מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קריאת גירוש ישמעאל בר"ה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
גם זו לטובה
הודעות: 2530
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

קריאת גירוש ישמעאל בר"ה

הודעהעל ידי גם זו לטובה » א' ספטמבר 21, 2014 8:30 pm

אני כשלעצמי מתקשה כל שנה בקריאת אותה הפרשה, שמלבד הפסוקים הראשונים, רובה ככולה ממשיכה בגירוש ישמעאל. מה הקשר של גירוש ישמעאל לראש השנה?

התמיהה בולטת לעומת הקריאה של היום שני היא פרשת עקדת יצחק אבינו (בראשית פרק כב). כאן הקשר ברור ומיידי. הקריאה היא זכר לעקידת יצחק. בראש השנה תוקעים בשופר. השופר עשוי מקרן של האיל, שנשחט במקום יצחק אבינו. מדוע לא קראנו זאת ביום הראשון ?

בתורה ראש השנה הוא יום אחד בלבד. בארץ ישראל חגגו אותו יום אחד עד תקופת הגאונים. (עדות על כך מופיעה ב"בעל המאור" על מסכת ביצה פרק ראשון דף ח) . יש לשער שהקריאה של ראש השנה , כשהוא יום יחיד, התחילה מסיפור לידת יצחק והמשיכה עד עקדתו על המזבח.

כלומר, שני הפרקים (כא-כב) בספר בראשית המספרים את עוצמת מעשה העקדה, מיום שנפקדה בו שרה אמנו דרך החגיגות סביב לידת יצחק ועד הניסיון להעלות את יצחק כקרבן לעולה, ניסיון מר וקשה שאברהם אבינו עמד בו!

אם נכונה השערתנו, על הקריאה הארוכה שנהגו לעשות כשראש השנה יום אחד , הרי אפשר שאותה הקריאה חולקה לשניים- לשני ימי ראש השנה : חלקה הראשון – פרק כא – ביום ראשון וחלקה השני – פרק כב – ביום השני. משום כך נקרא ביום הראשון מלידת יצחק ועד תחילת העקדה (ובאמצעיתו מעשה גירוש ישמעאל) ולמחרת נמשיך ונעפיל לפרשת העקדה עצמה.

קוראי הנאמנים !

אשמח לדעת מי קדמני בהשערה זו?

כתיבה וחתימה טובה

אבישי (מספריית רמב"ם)

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: קריאת גירוש ישמעאל בר"ה

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » א' ספטמבר 21, 2014 8:51 pm

פליישר כבר שיער כן, עי' במאמריו "לוח מועדי השנה בפיוט לר' אלעזר בירבי קליר", תרביץ נב עמ' 251, וכן "פיוט ותפילה ב'מחזור ארץ ישראל - קודקס הגניזה'" קרית ספר סג עמ' 244.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: קריאת גירוש ישמעאל בר"ה

הודעהעל ידי לייטנר » א' ספטמבר 21, 2014 10:56 pm

אע"פ שהשערתו של פליישר סבירה ביותר - מדובר על סיפור אחד ארןך,
נראה לענ"ד שיש כאן הרבה מעבר לכך, ויש כאן משום יכולת השוואה בין 'עקדת ישמעאל' והתנהגות ההורה בסיפור, ל'עקדת יצחק' והתנהגות ההורה בסיפור, ואכמ"ל.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: קריאת גירוש ישמעאל בר"ה

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » א' ספטמבר 21, 2014 10:57 pm

לייטנר כתב:ואכמ"ל


אדרבא, כאן בדיוק המקום להאריך.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: קריאת גירוש ישמעאל בר"ה

הודעהעל ידי לייטנר » א' ספטמבר 21, 2014 11:00 pm

הדגש העיקרי הוא כמובן התנהגותה של הגר לבנה למול התנהגותו של אברהם.

אם אראה שיש רצון ועיתותי בידי, ארחיב בכך בלנ"ד.

מיטיבי למד יוכלו להתחיל בהבנת 'חג הקרבן' של המוסלמים המייחסים את העקדה לישמעאל ולא ליצחק.
לשים לב לדגש של המוסלמים לקרבן, ולדגש שלנו לעצם העקדה.

ארי שבחבורה
הודעות: 1380
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: קריאת גירוש ישמעאל בר"ה

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ב' ספטמבר 22, 2014 1:49 pm

ועד שתגיע אותה עת רצון יכול המתענין לעיין בשיעורו של הרב חנוך וקסמן (מרבני ישיבת גוש עציון) על פרשת וירא שעוסק בהרחבה בנושא זה. השיעור מצוי בארכיון 'בית המדרש הוירטואלי' של ישיבת גוש עציון.
http://etzion.vbm-torah.org/vbm/update_ ... vayera.rtf

ספריית הרמבם
הודעות: 53
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 1:31 pm

Re: קריאת גירוש ישמעאל בר"ה

הודעהעל ידי ספריית הרמבם » ג' ספטמבר 23, 2014 10:10 pm

בס"ד
תחילתו וסופו של בירור זה נעשה ב"איה שרה אשתך" - רשימה בבלוג ספריית הרמב"ם "עם הספר".
תגובות נוספות ראה נא בהמשך לרשימתי:
http://amhasefer.wordpress.com/

חג שמח
שנה של עליה רוחנית.

אבישי אלבוים
מנהל ספריית הרמב"ם

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2314
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: קריאת גירוש ישמעאל בר"ה

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ג' ספטמבר 23, 2014 10:35 pm

על דרך העבודה, ראו במאמרו של הרב פולק, בעל 'אז נדברו' בחוברת 'אנו בטוחים'.

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: קריאת גירוש ישמעאל בר"ה

הודעהעל ידי סגי נהור » א' ספטמבר 28, 2014 2:21 pm

לענ"ד התשובה הישרה והאמיתית היא, שבר"ה הקריאה צריכה להיות ארוכה לפי ערך, ולא פסוקים ספורים בלבד כביום חול, ולכן אי אפשר לעצור אחרי מעשה לידת יצחק אלא יש לקרוא עוד.

והדרשה תידרש וכפטיש יפוצץ סלע כו'.


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 60 אורחים