רחמים כתב:ראיה לדברי הח"ח כתוב בגמ' יומא (דף נד עמוד א' ע"ש) שכל מקום שכתוב עד היום הכוונה לעולם וזה כמובן משום שהתורה היא נצחית.
לייטנר כתב:הגמ' דווקא נשארת שם בתיובתא על הניסיון להוכיח ש'עד היום הזה' כוונתו עד ימינו/ימי האמוראים.
ומה שהקשה על רש"י בסוטה דף מ"ו בד"ה ויקרא שמה כו' כדאמרינן כל מקום שנאמר עד היום הזה כו' עכ"ל רש"י. ועל זה הקשה מר והרי במס' יומא דף נ"ד קאי בתיובתא כו'. נלע"ד ליישב דמאי טעמא מסיק בתיובתא משום שנאמר ואסיר גבולות עמים. והרי סוגיא זו דסוטה קאמר בפירוש סנחריב לא בלבלה וא"כ לפי סוגי' זו ואסיר לאו דוקא ולא על כל העמים קאי וממילא נסתר התיובתא שם. ולפי הסוגיא דיומא בלא"ה ליתא לברייתא זו דלוז ורש"י בסוטה פי' לפי הסוגיא דכאן דסנחריב בלבל הכל א"כ יליף מעד היום הזה, ואף דהיכא דלא כתיב שם בלא"ה הקשה שם ביומא מחמשים ושתים שנה שלא עבר בה איש כו'. אין הפירוש דהיכא דלא כתיב שם אין משמעותו לעולם אבל הכוונה דביבוסי לא כתיב שישב שם עד היום הזה אבל כתיב וישב היבוסי בקרב בני בנימן עד היום הזה ומשמעותו שלעולם ישב היבוסי בקרב בני בנימן ואף שבודאי בחמשים ושתים שנה שלא עבר בה איש לא היו שם בארץ ישראל לא בני בנימן ולא היבוסי מ"מ לא זזו בני בנימן מקרב היבוסי וכל מקום שגלו גלה היבוסי עמהם וישב בקרבם לעולם. דברי הד"ש.
לייטנר כתב:בכל מקרה, מלבד האמירה שהתורה היא נצחית לא סייעת לח"ח, כיון שדיוקו של הח"ח אינו מוכרח ומדובר בפרשנות, שהרי לא צויין שישמעאל נשאר פרא עד היום הזה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 84 אורחים