גם זו לטובה כתב:הגר"נ קופשיץ- לא ראוי לכתחילה לעשות כן משום דאין דרך לעמוד כן לפני אדם חשוב
לומד_בישיבה כתב:לא רק אם הן טרודות בילדיהן, בשו"ת שלמת חיים פוסק שם הגריח"ז ז"ל שאסור לה לאשה להתפלל בליל שבת שמא יכנס הבעל מבית הכנסת ולא יוכלו לקבל את פניו בברכת שבת שלום.
לומד_בישיבה כתב:לא רק אם הן טרודות בילדיהן, בשו"ת שלמת חיים פוסק שם הגריח"ז ז"ל שאסור לה לאשה להתפלל בליל שבת שמא יכנס הבעל מבית הכנסת ולא יוכלו לקבל את פניו בברכת שבת שלום.
לומד_בישיבה כתב:גם זו לטובה כתב:הגר"נ קופשיץ- לא ראוי לכתחילה לעשות כן משום דאין דרך לעמוד כן לפני אדם חשוב
ראיתי מי שכותב לתרץ את ההיתר שלא ללבוש חגורה בשעת התפלה כיון שאין הדרך שלנו ללבוש חגורה במשך היום ולא אמרו שחייב בחגורה משום הכון אלא משום, שכך היה דרכם ולפי"ז אפשר שאשה היוצאת למכולת עם חלוק ונעלי בית לא שייך לומר בזה שחסר משום הכון.
--
וראה שבת (י, א) שיש דין לחגור חגורה בשעת התפילה משום שנאמר (עמוס ד) "הכון לקראת אלהיך ישראל", ופירש רש"י - התנאה לפניו.
לומד_בישיבה כתב:א. אם אין לי טעות גם לדעת המ"א עליהן לבקש משהו.
"...אלא דמ"ש המג"א וסיעתו הנ"ל שיוצאות י"ח באמירת איזו בקשה שאומרות בבוקר" "...הדבר קשה, שהרי מבואר בד' הרמב"ם, שחיוב מצות תפלה לומר שבחו של הקב"ה ואח"כ שואל צרכיו ואח"כ נותן שבח והודאה. וכ' מרן הכ"מ, שמקור ד' רבינו בפרק אין עומדין (ברכות לב) דרש ר' שמלאי, לעולם יסדר אדם שבחו של הקב"ה ואח"כ ישאל צרכיו, שכן מצינו במשה, דכתיב: ה' אלהים אתה החילות להראות את עבדך את גדלך וכו', וכתיב בתריה אעברה נא ואראה, וכיון דממשה רבינו למדנו כן, אלמא מדאורייתא הכי הוא. עכ"ל. מבואר יוצא שמן התורה צריך לומר שבחו של הקב"ה, ואח"כ יתן תודה ושבח להשי"ת. ובבקשה בעלמא אין כל הדברים האלה, והיאך יצאו י"ח מה"ת. ובס' אור שמח (פ"א מה' תפלה ה"ב), הביא מקור לד' רבינו מהספרי (ר"פ וזאת הברכה) שמשה לא פתח בצרכן של ישראל עד שפתח בשבחו של מקום תחלה ואח"כ בצרכן של ישראל ואח"כ סיים בשבחו של מקום, וכן דוד, וכן שלמה, וכן תקנו אנשי כנה"ג, שבתחלה פתחו בשבח הקב"ה ואח"כ בצרכן וכו' וסיימו בהודאה. ע"ש.
מסקנא דדינא שאין הנשים חייבות מן הדין להתפלל שלש תפלות ביום, אלא די בתפלה אחת ביום, ומה טוב שתהיה זו תפלת שחרית, כולל ברכות השחר. ומ"מ אם רוצות הנשים להחמיר על עצמן ולהתפלל שלש תפלות ביום כדי לצאת י"ח כל הפוסקים, תע"ב, ואין בזה חשש ברכה שאינה צריכה כלל. (וע' במג"א סי' רצט ס"ק טז, ובמחה"ש שם, ובש"ע הגר"ז סי' קו ס"ב). והנלע"ד כתבתי. והיעב"א.
כתב הגרא"ל זצ"ל בנו של החפץ חיים זצ"ל בספר מכתבי החפץ חיים בפרק דוגמא מדרכי אבי זצ"ל אות כ"ז וז"ל "אמי ז"ל כמעט לא התפללה, כ"ז שלא יצאנו מתחת ידה, באמרה לי, כי אבי פטרה מזה, משום שהיא עוסקת בגידול בניה", עכ"ל.
ודע דבספר המצוות הקצר בחלק מ"ע אות ז' כתב החפץ חיים זצ"ל כשיטת הרמב"ם דחיוב תפלה הוא מה"ת. וזה דלא כרוב הפוסקים שהביא המ"ב כאן דנקטי כשיטת הרמב"ן שחיוב תפלה הוא מדרבנן.
ד. בעת צרה ל"ע שגם הרמב"ן מודה שחובת התפילה בעת ההיא היא מדאורייתא, יש לדון מה הדין לגבי נשים, והאם גם נשים חייבות בתפילה מן התורה בעת צרה, או אפשר שפטורות משום מצוות עשה שהזמן גרמא. ולכאו' יש לומר בזה, שבעת צרה גם על הנשים לפנות אל הקב"ה שיושיע אותן ולא שייך בזה פטור של מצוות עשה של הזמן גרמא.
ה. בספר דעת נוטה לרב יצחק שאול קניבסקי שליט"א (אינו באויצר) מביא שנשאל מרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א מהי עת צרה. - וז"ל. - שאלה: לשיטת הרמב"ן (בהשגותיו לס' המצוות מ"ע ה') דתפלה דרבנן, ורק בעת צרה שבא על הצבור הוי דאורייתא, יל"ע אי דוקא צרת צבור או גם צרת יחיד. וכן יל"ע אי דוקא צרה דומי' דמלחמה או אפילו עגמת נפש או יסורין.
תשובה: כל צרה שיש צורך לבקש עליה. ע"כ.
גם זו לטובה כתב:הגר"נ קופשיץ- לא ראוי לכתחילה לעשות כן משום דאין דרך לעמוד כן לפני אדם חשוב
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 136 אורחים