מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ברה"ת באמצע פסד"ז

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ארפכשד
הודעות: 110
הצטרף: ש' אוקטובר 25, 2014 8:43 pm

Re: ברה"ת באמצע פסד"ז

הודעהעל ידי ארפכשד » ד' אוקטובר 29, 2014 10:29 pm

מה שנכון נכון כתב:יבי"א ח"ו ס"ה מצו"ב.
לקדם רבינו שבא"י נברשתא דדהבא דגול מרבבה מוהר"ר הגאון המופלא וכבוד ה' מלא כקש"ת מהר"ר עזרא עטייה (שליט"א) זצ"ל. בדיק לן מר במי שהיה עוסק בפסוקי דזמרה, והשיג את הצבור, והגיע לישתבח, האם רשאי להוסיף שם מזמור אחד או שנים, או לחזור על אחד מן המזמורים של פסד"ז עד שיגיע השליח צבור לישתבח, או יש בזה חשש הפסק.

יביא ו ה.docx

וצל"ע שלא דן כלל בסברת הב"י אשר נזכרה לעיל דאמן לא חשיב הפסק משום דהוי שבח.

ולנידו"ד למדנו בעניותינו שהיעב"ץ והחיי"א ס"ל לדבר פשוט שאין שום מניעה להוסיף דברי שבח בפסד"ז אף לכתחילה ובאמת הקשו על הב"י כמו שכוונו הרבנים הגאונים דפה למה אסר לקרות שמע ישראל עם הציבור, ולי הקטן נח בישוב שלי.
ומה שהביא לדחות דעתם בשם פתח הדביר, אולי באמת הוא מחלוקת בין מנהג הספרדים וספרד למנהג אשכנז אך מה שכתב דאף למנהג אשכנז אסור לפי קלישות שכלי אין לו מקום כלל. אמנם גם אי נימא שלדעת הספרדים אין להוסיף שום דבר בפסד"ז מ"מ על כרחינו צריכים אנו לומר שאינו הפסק גמור ממש כמו שנתבאר בב"י לעניין אמן.
נערך לאחרונה על ידי ארפכשד ב ד' אוקטובר 29, 2014 10:43 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11957
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ברה"ת באמצע פסד"ז

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' אוקטובר 29, 2014 10:31 pm

ארפכשד כתב:לדעתי הנבערת הוא פלא עצום ונורא איך נתעלם מעיניו הזכות דברי הב"י אשר ציינתים לעיל שמותר לענות אמן על כל הברכות בין ב"ש לישתנח משום דהוי שבח.

זה עוזר? [לא עברתי עדיין על התשובה].
viewtopic.php?f=17&t=19957#p194484

ארפכשד
הודעות: 110
הצטרף: ש' אוקטובר 25, 2014 8:43 pm

Re: ברה"ת באמצע פסד"ז

הודעהעל ידי ארפכשד » ד' אוקטובר 29, 2014 10:33 pm

מה שנכון נכון כתב:
ארפכשד כתב:לדעתי הנבערת הוא פלא עצום ונורא איך נתעלם מעיניו הזכות דברי הב"י אשר ציינתים לעיל שמותר לענות אמן על כל הברכות בין ב"ש לישתנח משום דהוי שבח.

זה עוזר?
viewtopic.php?f=17&t=19957#p194484

קושייתי הוא על מה שדן הרב הגאון זצוק"ל בעניין עניית אמן בין ב"ש לפסד"ז ולא הזכיר את דברי הרב"י הללו, ועיי"ש. וא"כ לכאורה אינו מועיל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11957
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ברה"ת באמצע פסד"ז

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' אוקטובר 29, 2014 10:36 pm

הזכירם ריש אות ג.

ארפכשד
הודעות: 110
הצטרף: ש' אוקטובר 25, 2014 8:43 pm

Re: ברה"ת באמצע פסד"ז

הודעהעל ידי ארפכשד » ד' אוקטובר 29, 2014 10:41 pm

מה שנכון נכון כתב:הזכירם ריש אות ג.
אכן כעת באתי להודות שבי ובחפזוני האשם. אך עדיין הוא פלא שלא דן כלל בסברת הב"י.
וצ"ל דס"ל כמ"ש מר וכעין מ"ש גם אנכי הצעיר לעיל, ועדיין צ"ע.

מחצד חקלא
הודעות: 235
הצטרף: ג' יולי 22, 2014 9:28 pm

Re: ברה"ת באמצע פסד"ז

הודעהעל ידי מחצד חקלא » ה' אוקטובר 30, 2014 12:40 am

מה_שנכון_נכון כתב:בעיקר הענין יש להעיר ממה שנהגו בקהלות שונות בספרד לומר פיוטים בשבתות מיוחדות וכשיש חתן לפני נשמת כל חי, אף שבד"כ נהגו שלא לומר פיוטים בברכות ק"ש ובתפלה.

איש_חסיד כתב: פיוטים אינו דברי שבח, וראה מה שכתב בזה בשו"ת יחווה דעת ח"ב סי' ז:
"בסיכום: מה שיש נוהגים להפסיק בפיוטים קודם נשמת כל חי לכבוד חתן וכלה או מילה, אינו מנהג נכון, ואין רוח חכמים נוחה הימנו. ולפיכך ראוי לבטל מנהג זה בהסכמת יחידי הקהל, ולהנהיג אמירת הפיוטים לאחר קדיש תתקבל. והאמת והשלום אהבו. ושומע לנו ישכון בטח".

ראוי לציין שבימים הקדמונים נהגו בקהילות ספרד להוסיף פיוטים בתוך התפילה וחזרת הש"ץ וכד', ראה קובץ "מקבציאל" (הוצאת אהבת שלום), כרך ל"ט, סיון תשע"ג, עמ' מ', ושם הערה 23.
http://www.otzar.org/aspcrops/176647_39 ... 102014.asp

איש_חסיד
הודעות: 20
הצטרף: ג' אוקטובר 28, 2014 10:32 am

Re: ברה"ת באמצע פסד"ז

הודעהעל ידי איש_חסיד » ה' אוקטובר 30, 2014 1:43 am

ארפכשד כתב:ח"ו לא תהא כזאת בישראל מי הוא זה ואי זה הוא שלא אכפת לו בהפסק קטן וצריך הוא לחזור מעורכי מלחמה אלא כתב המשנ"ב שבהפסק קטן א"צ לחזור ולברך. ועוד זאת לא שמענו שאלו דברים חשיב כהפסק גדול ומאן מפיס אלא הפסק גדול הוא שהסיח דעתו לגמרי.

כבודו דוחה אותי בקש על לא עוול בכפי, מדוע שלא נאמר שאלו דברים נחשב כהפסק גדול, ובזה יתורץ היטב דברי המ"ב.
ארפכשד כתב:אנכי האפס הגמור לא ראיתי שום הכרח ולא סרך של ריח לדבר זה מכל הנ"ל.

אין כל ספק שברוך שאמר אינו כברכת המוציא על הלחם, וגם אינו כברכות ק"ש, עובדה היא שהטור הוצרך להביא את רב אלפס להוכיח שאין להפסיק בין ברוך שאמר לישתבח, וזה לשונו.

וקבעו ברכה זו (ברוך שאמר) לפניהם ואחת לאחריהם והיא ישתבח, ואם סיים ב"ש קודם שיסיים החזן יש לו לענות אמן אחר ברכת החזן ואחר ישתבח יש לו לענות אמן על ברכת עצמו כיון שהוא סיום ברכה לסוף פסוקי דזמרה: לכן צריך ליזהר שלא להפסיק ביניהם בדיבור וכ"כ רב אלפס. עי"ש. – ואם כדבריך, לשם מה צריך את רב אלפס, והרי פשוט הוא שאין להפסיק בין הברכות ובהכרח כמו שכתבתי ודו"ק

ואם לא די בכך, ראה באבודרהם דף כ"ד פ"ב שמביא מן המדרש, מי האיש הירא ורך הלבב זה המדבר מברוך שאמר עד סוף התפלה, ואם כדבריך לשם מה צריך ראיה מן המדרש, והרי פשוט הוא שאין להפסיק בין הברכות, ובהכרח כמו שכתבתי.
ארפכשד כתב:הן כל מה שאומר פסוקי יברכך הוא לפי שחוששים שאין יוצא בברכת התורה בפסוקים שהם דרך תפילה ואלו היה יוצא בהם א"צ לומר פסוקים כלל אלא ממשיך פסד"ז.

יפה שאלת מדוע לו לומר יברכך ומדוע לא ימשיך כמה פסוקים בפסוקי דזמרה, דוגמא לדבר, אצל ק"ש שנחשב כאמירת יברכך וכו' במידה ויוצא יד"ח ברכת התורה באהבה רבה. – ומכאן ראיה, שאמירת יברכך אינו נחשב להפסק, ולכן מציע המ"ב לומר יברכך, שהרי פסוקי דזמרה ספק הוא אם צריך לברך עליו. משא"כ אלו דברים נחשב להפסק גדול. וכמו שכתבתי.

אלכסנדר וימפן
הודעות: 169
הצטרף: ה' מרץ 06, 2014 12:01 am

Re: ברה"ת באמצע פסד"ז

הודעהעל ידי אלכסנדר וימפן » ה' אוקטובר 30, 2014 3:36 pm

איש_חסיד כתב:והמ"ב דרך משלו, שאין לעשות הפסק גדול בין ברוך שאמר לישתבח ואם הפסיק הפסק גדול עליו לחזור ולומר ברוך שאמר, אך הפסק קטן לא איכפת להו, ואולי מכאן הפתרון לשאלת הנ"ל מדוע התיר המ"ב לומר יברכך וכו' ולא את המשנה אלו דברים, כי הפסק גדול לא התירו.
איפה המשנה ברורה הזה שהוא עושה את החילוק שאתה אומר שהוא עושה?

איש_חסיד
הודעות: 20
הצטרף: ג' אוקטובר 28, 2014 10:32 am

Re: ברה"ת באמצע פסד"ז

הודעהעל ידי איש_חסיד » ה' אוקטובר 30, 2014 4:25 pm

מ"ב סימן נ"א ס"ק ד. וז"ל. ואם שח דברים בטלים בין ברוך שאמר להודו, אפשר דצריך לחזור ולברך משום הפסק, ואפילו מלה אחת הוי הפסק (פרי מגדים א"א סק"ג). ונראה לי שלפי זה אפילו בשתיקה טוב ליזהר לכתחילה שלא לשהות הרבה בינתים. עיי"ש.

ובא"א שם כתב וז"ל. אבל דאי אם שח דברים בטלים בין ב"ש להודו חוזר ומברך דשח בין ברכה לעשייה ועדיין צ"ע בזה. ובהמשך שם.. "...ושח א"צ כדי דיבור אפילו מלה אחת הוי הפסק, ועיין ר"ו יותר מכ"ד, בשתיקה קאי. ושם יבואר אי"ה יותר – הארכתי כי מרוב שיחי וכעסי שלא זכיתי ללמוד כראוי הוצרכתי להאריך כאן ואי"ה במ"א יבוא עוד. עכ"ל הפרי מגדים א"א שם.

מדברי המ"ב משמע שמסתפק בזה - במידה והפסיק בדברים בטלים אם צריך לחזור ולברך וכ"ש שאין צריך לחזור לדעת המ"ב אם הפסיק במלה אחת – וממה שסיים המ"ב ונראה לי שלכתחילה טוב ליזהר שלא לשהות הרבה (יותר מכ"ד) אך בדיעבד אם שהה הרבה אינו חוזר ומברך, משמע שאינו צריך לחזור ולברך גם אם הפסיק. - ומה שכתבתי לחלק בין הפסק קטן להפסק גדול כך יצא לי מדברי המ"ב וכך יתורץ גם קושיית קודמי מדוע אינו אומר אלו דברים.

ואסיים במה שכתב בא"א מרוב כעסי שלא זכיתי ללמוד כראוי הוצרכתי להאריך. ועדיין אין הדברים ברורים.

עזריאל ברגר
הודעות: 13962
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ברה"ת באמצע פסד"ז

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוקטובר 30, 2014 7:49 pm

כו"ע אומרים בתוך פסד"ז גם פסוקים שאינם מדוד המלך ולא שירת הים, והם פסוקי "ויברכו שם כבודך . . כמו אבן במים עזים", שהם מנחמיה.
וגם ב"יהי כבוד" יש פסוק אחד ממשלי "רבות מחשבות בלב איש ועצת ה' היא תקום" (וגם פסוק אחד מדה"י, אך הוא מבוסס על פסוקים מתהילים).


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 113 אורחים