך זה, אלא כדי לשמר את מסורת הכתיב הנכונה בתנ"ך; כשמה כן הוא)
אך אם באמת, קיימות שתי תיבות זהות חריגות שלא נרשמו משום מה ב'מסורה' (קשה להאמין שלא נרשמו, אך נניח) - לכאורה ניתן לדורשן כדרכם של חסידי אשכנז.
חכם באשי כתב:חסידי אשכנז בדורות הראשונים נימנו בעיקר על משפחת קלונימוס הענפה שמוצאה מאיטליה
חכם באשי כתב:פירוט השושלת מסובך למאוד, יש שם כמה וכמה 'קלונימוס'ים 'יהודה'ים שמסבך את כל התמונה.
לא עסקתי בזה כל כך, והחפץ יעיין במאמרו של אפשטיין שבאסופת כתביו, שם כתב על ר' שמואל החסיד אביו וצאצאיו (מצוי באוצר). רצוי גם לעיין במבואו של ש' עמנואל ל'דרשת הפסח לר' אלעזר מוורמייזא', שהוסיף פרטים נוספים, אך גם הוא חשש מלהכנס לפלונטר זה.
דרך אגב, הלינק שלך לא מדוייק, וכנראה כוונתך לכאן: viewtopic.php?f=7&t=1557&st=0&sk=t&sd=a#p13254
ומהיכן השגת את תמונת המצבה?
בור ועם הארץ כתב:חכם באשי כתב:חסידי אשכנז בדורות הראשונים נימנו בעיקר על משפחת קלונימוס הענפה שמוצאה מאיטליה
הנה תמונה מקברו של רבנא משלם ב"ר קלונימוס שנמצא במגנצא (?!). חכם באשי, תואיל להסביר לבורים כמוני פירוט שושלת המשפחה.
הרוקח על התורה נידון כבר קצת כאן.
יגל כתב:המצבה בתמונה אוטנטית או מאוחרת? בימי הראשונים כבר השתמשו בר"ת תנצב"ה על קברים?
חכם באשי כתב:תלמידו, ר' אלעזר מוורמייזא, ה'רוקח', החל להפיץ את תורת החסידים, שקודם לכן עברה בעיקר בקבלה שבע"פ או בקונטרסים מוסתרים משאר ההמון.
כמה וכמה חיבורים על התורה המחזיקים את דרשות חסידי אשכנז נדפסו עד עתה, ביניהם אזכיר את: ספר גימטריאות לריה"ח, פירוש הרוקח על התורה (שאינו לרוקח), פירוש רבינו אפרים עה"ת (המחזיק שני חיבורים שונים שמשני חוגים שונים מחסידי אשכנז), פירוש ר' אביגדור הצרפתי (שנדפס בספר הזכרון לר"ב וורנר, כדומני), ויש עוד כיוצא בזה, והרבה נשאר בכתב יד, וחלקם נדפס ב'תוספות השלם' [וגם יש להזכיר את ספר הרמזים לר' יואל, שהוא כנראה ספר תימני שהשתמש בפרשנותם של חסידי אשכנז]
כל חיבורים אלו קדמו לר' יעקב בעל הטורים, והוא השתמש בהם. וניתן לומר, שכמעט ואין שורה מפרפראותיו שאינה מצויה באחד מהספרים הנקובים לעיל. בדוק ותמצא.
איש_ספר כתב:המסורה נרשמה בגליון כתבי היד של המקרא ולראשונה נדפסה ע"י יעקב ן' חיים (שיש משמעות בבחור שנשתמד בסוף ימיו).
חכם באשי כתב: דרך אגב, 'קלונימוס' תרגומו 'נימוס טוב'.
פולסברג כתב:ראיתי מזמן תדפיס מספר העתיד לצאת לאור, חומש עם כל המסורת העתיקה [אולי מא' הכותבים בהלינק דלעיל].
מאי הוי עלה?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 50 אורחים