מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ביאור הפסוק (והגמ') שרשעים זורו מרחם

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
בלי בעיות
הודעות: 49
הצטרף: ו' יוני 15, 2012 4:49 pm

ביאור הפסוק (והגמ') שרשעים זורו מרחם

הודעהעל ידי בלי בעיות » ד' אוגוסט 20, 2014 11:25 am

האם יש מי שיודע מקורות נאמנים שעמדו על הקושיא שלכאו' צצה ועולה מאליה, מה הפירוש 'זורו רשעים מרחם' וגו', והרי אם מרחם, א"כ אינו רשע שהרי אינו בן בחירה, ואם רשע בע"כ אינו מרחם.
ואני בעניותי עוד הייתי יכול לנסות ולומר שהאדם מטבעו אינו מתוקן, כך שאם לא יבחר בטוב, ממילא הוא רע, וזהו הפירוש שרשעותו הוא על מה שלא תיקן את המעוות שהיה בו מרחם. אבל מהגמ' ביומא בענין האישה שלחשו לה שיום כיפור היום, ועדיין לא חזרו פניה, ואמר רבי יוחנן על העובר את הפסוק הנ"ל, ובאמת לסוף יצא וגדל להיות אדם רשע. ומוכח שרשע היינו ממש כפשוטו, ואני תמה מאוד, לאן נעלם יסוד הבחירה שהוא עיקר מה שמטיל על האדם את האחריות על מעשיו? אתמהה.

מרן המשגיח
הודעות: 269
הצטרף: ד' פברואר 05, 2014 9:53 pm

Re: ביאור הפסוק (והגמ') שרשעים זורו מרחם

הודעהעל ידי מרן המשגיח » ד' אוגוסט 20, 2014 11:28 am

יתכן ליישב שהוא גלגול של רשע ולכן עלול לחטוא.

בברכה המשולשת
הודעות: 14491
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ביאור הפסוק (והגמ') שרשעים זורו מרחם

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' אוגוסט 20, 2014 11:48 am

ייתכן שהוא דומה להא דר"מ דייק בשמא, שגם על זה יש להקשות לכא' לגבי בחירה והכוונה היא לנטיה נפשית ולשימוש בה כגון מי שנולד במאדים וכו'

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: ביאור הפסוק (והגמ') שרשעים זורו מרחם

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ד' אוגוסט 20, 2014 12:13 pm

רש"י מפרש שהכוונה היא לעשו, וכפי אשר מפורש בתורה שאמרה א"כ למה זה אנכי.
תהלים נח,ד זורו רשעים מרחם. ממעי אמם הם נעשים זרים להקב''ה כדרך שעשה עשו ויתרוצצו הבנים בקרבה (בראשית כ''ה)

מה שנכון נכון
הודעות: 11954
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ביאור הפסוק (והגמ') שרשעים זורו מרחם

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' אוגוסט 20, 2014 12:45 pm

לא כתוב שהם נקראים רשעים בעודם ברחם, אלא ש[חלק מ]אלו שבגדלותם הרשיעו היו זרים לקב"ה כבר ברחם. וזרות זו היא קלקול התכונות וכדו'.

קרית-ספר
הודעות: 34
הצטרף: ג' יוני 24, 2014 12:22 am

Re: ביאור הפסוק (והגמ') שרשעים זורו מרחם

הודעהעל ידי קרית-ספר » ד' אוגוסט 20, 2014 3:33 pm

אמאי יש בזה משום העדר בחירה? כל אדם בעולם נולד עם תכונות ומדות שונות אחד מחבירו, ועבודה שלו בחיים הוא להתמודד איתם ולשכנע נטיותיו הלא טובים להשי"ת. ואלו שנאמר עליהם זורו רשעים מרחם היינו שנולדו עם תכונות מאד לא רצויות. מ"מ מצפים מהם שייטיבו דרכם ומדותיהם, וכאשר לא עשו כן נשארו רשעים במלא העוצמה.

בלי בעיות
הודעות: 49
הצטרף: ו' יוני 15, 2012 4:49 pm

Re: ביאור הפסוק (והגמ') שרשעים זורו מרחם

הודעהעל ידי בלי בעיות » ד' אוגוסט 20, 2014 5:05 pm

מה שנכון נכון כתב:לא כתוב שהם נקראים רשעים בעודם ברחם, אלא ש[חלק מ]אלו שבגדלותם הרשיעו היו זרים לקב"ה כבר ברחם. וזרות זו היא קלקול התכונות וכדו'.

מעין זה חשבתי גם אני לתרץ לעיל, אלא שכאמור לכאו' אינו מיישב אלא את הפסוק לבדו, אבל לא את רבי יוחנן והגמ' ביומא, כי שם מבואר שקרא עליו את הפסוק הנ"ל ויצא ממנו שבתי אוצר פירי, דהיינו שידע ר"י שעתיד להיות רשע. וזהו דבר שסותר בחירה על פניו, כי אם רק היו לו לאותו שבתי מידות קשות וכיוצ"ב, א"כ למה צריך להשמיענו מה יצא ממנו כאילו באים להשמיע שצדק ר"י, והרי אין כאן שום נפק"מ, שהלא הבחירה בידיו אם להרע כמידותיו או לתקנםך ולהיות צדיק. ואולי אפשר היה לומר שמה שהיה אוצר פירי לא חשוב כלל רשעות, כי אדרבה היה אמור לצאת ממנו רשע גדול מזה על פי מידותיו שמחלל שבתות וימי כיפורים וכו', ולא הרשיע אלא באצירת פירי שחשוב עוון לא כ"כ גדול. אבל זהו כמובן דוחק ומחודש. והפשטות שר"י ידע מראש שיהיה רשע. וזהו פלא. מ"מ עיקר מה שאני צריך לדעת אם יש כאן אי מי שיש לו ידיעות אם יש מרבותינו שדנו בענין הנ"ל. ישר כח.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: ביאור הפסוק (והגמ') שרשעים זורו מרחם

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ה' אוגוסט 21, 2014 10:03 am

יתכן שעשו שנולד עשוי כבר היה בעל בחירה בעוד היה ברחם, ובכל המקומות שהובא בגמ' שאמרו עליהם זורו רשעים וכו' המלצה בעלמא היא ואין הכוונה שהם רשעים, או אפשר יש לומר בזה, שכולם הינם בעלי בחירה בעודם ברחם, וכאשר הם יוצאים ונולדים השי"ת לוקח מהם את הדעת ואת הבחירה.

אגב, ראיתי פעם כתוב שבעל האבני נזר היה מברך לפני שהיה יונק, ועוד כמה סיפורים כאלו על צדיקים, משמע שיש שנולדים רשעים ויש שנולדים בטבעם צדיקים.

בלי בעיות
הודעות: 49
הצטרף: ו' יוני 15, 2012 4:49 pm

Re: ביאור הפסוק (והגמ') שרשעים זורו מרחם

הודעהעל ידי בלי בעיות » ו' אוגוסט 22, 2014 12:50 am

לומד_בישיבה כתב:יתכן שעשו שנולד עשוי כבר היה בעל בחירה בעוד היה ברחם, ובכל המקומות שהובא בגמ' שאמרו עליהם זורו רשעים וכו' המלצה בעלמא היא ואין הכוונה שהם רשעים, או אפשר יש לומר בזה, שכולם הינם בעלי בחירה בעודם ברחם, וכאשר הם יוצאים ונולדים השי"ת לוקח מהם את הדעת ואת הבחירה.

אגב, ראיתי פעם כתוב שבעל האבני נזר היה מברך לפני שהיה יונק, ועוד כמה סיפורים כאלו על צדיקים, משמע שיש שנולדים רשעים ויש שנולדים בטבעם צדיקים.

על תירוצים מעין אלו נאמר הא מילתא צריכא רבה. וגם לכאו' לא מסתבר שמה שעשו היה מפרקס לצאת לבתי ע"ז הוא משום שמחמת איזה תכונה מיוחדת שלו היה לו בחירה ברחם, כי א"כ איזה חידוש יש בכך, הרי לכל אדם יש בחירה באיזה שלב בחיים שלו, אז לעשו זה התחיל קצת קודם, מה בכך. הפשטות היא שבאים לומר כאן משהו על עצם היווצרותו שהיא בצורת רשע, שזה דבר בעצמותו שאינו תלוי בבחירה. ולגבי מה שיש צדיקים שמקטנות יש להם משיכה עצומה ליר"ש, או שיש אנשים שהם להיפך ל"ע, לכאו' אין זה עושה אותם צדיקים או רשעים, אלא רק מכין להם את תוכן הבחירות הטובות או רעות שלהן במה יהיו, אם לרצוח נפש בשעה שמבצע שוד בנק או לחדול מכך, או אם לעשות ייחודים עליונים בשעת שמברך ברכות השחר או להסתפק רק בייחודים שאינם עליונים כל כך. אבל שם צדיק או שם רשע יהיה תלוי בבחירה, כך עולה מקונטרס הבחירה במכתב מאליהו, וה"נ מסתברא, כי אם לא כן, מדוע נקרא צדיק או רשע, והרי היא היא טענת איוב 'בראת צדיקים בראת רשעים'. ושוב אני שואל האם יש אי מי שיודע מקורות מהנ"ל?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 303 אורחים