יאיר כתב:כך מובא בספר הישר (וב'סדר הדורות'):
"ובשנת חמשים ושש שנים לחיי יעקב באו אנשים
מהרן וינידו לרבקה על אודות לבן בן בתואל אחיה: כי אשת
לבן היתה עקרה בימים ההם ולא ילדה ונם כל אמהותיו לא
ילדו לו: ויזכור ה׳ את עדינה אשת לבן אחרי כן ותהו־ ותלד
שתי בנות תאומות: ויקרא לבן את שמות בנותיו את שם
הבכירה לאה ושם הקטנה רחל:
אגב:
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A9%D7% ... 7%A8%D7%90
לייטנר כתב:אגב, ב'צוואות השבטים' מוזכרת עדנה כאמן של זלפה ובלהה.
אמסטרדם כתב:לייטנר כתב:אגב, ב'צוואות השבטים' מוזכרת עדנה כאמן של זלפה ובלהה.
כמדומה שהיו אחיות לרחל ולאה..
מלח הארץ כתב:סליחה על השאלה, אבל מהי החשיבות לדעת את שם אימן של רחל ולאה?
אלי כהן כתב:ב. לטעמיך, שאתה שואל מה החשיבות, אפשר לגנוז את כל ספרי סדר הדורות, כי מה החשיבות לדעת ששם אמו של אברהם היה אמתלאי בת כרנבו? ולטעמיך, מה החשיבות שמצאה התורה לספר לנו ששם בת-הדוד (נחור) של יצחק היה מעכה? וששם-בכורו של נחור היה עוץ? וששם חמותו של הדר מלך אדום היה מטרד? וששם-אביה היה מי זהב? וששם אחות לוטן היה תמנע? ובכלל, את שאלת החשיבות ניתן להקשות על כל דבר: למשל, מה החשיבות לחיות, והא קי"ל: "נמנו וגמרו טוב לו לאדם שלא נברא משנברא"? ובכלל, מה החשיבות של שאלתך? ומה החשיבות של תגובתי לשאלתך?
מלח הארץ כתב:סליחה על השאלה, אבל מהי החשיבות לדעת את שם אימן של רחל ולאה?
אוצר החכמה כתב:מלח הארץ כתב:סליחה על השאלה, אבל מהי החשיבות לדעת את שם אימן של רחל ולאה?
אחד תלוי בשני, אם ידוע מדברי רבותינו מה שמה על כרחך שיש בזה חשיבות כי למה אמרו ואם לא א"כ אתה צודק שלמאי נפ"מ.
איש גלילי כתב:יאיר כתב:כך מובא בספר הישר (וב'סדר הדורות'):
"ובשנת חמשים ושש שנים לחיי יעקב באו אנשים
מהרן וינידו לרבקה על אודות לבן בן בתואל אחיה: כי אשת
לבן היתה עקרה בימים ההם ולא ילדה ונם כל אמהותיו לא
ילדו לו: ויזכור ה׳ את עדינה אשת לבן אחרי כן ותהו־ ותלד
שתי בנות תאומות: ויקרא לבן את שמות בנותיו את שם
הבכירה לאה ושם הקטנה רחל:
אגב:
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A9%D7% ... 7%A8%D7%90
ספר הישר זה דברי רבותינו?
מלח הארץ כתב:אוצר החכמה כתב:מלח הארץ כתב:סליחה על השאלה, אבל מהי החשיבות לדעת את שם אימן של רחל ולאה?
אחד תלוי בשני, אם ידוע מדברי רבותינו מה שמה על כרחך שיש בזה חשיבות כי למה אמרו ואם לא א"כ אתה צודק שלמאי נפ"מ.
היא הנותנת, שכל עוד שלא ידוע לנו דבר בענין למה עלינו להניח שיש חשיבות בדבר?
באמת גם לשם אמו של אברהם המופיע בחז"ל אין שום חשיבות, אלא לפי שהמינים היו מקנטרים את הפרושים שאינם יודעים דבר זה הוצרכו להראותם שידוע להם דבר זה, אבל בלאו הכי אין נפ"מ בדבר. וכל זה מפורש בסוגיא ב"ב צא. ורשב"ם שם.
לייטנר כתב:אגב, ב'צוואות השבטים' מוזכרת עדנה כאמן של זלפה ובלהה.
ר_חיים_הקטן כתב:לייטנר כתב:אגב, ב'צוואות השבטים' מוזכרת עדנה כאמן של זלפה ובלהה.
מנא לך הא מילתא?
בצוואת נפתלי שיש אצל הנוצרים (שמקורו ביוונית) כתוב Euna his handmaid ושם זה אינו עדנה. ובמדרש "צוואת נפתלי" (בתי מדרשות ח"א) לא כתוב כל הענין.
ויתן לו את עדנה שפחתו לאשה ותלד בת ויקרא את שמה זלפה ... ואחרי כן ילדה את בלהה
שמערל כתב:איש גלילי כתב:יאיר כתב:כך מובא בספר הישר (וב'סדר הדורות'):
"ובשנת חמשים ושש שנים לחיי יעקב באו אנשים
מהרן וינידו לרבקה על אודות לבן בן בתואל אחיה: כי אשת
לבן היתה עקרה בימים ההם ולא ילדה ונם כל אמהותיו לא
ילדו לו: ויזכור ה׳ את עדינה אשת לבן אחרי כן ותהו־ ותלד
שתי בנות תאומות: ויקרא לבן את שמות בנותיו את שם
הבכירה לאה ושם הקטנה רחל:
אגב:
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A9%D7% ... 7%A8%D7%90
ספר הישר זה דברי רבותינו?
זהו ספר קדמון
לייטנר כתב:אגב, ב'צוואות השבטים' מוזכרת עדנה כאמן של זלפה ובלהה.
יאיר כתב:לייטנר כתב:אגב, ב'צוואות השבטים' מוזכרת עדנה כאמן של זלפה ובלהה.
עדנה לחוד ועדינה לחוד (אא"כ היו כולן אחיות מהאם).
לייטנר כתב:ר_חיים_הקטן כתב:לייטנר כתב:אגב, ב'צוואות השבטים' מוזכרת עדנה כאמן של זלפה ובלהה.
מנא לך הא מילתא?
בצוואת נפתלי שיש אצל הנוצרים (שמקורו ביוונית) כתוב Euna his handmaid ושם זה אינו עדנה. ובמדרש "צוואת נפתלי" (בתי מדרשות ח"א) לא כתוב כל הענין.ויתן לו את עדנה שפחתו לאשה ותלד בת ויקרא את שמה זלפה ... ואחרי כן ילדה את בלהה
צוואת נפתלי א יא-יב (ע"פ הרטום, ובסגנון כמעט זהה אצל כהנא)
בקרו טלה כתב:שם הגדולים - חלק ספרים - מערכת י
ספר הישר - הנדפס מספורים ובפרט מלחמת השבטים עם הכנענים דברים מבהילים וכתוב שם דבחרבן נמצא זקן אחד והוא נחבא בתוך הקיר ועמו כמה ספרים יקרים וספר זה בתוכם. ורבים אינם מאמינים בס' הנז' אבל הילקוט מביא ממנו ובעל הילקוט היה בתחלת האלף הששי, וגם רבינו בחיי בספרו פר' וישלח הזכירו בפשיטות, אך הרמב"ן בפירושו נראה כמסתפק שכתב ואם נאמין בספר מלחמות בני יעקב ע"ש:
ר_חיים_הקטן כתב:לייטנר כתב:ויתן לו את עדנה שפחתו לאשה ותלד בת ויקרא את שמה זלפה ... ואחרי כן ילדה את בלהה
צוואת נפתלי א יא-יב (ע"פ הרטום, ובסגנון כמעט זהה אצל כהנא)
לפי התרגום באנגלית שקראתי שמה Euna שזה לכאורה "עיונא" בכיתוב עברית ולדא עדנה. כדאי לבדוק בצוואת נפתלי המקורי ביוונית לראות היאך מופיע שמה שמה וגם צוואת נפתלי מופיע במגילות ים המלח בעברית וכדאי לבדוק גם שמה איך נכתב שמה (ואאל"ט כהנא לא השתמש במגילת ים המלח. ו"הרטום" מעולם לא שמעתי עליו ולא ראיתי ספרו).
ר_חיים_הקטן כתב:הנוסח העברי הוא ה"מדרש צוואת נפתלי" שציינתי לעיל וזהו שונה ממה שיש אצל הנוצרים בשם צוואת נפתלי. אבל שמעתי שבמגילות ים המלח יש צוואת נפתלי (אולי בעברית?) וזה המקור למה שיש לנוצרים (שתורגם ליוונית).
בקיצור, מנא ליה לכהנא לכתוב ששמה "עדנה"?
ר_חיים_הקטן כתב:בקרו טלה כתב:שם הגדולים - חלק ספרים - מערכת י
ספר הישר - הנדפס מספורים ובפרט מלחמת השבטים עם הכנענים דברים מבהילים וכתוב שם דבחרבן נמצא זקן אחד והוא נחבא בתוך הקיר ועמו כמה ספרים יקרים וספר זה בתוכם. ורבים אינם מאמינים בס' הנז' אבל הילקוט מביא ממנו ובעל הילקוט היה בתחלת האלף הששי, וגם רבינו בחיי בספרו פר' וישלח הזכירו בפשיטות, אך הרמב"ן בפירושו נראה כמסתפק שכתב ואם נאמין בספר מלחמות בני יעקב ע"ש:
האם מישהו יכול לאתר לי דוגמאות לכך שהילקו"ש מביא מדברי ספר הישר דברים שלא מופיעים במדרש אחר (ובפרט במדרש אבכיר)?
גיזונטע קאפ כתב:האם ידוע מי הייתה אם רבקה, אשת בתואל?
חיי נר כתב:בילקוט מעם לועז עמ' תקלב מביא ששמה היה דינה ואולי ט"ס וצ"ל עדינה
מינקת רבקה. אמה של רבקה.
קאצ'קלה כתב:במדרש אגדה פרשת וישלח מובא:מינקת רבקה. אמה של רבקה.
האם הכוונה שדבורה מינקת רבקה היא בעצם אמה של רבקה? אם כן, מדוע נקראת מניקתה ולא אמה?
הגרח"ק ב'למכסה עתיק' פרשת חיי שרה על 'ותרץ הנערה ותגד לבית אמה' למד ממדרש אגדה הנ"ל שדבורה היתה אמה של רבקה.
גיזונטע קאפ כתב:חיי נר כתב:בילקוט מעם לועז עמ' תקלב מביא ששמה היה דינה ואולי ט"ס וצ"ל עדינה
(ע)דינה זו הייתה אשת לבן, אני שואל על אשת בתואל, אם רבקה ולבן, איך קראו לה?
ארזי הלבנון כתב:מעניין לעניין,
ראיתי השבת ב'ומתוק האור', שסיפר על ילדה שלא הרגישה טוב לעתים תכופות, וכשבאו לגרח"ק ושאל לשמה, ענו לו עדינה. ענה ואמר, והלא היא אשתו של לבן! בהוראתו שינו את שמה, והבריאה; לימים הגיעה אישה נוספת אל הגרח"ק עם אותו השם, אחד הנוכחים שהיה במעמד הקודם היה גם במעמד זה, וכששמע הגרח"ק ששמה 'עדינה' לא אמר ולא כלום. התעניין אותו אחד, והלא בעבר הרב הציע לשנות את השם, ואילו כאן לא, ומדוע? והשיב, והלא היא אמן של רחל ולאה!
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 425 אורחים