איש_ספר כתב:אולי מקום כאן להזכיר גם את ההוספות הזרות בתוך רש"י לנ"ך.
איש_ספר כתב:אכן. (ואין הכונה לפירוש דבה"י שזו סוגיא בפנ"ע) ההוספה המפורסמת ביותר שקנתה שביתה ע"ש רש"י, זו סגולת אמירת פסוק שנרמז בו תחילת וסוף השם כדי שלא ישכח האדם את שמו וכו'. סגולה זו הובאה בקשל"ה ובעוד ספרים ע"ש רש"י ומקורה בהוספה שברש"י דניאל והדברים עתיקים.
ויש גם הוספה מענינא דיומא ברש"י על אגוז בגי' חטא. וכעת איני זוכר הפרטים.
איש_ספר כתב:היעב"ץ אכן התכון למיוחס לרש"י לדברי הימים, (ראה גם יד מלאכי כללי רש"י אות ז' משמו), אלא שאנכי הק' לא התייחסתי לזה אלא להוספות שבתוך רש"י וכמו שהבין לנכון חכם באשי.
מבקש כתב:"חכם באשי", מדוע אין לסמןך על ספרו של הלפרין שעבד על ספרו כ 20 שנה?? ואם אינו נאמן, מהיכי תיתי להסכמה על הילך הרוחות שם?
איש_ספר כתב:
ופלא מה שמצאתי בפירוש הרש"ס לשביעית (פ"א מ"א) שכתב שם: ובמנין – מנין תלמידים ומנין שנים נמי קאמר הכי איתא בירושלמי וכן פירש"י ז"ל בעדיות, עכ"ל. והנה מקום היה לומר כי ט"ס כאן (אף שכך הוא בשני כתה"י של פירוש שביעית!) ותחת 'עדיות' צ"ל 'אבות'. שכך הוא שם. (פירוש אבות המיוחס לרש"י נזכר אצל הרש"ס בכ"מ) אלא שבמקום נוסף שם כתב רש"ס: דלא ס"ל לרבי יהודה [בעדיות פ"א מ"ד] דיכול שום ב"ד לסמוך על היחיד בשעת הדחק דאין מזכירין דברי היחיד בין המרובין אלא לבטלן וכן פירש"י ז"ל שם, עכ"ל. וכ"ז מתמיה מאד.
לייבעדיג יענקל כתב:ומה באשר לרש"י על הוריות?
המתלמד לפני רבו כתב:הרב יהודה כהן
שברי לוחות כתב:במחכ"ת הרמה, דברי הריב"ן המובאים בתוס' אינם כלל ברש"י, ועד דף נ' לא הביאו התוס' אפילו פעם אחת את דברי הריב"ן כשאת פירוש הקונטרס הם מביאים כסדר, וזה דרכו של רש"י פעמים בא בארוכה ופעמים בא בקצרה, וכנראה שלפי חומר המסכתא הרי הוא מבאר זאת באריכות יתירה.
וכבר נדפס מכת"י פירוש הריב"ן ליבמות בקובץ כבוד חכמים ושם אכן מופיע המובאות שהתוספות מביאים מהריב"ן.
איש_ספר כתב:בספרו של ר' אברהם גרוסמן, חכמי צרפת, בדבריו על רש"י, ייחד רשימה לכל פירושי רש"י המסופקים והספרות שנכתבה סביבם. לעת הפנאי אסרוק לכאן.
מאז כתיבת הדברים הופיעו פרסומים נוספים דוגמת זה: http://www.otzar.org/wotzar/Book.asp?150851&BOOKS.
איש_ספר כתב:ויש גם הוספה מענינא דיומא ברש"י על אגוז בגי' חטא. וכעת איני זוכר הפרטים.
אשי ישראל כתב:איש_ספר כתב:בספרו של ר' אברהם גרוסמן, חכמי צרפת, בדבריו על רש"י, ייחד רשימה לכל פירושי רש"י המסופקים והספרות שנכתבה סביבם. לעת הפנאי אסרוק לכאן.
מאז כתיבת הדברים הופיעו פרסומים נוספים דוגמת זה: http://www.otzar.org/wotzar/Book.asp?150851&BOOKS.
גרוסמן שם כותב (עמ' 182) שהפירוש של רש"י לספרי עזרא-נחמיה אינו מרש"י, אך אינו מציין מקור לדבריו או ראיה [לבד מאמירה כללית שהלשון איננה דומה ללשון רש"י]. הלפרין בספרו אינו מציין למי שפקפק בפירוש רש"י על ספרים אלו.
האם ידוע לכם על איזה ראיה לדברי גרוסמן, או מי שדן בכך?
יש לי אולי ראיה אחת לדברי גרוסמן:
רש"י בתחילת עזרא (א, ח) מביא ש'ששבצר' הוא דניאל. אולם מפירושו לתלמוד (ב"ב טו, ע"א, ד"ה 'כתבו יחזקאל') מוכח מרש"י שדניאל לא עלה לארץ ישראל, ומכאן שאינו ששבצר. על סתירה זו עמד כבר ר' רחמים לפאג'י בספרו 'אבות הראש' (ח"א, דף נד, עיי"ש, והביא שגם משמע מרש"י סנהדרין צג, ע"ב, ד"ה 'מאי נינהו' שדניאל לא עלה לא"י) [מאידך אעיר שבגמ' מגילה טו, ע"א מובא שברוך בן נריה ודניאל ניבאו בשנת 2 לדריוש, ורש"י מגילה טז, ע"ב הסביר שברוך לא היה בארץ ישראל אלא שלח אגרות מחו"ל לארץ ישראל, ומשמע שלעומת זה דניאל היה אז בארץ ישראל. צריך לתרץ ולומר שרש"י הזכיר זאת רק לגבי ברוך משום שבו עסקה הגמ' שם, אך לדעתו גם דניאל היה שולח אגרות מחו"ל].
ר' רחמים פלאג'י תירץ את הסתירה בדעת רש"י וכתב שרש"י הוא "מאסף כל המחנות" ולכן הביא בפירושיו את שתי השיטות שיש בדבר מבלי להכריע ביניהן. לפי דברי גרוסמן כלל אין כאן סתירה שכן הפירוש לעזרא איננו מרש"י.
סטפנסקי כתב:הוא כותב שם על הוריות???? אני לא ראיתי
חכם באשי כתב:.
על הפירוש לרש"י למסכת נדרים, האריך אחד החכמים ב'ירושתנו' האחרון.
י. אברהם כתב:
שמואל דוד כתב:האם רש"י כתב הפירוש לפרק חלק בסנהדרין?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 324 אורחים