אני כשלעצמי מתקשה כל שנה בקריאת אותה הפרשה, שמלבד הפסוקים הראשונים, רובה ככולה ממשיכה בגירוש ישמעאל. מה הקשר של גירוש ישמעאל לראש השנה?
התמיהה בולטת לעומת הקריאה של היום שני היא פרשת עקדת יצחק אבינו (בראשית פרק כב). כאן הקשר ברור ומיידי. הקריאה היא זכר לעקידת יצחק. בראש השנה תוקעים בשופר. השופר עשוי מקרן של האיל, שנשחט במקום יצחק אבינו. מדוע לא קראנו זאת ביום הראשון ?
בתורה ראש השנה הוא יום אחד בלבד. בארץ ישראל חגגו אותו יום אחד עד תקופת הגאונים. (עדות על כך מופיעה ב"בעל המאור" על מסכת ביצה פרק ראשון דף ח) . יש לשער שהקריאה של ראש השנה , כשהוא יום יחיד, התחילה מסיפור לידת יצחק והמשיכה עד עקדתו על המזבח.
כלומר, שני הפרקים (כא-כב) בספר בראשית המספרים את עוצמת מעשה העקדה, מיום שנפקדה בו שרה אמנו דרך החגיגות סביב לידת יצחק ועד הניסיון להעלות את יצחק כקרבן לעולה, ניסיון מר וקשה שאברהם אבינו עמד בו!
אם נכונה השערתנו, על הקריאה הארוכה שנהגו לעשות כשראש השנה יום אחד , הרי אפשר שאותה הקריאה חולקה לשניים- לשני ימי ראש השנה : חלקה הראשון – פרק כא – ביום ראשון וחלקה השני – פרק כב – ביום השני. משום כך נקרא ביום הראשון מלידת יצחק ועד תחילת העקדה (ובאמצעיתו מעשה גירוש ישמעאל) ולמחרת נמשיך ונעפיל לפרשת העקדה עצמה.
קוראי הנאמנים !
אשמח לדעת מי קדמני בהשערה זו?
כתיבה וחתימה טובה
אבישי (מספריית רמב"ם)