לומד_בישיבה כתב:יתכן שעשו שנולד עשוי כבר היה בעל בחירה בעוד היה ברחם, ובכל המקומות שהובא בגמ' שאמרו עליהם זורו רשעים וכו' המלצה בעלמא היא ואין הכוונה שהם רשעים, או אפשר יש לומר בזה, שכולם הינם בעלי בחירה בעודם ברחם, וכאשר הם יוצאים ונולדים השי"ת לוקח מהם את הדעת ואת הבחירה.
אגב, ראיתי פעם כתוב שבעל האבני נזר היה מברך לפני שהיה יונק, ועוד כמה סיפורים כאלו על צדיקים, משמע שיש שנולדים רשעים ויש שנולדים בטבעם צדיקים.
על תירוצים מעין אלו נאמר הא מילתא צריכא רבה. וגם לכאו' לא מסתבר שמה שעשו היה מפרקס לצאת לבתי ע"ז הוא משום שמחמת איזה תכונה מיוחדת שלו היה לו בחירה ברחם, כי א"כ איזה חידוש יש בכך, הרי לכל אדם יש בחירה באיזה שלב בחיים שלו, אז לעשו זה התחיל קצת קודם, מה בכך. הפשטות היא שבאים לומר כאן משהו על עצם היווצרותו שהיא בצורת רשע, שזה דבר בעצמותו שאינו תלוי בבחירה. ולגבי מה שיש צדיקים שמקטנות יש להם משיכה עצומה ליר"ש, או שיש אנשים שהם להיפך ל"ע, לכאו' אין זה עושה אותם צדיקים או רשעים, אלא רק מכין להם את תוכן הבחירות הטובות או רעות שלהן במה יהיו, אם לרצוח נפש בשעה שמבצע שוד בנק או לחדול מכך, או אם לעשות ייחודים עליונים בשעת שמברך ברכות השחר או להסתפק רק בייחודים שאינם עליונים כל כך. אבל שם צדיק או שם רשע יהיה תלוי בבחירה, כך עולה מקונטרס הבחירה במכתב מאליהו, וה"נ מסתברא, כי אם לא כן, מדוע נקרא צדיק או רשע, והרי היא היא טענת איוב 'בראת צדיקים בראת רשעים'. ושוב אני שואל האם יש אי מי שיודע מקורות מהנ"ל?