האמנם כי כן אין מסננין את היין והשמן כלל בשום שלב וזמן? פלאי פלאים!גאולה בקרוב כתב:וכידוע, שאין מבטלין איסור לכתחילה
ולגבי זית- אם המטעים מטופלים אין זה בחזקת נגוע [אע"פ שכן מצוי], אמנם במטעים לא מטופלים הרי זה ממש בחזקת נגוע.
ולגבי יין- שמעתי שאופן ההכנה שלא שוטפים את הענבים לפי כן, אלא לוקחים את הכל, עם כל החרקים וכנימות ועוד מרעין בישין, שופכים למכונה ועושים יין. מה לגבי ביטול איסור לכתחילה?
ארפכשד כתב:האמנם כי כן אין מסננין את היין והשמן כלל בשום שלב וזמן? פלאי פלאים!גאולה בקרוב כתב:וכידוע, שאין מבטלין איסור לכתחילה
ולגבי זית- אם המטעים מטופלים אין זה בחזקת נגוע [אע"פ שכן מצוי], אמנם במטעים לא מטופלים הרי זה ממש בחזקת נגוע.
ולגבי יין- שמעתי שאופן ההכנה שלא שוטפים את הענבים לפי כן, אלא לוקחים את הכל, עם כל החרקים וכנימות ועוד מרעין בישין, שופכים למכונה ועושים יין. מה לגבי ביטול איסור לכתחילה?
הנני מטיח מצחי בקרקע ומבקש מחילתך כי טעיתי והטעתי.מי נהר כתב:וממילא אין כאן צורך בביטול, ואין כאן בעיה של ביטול לכתחילה.
בשנים האחרונות מצוי יותר ויותר יין לא מסונן (בעיקר בטווח המחירים הגבוהים)מי נהר כתב:אחרי שהיין שוקט על שמריו, מסננים אותו דרך מסננת דקה או בד מן השמרים, ויוצא יין נקי וצלול, וממילא גם חרקים ותולעים אין בו.
איש_ספר כתב:
כידוע להלכה סברת "אין כוונתו לבטל" אינה מועילה אלא בודאי ולא בספק.
איש_ספר כתב:ב. האם ביקבים קטנים המצב שונה (אולי שם בגלל הכמות היותר קטנה זה רק מועט ולא ודאי).
מקדש מלך כתב:רעק"א בשו"ת מהדו"ק סימן עז נסתפק בזה, אבל הפרי חדש ומשב"ז שם נוקטים שאכן צריך שלא יהיה ודאי ביטול.
יש לעיין אי שרי לכרוך בבגד פשתן וליתן בתבשיל למתק התבשיל ולא הוה אין מבטלין איסור כיון שאין כוונתנו רק על הרוטב של כמיהין יראה דאסור לעשות כן ול"ד לדבש או חטים מתולעים דבחטים יש עוד צדדים שבורחים מאפרכסת ובדבש לתקן הדבש ולהפריד מאיסור משא"כ כאן ומ"מ אין לגעור במי שעושה כן ע"י בגד עב מאד שלא יצאו דרך נקבים:
בנתיים בררתי קצת. דברתי עם כמה צדיקים המייצרים יין ומיץ ענבים בכמויות קטנות. גם שם המצב לא שונה. לדבריהם א"א לשטוף את הענבים כי אז יעלמו שמרי הבר המצווים על קליפת הענב. כולם מודים שישנם חרקים.איש_ספר כתב:ב. האם ביקבים קטנים המצב שונה (אולי שם בגלל הכמות היותר קטנה זה רק מועט ולא ודאי).
איש_ספר כתב:בנתיים בררתי קצת. דברתי עם כמה צדיקים המייצרים יין ומיץ ענבים בכמויות קטנות. גם שם המצב לא שונה. לדבריהם א"א לשטוף את הענבים כי אז יעלמו שמרי הבר המצווים על קליפת הענב. כולם מודים שישנם חרקים.איש_ספר כתב:ב. האם ביקבים קטנים המצב שונה (אולי שם בגלל הכמות היותר קטנה זה רק מועט ולא ודאי).
הבעיה שאת הסינון הם לא עושים מיד אלא רק אחרי שהושלמה תסיסת היין.
וכאן נכנסים לשאלה גדולה, שכן בתשו' רעק"א (לגבי נידון של חיטים מתולעים והיתרו של התרה"ד) כתב שלא התירו אלא כשהוא מסנן את החרקים מיד, שבזה מראה שאין כוונתו לבטל. אבל הם מסננים אחרי התסיסה.
כפי הנשמע במהלך התסיסה מתפרקים החרקים לגורמים, ולכן סינון אחרי התסיסה (שנעשה למטרת הצללת היין) לא מועיל כלום ולדעת רעק"א לא פלטינן מאיסור.
משום מה גם במיץ ענבים ישנה אותה בעיה למרות ששם אין צורך בתסיסה.
עכ"פ עוד לא נמצא ייצרן יין אחד שיצהיר שהוא שוטף את הענבים קודם וכולם מודים שבכמות גדולה ישנן חרקים רבים מספור (ויש מוסיפים עוד זחלים שונים...).
עושה חדשות כתב:שמעתי שעוררו וכתבו כעי"ז על רסק עגבניות.
פלוריש כתב:עושה חדשות כתב:שמעתי שעוררו וכתבו כעי"ז על רסק עגבניות.
הנה המאמר של כושרות בנושא: https://www.kosharot.co.il/index2.php?i ... 8&lang=HEB
עושה חדשות כתב:שמעתי שעוררו וכתבו כעי"ז על רסק עגבניות.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 99 אורחים