אזוטרי כתב:(=כשלומדים גמרא רואים שאין צריכים לטבול במקווה כל יום).
והוסיף "ההקפדה הייתה רק שלא ללכת למקווה כל יום...
תשבי כתב:הפלא היא על החסידים שמקפידים ללכת כל יום למקווה כאשר אין כל מקור לכך בספרי החסידות.
בין הזמנים כתב:תשבי כתב:הפלא היא על החסידים שמקפידים ללכת כל יום למקווה כאשר אין כל מקור לכך בספרי החסידות.
היה זה אצל הגה''ק מהרי''ד מבעלז שהגיע לעיירה אחת בה התלונן הרב דמתא לפניו שהחסידים בעיר רודפים אותו, כמענה לשאלת הרבי מה טענתם בפיהם, ענה ואמר שהוא מחמת שאינו הולך למקוה כל יום. אמר לו הרבי: ''אם כן הם צודקים'', שאל הרב: וכי מה המקור לכך שצריך ללכת למקוה בכל יום? ענה מרן מהרי''ד ואמר: משה קיבל תורה מסיני, תורה שבכתב ותורה שבע''פ, עם הזמן בצוק העיתים 'עת לעשות לה' הפרו תורתיך' והוצרכו לכתוב את התורה שבע''פ, אך בכ''ז עדיין נשארה תורה אחת בגדר 'בעל פה' והוא תורת המנהגים, ולכן, השואל על מנהג שנהגו בו ישראל 'מה המקור?' הרי הוא אפיקורוס!.
תשבי כתב:בין הזמנים כתב:תשבי כתב:הפלא היא על החסידים שמקפידים ללכת כל יום למקווה כאשר אין כל מקור לכך בספרי החסידות.
היה זה אצל הגה''ק מהרי''ד מבעלז שהגיע לעיירה אחת בה התלונן הרב דמתא לפניו שהחסידים בעיר רודפים אותו, כמענה לשאלת הרבי מה טענתם בפיהם, ענה ואמר שהוא מחמת שאינו הולך למקוה כל יום. אמר לו הרבי: ''אם כן הם צודקים'', שאל הרב: וכי מה המקור לכך שצריך ללכת למקוה בכל יום? ענה מרן מהרי''ד ואמר: משה קיבל תורה מסיני, תורה שבכתב ותורה שבע''פ, עם הזמן בצוק העיתים 'עת לעשות לה' הפרו תורתיך' והוצרכו לכתוב את התורה שבע''פ, אך בכ''ז עדיין נשארה תורה אחת בגדר 'בעל פה' והוא תורת המנהגים, ולכן, השואל על מנהג שנהגו בו ישראל 'מה המקור?' הרי הוא אפיקורוס!.
שים לב שהרה"ק מבעלז אמר שאצל אביו המהרי"ד ז"ל היה זה רעבישע מעשיות, אז לפני שאתה כותב אפיקורס דוק היטב בדבריו של הרה"ק מבעלז.
תשבי כתב:לא היה כזה מנהג ולא כלום, המנהג הקדום אצל החסידים היה להקפיד על טבילת עזרא ועל טבילה בערב שבת קודש, מנהג החסידים של היום היא המצאה של הדור האחרון.
תשבי כתב:לא היה כזה מנהג ולא כלום, המנהג הקדום אצל החסידים היה להקפיד על טבילת עזרא ועל טבילה בערב שבת קודש, מנהג החסידים של היום היא המצאה של הדור האחרון.
אזוטרי כתב:כאשר התמניתי לגבאי אצל כ"ק מרן זי"ע שאלתי את מרן זי"ע האם ללכת למקווה מדי יום ביומו. השיב לי מרן: "אז מ'לערנט גמרא זעהט מען אז מ'דארף נישט גיין אין מקווה יעדן טאג" (=כשלומדים גמרא רואים שאין צריכים לטבול במקווה כל יום).
והוסיף "ההקפדה הייתה רק שלא ללכת למקווה כל יום, הגם שאבי ז"ל כן הלך כל יום, "דאס איז געווען א רעבישע זאך".
המבשר תורני ערש"ק עקב תשע"ד לקט עובדות וזיכרונו הרה"ק רשכבה"ג מרן מהר"א מבעלזא זי"ע שנרשמו מפי הגבאי המפורסם החסיד המופלג מוה"ר רבי שלום פויגל ז"ל.
לומד_בישיבה כתב:הרב בין הזמניים, כל הסיפורים שאתה מספר טובים הם לסיפורי צדיקים, והרי להדיא כותב הישמח משה לבנו רבי אליעזר ניסן שלא יילך למקווה אלא בעת הצורך.
מדברי היושר דברי אמת, עולה להדיא שכל עניין המקווה שתיקן הבעש"ט זי"ע זה רק אם הוא מכווין את השמות כפי שממשיך להביא שם.
אציין, שהבעל התניא כותב לחלוק עם היושר דברי אמת בכוונת המקווה של הבעש"ט זי"ע, כך שאין לנו כל מקור בכתב שיש ללכת ויש בזה תועלת הטבילה כל יום סתם כך, כאשר אין לו כל חשש וד"ל.
גם מוהר"ן מברסלב זי"ע מסתייג מן המקווה, ולדעתו המקווה מועלת רק בטרם ייעשה מעשה, ולדעתו, עדיף אמירת תיקון הכללי וגם הוא מדבר רק על עת הצורך.
בין הזמנים כתב:כך כתוב ביושר דברי אמת.
אך אני מתבסס על אדמור''י בעלזא, ומדבריהם לא משמע שום חילוק בדבר זה, [אם כי בודאי מי שבקי בכוונות הרי אשרי לו ואשרי חלקו], ובערב יוה''כ שהמקוה משום תשובה לא מצאנו חילוק בין מי שבקי בכוונות לבין מי שאינו בקי.
ארזי ביתר כתב:זקני סיפר לי, שפ"א ראה את כ"ק אדמו"ר בעל 'בית ישראל' זיע"א, ברחובות ירושלים, בהשכמת הבוקר. הבית ישראל, שראה אברך מחסידיו הולך לכיוון המקוה, עקב אחריו. כשראה שאכן, מתקרבים למקוה, רדף אחריו, והוציא מתחת חיקו של האברך את המגבת, נופף בה, ושאלו "וואס איז דאס?"...
סכינא חריפא כתב:ארזי ביתר כתב:זקני סיפר לי, שפ"א ראה את כ"ק אדמו"ר בעל 'בית ישראל' זיע"א, ברחובות ירושלים, בהשכמת הבוקר. הבית ישראל, שראה אברך מחסידיו הולך לכיוון המקוה, עקב אחריו. כשראה שאכן, מתקרבים למקוה, רדף אחריו, והוציא מתחת חיקו של האברך את המגבת, נופף בה, ושאלו "וואס איז דאס?"...
נשמע תמוה, אולי היה צריך באמת ללכת?
ארזי ביתר כתב:סכינא חריפא כתב:ארזי ביתר כתב:זקני סיפר לי, שפ"א ראה את כ"ק אדמו"ר בעל 'בית ישראל' זיע"א, ברחובות ירושלים, בהשכמת הבוקר. הבית ישראל, שראה אברך מחסידיו הולך לכיוון המקוה, עקב אחריו. כשראה שאכן, מתקרבים למקוה, רדף אחריו, והוציא מתחת חיקו של האברך את המגבת, נופף בה, ושאלו "וואס איז דאס?"...
נשמע תמוה, אולי היה צריך באמת ללכת?
והיא סיבת הגערה. ודי בזה.
ארזי ביתר כתב:תשבי, טעות בידך. אין קשר בין הסיפור שהבאתי לאנקדוטה שציינת.
הסיפור שלי, קשור לתדירות ההצטרכות למקוה, וד"ל.
ארזי ביתר כתב:סכינא חריפא כתב:ארזי ביתר כתב:זקני סיפר לי, שפ"א ראה את כ"ק אדמו"ר בעל 'בית ישראל' זיע"א, ברחובות ירושלים, בהשכמת הבוקר. הבית ישראל, שראה אברך מחסידיו הולך לכיוון המקוה, עקב אחריו. כשראה שאכן, מתקרבים למקוה, רדף אחריו, והוציא מתחת חיקו של האברך את המגבת, נופף בה, ושאלו "וואס איז דאס?"...
נשמע תמוה, אולי היה צריך באמת ללכת?
והיא סיבת הגערה. ודי בזה.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 73 אורחים