הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ד' נובמבר 10, 2010 1:40 pm
אע"פ שכבר כתבתי שאין לי מה עוד לכתוב והדברים מונחים לשיפוט הקורא, אשנה שוב בתמצות מאחר שהודעתי הקודמת נכתבה קצת בעירבוביה.
א. המנח"א כבודו במקומו מונח (מאביו הדרכ"ת כבר כתבתי פעמיים שאין שום ראיה שסבר שחז"ל המציאו המילה ע"ש הנוטריקון), אבל הרי אנו רואים שלא רק שרוב רבותינו לא סברו שהמילה "מין" מיוחדת לנוצרי דווקא, וש"מינות" היא נצרות דווקא, ובוודאי שלא ידעו מהחידוש הזה (שעוד לא נתברר מקורו!) שהמילה מין נתייסדה כנוטריקון הנ"ל - אלא אפילו חז"ל עצמם, לפי התאוריה הזאת בעצמה, לא אחזו כן. ויש להתפלא, הלא הנצרות נתפשטה בדורות שלאחר החורבן, דהיינו ימי חכמי יבנה ואילך, ומאז רק הלכה הנצרות והתחזקה (עד שלקראת סוף ימי אמוראי א"י נעשתה הדת הרשמית אצל השלטון הרומאי), ואיך כל כך מהר שכחו חז"ל, שלפי תאוריה זו המציאו המילה "מין" בגלל הנוטריקון שלה, ש"מין" הוא נוצרי בדווקא, עד שהחלו לקרוא כן לצדוקים וכיוצא בהם... (עד שבא המנחת אלעזר וייסדה ע"פ מקור שטרם הוברר מה טיבו ומקומו).
ב. הרוצה להאמין בכל הנוטריקונים שהבאת, שאין זאת שקדמה המילה והנוטריקון בא ופירשה ונתן בה טעם, אלא שתחילה ייסדו הנוטריקון ואז קיצרוהו למילה, רשאי להאמין, ולסבור שלפעולת הפיהוק שלאדם קראו "פיו הקים"! ושהבריות אמרו ספל משום "סאה ופלגא"! (ומה יעשה בשירת דבורה ובמעשה גדעון בספר שופטים, וכי גם שם הספל הוא משום "סאה ופלגא"? ובמשנה בנידה בעשו צרכיהם בספל, גם שם יש שייכות של "סאה ופלגא"? ודאי ימצא איזה משהו לתרץ "בפשיטות". ואגב, "אנפוריא" היא קרוב לוודאי מילה ביוונית. אבל מה אומר ומה אדבר, אתה לשיטתך ודאי סבור שגם המילה היוונית "סנהדרין", דהיינו συνέδριον, אינא אלא תולדה של הנוטריקון "ששונאים הדרת פנים בדין"... ואידך זיל גמור, עלה והצלח!). ועל כגון דא מפורסם המעשה בנוב"י וקמיע הפילד.
ג. אולי הדיבור על "שכל ישר" אינו במקום, כי אז אפשר לחשוב שהכוונה לסברות שמעלה אדם מעצמו בלי שהוא תלוי בידיעה כלשהי בעניין הנידון, בעוד שזו בדיוק הבעיה, שממציאים סברות "בפשיטות" בלי בסיס מספיק של ידיעות של היסטוריה והתפתחות השפה וכדומה, ואף בלי לעמוד על פשר עצם המושג "נוטריקון" (דרך אגב, מה הנוטריקון של מילה זו עצמה, שהיא לטינית במקורה?), שכל עניינו הוא נתינת טעם במילים קיימות ולפרשן מבלי נגיעה הכרחית למוצאן ומקורן (ולכן הוא סובר שהמפרשים בב"ב סאה ופלגא, התכוונו ללמדנו לא מה כוונת דברי רב פפא באותה סוגיה [ע"פ הדעה שבשטרות יש שהיו רגילים לכתוב באופנים כאלה, והוא עניין נקודתי], אלא ללמדנו מה מוצא המילה כשלעצמה בכל מקום! ובוודאי יסבור על זו הדרך שכשלא הכריעו קושיות כתבו תחילה"תשבי יתרץ קושיות ובעיות" ורק אח"כ קיצרוהו ל"תיקו", ואיכשהו נמחק הראשי תיבות המקוריים מכל דברי חז"ל והראשונים, כמו שקרה כאן ב"מין"), ובאופן כזה באמת אפשר להגיע למצב שהרמז נעשה לפשט והפשט הופך לרמז (והשלב הבא, כנראה, יהיה לסבור שמילה מסויימת נוסדה משום הגימטריא שלה), ואז גם שכל ישר כשלעצמו אינו מועיל וכדחזינן הכא, ועתה באמת אשים קנצי למילין, ולא אפריעך להתעקש.
נערך לאחרונה על ידי
תוך כדי דיבור ב ד' נובמבר 10, 2010 2:30 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.