אמסטרדם כתב:דינה - אסנת?
אמסטרדם כתב:שרה - בכל.
אאאא_ב כתב:שפרה ופועה = יוכבד ומרים
כמובן שאם אתה מחפש כאלו שאין מקורם בחז"ל לא תמצא הרבה.
אלי כהן כתב:חוץ מאשר ששת המקרים הבאים:
ג. מהיטבאל בת מטרד (בת מי זהב).
ד. אהליבמה בת ענה (בת צבעון החוי).
לייטנר כתב:2. תמר ומעכה
אאאא_ב כתב:חוזרני בי!!!
דבורה מינקת רבקה אמה של רבקה הייתה - כך הוא במדרש אגדה
לייטנר כתב:1. עזובה ויריעות
לייטנר כתב:2. תמר ומעכה. 3. רוחמה וגומר
(עתליה ואיזבל מפורש בכתובים רק שהיתה בת אחאב. כך גם ביחס ליהושבע ועתליה)
אפרקסתא דעניא כתב:אלי כהן כתב:חוץ מאשר ששת המקרים הבאים:
ג. מהיטבאל בת מטרד (בת מי זהב).
ד. אהליבמה בת ענה (בת צבעון החוי).
מטרד וענה היו גברים.
אלי כהן כתב:אפרקסתא דעניא כתב:אלי כהן כתב:חוץ מאשר ששת המקרים הבאים:
ג. מהיטבאל בת מטרד (בת מי זהב).
ד. אהליבמה בת ענה (בת צבעון החוי).
מטרד וענה היו גברים.
האם כבודו רוצה לסתור פסוקים מפורשים? הרי הפסוק אומר במפורש: "מהיטבאל בת מטרד בת מי זהב", וכן "אהליבמה בת ענה בת צבעון החוי".
ר_חיים_הקטן כתב:אלי כהן כתב:אפרקסתא דעניא כתב:מטרד וענה היו גברים.
האם כבודו רוצה לסתור פסוקים מפורשים? הרי הפסוק אומר במפורש: "מהיטבאל בת מטרד בת מי זהב", וכן "אהליבמה בת ענה בת צבעון החוי".
ע' תוס ב"ב קטו: ובמושב זקנים עמ סה ובספר חנוכת התורה פ' פינחס אם ענה זכר או נקבה.
אאאא_ב כתב:ועתה לא הבנתי כלום!!!
והרי מפורש בפסוק שמעכה אשת דוד הייתה בת ומה תירצו לו להרב לייטנר.
(א) מן האב ומן האם כי, מעכה בת מלך גשור היתה יפת תואר ולקחה דוד במלחמה, ובא עליה קודם שנתגיירה ונתעברה וילדה את תמר, ואת אבשלום ילדה אחר שנתגיירה (סנהדרין כא ,א) והרי להדיא שמעכה הבת הולידה את תמר הבת.
אבן זועקת כתב:יש מי שמפרש שהוא היה אשה?
אבן זועקת כתב:דברתי על מעכה בן (עד שיוכח אחרת) נחור וראומה
לייטנר כתב:גם מיכיהו זה שם לזכר ולנקבה, כך שא"א להקיש באופן מוחלט משם זכרי לשם נקבי ולהפך.
(אני, עכ"פ, סבור שמעכה אשת דוד ואם אבשלום ותמר היתה נקבה, ואילו מעכה בן נחור וראומה היה זכר)
שהרי מעין זה מצינו גם בפסוק מפורש: "ותלד לעמרם את אהרון ואת משה ואת מרים אחתם".
לייטנר כתב:רשימת בני נחור באה להדגיש משפחה שלמה - 12 ראשי שבטים. לכן גם רשימת הצאצאים מובאת ברצף.
(12 ראשי שבטים כמשפחה שלמה מוזכרים גם אצל ישמעאל ויעקב כמובן).
לייטנר כתב:מעכה הוא שם אביו של שפטיהו (בדברי הימים א כז טז). מעכה הוא גם שם אביו של חנן (בדברי הימים א יא מג)...האמור מכל הנ"ל...השם מעכה הוא שם לזכר ולנקבה, ואינו השם היחיד מסוג זה בתנ"ך.
לייטנר כתב:מבלי לכלול את שם אבי אכיש - מעוך...שכנראה קשור(ים) בקשר אמיץ לשם מעכה.
לייטנר כתב:מבלי לכלול את...השם מיכיהו, שכנראה קשור(ים) בקשר אמיץ לשם מעכה.
אוצר החכמה כתב:שהרי מעין זה מצינו גם בפסוק מפורש: "ותלד לעמרם את אהרון ואת משה ואת מרים אחתם".
זה קצת ראייה לסתור שהרי הוסיף הפסוק את המילה אחותם לומר שהיא בת ולא כמצופה בן. כך כשלא נוספה המילה יש להניח שמדובר בבן.
אלי כהן כתב:
א"כ אף כת"ר קא מודי דאיתתי נפישי מגברי! אלמא מסתברא דנמי מעכה בת נחור הוות איתתא.
אלי כהן כתב:ומש"כ כת"ר דהתורה מונה שנים עשר ראשי שבטים, מצינו גם שהתורה מנתה את אלופי עשו, ושתיים מתוכם (המנויים בעליית מפטיר דוישלח): אלוף תמנע (אחרי שפסוקים כ' כ"ב וכ"ט כבר העידו קודם לכן שתמנע היתה אחותו של האלוף לוטן בנו של שעיר), ואלוף אהליבמה (אחרי שפסוקים א' וכ"ט העידו קודם לכן שאהליבמה אשת עשו היתה בת האלוף ענה בת האלוף צבעון בן שעיר). ואמנם הבא לדחות יוכל לטעון שתמנע ואהליבמה המנויים ברשימת אלופי עשו לא היו אותן תמנע ואהליבמה המוזכרות קודם, אבל כל עוד שלא יוכח אחרת - מסתבר לומר שהן אותן תמנע ואהליבמה המוזכרות קודם (תדע, שהרי אם תמנע לא היתה אלוף אז מסתמא לא היה פסוק כ"ב טורח לספר לנו שאחותו של האלוף לוטן הייתה תמנע).
לייטנר כתב:אחרי שכבר הסכמנו שמעכה הוא שם לזכר ולנקבה, א"א להוכיח מהכמות.
לייטנר כתב:עיי' מש"כ הנצי"ב שם.
אלי כהן כתב:אוצר החכמה כתב:שהרי מעין זה מצינו גם בפסוק מפורש: "ותלד לעמרם את אהרון ואת משה ואת מרים אחתם".
זה קצת ראייה לסתור שהרי הוסיף הפסוק את המילה אחותם לומר שהיא בת ולא כמצופה בן. כך כשלא נוספה המילה יש להניח שמדובר בבן.
אכן רק "קצת". וכשבאים להכריע יש לשקול את כלל הראיות (כולל את הקצת שיש בטענתך), ואז להכריע.
איני יודע אם יצאת בזה משום האומר דבר בשם אומרו כשאין אנו יודעים מי הוא רבך.מאדמו"ר שליט"א
אוצר החכמה כתב:אלי כהן כתב:אוצר החכמה כתב:זה קצת ראייה לסתור שהרי הוסיף הפסוק את המילה אחותם לומר שהיא בת ולא כמצופה בן. כך כשלא נוספה המילה יש להניח שמדובר בבן.
אכן רק "קצת". וכשבאים להכריע יש לשקול את כלל הראיות (כולל את הקצת שיש בטענתך), ואז להכריע.
בכל מקרה זה לא ראייה לתמוך בדעתך אלא קצת להיפך ולזה היתה כוונתי.
מעבר לזה לא הבאת שום ראייה שהיתה אשה רק שיש מקום להסתפק אם הוא איש או אשה.
הנך נפישן של הגמרא הוא מדרכי הלימודים ואין לזה שום קשר לנושא, ולדין הלך אחר הרוב אין קשר כאן כי מיקרי קבוע.
(לא להתנפל עלי בדיון בדיני קבוע כי זה נאמר באותה רמה של רצינות כמו ההלך אחר הרוב )
במלכים א ב לט נקרא מעכה במפורשאלי כהן כתב:מבלי לכלול את שם אבי אכיש - מעוך
ב"ה, יום ג' כ"ג לחדש מ"ח, ה' תש"ו ברוקלין, נ.י. כבוד הנעלה והנכבד אי"א וו"ח עוסק במלאכת ה' חו"נ וכו' מהור"י שי' שלום וברכה! במענה על מכתבו מסוף שבוע העבר בצרוף ההמחאה על 41$ דמי החתימות על השמועסן והטאקס בהתאם לרשימה ששלח, נשלחו תיכף לחותמים הנ"ל את החוברות מהחדשים תשרי ומר-חשון. בדבר החומשים, אפשר להשיג את החומש בראשית עם פרש"י במחיר 41 - 45 סענט החומש. באם כיון לחומש מסוג הנ"ל ומסכים גם למחיר מוכנים אנו להשתדל בסדור הקנין והמשלוח. ולסיים בד"ת, בסיום הסדרא דשבת העבר ופילגשו וגו' ואת מעכה - רגילים לפרש בלימוד התלמידים מעכה שם בתה של פילגשו, וראיתי אשר בפלוגתא שנוי פי' זה, דהנה כוונת הכתוב במה שמספר ופילגשו וגו' מצאתי ג' פירושים: א) יספר הכתוב כל הבשורה שבישרו את אברהם (רמב"ן), ב) הגיד המגיד שגם פילגשו ילדה את מעכה שהיתה כמו כן ראוי' לבנו אם לא יבחר ברבקה (ספורנו), ג) השוותה משפחותי' למשפחות אברהם... ח' בני גבירות וד' בני פלגש (רש"י והוא בב"ר, ולשון רז"ל השוותה ל' יחיד והכוונה על מלכה לבד, אולי י"ל מפני שבני הפלגש שייכים אל האשה, וע"ד מ"ש בהגר בלהה זלפה, אף שאינו דומה לגמרי כי אלו היו שפחות, ועדיין צ"ע). והנה לפ"ד הספורנו מעכה הוא שם אשה, אבל לרש"י ראש המפרשים וע"פ המדרש, עכצ"ל שגם הוא בן, דאם לא כן צ"ל עוד ילד בבית נחור כנגד דינה, כמובן, שוב מצאתי בסה"ד מפורש שמעכה הוא בן נחור. וכנראה נשתרבב המנהג לפרש מעכה - בת ולנטות מהמוכרח ע"פ פרש"י מפני שאין הדבר מפורש ברש"י ובלימוד הנ"ך הורגלו שמעכה הוא שם אשה (שם אשת דוד ושם אשת רחבעם או אבי' בנו - רש"י דה"ב יג, ב). אבל מצינו ג"כ מעכה שם איש (דה"א יא, מג. כג, טז, כי דוחק לפרש שנקראו ע"ש אמם) - כי יש לנו שמות רבים לזכר ולנקבה שוים (ראב"ע ס"פ וישלח, וראה שם בפי' הרמב"ן). הרב מנחם שניאורסאהן יו"ר ועד הפועל
כח הטענה כתב:במלכים א ב לט נקרא מעכה במפורשאלי כהן כתב:מבלי לכלול את שם אבי אכיש - מעוך
לייטנר כתב:מעכה הוא שם אביו של שפטיהו (בדברי הימים א כז טז). מעכה הוא גם שם אביו של חנן (בדברי הימים א יא מג)...האמור מכל הנ"ל...השם מעכה הוא שם לזכר ולנקבה, ואינו השם היחיד מסוג זה בתנ"ך.
לייטנר כתב:מבלי לכלול את שם אבי אכיש - מעוך...שכנראה קשור(ים) בקשר אמיץ לשם מעכה.
לייטנר כתב:מבלי לכלול את...השם מיכיהו, שכנראה קשור(ים) בקשר אמיץ לשם מעכה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 160 אורחים