אבל ראית את אחד מגדולי ופוסקי הדור שקופצים או קפצו בעבר [שהיה כוחם במותנם] בשעה שאמרו "משה אמת" האם ראית אחד מראשי הישיבות שעושה כן?
שחר כתב: (עי' בארחות רבינו מה שהביא בזה על הסטייפלר זצ"ל)
צולניק כתב:מהו מקור המנהג לקפוץ כששרים "משה אמת", מתי התחיל ובאלו קהילות הוא נוהג.
צולניק כתב:מהו מקור המנהג לקפוץ כששרים "משה אמת", מתי התחיל ובאלו קהילות הוא נוהג.
לא ידען כתב:דרושים: כללים ברורים לקריאת וקביעת 'מנהג'.
ומעניין לעניין. מה נחשב ל'דבר טוב' שאם נהגו צריך התרת נדרים בשביל לבטל? אם נוהג לבקר חולים בכל יום שישי, צריך להתיר את נדרו?
זכורני שיש בזה במנחת שלמה להגרש"ז. כעת חיפשתי במפתחות ואולי זה בחלק א' סימן ל'. (אני מוגבל בגישה לעמודים עצמם)
רוצה לעיין כתב:המקור לאמירת משה אמת הוא בני קורח כמבואר במדרש תנחומא ובב"ב ע"ד
ומכיון שהם אומרים זאת בגיהנום הלא ודאי שהם קופצים בשעת אמירתם מפני האש השורפתם
ומכאן המקור למנהג זה
ואשמח לשמוע המשך בירור הענין
המעיין כתב:רוצה לעיין כתב:המקור לאמירת משה אמת הוא בני קורח כמבואר במדרש תנחומא ובב"ב ע"ד
ומכיון שהם אומרים זאת בגיהנום הלא ודאי שהם קופצים בשעת אמירתם מפני האש השורפתם
ומכאן המקור למנהג זה
ואשמח לשמוע המשך בירור הענין
מסתמא כוונתך לקורח ועדתו ולא לבני קרח שעליהם מפורש בתורה ובני קרח לא מתו. ועל ההסבר הזה אני תמה הלקורח ועדתו אנו מתדמים?
המעיין כתב:א. לא.
ב. אם אתה חושב שכן מה אתה שמח בזה?
אבי עזרי כתב:ראיתי במאמר של רש"ב גנוט שמביא כמקור למנהג מהתרגום שני, שהמן האגגי סיפר לאחשורוש שהיהודים קופצים בסוכות ורוקדים כמו גדיים.
אך מסתבר יותר שזה מתייחס לשמחת בית השואבה.
גם זו לטובה כתב:צולניק כתב:מהו מקור המנהג לקפוץ כששרים "משה אמת", מתי התחיל ובאלו קהילות הוא נוהג.
שמעתי שכן הנהיגו ב"קלם".
לקפוץ ב”משה אמת”
שאלה: מדוע קופצים מעלה- מטה בשירת “משה אמת ותורתו אמת”?
תשובה: המן בן המדתא סיפר לאחשוורוש, כפי המובא ב”תרגום שני” על מגילת אסתר (פ”ג ח’), כי היהודים קופצים בסוכות ורוקדים כמו גדיים”… במסכת בבא בתרא (עד,א) מובא המעשה המופלא שרבה בר בר חנה שמע באוזניו מתוך האדמה את בלועי קורח צועקים “משה אמת ותורתו אמת”. ובספר “אורחות רבנו” מסופר שמרן הסטייפלר זצוק”ל היה קופץ ב”משה אמת” במסירות ובהתאמצות ובהתלהבות רבה, גם בשנות זקנותו, שקפיצותיו הסבו לו ייסורים.
התפתחות מנהגים: מנהג הקפיצות ב'משה אמת'
1950: הרב מפוניבז' מוצא דרך מקורית לשמח את הבחורים בשמחת תורה ומחדש את 'ריקוד הקפיצות'
1952: ישיבות נוספות מאמצות את הריקוד
1980: הסטייפלר מתאמץ גם הוא לקפוץ
1995: ספרי הדרוש והחסידות מוצאים טעמים למנהג
2010: ספרי השו"ת מצטרפים
2013: קדושי משה אמת; בברוקלין נפצעים מספר תינוקות כתוצאה ממנהג הקפיצות
2015: נמצא מקור למנהג במדרש
2018: המנהג נקבע בספרות ההלכה
2021: המנהג כבר מופיע בוויקיפדיה
עתידות:
2025: קופת העיר; עשרה תלמידי חכמים יקפצו עבורכם בקבר משה רבינו
2030: סדר 'כוונות הקפיצה במשה אמת' המנוקד והמבואר
2040: קפיצות 'משה אמת' לנשים לאחר התפילה (11:30 משוער)
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 7 אורחים